Svenska
Gamereactor
förhandstittar
XIII

5 Snabba: XIII

Den gamla pärlan XIII är tillbaka och ska förhoppningsvis släppas i år. Wigert har tömt huvudet på minnen från Playstation 2-versionen men kommer inte ihåg så värst mycket...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Ett, två...
Tretton! Ett inte kultklassat men ändå något ihågkommet och definitivt uppskattat klassiskt förstapersonsäventyr som Ubisoft släppte till så mycket som fyra plattformar (Gamecube, PC, Playstation 2, Xbox) under det glada 2003-talet. Spelbarheten var någorlunda stealth-baserad men om mitt minne inte sviker mig så var den artificiella intelligensen hos vakterna inte någon höjdare så det blev mer av en actionfest av alltsammans. Jonas Mäki däremot, som förstås var igång långt innan 2003 med att rata och hylla spel i både fysiska och nätbaserade publikationer dunkade till med betyget "Fantastiskt" till XIII och någonstans litar jag på det omdömet mer än min egna diffusa minnen. Berättelsen tar vid när protagonisten XIII vaknar upp på en strand med rejäl minnesförlust och därefter körs han långt ned i en politisk och våldsam sylta.

Vad vet vi egentligen om nyversionen hittills?
I april 2019 lade Playstations Youtube-kanal upp en våldsamt trevlig teaser på XIII med beskedet att det skulle släppas i november samma år. Detta gick dock åt skogen. Utvecklarna Playmagic gick under augusti ut med att de skulle sikta på att släppa liret under 2020 istället och där är vi ju nu, utan något mer besked. Gissningsvis var utvecklarna klara med all Motion Capture (och andra direkt förbjudna spelutvecklaraktiviteter i och med Corona-viruset) men social distanseringsrekommendationerna påverkar ändå spelutveckling (bevisligen) så jag är rädd för att vi kommer behöva vänta på ytterligare på XIII. Det lär dyka upp under de olika digitala eventen som ska äga rum under juni-juli men 2020 är kanske inte ett givet släppår enligt mig...trots att utvecklarna är relativt aktiva på sitt Twitterkonto.

XIII
Mäkis hyllande recension på original-XIII hittar du här.

I och med den färgglada cellshade-grafiken så kommer du förstås säga någonting om...
Ambilight, självklart! Men desto viktigare är det nästan att rusta upp högtalarsystemet då soundtracket till XIII inte är något annat än lysande, med mycket lekfulla jazzlåtar där kanske spelmusikens svängigaste batterist har gjort musikaliska underverk med cymbaler och pukor.

Detta är en annons:

Ärligt talat. Tror du att det här kommer att bli bra?
Detta är nog första gången jag är negativt inställd i ett förhandsbaserat utlåtande. Playmagic har mig veterligen inte släppt något annat spel tidigare som vi kan ha som referens. Enligt hemsidan är de ett gäng på 45 stycken utvecklare som tidigare har jobbat med bästsäljande spelserier men ingen titel har namngivits som skrytfaktor, vilket är märkligt då andra nyskapade studios brukar vara ganska snabba med att daska ut vilka enorma jättespel som deras medarbetare har varit med på. Men grunden i mitt tvivel är inte något sådant banalt, utan snarare de Pre-Alpha-skärmdumpar av XIII som finns på deras hemsida. Jag får inte remake-vibbar. Cellshade-designen och grafiken ska vara som en rejäl pungspark nu när vi snackar om ett förhållandevis simpelt actionspel och även om det största grafikputset brukar ta vid mot slutet av spelutvecklingstiden är jag försiktigt pessimistisk till det hela.

XIII
Oavsett om du enbart lyssnar på Kramgoa Låtar eller den mörkaste hårdrocken så kommer du förmodligen älska soundtracket till XIII. Bara den är faktiskt ett lika starkt köpargument som exempelvis fysiksimulatorn i Grand Theft Auto IV var.

Kom igen, säg något positivt också!
Original-XIII hade en grym berättelse, såvitt jag minns och det verkar också vara den allmänna åsikten enligt olika glada kommentarsfält. Den kommer att bli trevlig att spela igenom men det som jag själv är mest taggad på är de väldigt originella idéerna som förstärker känslan av att detta sannerligen är ett spel baserat på en serietidning. Det kommer skojiga ljudeffekter skrivna i ord ovan där ett skott har avfyrats, exempelvis "baoomm", "Bam", "Woosh" och om du drar till med ett huvudskott på en fiende realtidsrenderas det en sekvens med små bilder i serietidningsrutor som visar hur projektilen penetrerar anletet på skurken. Det där var briljant redan 2003 och här hoppas jag att Playmagic tar fram hela sitt kreativa arsenal och bygger vidare rejält på serietidningsreferenserna.

Relaterade texter

7
XIII (2020)Score

XIII (2020)

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Ubisofts gamla 2003-klassiker har stöpts om och släppts på nytt, och det handlar dessvärre om en av de sämsta nyversionerna genom alla tider...

2
XIII-remaken får en remake

XIII-remaken får en remake

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Efter den katastrofala lanseringen av XIII Remake meddelas nu att remaken ska få en remake, som sköts av den franska utvecklaren Tower Five. På spelets Steam-sida framgår...

2
Kolla in omslagen till XIII-remaken

Kolla in omslagen till XIII-remaken

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Vi vi tidigare kunnat berätta, jobbar Playmagic och Microids med en remake av klassiska actionspelet XIII, vilket släpptes år 2003. Det var ett cel-shadat...



Loading next content