Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Call of Cthulhu

Call of Cthulhu

Har du någonsin ifrågasatt ditt eget förstånd? Om inte är det kanske hög tid att du börjar göra det...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Det finns ett känt Lovecraft-citat som grovt översatt säger: "Den äldsta och starkaste känslan vi människor besitter är rädsla, och den äldsta och starkaste rädslan är rädslan för det okända". Detta beskriver det kommande spelet som utvecklas av Cyanide Studio ganska väl. Förbered dig på psykisk terror, mörker och händelser som skulle få vem som helst att tvivla på sin mentala hälsa.

The Call of Cthulhu är en bok, skriven av Lovecraft för snart 100 (!) år sen och berättar en historia från tre olika synvinklar ur ett snudd-på dokumentärt perspektiv. Det handlar om väsendet "Cthulhu" och "The Old Ones" och det är en mörk och läbbig saga. Just "Cthulhu"-varelsen gör fler framträdanden i andra noveller skrivna av Lovecraft men i denna historia har den en framträdande roll. Har du spelat From Softwares spel Bloodborne kommer du direkt känna igen dig i tematiken då praktiskt taget hela det spelet är baserat på dessa berättelser.

Äventyret är baserat på bordsspelet med samma namn och hämtar därför mycket av sin inspiration det så som olika spelmekaniker och färdigheter. Alla som har spelat bordsspelet kommer med andra ord att känna igen vissa delar.

Detta är en annons:
Call of Cthulhu
"Åhnej, åhnej. Jag vill inte ge mig ut dit igen"

Call of Cthulhu är ett äventyr i första hand. Du utforskar omgivningarna i rollen som Edward som är på jakt efter ledtrådar för att ta reda på vad som egentligen försiggår. Det gäller att samla på sig så mycket kunskap som möjligt, eftersom kunskap är makt (typ). Ju mer information du hittar genom att utforska världen, desto mer valmöjligheter kommer du att ha i exempelvis konversationer. Tyvärr finns det en baksida, kunskapen du får gör också att du sakta tappar förståndet, vilket gör det hela till en balansgång. På samma sätt fungerade insikten i Bloodborne, när kunskapen hos spelaren växte blev även världen mer skräckinjagande. I takt med att utredningen av en försvunnen familj fortskrider blir det mer och mer märkbart att det hela rör sig om någonting mycket större och mer komplicerat än vad det ser ut som från början.

En av de viktigaste aspekterna för att ta sig vidare är interaktionen med världens invånare. Genom olika dialoger och val kan du pressa någon stackare (som redan är vettskrämd) för att få ut viktigt information om ditt nästa mål. Genom att lära sig vilka svagheter karaktärerna har kan du använda det till din egna fördel och pressa dem på viktiga uppgifter. Genom att spela dina kort rätt kan du välja att vara så snäll som möjligt och bli vän med diverse karaktärer vilket också ytterligare ger dig möjligheter du inte hade innan.

En del av karaktärerna du mötet kan bli dina kompanjoner, dessa följer då med dig till hembasen där du kan skicka iväg dem på diverse olika uppdrag och för att hämta föremål. Under specifika delar av spelet kommer du även kunna ha dem med dig på uppdrag du utför. Dina kompanjoner har olika färdigheter och ett system som sköter deras mentala hälsa, det blir därför viktigt att skicka rätt person på rätt jobb och hela tiden hålla koll vad som blir mest effektivt för dig.

Detta är en annons:
Call of Cthulhu
Räkna med en dyster spelvärld som varierar i alla mörka färgkombinationer du kan tänka dig.

Grafiskt påminner det en hel del om Bloodborne (såklart) med en mörk och dyster värld där precis allting är skräckinjagande och farligt. Mörkret är överallt och det finns nästan inga ställen som du är säker på. Det är psykisk terror på högsta nivå som gäller och det är utformat för att verkligen testa spelarens förmåga att skrida till handling under maximalt tryck hela tiden. Vi förväntar oss även en riktigt kuslig ljudbild som kommer få oss att hålla andan tills vi blir blåa i ansiktet medan vi tittar över axeln efter varje avklarat meter för att säkerställa att vi inte har något ohyggligt bakom oss. Ett stycke i novellen beskrivet skräcken vi har att vänta oss nästan perfekt:

"The most merciful thing in the world, I think, is the inability of the human mind to correlate all its contents. We live on a placid island of ignorance in the midst of black seas of infinity, and it was not meant that we should voyage far."

Med boken som grundpelare och brädspelet som inspiration finns det goda chanser att Call of Cthulhu blir en upplevelse vi sent ska glömma. Gillar du spel som Resident Evil 7: Biohazard, Condemned: Criminal Origins och Layers of Fear finns det goda chanser att du kommer uppskatta den råa och krypande skräcken som levereras här. Call of Cthulhu släpps sent i år till PC, Playstation 4 och Xbox One.

HQ

Relaterade texter

Call of CthulhuScore

Call of Cthulhu

RECENSION. Skrivet av André Wigert

Cyanide Games har dukat fram galenskap, gamla gudar och en sjuhelvetes massa fisk. Göteborgar-André har recenserat, och han älskar ju fisk.

2
Ny ryslig trailer för Call of Cthulhu

Ny ryslig trailer för Call of Cthulhu

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Det är nu mindre än två veckor kvar tills Cyanide Studios Call of Cthulhu släpps, och spelet har officiellt nått så kallad guldstatus (det vill säga är färdigt). Ingen...

1
Ruggig skräck i Call of Cthulhu

Ruggig skräck i Call of Cthulhu

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Focus Home Interactive och Cyanide Studio fortsätter sukta oss med suggestiva trailers från kommande Call of Cthulhu. I en ny trailer får vi se mer från Edward Pierce...

2
Kolla in första timmen av Call of Cthulhu

Kolla in första timmen av Call of Cthulhu

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

H.P. Lovecrafts är av oklar anledning ytterst sparsamt använt i spelvärlden, men lyckligtvis ska Cyanide Studios åtgärda detta med sitt Call of Cthulhu som kommer till PC...



Loading next content