Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Watch Dogs: Legion

Watch Dogs: Legion

Efter en rejäl försening, har nu Ubisoft äntligen låtit oss utforska deras spännande fortsättning på Watch Dogs-sagan under en fyra timmar lång spelsession...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

När Watch Dogs: Legion utannonserades under 2019 års E3 var jag både nyfiken och oroad. Spelets löfte om att låta dig som spelare vara en hacker i en fullständigt uppkopplad stad lät absolut väldigt attraherande, men man får inte heller glömma att många blev besvikna på seriens två första installationer. Ubisoft har dock tidigare bevisat att dom är benägna att förbättra sina serier utifrån spelarbasernas feedback, så det bör inte hindra oss från att ge Watch Dogs-serien en ny chans med Legion. Kanske kan serien äntligen leva upp till de skyhöga mål utvecklarna satte inför första spelets lansering 2012.

Äventyret äger rum i en nära framtid i en halvt dystopisk vision av London. Du börjar spela som Dalton Wolfe, men låt dig inte luras - han är knappast huvudkaraktären i berättelsen. Faktum är att Legions unika aspekt består i att det inte finns någon huvudkaraktär, något vi återkommer till längre ner.

Det första uppdraget introducerar några av spelets huvudmekaniker, ett par nyckelpersoner, visar upp livet i den brittiska huvudstaden och lägger upp premisserna för vårt kommande äventyr. Denna gång är drivkraften för spelaren inte på ett personligt plan, så som det brukade vara, utan nu spelar du som en hel grupp människor kallade DedSec. Detta namn låter säkert bekant för dig om du spelat igenom tidigare installationers berättelser med Marcus och/eller Aiden i huvudrollen.

Detta är en annons:

Hackergruppen DedSec har råkat bli falskt anklagade för att ha organiserat ett antal terroristattacker, och ditt mål blir att ta reda på vilka som ligger bakom. Det leder dig till en mystiskt dunkel fiendeorganisation kallad Zero Day. Din uppgift blir att så väl som att skydda era utsatta medlemmar i DedSec, även slå tillbaka mot ett allt mer påträngande och diktatoriskt samhälle. Ett tvåfrontskrig, helt enkelt. Men det är, för att undvika spoilers, emellertid allt jag tänker berätta om storyn. Världsbygget, narrativet och karaktärerna verkar hur som helst vara mer utbyggda och genomtänkta här än i de första två spelen, och jag är genuint nyfiken på att ta reda på hur berättelsen kommer att utveckla sig.

Watch Dogs: Legion
Alla är dina huvudpersoner i Watch Dogs: Legion.

Låt oss nu istället gå tillbaka till spelets största finess och nyhet. Du har nu för första gången möjligheten att spela som ett helt gäng karaktärer som du får chans att rekrytera till ditt lag genom att praktiskt taget värva vem som helst. Det betyder att du kan välja ut vilken datorkontrollerad person som helst, oavsett om det är en trött och pensionerad mormor, en byggarbetare, eller kanske en ambitiös man "just nu mellan jobb". Eftersom Ubisofts ambition är fullständigt levandegöra dessa personer så kan du följa efter dem, kolla upp deras "profiler" i stadens datorsystem, se vad de arbetar med och vad de har för sig. Det ska skapa en djup och realistisk värld som ämnar styrka vår vilja att som spelare skydda och ta hand om alla karaktärer man träffar.

Varje rekryt har dessutom en egen sammansättning av egenskaper och färdigheter utifrån deras yrke och kompetenser, men att bara prata övertygar ingen att slå följe. Varför skulle dom vilja vara del av en anklagad terroristgrupp som jagas av statens makter? Nej, för att övertala dem att ansluta sig till gruppen måste du gräva i deras individuella liv och förehavanden, hjälpa dem med eventuella problem, och slutligen visa var den riktiga kampen står att finna.

Detta är en annons:

Under vår korta förhandstitt började vi som ett lag på fyra, och förvånansvärt nog var det inte så svårt som vi trodde att fästa sig vid var och en av dem. De stod alla ut på ett eller annat sätt vare sig det gällde röstskådespelarna, hur de rörde sig, eller till och med hur de slogs. Jag är extremt nyfiken på att se hur denna känsla av frihet i att kunna rekrytera vem som helst på gatan levererar i slutprodukten. Demo-versionen som vi fick ta del av lät oss till exempel inte möta särskilt många hypotetiska protagonister, och inte heller vi fick vi möjlighet att spela om mellansekvenser för att se om karaktärerna kunde agera olikartat, så det återstår ett par frågetecken om eller hur detta kommer att lösas.

