Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Crackdown

Crackdown

Skutta över skyskrapor och fylla skurkar med bly. I Microsofts kommande Xbox 360-spel handlar det om överdriven action i stora doser...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

På X05-mässan i oktober visades Crackdown upp för första gången inför spelpressen. Peter Moore stod framme på scenen och en mycket märklig trailer på knappa två minuter började rulla. Uppenbart förrenderade skurkar såg arga ut, sköt på varandra och gjorde slutligen upp på ett hustak. Vi fick se en arg hjälte kasta en container på en bil, allt ackompanjerat av tung hip hop. Det kändes som ett spel som hamnat snett från början och behandlade det här med kriminella gäng och gatuvåld på helt fel sätt. Skulle detta vara Microsofts svar på Grand Theft Auto?

Den stora trendsättaren och spelet som definierade den förra konsolgenerationen var utan tvekan Rockstars tre Grand Theft Auto-spel. Friheten och det öppna upplägget och de enorma försäljningsframgångarna gav upphov till spel som True Crime, The Getaway, Total Overdose, Gun, Spider-Man 2, Mercenaries, Simpsons: Hit & Run och kommande spel som Saint’s Row, Just Cause, The Godfather och Scarface. Uppdragsbaserad tredjepersonsaction i vidsträckta miljöer är något som vi kommer att matas med i stora doser framöver. Crackdown är en hybrid av den populära seriehjälteinriktningen och den mer hårdkokta tjuv och polisvarianten som är två av genrens huvudinriktningar. Bakom spelet ligger Real Time Worlds, med David Jones i spetsen, samme Jones som en gång i tiden arbetade fram Lemmings och det första Grand Theft Auto hos DMA Designs. Det här är något som Microsoft gärna nämner i sina pressreleaser, men det är också något som känns oerhört irrelevant när vi ska bedöma spelets potential. Det har hänt mycket i spelbranschen sedan det första GTA-spelet och en sådan merit är knappast en garanti för att Crackdown blir något i klass med Rockstars senaste GTA-spel.

David Jones visar sig dock vara rena rama motsatsen till Rockstars Sam Houser, och när han visar upp Crackdown är det spelet som står i centrum. Den tystlåtne och ödmjuke skotten greppar handkontrollen och jag kan knappt tro att det är samma spel som dagen innan presenterades med en nattlig, våldsam hip-hop trailer. Grafiken känns karikatyraktig och byggnadernas färgpalett verkar som hämtat ur en serietidning från den gamla goda tiden. Jones visar tillsammans med en medarbetare upp spelets kanske största attraktion, samarbetsläget där två superpoliser kan rensa staden från slödder. För staden där Crackdown utspelar sig är fullkomligt sönderkorrumperad och din uppgift är att bryta ner tre brottssyndikat genom att eliminera spelets 21 super-skurkar. Du kan fritt välja i vilken ordning du ska angripa dessa, men brottssyndikaten har en intern organisation där var och en av bossarna har sin specialitet. Lyckas du plocka bort det asiatiska gängets vapenleverantör, kommer de ha sämre tillgång till tunga vapen exempelvis.

Det som på förhand känns mest osäkert är spelets handling och fingertoppskänslan när det kommer till att blanda våld och kriminalitet i en överdriven tecknad framtidsstad. Egentligen får vi inte veta speciellt mycket om handlingen alls. Det finns en uppenbar risk att Real Time Worlds satsat alltför mycket på öppenhet, frihet och valfrihet och glömt bort att storyn och karaktärerna är en mycket stor del av orsaken till att Rockstars spel blivit så populära.

Detta är en annons:

Men om vi återvänder till spelets mest intressanta inslag; samarbetsläget där du tillsammans med en kompis via Xbox Live kan samarbeta och kombinera era förmågor för att skapa förödelse på gatorna. Jones och hans medarbetare lyfter upp en bil på taket av en hög byggnad. Den ene sätter sig i bilen och kastar sig ut genom dörren när den är på väg mot marken medan den andre sätter en välplacerad kula i bilens bensintank. En minst sagt mäktig scen där spelets fysikmotor visar sig på styva linan.

Crackdown utspelar sig i framtiden och är inte alls tänkt att vara realistiskt. Med tiden kommer du att utveckla övernaturlig styrka, snabbhet eller spänst. Jones visade hur han med sin uppgraderade superpolis kunde hoppa över fyrvåningshus och knyckla sönder bilar med bara händerna. Men inte nog med det, allt eftersom du avancerar i spelet kommer din förmåga att hantera bilar förbättras. Det betyder att när du rycker ut en förare ur sin bil och sätter dig bakom ratten kommer bilen anpassas till din karaktär. Tänk dig att Batman sätter sig i en vanlig bil och den då förvandlas till Batmobile, ungefär så fungerar det. Det ser lite löjligt ut, men den spelmässiga logiken i att spelarens erfarenhet och prestationer följer med till fordonet kan inte klandras.

Naturligtvis finns det mängder av olika sorters vapen i spelet. Allt från enklare pistoler till hagelbössor och raketkastare. Du kan med hjälp av de analoga avtryckarna sikta in dig på närmaste fiende, medan kontrollupplägget i övrigt är simplifierat och nästan allt du gör i spelet sköter du med avtryckarna och de analoga spakarna. Jag fick tyvärr inte spela Crackdown själv, men spelet såg redan nu hyfsat polerat ut trots att ett år återstår av utvecklingen. Kanske var det mer av en specialutvecklad prototyp vi fick se, men det var inte utan att jag anade en hel del potential i Real Time Worlds kommande spel.

CrackdownCrackdownCrackdownCrackdown
CrackdownCrackdownCrackdownCrackdown

Relaterade texter

CrackdownScore

Crackdown

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Tidig avsky har förbytts till ren kärlek. Jonas har roat sig kungligt i Real Time Worlds digitala sandlåda

6
Ladda ner original-Crackdown gratis

Ladda ner original-Crackdown gratis

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Crackdown 3 släpps om en vecka på samma datum som Far Cry: New Dawn, Jump Force och Metro Exodus - den 15 februari. Nu ger Microsoft dig möjligheten att värma upp lite...



Loading next content