Det finns tid. Sonic-skaparen Yuji Naka och hans nya studio Balan Company har lite drygt sju veckor på sig innan det är dags att släppa kommande plattformsspelet Balan Wonderworld. De kan fixa sakerna som inte fungerar, just nu. Det finns fortfarande tid.
Så skulle jag kunna skriva, om jag vore lättlurat naiv och pysslande med renodlat önsketänkande. Och så kände jag, för en kort sekund, efter att jag hade genomlidit det smått hysteriskt usla Nintendo Switch-demot som just nu går att ladda hem (finns även till PS4 och PS5), men innan jag hann forma tankarna till något konkret, hade jag kommit på bättre tankar och insett verkligheten i hur bedrövligt Sonic The Hedgehog/Nights: Into Dreams-skaparnas efterlängtade nya spel är. Min kära kollega och kompis sen närmare 30 år tillbaka, Jonas Mäki, vägrade dock släppa tanken på att Yuji Naka & Co kanske skulle kunna komma att fixa Balan Wonderworld under dessa sju veckor. "Låt oss inte döma det för hårt, förrän det är färdigt". Sade han under förra fredagen. Vanligtvis hade jag hållit med honom, såklart. Men i det här fallet går det liksom inte ens att hitta en enda förmildrande omständighet. För Balan Wonderworld känns inte bara superpuckat, fult och allmänt värdelöst - Det är dessutom till 80% ofärdigt och inkomplett.
Men låt mig börja i andra änden, eller åtminstone pausa den subjektiva portionen av denna förhandstitt och istället försöka vara en smula objektiv (även om det verkligen är svårt). Storyn kretsar kring Balan, en slags drömdemon och spelvärlden "Wonderworld" som enligt Naka existerar i alla våra hjärtan. Det är ett fantasiland dränkt i kulörta färger och skojfriska objekt och här gäller det att med hjälp av Nights-karaktärskopiorna Leo och Emma hitta tillbaka till en balans mellan glädje och positivitet och negativitet och skepsis, som tidigare existerade i deras hjärtan men nu fyllts av pessimism. Balan guidar Leo och Emma genom fantasivärlden för att samla på sig objekt, känslor och kostymer som kommer att kunna återställa allt till vad det en gång var, och ännu en gång dränka Leo och Emmas liv i oförfalskad, koncentrerad eufori.
Upplägget är supersimpelt. Balan Wonderworld fungerar precis som vilket 3D-Mario-spel som helst, Leo och Emma samlar stjärnor för att att erhålla olika kostymer (det finns hela 80 stycken i spelet) och varje kostym medför en särskild funktion, eller specialförmåga. Det finns bland annat en dräkt som gör att Emma kan frysa saker till is, en annan som gör att Leo kan stanna tiden. Och så fortsätter det, alltså. Allt för att kunna erbjuda maximal mängd variation i det spelmässiga. Efter att ha lirat igenom demo-versionen två gånger kan jag dock enkelt konstatera att Balan Wonderworld skulle ha kunnat innehålla 800 000 olika kostymer och funktioner, det hade knappast förbättrat det faktum att detta känns som ett gratis-spel till Playstation 3 både mekaniskt och grafiskt med usel hoppmekanik, värdelöst dumma fiender och moment som känns påbörjade, men aldrig slutförda eller ens särskilt genomtänkta.
Mycket ska till för att detta inte ska kvalificera sig som ett av årets sämsta spel, som det känns just nu. Det var nämligen väldigt länge sedan som jag spelade igenom ett demo som var såhär förbaskat uselt, något som gör lite ont i mitt gamla retrohjärta med tanke på hur mycket jag älskar Yuji Nakas två mästerverk; Sonic the Hedgehog och inte minst Nights: Into Dreams. Den 26:e mars smäller det, förvänta dig ett rysligt lågt betyg om inget chockartat sker och hela spelet görs om från grunden.