Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Mega Man 11

Mega Man 11

Vi har hårdstuderat kommande Mega Man 11 och tänkte nu berätta varför du bör kasta Mighty No 9-farhågorna åt sidan och istället se framemot Capcoms 30-årsfirande robothjälte.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Om man ser till ikoniska spelserier genom åren så blir det knappast mer klassiskt än Mega Man. The Blue Bomber har nämligen agerat solid action-plattformare sedan mitten av 80-talet och med kommande Mega Man 11 ser följetongen ut att få sig en av sina största uppdateringar på mycket länge. Frågan är dock vad som är nytt och vad Capcom har valt att behålla från arvet som gjort Mega Man till en sådan stor favorit bland fans i över trettio år.

Mega Man 11
Världarna är, som vanligt, tungt influerade av robotskurkarna som härskar där, och i det här fallet kan vi se Block Mans fyrkantiga pyramidtempel resa sig i bakgrunden.

Om man går över de mer uppenbara förbättringarna, kontra tidigare delar, så har Mega Man 11 fått sig ett rejäl upphottat utseende med en 3D-modellerad huvudkaraktär och miljöer satta i 2,5 dimensioner. Visst, många purister börjar kanske skrika sig hesa över avsaknaden av nostalgisk pixelkonst, men denna modernisering har gjort det möjligt för utvecklaren att addera små förändringar som justerar spelbarheten till det bättre. Ett exempel på detta är hur man nu har kunnat lägga till mer synliga ledtrådar som kan hjälpa spelaren att fatta millisekunds-snabba beslut i stundens allvar, detta istället för att - som i de gamla NES-äventyren - förlita sig helt på ett frustrerande trial and error-konceptet som kunde få varje normalt funtad människa att tappa verklighetsförankring och kasta såväl handkontroll, TV som den allmänna livslusten ut genom vardagsrumsfönstret. För att förtydliga; om ett föremål faller från skyn i Mega Man 11 så föranleds detta som oftast av en iakttagbar antydan (typ jordpartiklar från ett anstormande stenblock) som hänvisar att ett farligt objekt är på väg utanför skärmen. Det må låta som ett minimalt tillägg när man sätter det i skrift, men då Mega Man-spelen alltid varit extremt krävande och svåra så uppskattar vi att alla typer av framsteg som går mot en mer rättvis spelplan.

Mega Man 11
Ibland är det ont om tid och ibland är det ont om utrymme. När det är ont om båda kan nya Double Gear-systemet komma väl till hands.
Detta är en annons:

På tal om svårighetsgrad så är en annan nyhet att man kommer kunna välja vilken typ av utmaning man är ute efter direkt från huvudmenyn. Om du alltså är intresserad av en mer lätthantering upplevelse så kommer detta vara möjligt att bestämma från start samtidigt som de som suktar efter ett riktigt stålbad bland projektiler och svårbesegrade fiender kan få just detta. Anledningen bakom tillägget är såklart för att få betydligt fler spelare att våga ge sig an äventyret i fråga utan att behöva skrämmas iväg av den tidigare så branta inlärningskurvan som alltid varit synonym med följetongen. Capcom förtydligar dock att Mega Man 11 inte på något sätt kommer vara ett lätt spel utan äventyret lär garanterat sätta din fingerfärdighet och övergripande tålamod på prov. Man poängterar dessutom att trots att man valt att modernisera många komponenter så har man varit noggranna med att behålla just precisionen i plattformandet och kontrollen bland de hektiska actionmomenten. För vi alla vet såklart att Mega Man alltid kretsat kring en tillförlitlighet bland dina virtuella handlingar och impulser, och allt från nivå- och fiendedesign till den nya 3D-grafiken i Mega Man 11 är således skapad med just detta fokus om att värna om seriens trogna beståndsdelar.

Mega Man 11
Bossarna är som vanligt en viktigt del i varje Mega Man-titel och i den elfte delen stöter vi på några av de största och mest mångsidiga motståndarna hittills.

Spelbarheten har förövrigt fått sig ett par intressanta tillägget och det mest iögonfallande är givetvis det som går under namnet Double Gear-systemet. Med denna uppgradering till Mega Mans arsenal kommer man kunna utfärda två olika specialmanövers som ska hjälpa en i extra svåra situationer. När din Double Gear-mätare är fylld kan du nämligen välja att antingen få tiden att gå långsammare, alternativt skjuta till mer kraft till din redan potenta armkanon. I det första fallet kan det som exempel vara bra att få någon extrasekund till hands när fienden försöker överrumpla en i rent antal eller kanske när du måste pricka in ett exakt hopp mellan två plattformar samtidigt som du är under tung fiendeeld. Vissa bossar har även extremt få perioder när de är sårbara vilket såklart kan utnyttjas till max om du förlänger dessa sekunder via din nya förmåga. Krafttillägget fungerar sedan på ett liknade sätt, men fokuserar då istället på att förstärka din eldstyrka till en högre nivå vilket kan vara nog så hjälpsamt för de som vill snabba på bataljerna och minimera tiden för misstag. Just denna extra valmöjligheten, i och med Double Gear-systemet, känns överlag som den kan tillföra unika tillvägagångssätt mellan olika spelsessioner och det är helt beroende på vad du som spelare känner funkar från gång till gång.

Mega Man 11
Ingen framtida Oscarsnominering väntar såklart, men en story finns för den som vill ha lite mer kontext till robotbataljerna.
Detta är en annons:

Avslutningsvis så känns det som Capcom har järnkoll på vad fansen har längtat efter, och ser vi till företagets andra spelserier som Monster Hunter, Devil May Cry och Resident Evil så är det svårt att argumentera vad de åstadkommit den senaste tiden i form av positiv kritik, försäljningsrekord och övergripande förväntningar. Mega Man 11 känns således som en självklar fullträff i dagsläget, och för de som varit rädda för ett nytt Mighty Nr.9-fiasko så verkar Capcom lärt sig sin läxa från Keiji Inafunes utdragna frontalkrasch och styrt skutan i motsatt riktigt. Oavsett om du sedan har varit ett fan sedan 1987 eller är en nyfiken nybörjare så tycks Mega Man 11 vara en titel värd att se framemot.

HQ

Mega Man 11 ska lanseras den 2 oktober till PC, Playstation 4, Xbox One samt Nintendo Switch.

HQ

Relaterade texter

Mega Man 11Score

Mega Man 11

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Japp, efter en paus på åtta år är Mega Man tillbaka igen i ett helt nytt numrerat äventyr som trevligt nog lever upp till dess stolta arv...

0
Mega Man-filmen har inte lagts ned

Mega Man-filmen har inte lagts ned

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Förra året utannonserade Capcom att det skulle göras en Mega Man-film som "aims to appeal to a diverse audience, including not only game players but action movie fans as...

1
Mega Man 11-teamet bestod av 40 personer

Mega Man 11-teamet bestod av 40 personer

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Capcoms blå bombare återvände trevligt tidigare denna månad i underhållande plattformsäventyret Mega Man 11. Både spelköpare och kritiker tycks ha gillat comebacken, och...



Loading next content