Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Perfect Dark Zero

E3 2005: Perfect Dark Zero

När Perfect Dark nu visades var det allt annat än perfekt. Mäki berättar om vad vi fick se...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det förra Perfect Dark kom till sedan Rare misslyckats med att få en ny James Bond-licens. Rare svarade då med att uppfinna en egen superagent, kvinnlig till på köpet. Joanna Dark var född och hon hade huvudrollen i ett av de mest omdiskuterade spelen till Nintendo 64. Några tyckte det levererade med besked och var en verklig toppupplevelse, medan jag själv och många andra tycke att det var värdelöst att spela med Nintendo 64-kontroll samt att bilduppdateringen var rent ut sagt värdelös. Nu är det nya tider och ända sedan Microsoft köpte Rare har det tisslats och tasslats om det nya Perfect Dark. Spelet är tänkt att släppas till Xbox 360 vid premiären och bli ett av konsolens verkliga flaggskepp. Men minns den stora massan Perfect Dark, och kan Rare göra om bragden?

Perfect Dark Zero utspelar sig innan det första Perfect Dark, och låter dig axla rollen som en ung Joanna som ännu inte hunnit med att bli en perfekt agent. Rare har alltid varit mästare på att optimera hårdvara och Perfect Dark Zero sägs ska erbjuda en fullständigt interaktiv värld med sanslös grafik och otroliga specialeffekter. De första bilderna som visades av spelet lämnade tyvärr en hel del i övrigt att önska, eftersom de kom från en alldeles för tidig version. Av det som Gamereactor fått provspela ser spelet faktiskt riktigt bra ut och erbjuder en hel del spännande.

Spelet utspelar sig i en nära framtid ochhandlar om en konflikt som riskerar att mynna ut i ett fullskaligt världskrig. Din roll blir naturligtvis att ta redan på vad som ligger bakom det hela samt stoppa farsoten. Perfect Dark Zero kommer att dra nytta av Xbox Live även när man spelar ensam (om det kräver Guld-Live eller Silver-Live är ännu inte klart) för att leverera helt nya typer av utmaningar. Det gör att en passage kan se ut på helt olika sätt för tre personer, beroende på vad Rare programmerat in ska gälla just när du spelar. Givetvis kan man spela utan Live-stödet, men det kommer helt klart ge en ännu häftigare upplevelse. Perfect Dark Zero känns spelmässigt som en blandning mellan Splinter Cell och en mer traditionell skjutare och innehåller lika mycket smygande som rena actionsekvenser.

Att spela igenom äventyret i all ära, men det folk kommer att göra större delen av tiden är ändå att spela multiplayer. Rare har satsat massor av tid, sneglat på konkurrensen och till och med tagit hjälp av Bungie för en riktigt maxad upplevelse. 64 spelare samtidigt kommer att kunna göra upp i vad som kan bli de fläskigaste slagen någonsin på en konsol och alla populära spellägen från Halo 2 kommer att finnas med. Det inkluderar rankinglistor och även stora turneringar. Fans av Counter Strike lär särskilt gilla spelläget Dark Ops som låter spelarna spel i rundor med mål och med endast ett liv per runda. Denna gång kommer det också att finnas fordon tillgängliga. Rare är hemlighetsfulla men har i alla fall visat jetpacks, svävare och faktiskt en motorcykel för Gamereactor.

Detta är en annons:

En underhållande funktion med Perfect Dark var möjligheten att spela igenom äventyret med en vän. Att det var uppskattat vet såklart Rare och har därför tagit ifrån tårna. Upp till fyra spelare kommer denna gång att kunna samarbeta sig fram genom äventyret, och äventyret kommer inte att se exakt likadant ut för dem. Detta blir möjligt både via Xbox Live samt på delad skärm. Eftersom spelet trots allt är ett science fiction-äventyr finns det också mängder av hitech-utrustning att nyttja för att nå sina mål i spelet. Allt för att inte bara göra det till en vanlig förstapersonsskjutare.

Alla gamla älskade vapen från föregångaren återkommer, plus en hoper nya naturligtvis. Något som var unikt med Perfect Dark var att alla puffror hade alternativa användningsområden. Det fortsätter i Perfect Dark Zero och när vi fick chans att provspela imponerades vi särskilt av röntgenfunktionen på prickskyttegeväret. Tack vare att omgivningarna är fullt förstörbara i Perfect Dark Zero kan man alltså titta mot en vägg, slå på röntgenfunktionen och se någon feg kille som sitter och väntar bredvid en dörröppning. Är väggen bara tillräckligt tunn är det sedan bara att skjuta honom. Kulan kommer att gå rakt igenom väggen och ditt offer kommer aldrig att fatta vad som prickade honom. Hur många vapen man kan bära beror på hur mycket enheter i utrymme de tar. Joanna kan bära maximalt fyra enheter. Det kan vara till exempel fyra pistoler, två mindre maskingevär eller en bamsedoning. Det är helt fritt att blanda och prioritera. Skulle du sakna vapen är du inte mindre Perfect för det. Joanna rör sig snabbare utan vapen och kan faktiskt avväpna en motståndare om hon kommer tillräckligt nära. Det hela fungerar oväntat bra och ser riktigt häftigt ut.

Av det vi fått se känns spelet fortfarande långt ifrån färdigt, vilket känns märkligt med tanke på att Rare jobbat med det i mer än fem år. Kvaliteten finns dock otvivelaktigt där och bitvis är det otroligt snyggt, bland annat tack vare en ny teknik som kallas parallax mapping (ger platta ytor ett otroligt djup). Spelet ska släppas till Xbox 360-premiären, och klarar Rare det med bibehållen kvalitet och alla funktioner kan det kanske få samma genomslag för Microsoft som Halo en gång hade och som Halo 3 med all säkerhet får. Som avslutning kan jag passa på att berätta att en av föregångarens allra mest populära funktioner är tillbaka, nämligen botarna. Äntligen blir det fullt möjligt att köra fläskiga multiplayerslag offline igen alltså. Kanske blir Perfect Dark perfekt, med andra ord.

Perfect Dark ZeroPerfect Dark ZeroPerfect Dark ZeroPerfect Dark Zero

Relaterade texter

Perfect Dark ZeroScore

Perfect Dark Zero

RECENSION. Skrivet av David Fukamachi Regnfors

Microsoft har hypat det som Halos efterföljare och Xbox 360:s flaggskepp. Håller det måttet? Nope, säger David som smygstartat sågen



Loading next content