Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Command & Conquer Remastered Collection

Command & Conquer Remastered Collection

Vi har provat på de remastrade versionerna av spelen som på allvar startade genren realtidsstrategi...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Det finns såklart en god anledning till varför Command & Conquer är något av en helig ko bland fans av realtidsstrategi. Westwood Studios lade grunden med Dune II, men det första C&C (även kallat Command & Conquer: Tiberian Dawn) hade ett mer jordnära tema och blev därför spelet som folk fastnade för. Även om originalets gameplay är primitivt med dagens standarder, var det tillräckligt nyskapande för att skriva om genren för alltid.

Westwood var snabba med att inse vilken guldgruva de satt på och redan året efter var det dags för Red Alert, som dels briljerade med banbyggarmöjligheter, men dels också hade videosekvenser med riktiga skådespelare av ostigast möjliga slag. Command & Conquer har dock alltid varit en serie där självdistans är viktigt, och det gjorde det samtidigt lättare att ta till sig. Men arvet var svårt att förvalta och trots nya funktioner, massor av efterföljare, fler videogalenskaper (där bland annat Tim Curry medverkade) så gled serien mot ett osäkert öde.

Command & Conquer Remastered Collection
Detta är en annons:

Men nu är Command & Conquer tillbaka. Detta är en era av remasters och remakes, och självklart är det hög tid att väcka även denna klassiker till liv. Jag fick nyligen möjlighet att kolla in arbetet med att restaurera Westwoods klassiker. Ansvaret att göra detta gick till renomerade Petroglyph (med hjälp av Lemon Sky Studios), vilket mer eller mindre är resterna av sedan länge insomnade Westwood Studios.

Command & Conquer Remastered Collection består kort och gott av de två första spelen i serien - Tiberian Dawn och Red Alert - och släpps som ett paket till PC den 5 juni, helt utan mikrotransaktioner. Det kommer dessutom till både Origin ochh Steam, vilket jag tror många kommer uppskatta.

Command & Conquer Remastered CollectionCommand & Conquer Remastered Collection

Communityt har redan från början bjudits in att delta i projektet och deltar på flera sätt i utvecklingen. Det kanske bästa exemplet är hur The Tiberian Sons, ett community-band, kommer leverera musik till spelet. Även spelfodralets design kommer från ett fan. Målsättningen har varit att bevara det gamla men samtidigt fräscha upp det med sådant som är självklart idag. Därmed har temat rivit och byggt upp all multiplayer på nytt med ett gränssnitt anpassat efter dagens standarder. Ändå ser det ut som originalet och det märks verkligen hur hårt teamet arbetat på att bjuda på en autentisk spelkänsla.

Detta är en annons:

När jag fick chans att kolla in Command & Conquer: Red Alert närmare, slogs jag av hur bra det ser ut med högupplöst grafik, även om du kan växla till originalet om du skulle föredra det (i kampanjen, ej multiplayer). Musiken och ljudeffekterna har också remastrats för att få Frank Klepackis soundtrack att kännas fräscht på nytt. Dessutom har halvdussinet nya låtar lagts till.

Command & Conquer Remastered CollectionCommand & Conquer Remastered Collection

Det demo jag fick spela är hämtat från Red Alert-kampanjen där vår gamle vän Tanya återigen svingar sina två pistoler och visar vägen. Medan jag spelade, berättade utvecklarna hur de använt originalkoden som grund medan de skapade remastern. Arbetet med att bygga om allt har varit omfattande, i synnerhet när det kommer till ny grafik och design. Tack vare detta kan du nu zooma ut och få en mycket bättre överblick. Det ser dock fortfarande väldigt retro ut på ett bra sätt och faktum är att jag skulle säga att spelet överlag ser ut som jag med mina rosenskimrande nostalgiglasögon tror att det såg ut när jag ursprungligen spelade det.

Det nya gränssnittet bjuder bland annat på en riktig titelskärm och information om hur det gått under matcherna. Det finns även en bättre sidomeny samt betydligt fler möjligheter till hotkeys och tooltips. Kort sagt mer modernt. Petroglyph har även lagt till sådant som möjlighet att köa enheter, medan 'attack move' tagits bort så du återigen måste ge dina stridspittar mål precis som du gjorde år 1995. Nu kan nu även variera spelets hastighet samt att du lan välja mellan att spela med klassisk spelkontroll eller modern.

Command & Conquer Remastered CollectionCommand & Conquer Remastered CollectionCommand & Conquer Remastered Collection

Efter Red Alert-demot fick jag även kolla in Tiberian Dawn - spelet som startade allt för 25 år sedan. Alla uppdrag är intakta och buggar har rensats bort. Nu kan du även göra sådant som välja uppdrag samtidigt som tidigare sådana som varit exklusiva till Nintendo 64- och Playstation-versionerna nu finns tillgängliga även till PC. Tiberian Dawn har också fått flera av uppdateringarna från Red Alert.

Ostiga videos (Full Motion Video) har alltid varit en del av Command & Conquer-charmen, och även detta är något utvecklarna byggt vidare på. De hittade nämligen de gamla videobanden, vilka hade för låg kvalitet, men communityt hjälpte till med att skapa en algoritm som gjorde att både bild och ljud kunde förbättras. Nu finns även videos som låter dig hänga med bakom kulisserna och totalt är det över fyra timmar videogodis för fansen.

Till sist kommer spelet även stödja moddar, även om utvecklarna inte är redo att avslöja allt om detta ännu. Vi kan som sagt se fram emot massor av fräscht innehåll som moderniserats så pass av även esportscenen ska kunna vara intresserade av detta (även om teamet medger att det kanske är för gammaldags). Den 5 juni är i alla fall Command & Conquer tillbaka i sin allra mest klassiska form och då får vi se om det kan tävla mot dagens giganter. Klart är i alla fall att det ser otroligt lovande ut för alla fans.

HQ
Command & Conquer Remastered CollectionCommand & Conquer Remastered CollectionCommand & Conquer Remastered Collection

Relaterade texter



Loading next content