Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Final Fantasy III

Final Fantasy III

Sophie har tittat närmare på det enda Final Fantasy-spelet som aldrig tog klivet ut ur Japan. Snart kommer Final Fantasy III i en mycket imponerande nyversion till Nintendo DS

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Dagens spelindustri har förstått att dryga pengar kan tjänas på att ge ut spel på nytt, med eller utan diverse uppiffningar till andra format. Nog har vi sett det ske ett antal gånger redan. Ta Resident Evil, Super Mario Bros., Tales of Eternia och Bubble Bobble som några exempel. Om det är ett smart drag eller ej, det kan vi låta vara osagt. Något som däremot är smart är att låta ett spel som redan släppts sedan lång tid tillbaka, men inte kommit ut i västvärlden, dyka upp i ny kostym. Precis så är fallet med Final Fantasy III.

HQ

Final Fantasy III är faktiskt det enda spelet i spelserien som inte hittade rätt från den uppåtgående solens land till västvärlden. Amerikanska fans av serien har alltså kunnat lägga vantarna på samtliga Final Fantasy-spel, utom just den tredje delen. Även om spelseriens sjätte del länge titulerades som den tredje delen på grund av dåvarande Squaresofts amerikanska representanter, har spelet varit saknat. Det ska dock bli ändring på det och Square Enix ger en helt ny generation chansen att uppleva en gammal goding i nya kläder, allt tack vare spelets hundraprocentiga uppsnofsning till Nintendo DS.

Hundraprocentig uppsnofsning var det, ja. Final Fantasy III släpptes från början till NES för inget mindre än 16 år sedan. Square Enix är medvetna om att flera spelgenerationers gammal grafik inte är något som direkt imponerar bland all bumpmapping och spännande ljuseffekter som har invaderat våra spelrum. För att göra Final Fantasy III mer attraktivt, har hela spelet byggts upp igen, denna gång i en minst sagt tilltalande 3D-grafik. Hela spelet, alltså - inte bara karaktärerna. Grafiken är faktiskt så imponerande och detaljrik att man översköljs av intryck från den lilla konsolskärmen. Något som känns lite som ett slöseri är att Square Enix inte använder konsolens dubbla skärmar i någon större utsträckning. Den övre skärmen används knappt, och när den används fungerar den som en karta. Än så länge är spelet inte klart, men att få ett mer intrikat menysystem som använder sig av båda skärmarna verkar i dagsläget vara ett önsketänkande.

Vidare har utvecklarna tagit sig friheter med att göra om i spelet. De karaktärer som fanns i NES-originalet är utbytta, och de som introduceras har fått mer personlighet och geist än sina 16 år gamla föregångare. Vi har att se fram emot en datoranimerad öppningssekvens, nya yrken, och en balans mellan dessa som inte fanns i originalet. Spelets handling är dock intakt, även om omständigheterna kring den ter sig något annorlunda.

Vad handlar Final Fantasy III om då? Som väntat är en hjältesaga på schemat, där ynglingen Luneth kommer över en kristall. Kristallen leder honom på äventyr, där han kommer i kontakt med andra personer som konstigt nog verkar dela samma öde som han själv. Inte helt överraskande kanske. Vad som däremot är överraskande är att Square Enix har valt att låta Tetsuya Nomura ta semester från karaktärsdesignandet, och den som har fått äran att blåsa liv i den äventyrande kvartetten är ingen mindre än Akihiko Yoshida. Yoshida är främst känd för sitt arbete med det fenomenala Vagrant Story och Final Fantasy Tactics.

Detta är en annons:

I och med att Final Fantasy III har så pass många år på nacken, följer spelet den spelmekanik som var standard för dåtidens rollspel. Striderna är textbaserade, handlingen är linjär och hemligheterna är många. Det som gör Final Fantasy III intressant är självklart möjligheten att styra sitt äventyrande gäng med stylusen, men naturligtvis går det bra med styrkryss och knappar om man inte vill sväva ut alltför mycket. Intressant är även att få ta del av det första spelet i serien som lät spelaren få välja vilket yrke respektive karaktär skulle ägna sig åt. Se det lite som en historielektion från hur det en gång var på den gamla goda tiden innan Final Fantsy blev synonymt med spejsade kläder.

Vi på Gamereactor har fått se och känna på lite av varje från Final Fantasy III, och i ärlighetens namn känns spelet som en mycket lyckad uppsnofsning av ett gammalt och bra spel. Tack vare de 16 år som Square Enix har fått på sig att rätta till det som var lite bristfälligt i originalversionen, har vi mycket höga förväntningar på Final Fantasy III. Det som känns lite nedslående är att spelet inte drar nytta av de dubbla skärmarna till DS och att det faktiskt är enklare att styra med styrkrysset. Helt skräddarsytt för Nintendo DS är spelet alltså inte. Trots det känner vi tillförsikt och tror att Final Fantasy III kan bli den där första efterlängtade droppen regn som kommer att fukta DS-ägares rollspelstörstande strupar.

Final Fantasy IIIFinal Fantasy IIIFinal Fantasy IIIFinal Fantasy III
Final Fantasy IIIFinal Fantasy IIIFinal Fantasy IIIFinal Fantasy III

Relaterade texter

Final Fantasy IIIScore

Final Fantasy III

RECENSION. Skrivet av Mikael Sundberg

I sjutton långa år har japanerna suttit och tjuvhållit på det tredje Final Fantasy-spelet. Tills nu... nu är det här!

5
Final Fantasy III finns nu på Steam

Final Fantasy III finns nu på Steam

NYHET. Skrivet av Johannes Leander

Square Enix fortsätter med det vinnande konceptet att krama pengar ur sina gamla klassiska alster med hjälp av lite polering och släpp till nya plattformar. Inte oss...

Final Fantasy III släpps till Steam

Final Fantasy III släpps till Steam

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Det är svindlande 24 år sedan vi kunde avnjuta Final Fantasy III till Famicom (NES) i Japan, och nu låter Square Enix meddela att klassikern är på väg till Steam, och det...



Loading next content