Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Mass Effect: Legendary Edition

Mass Effect: Legendary Edition

Vi fick chansen att kolla in den uppfräschade versionen av en av tidernas bästa scifi-epos, men vi är tyvärr inte övertygade ännu...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

"År 2148 upptäckte upptäcktsresande på Mars resterna av en gammal rymdresande civilisation. Under decennierna därefter avslöjade dessa mystiska artefakter häpnadsväckande ny teknik som möjliggjorde resor till de mest avlägsna stjärnorna. Grunden för denna otroliga teknik var en kraft som styrde grunderna bakom tid och rum.

De kallade det den största upptäckten i människans historia."

Den tidlösa, klassiska rymdsåpoperan Mass Effect, skapad av Bioware, har fängslat minst två generationer av spelare - och kommer snart ytterligare en få chans att upprepa denna sga tack vare en ny, komplett release: Legendary Edition. Rykten om denna utgåva har cirkulerat internet de senaste månaderna, men trots en officiell utannonsering av remastern i november bestämde utvecklarna av någon anledning sig för att hålla detaljerna hemliga ett tag till.

Fram tills nu. Förra veckan blev jag inbjuden till ett digitalt pressevent jag fick äntligen se Mass Effect: Legendary Edition i sin all sin prakt. På grund av den arkaiska spelmekaniken i första Mass Effect, otaliga problem med DLC-installationer och halvt ospelbara versioner till Playstation 3, har fans av trilogin bönat i flera år om att den ska släpps på nytt i ett uppdaterat, prisvärt paket. Efter en timmes presentation kändes det som att Bioware, leds på tjatet, troligen delegerade ett litet team bara för att fixa det alla ville ha. De säger sig inte ha velat ändra för mycket i spelen, som dock idag är tämligen föråldrade och jag blev därför lite nyfiken på om Bioware gjort nog med nytt till denna utgåva.

Mass Effect: Legendary Edition
Det är skarpare och fräschare grafik som väntar i Legendary Edition.

Låt oss börja med att fråga oss själva vad Mass Effect: Legendary Edition borde vara. Om du förväntar dig en fullständig remaster, eller kanske till och med en remake, kan du direkt sluta hoppas. Till Legendary Edition har man främst fokuserat på att förbättra texturer och upplösning, förbättra prestanda med ytterligare effekter och... det är i princip det. Allt annat, från animering och ljud, förblir helt oförändrat.

Grafiskt sett verkar de uppdaterade Mass Effect 2 och Mass Effect 3 inte skilja sig särskilt mycket från sina ursprungliga utgåvor, även om de definitivt är krispigare tack vare 4K-skärmar. Naturligtvis är det remastern av det första spelet från serien som erbjuder mest förbättring inom detta område - även om det är svårt för mig att urskilja nyheterna från bara några bilder. Jag fick en ingående titt på Eden Prime-kolonin, som när det gäller färgpalett och miljö nu liknar versionen i From Ashes-expansionen från det tredje spelet. Vi fick inte se Mako-fordonen eller några förändringar som är värda att nämna i övrigt, och när jag frågade om vad som gjorts åt bandesignen svarade utvecklarna att inget hade gjorts.

Det betyder att alla dessa repetitiva Mass Effect-sidouppdrag som för oss tillbaka till identiska generiska stationer om och om igen kommer att förbli sådana. Bioware avslöjade däremot att stridssystemet och Mako-spelkontrollen kommer att anpassas till modern standard, men efter en snabb titt kan jag inte bekräfta om det är sant. Det ser nämligen snarlikt originalet, men eftersom utvecklarna svär att förändringen kommer att märkas, får jag väl vänta med att bedöma det till den faktiska utgåvan. Det är också okänt om vi kan räkna med några korrigeringar för Mass Effects ökända, röriga gränssnitt eftersom frågor om detta inte besvarades.

Mass Effect: Legendary EditionMass Effect: Legendary Edition
Förvänta dig ingenting nytt innehållsmässigt.

Den mest iögonfallande förändringen av spelen utifrån vad jag fick se, var den gemensamma karaktärsskaparen i alla tre delarna av trilogin. Detta inkluderade uppgraderade hår-, ögon- och hudfärger samt skjutreglage, vilket möjliggjorde skapandet av en ännu mer unik karaktär. Nya frisyrer har också lagts till, och viktigast av allt: Legendary Editions kvinnliga Commander Shepard har en standardmodell anpassad till sin ikoniska version från Mass Effect 3. På presentationen såg det dock ut som om hennes röda hår bara hade blivit mer rödbrunt.

Modeller av alla följeslagare och datorkontrollerade karaktärer har trevligt nog också fräschats till, främst tack vare de knivskarpa texturerna. Jag är mest imponerad av hur tjusiga karaktärerna fortfarande är i grunden, med tanke på att det har gått fjorton år sedan deras första framträdande. Det är dock synd att ingenting har förändrats när det gäller animering och ljud: dialogen tenderar fortfarande att bryta av och karaktärernas rörelser känns fortfarande stela, detta för att - som utvecklarna erkände - omarbetning av animationerna skulle kräva för mycket ansträngning. Lyckligtvis har Bioware dock fixat över flera hundra buggar relaterade till övergångar mellan enskilda positioner.

Mass Effect: Legendary Edition
Mass Effect är ett av spelhistoriens mest älskade spel, nog hade det väl varit värt mer än detta?

Mass Effect: Legendary Edition kommer i ett samlat paket att erbjuda hela den klassiska rymdsåpoperan, med alla de expansioner som någonsin har sett dagens ljus, inklusive gamla förhandsbokningsbonusar. Ändå finns det fortfarande en sur besvikelse hos mig på grund av den totala brist på förändringar där de mest behövts i själva spelens innehåll.

Efterr nästan ett decennium känns det som att det varit på sin plats att fixa olika mindre, men ändå ikoniska brister: Talis ansikte som visade sig vara ett arkivfoto som enkelt redigerats i Photoshop, lägga tillbaka borttagna scener, laga dialoger och relationer (som den slutliga konversationen med Anderson) och till och med skulpturerna av Protheans i det första spelet, som inte motsvarar deras design i Mass Effect 3. En hel mängd saker fans såg fram emot att få åtgärdade är helt enkelt oförändrade.

När Legendary Edition lanseras den 14 maj 2021 får vi därmed en komplett utgåva av en av de bästa scifi-trilogierna, inte bara i TV-spelens historia, utan populärkulturen i allmänhet. Utan tvekan vackrare och mer tillgänglig än någonsin, men inte i alla aspekter. Gamla fans kommer inte att erbjudas några nya upplevelser i form av utökade scener eller tidigare otillgängliga romanser. Jag tycker det är ett misstag av Bioware att inte ta tillfället i akt att verkligen ge serien den kärlek den förtjänar. Det är slutsatsen jag drog från den nedslående svaga presentationen, även om jag såklart hoppas att det finns mer att hämta när det fullständiga spelet lanseras.

Relaterade texter

Mass Effect: Legendary EditionScore

Mass Effect: Legendary Edition

RECENSION. Skrivet av Måns Lindman

En redan legendarisk trilogi blir ännu bättre i ny uppdaterad version och nykomlingen Måns Lindman har delat ut betyg efter ett par svettiga rymddygn...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy