Svenska
Gamereactor
förhandstittar
A Way Out

A Way Out

Vi tog oss en närmare titt på Brothers: A Tale of Two Sons-skaparens senaste storydrivna co-op-alster...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det var för två år sen på E3 som EA under sin konferens visade upp någonting som kallades Hazelight. Brothers: A Tale of Two Sons-skaparen Josef Fares dök upp på scen och meddelade att han grundat en ny studio för att utveckla ett nytt spel. Det visades endast en kort liten trailer där vi fick se två personer sittandes i ett godståg. Hazelight var namnet på den nya studion och spelet som visades upp var A Way Out, ett storydrivet spel som bygger på samarbete. "Den trailern skapade vi efter endast tre veckors arbete" avslöjade Josef Fares under årets E3. Det finns inte allt för mycket att lära om spelet från den första trailern, men enligt Fares själv, så finns det ändå något från spelet dolt.

HQ

Under konferensen i år fick vi stifta bekantskap med Vincent och Leo, ett ganska omaka par som har lyckats hamna i fängelse, och nu måste samarbeta för att rymma. Om du bara sett spelets utannonsering så kan man kanske tro att spelet bara handlar om att fly fångenskapen, men det är bara början på äventyret. A Way Out handlar inte bara om att rymma från fängelset, paret kommer råka ut för en hel del under på rymmen. Exakt varför paret håller samman när de väl är utanför fängelsets murar är fortfarande okänt, och Josef Fares vill helst inte avslöja något om den övergripande handlingen, då det skulle förstöra en del av spelet enligt honom. Något som är helt klart är att Vincent och Leo har väldigt olika bakgrunder och motiv, något som bäddar upp för en ganska intressant relation.

Då äventyret bygger så mycket på samarbete och story, så går det inte bara att hoppa in och ut ur spelsessioner, men det går att spela både online eller offline i soffan, men hur du än spelar, så kommer spelet alltid vara på delad skärm då det är viktigt att uppleva spelet från bådas perspektiv. "Vill du ha den typen av spelupplevelse så får du ta och spela Destiny" tycker Fares. Det är inte hans vision för spelet, och på sitt sätt, så är det de begränsningar A Way Out har som får den att sticka ut ur mängden. Det är en fokuserad vision, inget som är tänkt att fånga så många spelare som möjligt och ha lägsta möjliga tröskel.

Detta är en annons:
A Way OutA Way Out
Co-op som vi aldrig sett det förr. Enligt Josef Fares.

Ibland kommer vi även få se saker från ett tredje perspektiv (inte från en tredje spelare, men relevanta saker som hänt som varken Leo eller Vincent fått bevittna), och under en scen i ett sjukhus, som fortfarande var i väldigt tidigt stadium (Fares visade upp det på sin laptop), fick vi se hur spelarna turades om med att få spela ut sin flykt från poliserna i byggnaden på helskärm. Varje scen erbjuder något nytt och unikt spelmässigt, inget upprepas, det finns verkligen inget utfyllnadsmaterial här. Sjukhusscenen slutade ungefärsom ett sidoskrollande beat 'em up med Leo (som har 300 animationer), något som du bara kommer få se en gång i spelet. Något annat som är värt att notera är att när en spelare är fast i en mellansekvens, så kan den andra vandra runt och interagera med saker, och även dyka upp i mellansekvensens bakgrund under tiden.

Bakom stängda dörrar under EA Play fick vi spela en kort demo som utspelade sig vid en bensinmack. Vincent och Leo behöver pengar och bestämmer sig för att råna bensinmacken (som hette Roy & Rogers, något alla äldre svenskar som sett Macken bör känna igen). Det finns bara en pistol, så spelarna måste bestämma vem som får pistolen. Valet kommer också påverka hur rånet kommer att gå till väga. Leo föreslår ett lite mer direkt tillvägagångssätt, medan Vincent vill göra det hela på ett lite smartare sätt. Vi valde att låta Vincent få hålla i pistolen. Det kan verka som att dessa val kan leda till en förgrenande story, men det stämmer inte riktigt, det är mer som att du får friheten att uppleva och spela spelet på olika sätt, situationer har oftast flera utvägar.

