Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Call of Duty: Black Ops 2

Call of Duty: Black Ops 2

Call of Duty-serien anklagas ofta för att ha slutat utvecklas. Det är dock svårare för den störste på marknaden att vara innovativ. Hur förbättrar man något som redan uppnått så mycket?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Treyarch är inte helt nöjda med att Call of Duty: Modern Warfare och Infinity Ward får all ära. Studion kämpar dock på för att nå samma höjder med utmärkta Black Ops. Med denna uppföljare hoppas utvecklarna få sitt efterlängtade genombrott, och de har såklart en bra grund att stå på.

Då vi nu får kriga år 2025 finns ett flertal intressanta utvecklingar av flerspelarläget, där artificiell intelligens påverkar utgången av striderna och luften fylls av tysta, kraftfulla små mördarrobotar. Självklart finns de klassiska vapnen kvar men med dödliga tillskott som miniroboten Dragonfly och mer avancerade sköldar som kan slås ner i marken för skydd med bibehållen rörlighet.

Andra nya imponerande vapen är exempelvis ett litet flyttbart vapentorn som sänder ut mikrovågor vilka blockerar fiendens enheter, och en uppdaterad Death Machine kallad War Machine med vilken Treyarch lovar oss den optimala granatkastaren.

HQ
Detta är en annons:
Call of Duty: Black Ops 2

Den riktigt stora förändringen är dock klassystemet.

Treyarchs David Vonderhaar säger att utvecklarna har föreställt sig Call of Duty som ett brädspel. Vad har karaktären för funktion? Vad behövs för att det ska vara spelbart? Vad kan klippas bort? Vonderharr kallar det för "Pick 10" - vi väljer tio olika funktioner för vår karaktär, vilket inkluderar vårt huvudvapen som alla nu kan se. Systemet gör det möjligt att skapa en skräddarsydd karaktär, gjord för att passa vår egen spelstil. Detta ger oss fantastiska möjligheter inom den klass vi har valt.

Ytterligare en ny (och ännu mer intressant) funktion hittar vi i flerspelarläget. Denna kallas för Codcaster och är en slags Shoutcast med en live stream-kapacitet. Studiochefen Mark Lamia kallar det en spelförändrare då den används för att moderera matcherna på en nära nog professionell nivå utan att behöva en super-PC men med sändning över internet, och denna funktion kan onekligen bli en av de bästa och mest populära i hela Call of Duty: Black Ops 2. Det har nu chansen att bli spelet som tar multiplayer till en helt ny nivå. De exakta detaljerna för live stream-funktionerna har vi dock inte ännu.

Detta är en annons:

Ju bättre vi blir desto högre nivåer kan vi nå i flerspelarläget, då vi efter ett par spelade matcher paras ihop med spelare som har liknande färdigheter som oss själva.

Call of Duty: Black Ops 2

Om man är samspelta i laget finns det chans till bonuspoäng då vi nu belönas för handlingar som hjälper hela laget. Detta kommer till nytta bland annat i det nya läget Multi Team, där sex olika lag kör mot varandra istället för de vanliga två. För att vinna krävs en gemensam taktik och ett samarbete mellan spelarna, vilket även är till hjälp i Deathmatch och det nya läget Hardpoint.

Grafiskt sett är Call of Duty: Black Ops 2 inte så annorlunda mot föregångaren, vilken ju dock var snygg så att det räckte. Detta fick vi se i de fyra spelbara banorna Aftermath, Cargo, Turbine och Yemen, där min favorit var Turbine, ett relativt öppet ställe med många möjligheter till att klättra.

Call of Duty: Black Ops 2Call of Duty: Black Ops 2Call of Duty: Black Ops 2Call of Duty: Black Ops 2

Relaterade texter

Call of Duty: Black Ops 2 (Wii U)Score

Call of Duty: Black Ops 2 (Wii U)

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Så har det blivit dags att bekämpa framtida elakingar i Call of Duty-världen med Wii U Gamepad. Jonas har gett sig i kast med att ge Raul Menendez på tafsen i Call of Duty: Black Ops 2...

Call of Duty: Black Ops 2Score

Call of Duty: Black Ops 2

RECENSION. Skrivet av Mathias Holmberg

Då var det dags igen. Spelindustrins obestridda actiongigant är tillbaka, men den här gången har Call of Duty tagit steget in i framtiden. Mathias har satt betyg på årets största actionrökare...



Loading next content