Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Gears 5

Gears 5: Escape

Gamereactors E3-utsända fick chansen att provspela Escape-läget i Gears 5. Här är våra intryck...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Det råder ingen som helst tvekan om att Microsofts Gears of War-serie skakade om spelvärlden rejält. Det första spelet tog 'snett över axeln'-perspektivet från Resident Evil 4 och definierade ett helt nytt spelsystem för actiongenren med cover-mekaniken som dominerade halva förra generationen. Bara två år senare kom sedan uppföljaren där dåvarande utvecklaren Epic och producenten Cliff Blkeszinski sjösatte Horde, vilket även det kom att bli totalt stilbildande och är något som inkluderas i större actionspel än idag. Men därefter tog det stopp på innovationerna, Gears och War 3, Gears of War: Judgment och Gears of War 4 är alla underhållande titlar, men några minnesvärde milstolpar som tagit genren framåt är de inte.

Med detta i åtanke är det därför inte konstigt att många nu är nyfikna på Gears 5, där The Coalition för första gången får göra ett spel i serien från grunden. Det utannonserades på E3 förra året och att döma utifrån tidig information så verkade det som att vi kunde se fram emot ett intressant narrativ och mer färggranna omgivningar samt en kvinnlig huvudperson. Allt detta kombinerat med seriens patenterade övervåld, gjorde att jag fick förhoppningar om att The Coalition faktiskt skulle göra Gears of War rättvisa.

Gears 5
I Escape gäller det att hålla sig vid liv och kämpa sig fram mot tuffa odds. Ett slags inverterat Horde, om du så vill.
Detta är en annons:

Trots att det mestadels visades upp förrenderade trailers - inklusive Gears 5 - under Microsofts presskonferens, så fanns spelet att prova på efter eventet. Det var alltså dags för mig att få kolla in om de tagit potentialen tillvara. Till min stora besvikelse fanns dock inte singleplayer att testa, utan allt fokus låg på det nya Escape-läget. För de som missade presskonferensen, så är Escape ett samarbetsläge i samma anda som Horde där du och dina vänner ställs emot vågor av fiender. Så var är skillnaden? Jo, i Horde är du på en begränsad yta och barrikaderar dig för att hålla dig vid liv så länge som möjligt. I Escape har du däremot ett mål du måste ta dig till, vilket alltså kräver koordinerad rörelse.

Som koncept låter det på pappret intressant och det passar väl in i Gears of War-universumet. Men tyvärr är utförandet tveksamt. Under mina 30 minuter med spelet, fanns bara en bana tillgänglig, och det ska sägas att den lämnade en hel del i övrigt att önska. Efter att i trailers ha fått se alla färger och läckra omgivningar som spelet faktiskt innehåller, så känns det milt sagt förbryllande att The Coalition tycker att en grå bana i en generisk fabrik ska vara det första intrycket folk får av Gears 5. Varje område jag tog mig till i Escape såg nästan exakt ut som den jag lämnade. Dessutom upplever jag att grafiken försämrats sedan det visades upp 2018.

Gears 5
Det mesta känns välbekant när vi spelar Gears 5.

Banvalet känns som ett beklagligt misstag, för att spela Gears 5 känns faktiskt lika bra som någonsin förr. Att zick-zacka mellan skydd genom att trycka på A-knappen är än idag bra speldesign och att brutalt kötta ihjäl fiender med seriens patenterat våldsamma vapen och tillhyggen är fortfarande ytterst tillfredsställande.

Detta är en annons:

Gears 5 har dessutom en föredömligt stabil bilduppdatering, som bidrar till att få striderna att kännas smidigt snabba. Animationerna kan dock behöva lite arbete, men å andra sidan är det tid kvar tills premiären. Men även om Gears 5 känns bra att spela, så upplever jag att innovation saknas, precis som i de tre senaste spelen. The Coalition har försökt piffa till närstriderna med en uppladdningsbar dolk och nya animationer, men i slutändan gör det väldigt lite för att tillföra nödvändig fräschör.

Det är självklart omöjligt att dra för stora slutsatser om Gears 5 efter denna korta stund tillsammans med Escape. Om kampanjen verkligen levererar och bra multiplayerlägen erbjuds, kan detta absolut visa sig vara en dunderhit. Men att spela Escape på E3 2019 med tveksamma beslut från The Coalition, gav tyvärr ingen vidare bild av vad Gears 5 faktiskt har att erbjuda och hur det ska följa upp de nytänkande Xbox 360-klassikerna. Jag hoppas såklart att den färdiga produkten blir bättre än såhär när det lanseras till PC och Xbox One den 10 september, vilket betyder att det är mindre än ett kvartal kvar tills premiären.

HQ

Relaterade texter

6
Gears 5: HivebustersScore

Gears 5: Hivebusters

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Vi kollar in den drygt tre timmar långa storyexpansionen Hivebusters, där vi får träffa nya huvudpersoner och röja oss fram på en vulkan-ö...

Gears 5Score

Gears 5

RECENSION. Skrivet av Adam Holmberg

Adam har återvänt till Sera med motorsågsbajonetten i högsta hugg för att recensera den femte numrerade delen i Gears of War-sagan...



Loading next content