Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Sea of Thieves

Sea of Thieves

André var en av de få på redaktionen som visste hur man läste sjökort, skrubbade fördäck och knöt en pålstek samtidigt, därför fick han ta sig en närmare titt på Rares kommande sjörövarlir Sea of Thieves...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Den gamla tidens pirater, de som seglade över de sju haven i jakt på kistor fyllda till toppen av guldtior har så länge jag levt romantiserats till något charmigt. Skojiga skäggodlare med träben och slöa sablar som reser runt i ständigt solsken genom tropiska ö-landskap och sjunger om vad de ska göra med berusade matroser. Vår tids moderna pirater har däremot inte riktigt lika gott rykte om sig. De är nog till och med bland den läskigaste typ av brottslingar jag kan tänka mig. Ta som exempel de ökända nigerianska sjöbusarna som 2011 kidnappade en dansk familj, där den yngsta dottern var knappt 13 år. Familjens bekanta fick hosta upp en lösensumma på 20 miljoner kronor och det dröjde hela 7 månader i piraternas våld innan familjen kom hem igen.

Dåtidens sjörövare var garanterat lika hemska, men när det kommer till att skildra dem i film och spel vill jag inte veta av några realistiska sluskpirater. Jag vill se charmiga Pippi Långstrump- och Peter Pan-busar, som är mer söta och korkade än vad de är onda. Med det sagt känns Rares suggestiva designval i Sea of Thieves helt perfekt då allt är avskalat, humoristiskt och stilrent med ordentliga färgstänk, och detta utan att de har knusslat med detaljarbetet där det verkligen behövs. Nu har vi på Gamereactor inte haft möjlighet att Sea of Thieves nyligen, men i och med den mängd av information i form av utvecklarböcker som Rare har gett ut det senaste blev det faktiskt dags att sammanställa hela rasket i en och samma text.

Sea of Thieves
Vad vore att svina omkring som ett matrosslödder utan den ikoniska piratmusiken högt ekande omkring sig? Här kan spelarna slå sina lyror och dragspel ihop när som helst för att skapa den perfekta krigshymnen innan ett fiendeskepp ska åka på en snyting.

Sea of Thieves är enligt Rare-producenten Joe Neates beskrivning ett "Shared world adventure game", ett flerspelarfokuserat upplägg där du och ett gäng välklädda anarkister bildar en besättning på ett fartyg och därefter ska plundra världen på nedgrävda kistor. Hjärtat ligger i själva samarbetet mellan dig och dina vänner, där var och en måste göra sitt jobb ombord för att resorna ska gå i hamn. Styrman, kaptenen (eller hur skeppshierarkin nu fungerar) tar plats bakom rodret, men det är inte så att det den personen har koll på vart ni ska någonstans - nej nej. Han har endast en kompass. Emellanåt måste du eller någon av de andra laglösa ta en vända under däck för att kolla på sjökortet hur ni ligger i kurs, därefter kommunicera detta vidare till svartskägget bakom ratten. Några grund eller livsfarliga isberg visar sig dock inte på kartan, därför bör någon skarpsynt hålla utkik i fören också.

Detta är en annons:
Sea of Thieves
Till skillnad från alla trötta motorseglare i Göteborgs skärgård krävs det av besättningen i Sea of Thieves att verkligen ta till vara på vinden genom att hissa, sänka och vinkla seglen för att få ut maximalt med fart.

När sjöskubben äntligen lyckats ta sig till den skattbefruktade ön och gått iland fortsätter det tajta samarbetet, för smart nog är det endast en i besättningen som kan bära på kartan. Andrew Preston (Senior Designer) talar varmt om just detta när han och sina kollegor testade upplägget själva för första gången; hur intimt samarbetet kändes då alla samlades runt honom för att titta på arket och därefter sätta fart mot det röda krysset. Men bara för att lådan med kosing har blivit hittad innebär inte det att uppdraget är klart - långt ifrån.

