En av överraskningarna under Playstation Experience var utannonseringen av Knack 2. Publiken visste inte riktigt hur de skulle reagera då vissa fnissade lite nervöst medan andra applåderade händerna av sig när de insåg att Knack och Luas skulle komma tillbaka. När vi fick klämma och känna på spelet samt intervjua utvecklarna ville de inte berätta allt för mycket om handlingen men vi fick veta att det spelet utspelar sig två-tre år efter det första spelet. Lucas har klantat sig på något vis och det har påverkad byn han bor i - på något negativt sätt. Knack, Doktor Vargas och Ryder är alla tillbaka och tillsammans ska de resa världen runt för att göra saker och ting bra igen.
Eftersom spelet utspelar sig en tid efter det första har Knack lärt sig ett par nya knep. Det första vi fick testa var hans förmåga att ändra sin fysiska storlek hur vi ville, en rolig grej som dessutom förändrade omgivningarna runt oss. Det finns runt hundra stycken föremål att samla på i spelet och för att komma åt dem alla måste du använda Knacks egenskaper och ditt eget huvud. De kan gömma sig överallt, från något litet fönster som Knack bara kan komma passera genom att göra sig liten halvvägs genom hoppet upp eller en smal kant som är placerad i motsatt riktning från dit du egentligen ska ta dig.
Om du hittar ett av dessa föremål får du så kallad "Relic Energy" vilket är att likställa med erfarenhetspoäng eller delar av utrustning. Hittar du all utrustning från en och samma samling ger det dig nya förmågor som Knack kan använda, samla på dig tillräckligt av energin för att låsa upp nya steg i erfarenhetsträdet. Här kan du välja själv vad du vill fokusera på, starkare attacker, fläskigare livmätare eller andra färdigheter som passar din spelstil. Vem gillar inte att ha fler anledningar att utforska spelvärlden noga? Variation ser ut att ha varit en viktig punkt på planeringsmötena inför Knack 2 och vi klagar verkligen inte.
Vi fick också leka runt med några av de nya naturbaserade krafterna, exempelvis Knack i ståtlig metalskrud. En av attackerna som vi kunde testa då var att slänga ut små metallbitar på marken som sedan kan leda elektricitet för att grilla inte ont anande fiender till kolbitar samt även användas för spelets pussel, exempelvis starta en strömlös hiss.
Både Knack och fiendefloran har förfinat sina stridsfärdigheter, Knack kommer utföra olika typer av attacker beroende på om du trycker lätt eller håller in de olika knapparna, du kan dessutom kombinera detta för en hel del olika resultat. Det blir extra användbart att lära sig vad som gör vad då olika fiender har olika styrkor och svagheter. Ett exempel vi stötte på var en Knack-liknande varelse som lyckades blockera varenda attack vi försökte göra förutom en ordentligt kraftig variant. Denna utförs genom att hålla ned cirkel en stund, trycker du snabbt på knappen blir det en fjösig spark istället. Ett annat exempel är fienderna som gärna attackerar på avstånd med olika projektiler, du har möjligheten att blockera dessa attacker med L1-knappen och kan du göra det med bra tajming kommer projektilen skjutas tillbaka mot fienden.
Det finns även ett samarbetsläge den här gången där en vän kan hoppa in som en blå kopia av Knack antingen direkt hemma i din soffa eller online. Detta skapar inte bara sedvanlig kaos utan öppnar också upp för nya mekaniker att leka med. Ni kan hjälpa varandra att utföra kraftfulla attacker, stå nära din partner och håll in fyrkant för att kung fu-snabbt slå din kompis i småbitar som träffar fienderna runt omkring er, det går även bra att hoppa på din partner för ungefär samma effekt. Olika attacker är bra i olika situationer, helt enkelt.
För alla som bara hoppa rakt in och kötta finns det fina möjligheter att göra det också, vissa fiender släpper ifrån sig kristaller när de är besegrade som gör dig starkare och odödlig för en kort stund. När du händer lyser Knack upp i en guldlik färg och drar fram ett maffigt svärd som gör slarvsylta av fienderna på nolltid. Dessa tillfällen är tillsynes väl utspridda i spelet och ändrar markant tempot på ett välkommet sätt.
En annan sak som har förändrats är själva bandesignen. Knack 2 riktar in sig på både äldre farbröder (som chefredaktör Petter Hegevall) och yngre förmågor (tänk Mathias Holmberg) och väljer du den lättaste svårighetsgraden kommer banan du spelar på vara lättare än om du spelar på den svåraste svårighetsgraden. Definitivt en trevlig lösning för alla som inte har sina skills intakta (Petter, igen) medan mer erfarna spelare får lite mer utmaning. Dessutom finns det generösa sparpunkter som gör att spelet kommer passa de flesta.
Många gillar att använda Assassin's Creed II som ett exempel på när en uppföljare bara förbättrar allt i grunden från originalet. Knack 2 ser ut att passa in precis där också, originalet hade sina problem men dessa verkar vara helt bortblåsta. Bandesignen är mer öppen och detaljerad, det känns mer varierat, striderna känns djupare och det finns ett fullt utvecklat uppgraderingssystem som lägger till mer omspelningsvärde. Samarbetsläget ser också ut att kunna bli roligt och både gamla fans samt nya bör kunna ha en trevlig stund med Knack 2.