Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Total War: Three Kingdoms

Total War: Three Kingdoms

Vi drog iväg till södra England, hela vägen till Creative Assemblys kontor i Horsham för att provspela nästa spel i Total War-serien...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Jag har hållt ögonen på Three Kingdoms ett bra tag nu. Riktigt dunderlänge, för att vara ärlig. Under tidigare intervjuer som både jag och de andra på Gamereactor har gjort med Creative Assembly har vi fått reda på en hel del om karaktärerna som deltar i Total Wars kampanjuppdrag, och det finns minst sagt säckvis med potential i titeln som tar oss till själva starten av "Romance of the Three Kingdoms"-tiden. Av självklara skäl var jag rejält upphetsad av att få åka hem till utvecklarligan i Horsham och ta mig en titt på allt personligt drama, alla intriger och de barbariska striderna som definierade de dramatiska och ärorika decennierna i ett dåtidens Asien.

Totalt kommer Three Wars att innehålla över 100 stycken historiska personer som ränner omkring i spelvärlden, och varenda en av dem har sina egna personliga drag baserat på vilken klass de tillhör. Klasserna i sig är löst baserade på de olika rikena som regerade på den tiden- exempelvis den listiga krigsherren Cao Cao eller den respekterade Liu Bei. Totalt finns det fem stycken olika krigsföringsvarianter för krigsherrarna som i sig påverkar vilka strategiska knep du och din armé kan använda sig av. Om har plockat med dig en taktiker kommer dina män kunna ställa sig i mer komplexa formationer, till skillnad från om du har en "Champion"-general som är den absolut bästa på att yxa ihjäl din motståndares hjältar. Spontant känns det som att Creative Assembly har gjort ett snyggt jobb med att göra karaktärerna verklighetstrogna, men också igenkännbara som individer.

Total War: Three Kingdoms
Three Kingdoms var egentligen tänkt att släppas i slutet av 2018, men nu är planen istället att skeppa ut den bastanta krigsföringssimulatorn till våldstorskar innan sommarmånaderna nästa år.
Detta är en annons:

Jag fick också reda på att det inte bara är karaktärerna jag styr primärt som kommer påverka hur kampanjen slutar och vilka vändningar den tar. Om jag exempelvis skickar iväg en spion till ett fiendeläger kan i princip vad som helst hända, enligt Pawel Wojs (Art Director):

"Det kan vara fördelaktigt att skicka iväg en väldigt stark karaktär som spion, men nackdelen blir förstås att du för stunden inte dra nytta av honom i ditt eget rike. Risken är dock att snubben du sparkade iväg på uppdrag blir avrättad av elakingarna du skulle infiltrera, eller - så konverteras han till en slug dubbelagent. Och det kommer du i så fall inte ha en aning om..."

"Alla spioner har en förtroendegrad som de bygger upp med tiden. När du bussar iväg någon på agentgöra så kommer han att börja bygga relationer med fienden, men om du väljer att attackera under tiden kommer förtroendet förstås att minska. Om det går så långt att han blir avslöjad är det bara kyssa honom adjöss. [...] Däremot, om du låter tiden gå så kommer han bygga upp en kraftig relation tillsammans med dina rivaler och kanske befordras hela vägen till en krigsherre. Med den statusen kommer han kunna ta över en hel provins, eller om han kommit så långt som general så blir hela armén din."

"Du kan iscensätta alla möjliga olika händelseförlopp, men ha också i åtanke att dina motståndare är kapabla till att peta in en fulspelande jäkel i dina egna trupper. Du kanske rentav får reda på att dina allra mest trovärdiga general egentligen är ett fiendeslusk, varpå ett fullskaligt inbördeskrig kan braka igång."

Detta är en annons:
Total War: Three Kingdoms
För första gången i spelserien så komer det finnas en trevlig dygnscykel, så de nattliga storslagen med illavarslande facklor i horisonten blir nu äntligen verklighet.

Så, frågan är om detta påminner om de lika politiska som personliga intrigerna som definierar själva "Romance of the Three Kingdoms"-tiden? Och svaret är lika självklart som det är övertydligt. Min intervju tillsammans med Pawel Wojs ger verkligen intrycket att alla karaktärer kommer ha sina egna motiv, allianser och personliga fiender som med tiden utvecklas och växer sig såpass stora att de faktiskt påverkar hela berättelsen. Om nu Creative Assembly verkligen lyckas med den artificiella intelligensen kommer det så lovande spionsystemet att göra kampanjuppdragen i Three Kingdoms något utöver det vanliga...