Från att vara en lyckosökare är du nu istället ett vandrande byte, för skatten måste lämnas in i närmsta by innan stålarna blir era. Likt spelläget Capture the Flag får en av piraterna uppgiften att bära på kistan medan resten av gruppen håller utkik efter bovar som försöker ta den lätta vägen till pengar och råna dig på storkovan. Rare har varit noga med att vem som helst kan ta vilken roll som helst, vilket gör lagarbetet mer levande och impulsivt. Till min enorma förtjusning påminner upplägget mycket om det vackra i Overcooked, och jag kan erkänna att den smått bisarra samarbetsmatlagningen är bland det roligaste jag har spelat 2016. Sea of Thieves ser definitivt ut att framkalla samma, om inte starkare mått av tillfredsställelse, och med det sagt är jag såld. Totalt.

Sea of Thieves
Finns det något bättre än att efter en hård arbetsdag promenera till pantbanken med sitt stolta byte? Lite tråkigt dock om någon skulle lurpassa med ett förträffligt muskedunder och rånmörda dig rätt på mållinjen.
Detta är en annons:

Efter att kistan burits ombord väntar seglingsturen hemåt, något som inte går att tala om utan att göra jämförelsen med skeppsstriderna i Assassin's Creed IV: Black Flag. Jag spenderade en hel del tid ute till havs på slagskeppet Jackdaw och fann striderna helt okej. Men den väldigt grötiga, detaljerade designen passade inte särskilt bra till de karibiska paradisvyerna i min mening. Som tidigare nämnt vill jag inte veta av några realistiskt lortiga plundrarbovar, och illustratörerna hos Rare har istället levererat design lika mjuk och tillfredsställande som högupplöst yoghurt. Det är en ren fröjd att se de lustigt utformade karaktärerna som var och en ska ha olika rörelseanimationer - men kanske bäst av allt hur design och fysik möts i de svallande vågorna under skrovet på skeppet.

Sea of Thieves
Stridssystemet kräver, till skillnad från Assassin's Creed IV: Black Flag, att varje kanon bemannas för att bomba bly. Om motståndaren skulle göra tillräckligt mycket skada på ditt skrov börjar det spruta in vatten under däck, varpå någon måste lämna sin gjutjärnspipa och bege sig ned under däck med snickarbyxor.

Den mest uppenbara huvudrollen i Sea of Thieves är havet, något som Rare lagt ned bra med tid på att få så välsvarvat som möjligt. Andy Dennison och Mark Lucas (Software Director och Software Engineer) talar varmt om detta, exempelvis om hur lugnt och harmoniskt plurret är vid öarna, till hur våldsamt blött och upproriskt det kan bli ute till sjöss. I en kanonkulehaglande strid mot några elakingar som vill åt dina slantar blir det självfallet livsviktigt att ta vågorna i beräkning innan du fyrar av en bumling järnklot mot fienden. Rare har inte visat upp bataljerna i full storm än, men jag kan tänka mig att just det kan bli något helt fantastiskt att begrava ögonen i på en kraftfull PC, och inte minst till Xbox Scorpio.

Sea of Thieves
En skärmdump gör inte havet i Sea of Thieves någon rättvisa, så surfa istället över hit och titta närmare på Rares plaskvåta magi.

En stor anledning till varför vi valde Blizzard som årets utvecklare (vilket du kan läsa om här) var deras lyhördhet och interaktion med spelarna. Det kändes verkligen som att våra åsikter togs på allvar. Rare har i en utvecklardagbok, träffsäkert som få, talat om att skapa en kraftig relation till oss spelare där diskussionerna ska vara högst levande på forum, och de vill kunna leverera vad spelarbasen önskar sig. Nu har vi förstås inte fått se Rare göra detta än, men att de blottar sin ambition på video redan nu visar självklart på en finfin inställning.

I läsarkommentarerna till våra Sea of Thieves-nyheter ser vi gång på gång att Rares sjörövarprojekt får er att överväga ett helt konsolköp, endast för detta spel. Jag är faktiskt redo att hålla med. Om något kan övertyga mig att uppgradera till en vätekyld monsterdator till samma pris som en bättre begagnad bil är det faktiskt Sea of Thieves. Den stundande Betan som bör få en datumbekräftelse när som helst är mer än värd att kolla in, och på förhand verkar detta vara Rares makabra återkomst efter deras år tillägnat Kinect.

Relaterade texter

Sea of ThievesScore

Sea of Thieves

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

R E W I N D ! Runt två och ett halvt år senare kollar vi in om den femma vi gav Rares piratsimulator Sea of Thieves fortfarande står sig eller om det finns anledning att omvärdera...



Loading next content