Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Far Cry 3

Far Cry 3

Actionspel har höga krav på sig idag. Förutom ett fläskigt singleplayer-läge måste man erbjuda en balanserad multiplayer-variant. I Far Cry 3:s fall ligger svenska Massive bakom den delen...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Förstapersonsskjutaren är den genre som det tävlas i allra mest idag. Med Call of Duty och Battlefield kämpandes om förstaplatsen, och med Halo och Gears of War som drar publik på sina egna håll är det svårt att se hur en nykomling skulle kunna slå sig in idag.

För några år sedan ställdes Ubisoft Massive, en svensk studio belägen i Malmö, inför just den här uppgiften när de inledde arbetet med multiplayerkomponenten till Far Cry 3. Att just Massive skulle få äran var kanske inte det mest uppenbara valet då studion framförallt etablerat sig inom strategigenren med titlar som Ground Control och World in Conflict.

"Vi betraktades enbart som strategispelsutvecklare innan Ubisoft köpte upp oss. Vi satt, på sätt och vis, fast i vår grop," berättar studio manager David Polfeldt.

Nedgrävda i en grop eller inte, Massive hade lyckats tjäna ihop åtråvärd respekt för sina multiplayerupplevelser, och viktigast av allt; man hade skapat lagbaserad multiplayer förut. På många sätt är Ubisoft Massive Sveriges bäst bevarade, spelrelaterade hemlighet då studion inte släppt något spel sedan 2007 i och med World in Conflict (expansionen Soviet Assault släpptes 2009, vi vet), men faktum är att hela 230 personer jobbar i den Malmöbaserade lokalen varav 80-90 arbetar med Far Cry 3. Resterande personal sysslar med vad som ryktas vara ett Tom Clancy-onlinerollspel.

Detta är en annons:
Far Cry 3
Det finns en hel del vapen att leka runt med i Far Cry 3. Vissa högtekonologiska, andra primitiva.

"Multiplayern i Far Cry 3 handlar helt och hållet om samarbete," menar creative director Magnus "Sounboy" Jansén. Det är ord som vi hört många gånger förut, men Far Cry 3 försöker implementera samarbetet på ett sätt som mest påminner om buffar, eller positiva effekter, som vi känner igen från rollspelsgenren. Här kallas dessa för "battle cries" och när du bygger din egen klass kommer du att få välja vilket tjut du vill använda dig av.

Dessa varierar från effekter som påverkar din och dina medspelares maxhälsa, hastighet, och möjligheten att snabbt hela någon som skadats, för att nämna några exempel. Det kommer att finnas drösvis av Battle Cries enligt Massive. Vissa kommer man att vilja använda så snart de finns tillgängliga medan andra bör sparas tills de verkligen behövs.

Konceptet låter smart då det indirekt kommer tvinga spelare att samarbeta med varandra utan att för den sakens skull eliminera möjligheterna att spela precis som man vill. Du behöver inte vara en fullfjädrad doktor för att hela utan kan gott ta med dig krutpåken såväl som bandagen. För att göra det hela lite enklare kommer du att kunna se var dina medspelare befinner sig på en liten karta i nedre högra hörnet.

Detta är en annons:
Far Cry 3
Grafiskt är Far Cry 3 inget Battlefield 3 men söderhavet är ändå inbjudande på sina egna premisser. Vattensorl och palmblad som prasslar i vinden är helmysigt, även om semesterkänslan aldrig riktigt infinner sig när kulorna viner alldeles intill öronen.

Precis som i kommande Ghost Recon: Future Soldier kommer du inte bara att få poäng genom att döda eller assistera utan även genom att hela allierade eller markera fiender. Det här innebär att du i teorin kan komma ledande ur en match utan att avfyra ett enda skott, och det är en spännande riktning som vi tror att genren behöver våga utforska i större utsträckning för att inte bli totalt uttjatad.

I demon som vi fick pröva fanns bara tre olika färdigheter. En scanner som letade upp fiender, en gas som förvirrade alla inom ett särskilt område under en begränsad tid och slutligen möjligheten att kalla in ett primitivt bombplan som kastar ned brinnande bränsle. Eftersmaken var aningen annorlunda än den till Call of Duty: Modern Warfare 3. Här belönas du för samarbete och kommer inte särskilt långt på att sitta i ett hörn och knipa på avtryckaren så fort du ser något röra sig.

