Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Resident Evil 4

Resident Evil 4

När Resident Evil 4 återvänder är det med fler uppdrag, nya vapen, bonusinnehåll och ännu värre skräck. Har mästerverket blivit ännu bättre?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det hela började med att Capcom utannonserade klassiska Resident Evil i kraftigt uppdaterad version till Gamecube samt deklarerade att serien i fortsättningen skulle vara Nintendo-exklusiv. Därmed hade Capcom, med producenten Shinji Mikami i spetsen, bestämt sig för att helt överge Playstation-spelarna trots att det var bland dem Resident Evil-fansen fanns. Beslutet var givetvis både uppseendeväckande och dessutom mycket märkligt och många trodde att Capcom snabbt skulle ändra sig, eftersom det faktiskt var att betrakta som ett ekonomiskt självmord att rata det största formatet.

Den nya versionen av det första spelet släpptes och det medelmåttiga Resident Evil 0 utannonserades och släpptes. Försäljningen av spelen hade varit godkänd, men alla bedömare var överrens om att den hade varit klart bättre om spelen istället hade kommit till Playstation 2. Då kom den stora bomben, Capcom utannonserade fem helt nya spel till kuben, bland vilka det osannolikt läckra Resident Evil 4 fanns med. Tanken var alltså att fortsätta stödja Gamecube - fullt ut.

Resten är som man brukar säga, historia. Av de fem spelen har endast ett visat sig vara kub-exklusivt och det var det ytterst medelmåttiga P.N. 03. Viewtiful Joe släpptes nämligen i uppdaterad version till Playstation 2, Dead Phoenix lades ned och det direkt usla Killer 7 kom även det till Playstation 2. Länge såg det dock ut som att Resident Evil 4 skulle fortsätta att vara Gamecube-exklusivt, tills Capcom bara månader innan premiären utannonserade att även det kommer till Playstation 2 - återigen i en kraftigt uppdaterad version. Visst, det var för sent att rädda Gamecube från att bli den sämst säljande Nintendo-konsolen genom tiderna, men det var ändå som en absolut spik i kistan för många Nintendo-fans.

För bara några dagar sedan damp en beta-version av Resident Evil 4 till Playstation 2 ned i brevlådan på redaktionen. Såhär långt är vi på redaktionen rörande överrens om att Resident Evil 4 med lätthet är årets bästa spel, och det var såklart med stor spänning som vi skyndade oss in i spelrummet för att utvärdera hur Capcom lyckats överföra ett spel så hundraprocentigt skräddarsytt efter kuben till Sonys fem år gamla konsol. Det är lätt att förstå vilket dilemma utvecklarna ställts inför under konverteringen. Är det något Gamecube är bra så är det texturer och snabba laddningstider. Är det något den är dålig på så är det polygonhantering. För Playstation 2 råder det exakt omvända. Den laddar långsamt, texturerna ser ofta ut som gröt, men polygonhanteringen är nästan i Xbox-klass.

Så hur har Capcom fått ihop det hela då? Oväntat bra och långt över min förväntan, måste det samlade spontana omdömet bli. Från det att Leon stigit ur bilen känner jag ett smygande behagligt obehag komma tillbaka. Skuggor som rör sig i en stuga där någon tycks vara hemma, ilskna bybor som attackerar besinningslöst och en huvudperson som faktiskt går hur smidigt som helst att styra. Resident Evil 4 är precis lika som jag minns det och jag får faktiskt anstränga mig för att hitta skillnader mellan detta och originalversionen.

Visst, grafiken är inte lika toktrimmad till Playstation 2, men Gamecube-ägarna brukar ju vara snabba och påpeka att sådant har ringa betydelse för hur bra ett spel är så det ska inte vara något att bekymra sig över. Allting flyter på smidigt, byborna anfaller i stora grupper, de grafiska effekterna gör ingen besviken och texturerna har just det där riktigt lortiga utseendet som vi lärt oss älska. Liten brasklapp dock för Dual Shock 2, som tyvärr saknar den analoga precision man får från kubens kontroll. Det gör siktet lite flyktigt, vilket framför allt irriterar i pressade situationer. Visst, det ska vara svårt att sätta ett perfekt skott i sin motståndare, men det ska inte bero på brister i handkontrollen.

