Med stora krafter kommer stort ansvar, heter det ju. Sjukt trist dock, och lyckligtvis är det inget vi behöver bry oss om i Microsofts och Sumo Digitals kommande Crackdown 3. Här handlar allt om supersnutar med superkrafter och det där med ansvar är något man kan ta ganska lätt på. Hoppa över enorma skyskrapor i den neondränkta natthimlen, klättra på väggar och gör förödande dunderattacker ned i marken från hundratals meter. Allt medan du slungar omkring dig bilar och skjuter omvärlden till strössel med din Singularity Gun. Indirekta skador är oundvikligt när roligt gameplay och suget att göra som man önskar är vad som står på menyn.
Om du gillade original-Crackdown lika mycket som jag gjorde, kommer du säkert att glädjas över att få höra att det här spelet erbjuder mer av det som gjorde ettan så bra. Det känns nästan som en tidsresa tillbaka till Xbox 360-eran. Rent grafiskt är det inte övermåttans imponerande, men den cel-shadade designen kommer verkligen till sin rätt på Xbox One. Sumo har dessutom gjort ett bra jobb med att bevara känslan från Realtime Worlds original. Crackdown 2 då? Tja, det verkar som att Microsoft vill att vi ska glömma att det existerar - och kanske är det lika bra.
Precis som i det första spelet axlar du rollen som en Agent, en sort skipare av rättvisa i en stad som helt tagits över av gangsters. Det är därför upp till dig att rensa ut skiten, kvarter för kvarter. Det är faktiskt Joseph Staten som tidigare skrivit Halo-manus för Bungie som gjort denna story, så det kan visa sig finnas ett par twister längre fram men under E3 visades inget sådant. Jag gillar att berättarrösten från originalet, kallad Voice of the Agency, är tillbaka igen för att kommentera din framfart i äventyret. För dig som inte spelat Crackdown tidigare kan du som Agent hoppa högre, springa fortare, slå hårdare och lyfta tyngre än någon annan - och genom att plocka upp sfäriska lysande prickar runt om i världen så blir du ännu lite bättre.
Allt sådant här med balans och liknande är skitsamma i Crackdown 3, det här är ett spel helt fokuserat på att sparka stjärt, skapa enorma explosioner och ha roligt. Når du level fem med din Agent kommer du enligt utvecklarna vara som en gud i det närmaste. Det är helt enkelt en osedvanligt vansinnig sandlådeupplevelse och det illustrerar de genom att använda sig av Terry Crews som spelets ansikte utåt i rollen som Commander Jaxon.
Jag fick tyvärr bara spela Crackdown 3 i tio minuter och det räckte inte på långa vägar för att besvara alla mina funderingar jag haft. Det är trots allt första gången på två år som spelet visas upp igen. Sist snackades det ju om en molnteknologi som skulle ha hand om direkt sanslösa fysikberäkningar motsvarande 20 Xbox One-enheter. Creative director David Jones visade då hur väggar kunde skjutas sönder bit för bit och ta sönder bärande strukturer som kunde få hela skyskrapor att falla samman. Väldigt spektakulärt.
Tyvärr gäller denna förstörelse bara multiplayer eftersom Sumo Digital vill att singleplayer ska kunna avnjutas med eller utan uppkoppling. Det känns såklart logiskt, men eftersom multiplayer inte visas alls denna mässa så kan vi inte svara på hur förstörelsen kommer vara i det färdiga spelet. De står åtminstone fast vid att dessa komponenter fortfarande är en del av Crackdown 3.
Utan att ha fått se multiplayer och molnförstörelsen, känns det såklart för tidigt att avgöra om Crackdown 3 kommer leva upp till sin fulla potential när det släpps den 7 november till PC och Xbox One. En sak är säker dock; spelet erbjuder betydligt mer än det gjorde år 2006. Om det nya innehållet är nog för att matcha förväntningarna 2017 återstår att se, så det är med spänning jag kommer följa vad Microsoft har i kikaren för sina populära Agenter.