Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Tekken 7

Tekken 7

Gamereactor hälsade på hos Bandai Namco och fick chansen att provspela nya Tekken 7. Här är alla våra intryck från strykkalaset...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Bandai Namco hade nyligen ett event på sitt London-kontor och Gamereactor var givetvis inbjudna. Där visades ett urval av kommande spel upp, vilket såklart inkluderar Tekken 7, senaste delen i den klassiska fightingserien. Det ska släppas i juni, och utan större krusiduller bänkade vi oss framför Playstation 4-enheterna som Bandai Namco dukat fram åt oss.

Innan vi ger oss på något annat, så låt oss tala lite om någr av de nya figurer vi fick möjlighet att provspela, först och främst Master Raven. Som du kanske anar påminner hon en hel del om Raven, vilket är en annan Tekken-karaktär. Master Raven är en smidig lirare och hennes rappa attacker kommer kunna bli besvärliga för motståndaren. Dessutom har hon ett svärd som ökar på mängden skada vid vissa attacker.

Nästa figur vi fick testa var Shaheen, som dock var den minst spännande av de nya figurer vi fick prova på. Hans kampstil erbjöd inget extra vi inte sett förr, men han är åtminstone kraftfull och att döma utifrån hans oneliners så verkar det vara en hövlig figur som ogillar det här med våld (snacka om att ha hamnat på fel ställe) och därför är något av en kontrast gentemot resten av Tekken-gänget. En kul detalj med honom är dock att när han fått nog mycket stryk ramlar huvudbonaden av och blir liggandes på marken tills matchen är avslutad.

Detta är en annons:
Tekken 7Tekken 7
Den som är van att spela Street Fighter kommer direkt känna igen Akumas spelstil.

Under vår tid med spelet hann vi även testa mer muskliga lirare som den jättelika Gigas, vilken såklart tvingar fram en helt annan spelstil. Den här figuren handlar såklart enbart om kraft, och det syns på honom, och därmed är attackerna klart långsammare och kan lättare förutses av motståndaren. Men i rätt händer är han såklart ett livsfarligt verktyg. Gigas är också bra på att sätta press på folk, får du den du slåss med att stå mot kanten av banan är det direkt överväldigande (inte helt olikt Jacks varianter).

Den sista i raden av nya karaktärer vi fick prova på var gamle huliganen Akuma. Något jag verkligen älskar med honom är hur han faktiskt tar med sig lite Street Fighter in i Tekken-världen. Vare sig vi snackar om hans attacker eller de ljuseffekter han har, så syns ursprunget direkt. Här är han dock med sammanflätad med Tekken-universumet och sticker därför ut precis lagom mycket. Akuma är dessutom väldigt kraftfull och har klassiska tricks som Hadouken att ta till.

En sak som inte alls uppskattades under min tid med spelet var laddningstiderna, och det har varit ett genomgående problem eftersom det var samma sak sist Gamereactor fick spela med. Varje laddskärm är i runda slängar 30 sekunder lång, och under dessa laddningstider märks dessutom att bilduppdatering och sådant tar stryk. Det är kanske ett i-landsproblem, men jag hoppas verkligen det är något som fixas till det färdiga spelet som ju ändå är ett bra tag bort. Detta är en typisk sådan grej som brukar optimeras bort i sluttampen.

Detta är en annons:
Tekken 7Tekken 7
Banorna har aldrig varit bättre än nu.

Tekken-fan vet såklart redan att det finns nya gameplay-mässiga nyheter i spelet såsom Rage Art och Rage Drive, där förstnämnda är oumbärligt när livet börjar tryta och förlusten hänger i luften. Då kan Rage Art aktiveras för att leverera extra förödande attacker, vilka dock såklart kan blockeras så det gäller att tajma väl. Fortfarande är det ett välkommet tillskott för att jämna ut något.

Rage Drive är ett alternativ till detta om du hellre föredrar en serie attacker framför en enda kraftfull som med Rage Art. Kör du istället denna variant blir din figur båltt lysande och dina attacker gör genomgående mer skada. Det finns alltså två sätt att hämta upp ett underläge beroende på din spelstil.

Den gren där Tekken 7 spontant imponerar mest är det visuella. Det senaste Tekken-spelet var Tekken Tag Tournament 2 från 2012 och sedan dess har såklart massor hänt på grafikfronten. Inte minst har nya konsoler släppts. En hel del polering och kärlek har lagts på Tekken 7 till hemversionen av spelet (Tekken 7 har funnits ute i arkadhallar i ett års tid) och det syns på karaktärerna, men kanske ännu mer på de makalösa bakgrunderna. En arena är exempelvis omringad av trädgrenar och detaljerna är direkt sinnessjuka. Banorna i Tekken-serien har alltid varit bra, men nu har Bandai Namco överträffat sig själva.

Tekken 7
Flera klassiska figurer finns såklart med, liksom oväntat många nytillskott.

Utöver de sega laddningstiderna flyter spelet på ordentligt, men det fanns vissa problem med kollisionsprogrammeringen där i synnerhet vissa karaktärers kläder ställer till det. Shaheens huvudbonad har exempelvis en tendens att gå igenom hans egna axlar eller snös på den vinterbana jag spelade.

Men allt som allt är jag väldigt nöjd med vad jag fått se. Bandai Namco verkar själva nöjda med spelet och visade upp över 20 karaktärer samt massor med arenor att bedriva stryk på. Vi ser fram emot den färdiga versionen i juni och konstaterar att detta lovar mycket gott.

HQ

Relaterade texter

Tekken 7Score

Tekken 7

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Det är åter dags att dela ut stryk i Bandai Namcos regi. Jonas Mäki har vässat järnnävarna och slagits i den sjunde Tekken-turneringen...



Loading next content