Resident Evil 4 är dock verkligen ett fruktansvärt bra spel som absolut ingen bör missa. För att kompensera att Playstation 2-ägarna fått vänta lite längre på sin version och för att nyttja den extra utvecklingstiden har Capcom valt att kruta på med mer innehåll än i Gamecube-spelet. Framför allt är det fem riktigt välskrivna uppdrag med Ada Wong som gör skillnaden (personligen har jag också en annan favorit bland bonusinnehållet - men mer om det senare). Tack vare dessa fem uppdrag blir spelet mycket mer komplett som produkt. Vem var det till exempel som ringde i ringklockan i byn då Leon höll på att duka under av ilskna bybor och varför gjordes det? Och vem är egentligen den mystiske Luis och varför är han så involverad i Los Illuminados? För de som redan spelat igenom Resident Evil 4 väntar fortfarande många rejäla överraskningar som ger riktigt stora "aha"-upplevelser. Dessa uppdrag är så välskrivna att jag nästan får en känsla av att de från början fanns med i storyn, men togs bort i kub-versionen för att istället kunna ges som bonus till Playstation 2-diton.

Rent spelmässigt finns flera nya finesser med Ada. Bland annat har hon en riktigt mångsidig armborst som dels effektivt gör slut på fiender, men framför allt låter henne ta sig till ställen man tidigare inte kunde nå i huvudäventyret. Det känns ganska häftigt att gå på platser man besökt åtskilliga gånger på Gamecube och plötsligt finna helt nya områden som man tidigare inte haft en tanke på att där skulle kunna finnas något. Om Adas äventyr gör spelet köpvärt för de som redan spelat igenom Resident Evil 4, är svårt att svara på. Trots allt är de ganska snabbt igenomspelade. För min egen del är jag dock väldigt glad över dessa och tycker att de ger spelet ett rejält återspelningsvärde. Jag antar därmed att om man är ett riktigt stort fan kan det helt klart vara värt att spana in även om man redan vet hur huvudäventyret slutar.

Utöver nämnda förändringar finns också möjlighet att skjuta med ett nytt vapen kallat PRL412. Det förändrar i sak inte mycket, utan känns som ett extra moment att ta hänsyn till när man avgör hur mycket packning man ska ta med sig. Det är väl kanske främst kul för gamla fans som måste lära sig bemästra en puffra som mest känns som hämtad ur Halo 2. Sist men inte minst finns möjlighet att spela med Leon och Ashley i nya kläder. Leons nya utstyrsel får honom att se hårdare ut än någonsin och lär framför allt tilltala film noir-fans. Ashley å sin sida är den som bjuder på min favoritöverraskning i denna version. Jag tyckte presidentens dotter var en riktigt charmerande söt tjej och... tja... hon blir väl inte mindre attraktiv i hennes nya pansarklädsel, om jag säger så.

Ännu så länge återstår mycket jobb borta hos Capcom. Grafiken håller som sagt inte riktigt samma klass som till Gamecube, ljudet går fortfarande bara att spela upp i Pro Logic 2.0 och jag är inte helt tillfreds med vare sig laddningstider eller spelkontrollen. Inget av detta är dock saker som inte hinner rättas till på de hela tre månader som återstår av intensivt finputsande. Att Resident Evil 4 ser ut att bli ett måste för Playstation 2-ägare står dock helt klart och jag rekommenderar alla som inte redan spelat det (och de allra värsta fansen) att börja spara slantar. För missar ni detta missar ni ett av denna generations tio bästa spel. Och så är det bara.

Resident Evil 4
Resident Evil 4
Resident Evil 4
Resident Evil 4
Resident Evil 4
Resident Evil 4
Resident Evil 4
Resident Evil 4
Resident Evil 4
Resident Evil 4
Resident Evil 4
Resident Evil 4
Resident Evil 4
Resident Evil 4
Resident Evil 4
Resident Evil 4
Resident Evil 4
Resident Evil 4
Resident Evil 4
Resident Evil 4
Resident Evil 4
Resident Evil 4

Relaterade texter



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy