Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Little Big Planet Karting

Little Big Planet Karting

Media Molecule har lämnat över Sackboy till en annan utvecklare för att sköta hans debut på kartracingmarknaden. Mathias berättar allt om Little Big Planet Karting...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Sackboy, karting och "Play, Share, Create"-konceptet är tre saker William Ho älskar. Han är design director på United Front Games (som tidigare gett oss Modnation Racers), och han ser sig själv som en väldigt lycklig man då han nu får skapa ett spel där dessa tre saker spelar en stor roll. Media Molecule, skaparna bakom Little Big Planet-spelen, kom nämligen till United Front Games och bad dem skapa Little Big Planet Karting eftersom de hade kunskapen.

Efter att ha spelat Little Big Planet Karting i en timme kan vi meddela att serien är i goda händer. Detta är helt klart ett Little Big Planet-spel. Allt från designen och charmen till banbyggarverktygen ser ut att leva upp till namnet. Mycket av spelmotorn består till och med av kod från Little Big Planet 2 för att det ska kännas så bekant som möjligt för fansen. Den enda stora skillnaden är att Sackboy nu har en gokart istället, och det kan väl inte vara någonting negativt?

Little Big Planet Karting
En av många saker från Little Big Planet-serien som går att hitta i Karting är Sackboys änterhake, som kan användas för att dra till sig föremål eller svinga sig över stora klyftor.

Allting vi kommit att förvänta oss av ett kartracingspel återfinns i Little Big Planet Karting, där åtta spelare tävlar om vem som kan komma över mållinjen först på fantasifulla banor fyllda med fallgropar och hinder. På banorna finns även diverse Weaponators som används för att göra livet svårt för de andra spelarna på banan. En förmåga förvandlar till exempel spelarens fordon till en stor boxningshandske som slår undan allting i sin väg, precis som Bullet Bill-vapnet i Mario Kart Wii.

Detta är en annons:

Vapnen känns på förhand lite väl obalanserade, med många olika sorters målsökande missiler som gör det frustrerande att ligga på första platsen. Som tur var kan alla vapen även användas bakåt, och har man bra timing kan man även undvika inkommande missiler genom att låta sitt eget redskap ta smällen. Kontrollschemat känns dock i övrigt så där perfekt löst som de bästa kartracingspelen gör. Även driftandet i svängarna känns bra.

Little Big Planet Karting
I Battle Mode tävlar åtta spelare mot varandra på öppna arenor, där det bara handlar om att använda vapen och få så många poäng som möjligt.

Men även om den grundläggande spelbarheten känns stabil redan nu så får man inte glömma allting man kan göra för att skräddarsy sin spelupplevelse. Här finns bland annat en karaktärsskapare med samma djup som i tidigare Little Big Planet-spel, där solglasögon, afroperuker och andra plagg kan användas. Om du vill kan du till och med ge din Sackboy ett skägg av bacon (vilket råkar vara en fjärde sak William Ho älskar av hela sitt hjärta).

På samma sätt kan man skapa sitt eget fordon, där man börjar med att välja en fordonstyp (motorcykel, pansarvagn, svävare och så vidare) som man sedan kan pynta med hundratals olika föremål. Vill du ha citroner till hjul? Det går att fixa. Vill du att din kart ska vara en krukväxt eller kanske en humla? Det går också att fixa! En rad populära föremål från serien dyker också upp, så vill du köra runt i en av de där onda muffinsen från Little Big Planet 2 så är det fullt möjligt.

Detta är en annons:
Little Big Planet Karting
Poden återvänder i Little Big Planet Karting, och precis som tidigare är det från den man tar sig till helt nya världar och även klär upp sin Sackboy.

Mycket av detta känns säkert bekant för de som spelade Modnation Racers, men medan Modnation var en typisk kartracer så har Little Big Planet alltid handlat om att skapa helt egna spel. Och självklart bygger Little Big Planet Karting vidare på detta. Spelet kommer att använda sig av samma programmeringsspråk som i Little Big Planet 2, vilket betyder att fans av serien kommer att kunna sätta sig ner med Karting och börja scripta på en gång. Är du inte sugen på att tävla om vem som kommer först över mållinjen kan du alltid sätta ut poängbubblor eller andra föremål på banan och låta spelarna försöka samla så många som möjligt på en viss tid.

Eller vad sägs om att samarbeta på en helt öppen bana och besegra vågor av fiender? Vill du skapa en datorprogrammerad rival så kan du alltid ändra en karaktärs artificiella intelligens för att göra dem bättre och mer hämndlystna på banan. Man kan till och med skapa sina egna bosstrider och få spelet att mer likna ett plattformsspel med fordon än traditionell kartracing. Även kameraperspektivet kan ändras så att man kan skapa sidescrollande banor.

Little Big Planet Karting
Alla banor som följer med på skivan är skapade i samma editor som spelaren själv kommer att kunna använda.

Är det fordonen i sig man inte är nöjd med kan man ändra gravitationen och deras tyngd för att skapa en helt ny fysik och körkänsla. Kanske man inte ens vill använda vägarna, utan istället använda fordon som kan röra sig vertikalt? Även vapnen kan skräddarsys i Little Big Planet Karting, vilket var något som många saknade i Modnation Racers.

Endast spelarens egen fantasi kommer att sätta stopp för möjligheterna här, och det är en av många anledningar till att vi har höga förhoppningar på Little Big Planet Karting. Spelet är tänkt att släppas i höst, men kan man inte väna till dess så kan man försöka få en plats i betaversionen som kommer att släppas över Playstation Network någon gång i sommar. Vi ses på gokartbanan!

Relaterade texter

Little Big Planet KartingScore

Little Big Planet Karting

RECENSION. Skrivet av Jonas Elfving

Sony ställer in siktet mot casual-publiken och släpper sitt svar på Mario Kart och Sonic All-Stars Racing... Elfving delar ut betyg



Loading next content