Watch Dogs: Legion
Efter att ha hacker-äventyrat i Chicago och San Francisco, har nu turen kommit till London.

Eftersom varje medlem av gruppen dessutom har sina egna, unika förmågor, är du tvungen att regelbundet byta mellan dem beroende på vilket uppdrag du tar dig för. Lyckligtvis är övergången mellan karaktärer problemfri och laddningstiderna är minimala när vi växlar protagonister. Inga konstigheter, helt enkelt. En lustig detalj är att var gång man byter karaktär till en ny, så kan man se föregående lämna platsen i realtid, vilket ökar inlevelsen avsevärt.

Angående hackandet - en färdighet som alla karaktärer besitter - får jag erkänna att jag dock är lite besviken. Detta har inte utvecklats nämnvärt sen det första spelet i serien, för åtta år sedan, och misslyckas helt med att ge en känsla av äkthet. Jag får väl också erkänna att det säkert är svårt att hitta en balans mellan att faktiskt koda och att ge spelaren en uppgift som är rolig att utföra, men hackandet i de två första Watch Dogs-spelen kändes gamla redan vid sin dåtida lansering. De gav/ger oss knappast den kittlande känslan av kriminella överträdelser som man hade velat ha i denna typ av spel.

Denna problematik återfinns delvis även i spelets strid- och infiltrationssekvenser. Du kan, som brukligt i dessa typer av spel, gömma dig från fiender, slå dem medvetslösa bakifrån eller på håll genom att använda omgivningen till din fördel. Det innefattar klassiska saker som att gillra fällor, utnyttja säkerhetskameror och hacka allmän elektrisk utrusning. Allt detta är lättanvänt i stridens hetta, men jag är rätt säker på att Ubisofts utvecklare hade kunnat lägga manken till och kommit på något åtminstone lite mer innovativt här. Vi hoppas att karaktärernas unika färdigheter i förlängningen kommer utmynna i lite mer variationsrika strider, så som vi till exempel fick se prov på med gruppens huligan, vilken kunde anlita tillfälligt slågsmålssugna allierade att slåss i grupp med en.

Watch Dogs: Legion
Watch Dogs: Legion kommer även till nästa generations format.

Precis som med alla Ubisofts spel så är givetvis huvud- och sidouppdragen ackompanjerade av en mängd valfria aktiviteter med allt från minispel till samlande av föremål formligen strösslade över staden. Trots att dessa aspekter förekommer i snart sagt samtliga spel från Ubisoft, är det ofta den ironiskt nog enhälligt mest kritiserade aspekten. Med det sagt, så sett till Watch Dogs-spelen tror jag att det kommer bli en mer angenäm upplevelse att leta gömda föremål i London än i de tidigare spelens Chicago och San Francisco. Inget Watch Dogs-spel har faktiskt levererat en så organiskt sammansatt stadskänsla som här. Londonborna interagerar sömlöst med varandra och med staden i ett slags ekosystem, vilket skapar en trovärdig och livlig atmosfär. Trots att markeringarna fortfarande finns där, utströdda över kartan, känns det inte som att man kryssar mellan döda zoner enbart i jakt på nästa uppdragsmål.

För att sammanfatta hade vi en lovande fyratimmars-session med Watch Dogs: Legion, och vi kan knappt vänta till att få återkomma och se mer av vad som bjuds. Förhandstitten var onekligen underhållande tack vare spelets engagerande premiss och innovativa mekanik gällande karaktärsrekrytering. Men! Legion är fortfarande långt ifrån perfekt, och en hel del aspekter är fortfarande oförändrade sen tidigare. Jag är ganska säker på att Watch Dogs: Legion kommer att lyckas generera en hel del uppmärksamhet, vare sig det är från gamla fans eller nytillkomna spelare. Det återstår dock att se om Legion kan leverera för att lyckas nå upp Ubisofts högsta nivå av franchise-spel .

HQ

Relaterade texter

Watch Dogs: LegionScore

Watch Dogs: Legion

RECENSION. Skrivet av Sebastian Lundin

Min arma hjärna har försökt ställa om till vänstertrafik i en totalitär framtidsversion av London som är övervakat till den milda grad att du inte ens kan klia dig i skrevet utan att regeringen har ett ord att säga om saken...

Watch Dogs: Legion läggs ner

Watch Dogs: Legion läggs ner

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Watch Dogs: Legion fick det kämpigt redan när det lanserades i oktober 2020, men det blev faktiskt värre efter de första uppdateringarna. Efter lagringsproblem, krascher...



Loading next content