HQ
Detta är en annons:

Vincent och Leo promenerar sen in på macken, där de bland annat kan interagera med de andra kunderna, det går till exempel att skrämma bort dem, något som sänker risken för att polisen ska bli uppringd. Det finns en telefon som kan saboteras. Det finns även öl att dricka och tuggummi att tugga på. Dessa till synes oviktiga detaljer är där för att hjälpa dig lära känna karaktärerna bättre, för att visa hur de interagerar med omgivningen och bygger vidare på deras personligheter. Till sist är det dags att sätta igång rånet, vilket du gör genom att hota kassörskan. Som med alla andra interaktioner med andra karaktärer som vi såg, så har du alltid två val.

Det visar sig att macken förvarar pengarna i ett kassaskåp i ett bakre rum, och när Leo gick för att hämta pengarna blev han överfallen av en anställd, vilket tvingar Vincent att springa iväg för att lösa upp problemet. Detta ger kassörskan chansen sträcka sig efter sin egna pistol, men Leo lyckas snabbt sträcka sig bakom disken och ta den. A Way Out går inte ut på att döda oskyldiga, så när du skjuter (även om du har siktet på någon) så skjuter du bara upp i luften. Spelet handlar uppenbarligen inte om två massmördare, och det är ganska uppfriskande att ha begränsade valmöjligheter.

A Way OutA Way OutA Way Out
Dialoger och personer känns spontant väldigt välskrivna.

Josef Fares hade ju sin början som regissör, med succéer som Jalla! Jalla! och Kopps under bältet, men han har alltid varit en gamer. Storebror Fares Fares, som nyligen spelade Senator Vaspar i Rogue One, men som också är känd för sina roller i Zero Dark Thirty och Safe House, lånar ut sin röst och sitt utseende till Leo i spelet. "Vi har en liten budget och han var gratis" är vad Josef hade att säga om att ha med sin bror i spelet. Det må vara storebror som spelar in Leos röst, men det är Josef som står för motion capture-arbetet, så karaktären är resultatet av ett broderligt samarbete.

I sjukhusscenen fick vi se Vincent hålla i ett nyfött barn, något som kanske avslöjar lite om hans motivation i äventyret, medan Leo uppmanar honom att sticka, då polisen vet att de skulle dyka upp där. Enligt Josef Fares, så är scenen vid bensinmacken (som tog tre månader att skapa) ungefär tre timmar in i spelet och den vid sjukhuset runt fem timmar in. Vi fick inte höra mycket mer om hela spelets längd, spelet kommer att bli "så långt som visionen kräver".

A Way OutA Way Out
Det gäller att hela tiden verkligen samarbeta.

Under vår session med spelet , så upprepade Josef ett antal gånger till oss journalister i rummet att om spelet blir som något de spelat tidigare så kan de komma till Sverige och "klippa till honom". När det blev lite uttjatat så tog han det lite längre och sa att vi kunde "kapa hans ben".

A Way Out är verkligen inte ett spel vi skulle trott att EA skulle finansierat för ett par år sen, och på många sätt så är Hazelight på en plats som många andra avundas. De har total kreativ frihet, men även uppbackning från jätten EA. Studion har vuxit från de ursprungliga 12 grundarna (som var kärnteamet bakom Brothers: A Tale of Two Sons hos Starbreeze) till 40 personer idag. Josef Fares bevisade med Brothers: A Tale of Two Sons att han är kapabel till att skapa en helt unik spelupplevelse, och A Way Out verkar följa i de fotspåren, fast på ett helt nytt sätt. Om det inte blir så i slutändan så behöver vi bege oss till huvudstaden och hugga av ett ben, och det vore en riktig skam...

HQ
A Way OutA Way OutA Way OutA Way Out
A Way Out ser ut att bli en ny blågul produkt att vara stolta över.

Relaterade texter

A Way OutScore

A Way Out

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Livet bakom lås och bom är ingen höjdare så Leo och Vincent bestämmer sig för att rymma. Enda sättet de kan lyckas med sitt uppsåt är samarbete av ett spel spelvärlden aldrig sett make till förr...



Loading next content