Under mitt besök i Horsham fick jag också ta mig en rejäl titt på själva världskartan som är helt enorm. Och det är inte bara storleken som har fått sig en dos med kodarkärlek, utan även själva miljöerna som nu består av stora öknar, skogsområden och bergskedjor - till skillnad från det stora havet i mitten av kartan som vi är vana vid att se i de andra Total War-spelen. Enligt Al Bickham (Development Communications Manager) kan vi förvänta oss över 60 stycken provinser som sträcker sig över 100 regioner, hela vägen från Vietnam till den mongoliska gränsen.

I några av mellansekvenserna som visades upp lade jag märke till att de stora floderna som löpte igenom jordskorpan verkade gå att interagera med, och på sina ställen for det omkring stora fraktskepp. Den självklara frågan blev förstås om stora sjöslag kommer vara en del av Three Kingdoms, men det fick jag inte något tydligt svar på. Attila Mohacsi (Senior Game Designer) sade dock att "några av floderna är lite annorlunda. Historiskt sett var de så stora att krigsherrarna kunde använde sig av båtar för att förflytta sina soldater. Så ja, vattendragen kommer att erbjuda något annorlunda." De andra utvecklarna som jag pratade med tackade artigt nej till att svara på frågan...

Total War: Three Kingdoms
En dunderflod, i all sin prakt. Tekniskt sett är den kanske redo för att äntras med ett par ruskigt bastanta båtar och skeppa fiendetrupper i stora lass. Kanske inte...

En annan sak jag fick reda på var att trupprekryteringen kommer vara beroende på vilka krigsherrar jag har i min armé. Jag passade på att fråga om soldaterna jag kan värva kommer variera beroende på vilken region jag är i, som det är i andra Total War-titlar. Tyvärr så svarade utvecklarligan att det hela styrs av mina krigsherrars klass. Exempelvis kan "Vanguards" få tillgång till "shock and melee"-trupper, men det finns såklart andra typer beroende på hur långt du har kommit i spelet och hur mycket du har spenderat på forskning av ny teknologi. Co-op-kampanjer tillsammans med en polare kommer också finnas med, men det är tyvärr inget dedikerat co-op- eller tävlingsläge. Spionsystemet kommer dock att finnas tillgängligt för att göra striderna desto mer intressanta.

Slutligen fick jag faktiskt lira en krigsomgång, mitt i mörka natten dessutom. Mitt uppdrag var att transportera så många trupper som möjligt och två stycken krigsherrar från punkt A till punkt B. Mitt första försök på medelsvårighetsgraden var en brutalsuccé tack vare att jag lyckades dänga den första fiendevågen snabbt och effektivt och sedan rusa upp för en kulle vilket självklart var en taktisk fördel. Från min erövrade täppa blev det sedan en ren barnlek att spöa upp både den andra och den tredje vågen av fiender. På just den svårighetsgraden kändes det inte riktigt som att min taktiska förmåga sattes på prov så värst mycket, så jag gav mig i kast med något svårare. Det gick desto sämre... Jag vet inte riktigt om det hela var skriptat eller om fienden faktiskt var så klåfingrigt vass att de lyckades trycka in mig till den absolut sämsta platsen att stå på från ett strategiskt perspektiv, vilket ledde till min armé försökte göra misslyckade flyktförsök gång på gång och slutligen tackade för sig.

Total War: Three Kingdoms
Miljöerna kommer vara otroligt detaljrika och varierande, även om skogsdungar efter läggdagstid var lite av huvudtemat under vårat besök hos utvecklarna.

Det var en ren fröjd att begrava ögonen i Three Kingdoms olika miljöer, och de olika krigarna såg autentiska ut med realistiska animationer. Både träd och byggnader gick att sätta eld på genom att hiva iväg ett brinnande regn av pilar och de omringande landskapen är fantastiskt detaljerade med enorma bergskjedjor i bakgrunden. Tydligen så var arméerna jag fick styra typiska för när man har kommit ganska långt igenom kampanjen, försedda med rejäla vapenuppgraderingar och lång erfarenhet av krigets smutsiga vardag. Motståndarna såg väldigt annorlunda ut i jämförelse med mina egna trupper, och jag hoppas verkligen att alla stora slag kommer innehålla samma fantastiska detaljnivå, och inte bara de som är förregisserade.

Med allt inräknat känns verkligen Three Kingdoms som en värdig Total War-titel, och om den artificiella intelligensen håller en hög nivå har nästa års krigssimulator chansen att bli det bästa spelet i serien. Lägg också till att Creative Assembly jobbar på ett atmosfäriskt soundtrack och valmöjligheten att lira med kinesiska röster. Men det som tog priset för dagen var definitivt spionsystemet som på förhand verkar vara kapabelt till att göra varenda kampanj till en helt fristående och storslagen version av "Romance of the Three Kingdoms"-perioden.

HQ
Total War: Three KingdomsTotal War: Three Kingdoms

Relaterade texter



Loading next content