Allra roligast hade jag med gasen som gjorde att alla inom ett visst område såg varandra som svarta, otäcka monster med kritvita ögon. Inne i dimman var det omöjligt att se skillnad på fiender och vänner och det var lätt att bli paranoid när man stod öga mot öga med någon som var lika rädd, osäker och identitetslös som jag.
Vi testade två spellägen under vår tid i Far Cry 3 och ett tredje, Team Deathmatch, nämndes i förbifarten.

Far Cry 3
Survival of the fittest. Den här bilden sätter perspektiv på saker och ting, tycker vi.

Först fick vi testa Domination på banan Sub Pen, en karta med en ubåt på ena sidan, en liten by på andra, och ett helt gäng hemliga gångar mellan dem två. Med två lag uppdelade på 8 spelare fungerade Domination i stort sett som det brukar göra i andra titlar, fast med mer fokus på tidigare nämnda samarbete. Massive hade dessutom förberett ett gäng standardklasser varav alla verkade fungera mer eller mindre bra i kombination med banan.

Även om Domination fungerade bra för att visa upp vad som är unikt med Far Cry 3 var det spelläget Firestorm som verkligen öppnade våra ögon. Här gäller det att försvara två punkter på banan samtidigt som fienden också har två punkter som måste attackeras. Vad som skiljer Firestorm från ditt vanliga Capture Point är att punkterna består av bränsledepåer som börjar brinna när man skjuter på dem. När en depå har börjat brinna är vägen till den andra blockerad av eld och det gäller därför att synkronisera en attack inom laget för att ta över båda samtidigt. Dessutom gäller det att inte glömma bort att försvara.

När bägge stationerna brinner samtidigt landar en radio i mitten av kartan. Om det attackerande laget når dit först kallas ett plan in som bombar ned hela kartan med bränsle, men om det försvarande laget når dit slänger planet istället ut vatten och återställer kampen helt och hållet. De taktiska möjligheterna är närmast oändliga. Firestorm är kanske det mest innovativa spelläget vi sett på flera år, och förhoppningsvis har Massive ännu fler äss i rockärmen.

Far Cry 3
Linbanor och låtsaskrig. Det bästa av två världar.

Vi fick aldrig bygga någon egen klass under demon, men detta på goda grunder. Massive ville att vi skulle spela spelet, inte trassla i ofärdiga menyer. Efter att ha pratat med utvecklarna står det dock klart att valfrihet kommer att vara en viktig aspekt i slutprodukten.

I slutet av varje match kommer det vinnande laget att få göra vad de vill med den bästa spelaren i motsatt lag. Man kan välja att visa nåd, slå honom medvetslös eller ännu värre... Det här må låta som ett märkligt inslag, men faktum är att samma koncept använts ända sedan Mortal Kombat där man ju kunde utföra "Fatalities" på motståndaren. Skillnaden den här gången är att båda lagen tittar på.

Sist men inte minst vill vi nämna hur de upplåsningsbara föremålen fungerar. Spelaren samlar in "intel" genom att spela matcher och spenderar sedan poängen på nya vapen och föremål i ett system som påminner om Call of Dutys Elite eller Battlefields Battlelog. Andra spelare kan hjälpa till och du kan följa vad som händer både på datorn och på telefonen.

Om Far Cry 3 har tillräckligt med unikt material för att stå sig som lyckad nykomling bland jättarna återstår att se. Det har definitivt potential och även om spelkontrollen till konsol kändes aningen ofärdig (till PC var det här inget problem alls) verkar äktenskapet mellan snabbare titlar som Call of Duty och kommande, taktiska sådana såsom Ghost Recon: Future Soldier bli både långt och lyckligt.

HQ
Far Cry 3Far Cry 3

Relaterade texter

Far Cry 3Score

Far Cry 3

RECENSION. Skrivet av Viktor Eriksson

Tropikerna och äventyret kallar. Far Cry-serien är tillbaka i paradiset och våldet samt spelvärlden är större än någonsin...

9
Massor av spel reas ut på PS Store

Massor av spel reas ut på PS Store

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Officiella Playstation-bloggen har publicerat en maffig lista över spel som från och med idag kan köpas till reducerat pris. Bland Playstation 4-titlarna märks bland...

Ubisoft samlar alla fyra Far Cry-spel

Ubisoft samlar alla fyra Far Cry-spel

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Far Cry, Far Cry 2, Far Cry 3 och Far Cry 3: Blood Dragon. Alla fyra spelen i en och samma låda, till ett reducerat pris. Låter det smaskigt? Bra. Då ska du kika in...



Loading next content