Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Ni no Kuni II: Revenant Kingdom

Ni no Kuni II: Revenant Kingdom

Vi har slagits i två episka strider mot två distinkt olika bossar och överlevt för att berätta allt om det...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Ni no Kuni II: Revenant Kingdom visades upp på årets E3-mässa i Los Angeles och Bandai Namco var vänliga nog att visa upp spelet en gång till i London strax efter. På plats fick spela två olika delar av uppföljaren till Ni No Kuni: Wrath of the White Witch från 2013. Delarna var två massiva strider där vi fick möjligheten att klämma och känna på spelmekanikerna. Protagonisten från det första spelet, Oliver, är utbytt mot den unge Evan Pettiwhisker Tildrum som försöker återfå sitt kungarike som är under belägring av onda krafter. Äventyret kommer ta dig genom stora öppna landskap under flertalet olika uppdrag, och premissen är lik den i förra spelet. Det är ett rollspel i tredjepersonsvy i en färgstark värld med djupa stridssystem och en samling hjältar som slåss för de goda.

Vi kastar oss rakt in i den första spelbara delen som finns där möter vi den elake Longfang, Lord of Flame, (som numera är smeknamnet på chefredaktör Petter) han är en jättelik drake som sitter och myser i stekhet lava medan våra hjältar står illa till en stenig liten ö. När vi började misshandla drakens händer och försöka skjuta honom med projektiler inser vi snabbt att det inte blir tal om en strid som är avklarat på en handvändning, hans gigantiska livmätare går nedåt fruktansvärt långsamt.

Ni no Kuni II: Revenant Kingdom
Longfang är stor. Mycket stor.
Detta är en annons:

Där det första spelet hade "familiars", varelser som du kunde fånga och träna som hjälp finns det här något som heter "higgledies" som verkar vara ett en viktig aspekt av spelet. Det visar sig att dessa är till stor hjälp under bosstriden som vi håller på med. Då och då uppenbarar sig en grupp "higgledies" med olika färger och lyckas du nå dem inom en viss tidsfrist kan du använda deras kraft. Exempelvis återfår du liv av de gröna medan de röda kan användas för att för sätta upp en skyddande sköld.

Vi hade givetvis även tillgång till våra egna krafter, både offensiva och defensiva. Genom att hålla ned R2 och trycka på trekant kunde vi hela karaktärer och genom att hålla ned R2 och trycka på kryss kunde vi dela ut massvis med skada i en enda attack. Dessa färdigheter går att använda så länge den blåa mätaren (över livmätaren) är fylld. När vi börjar få bra grepp om "higgledies" och färdigheterna blir Longfang inte särskilt skräckinjagande längre och vi lyckas besegra honom relativt enkelt.

Du kommer dock stöta på problem om du inte budgetterar ordentligt, vilket var exakt vad vi gjorde. Det gäller att variera mellan standardattacker, specialvarianter och de som kan göra skada på avstånd. För alla fegisar där ute går det att stå på säker mark och göra nästintill obefintlig skada men utan risk för sig själv, även om det lär bli svintråkigt i längden.

HQ
Detta är en annons:

Så snart Longfang slutade upp med sina försök att grilla oss till kol fick vi även prova en annan nivå av spelet. Vi reste till Trial of Courage i Kings Cradle och fick ett smakprov på spelets berättelse. Vår huvudperson, Evan, slöt en pakt med en läbbig staty komplett med djup basröst och därefter behövde vi visa oss värdiga. Detta görs genom att delta i Trial of Courage som fungerar som en gladiatorarena.

Striderna är fortfarande strukturerade på samma sätt men den här gången möter vi en sur och bitter jätte vid namn Thogg. Även om han är stor är det ingenting i jämförelse med Longfang vi mötte tidigare. Han är dock smidig som tusan och våra närstridsattacker blev verkligen satta på prov.Thogg använder sig även av sina mindre underhuggare för att göra livet extra surt för oss och med sin enorma livmätare (han också) blev det en strid som tog sin lilla tid.

Ni no Kuni II: Revenant Kingdom
Grafiken är ingenting annat än underbar. Färgerna ser ut att vara på väg ut ur skärmen.

Striden mot Longfang var mycket mer strukturerad eftersom vi behövde vänta på att han satte ned sina enorma tassar för att vi skulle kunna attackera. Striden mot Thogg kändes mycket mer dynamisk eftersom vi ständigt var tvungna att röra oss runt honom och attackera bakifrån. Han slår tillbaka hårt dock. Mycket hårt.

Efter en mycket tuff strid går vi äntligen ut som segrare och vi har våra partymedlemmar att tacka för mycket av jobbet. I vissa spel kan det kännas som att det är hjältekaraktären som drar det hårdaste lasset medan de andra karaktärerna mest fungerar som kanonmat men i Ni no Kuni II: Revenant Kingdom hjälpte de faktiskt till med att dela ut massiv skada utan att vi behövde detaljstyra något. Det är ganska skönt eftersom vi ständigt behövde ha koll på vår egen livmätare och hur striden gick.

Det spelmekaniska känns alltså mycket bra än så länge men grädden på moset är det grafiska. Trials of Courage visar upp hur blommande ljust spelet kan vara, proppat med färger och härlig kontrast medan striden mot Longfang var mörk och vi kunde nästan känna hettan från lavan som svagt lyste upp omgivningarna runt oss.

Ni no Kuni II: Revenant Kingdom
Ni no Kuni II: Revenant Kingdom släpps i januari 2018.

Vi blev något överraskade när vi fick slåss mot två stora bossar under en och samma demonstration av spelet men eftersom det spelmekaniska är så pass enkelt att plocka upp och samtidigt extremt djupt och taktiskt var det enklare att komma in i det än vad vi trodde från början. Vi har endast fått ett smakprov på vad Ni no Kuni II: Revenant Kingdom kommer att bli men vi är såklart intresserade att hoppa in i äventyret på riktigt när det släpps tidigt nästa år.

HQ
Ni no Kuni II: Revenant KingdomNi no Kuni II: Revenant Kingdom

Relaterade texter

Ni no Kuni II: Revenant KingdomScore

Ni no Kuni II: Revenant Kingdom

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Uppföljaren till ett av förra generationens mest älskade spel är här. Kim Orremark har tillbringat massor av tid med den lilla kungen med kattöron...



Loading next content