Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Ratchet & Clank: Rift Apart

Ratchet & Clank: Rift Apart

Ratchet & Clank är äntligen tillbaka, den här gången till Playstation 5...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Vi har sett en 40 minuters lång genomspelning av en nivå i Ratchet & Clank: Rift Apart och allt inleddes under parad på Megalopolis, vars efterdyningar vi redan har sett under Gamescom-demonstrationen av detta kommande PS5-spel. Här får Ratchet ett pris för sitt livslånga engagemang för att rädda galaxen. Vid det tillfället har Clank förberett en speciell överraskning för honom i form av den nyligen reparerade Dimensionator.

Ratchet & Clank: Rift Apart

Fans av serien kanske kommer ihåg hur det pajade under Into the Nexus, Insomniacs Marcus Smith betonar att detta är ett fristående äventyr som nya spelare kommer att kunna njuta av utan att veta särskilt mycket om duons mångåriga historia. Under paraden blir festen sabbad av en attack från den onda Nefarious. Ratchet och Clank hoppar ombord på luftskeppet, som deltar i paraden. En tidig höjdpunkt inträffar när Ratchet, med lite hjälp från sina magnetiska stövlar, roterar själva tyngdkraften med 90 grader, vilket är ganska bokstavligt vänder striden upp-och-ned; en händelse som är ganska fantastisk att se.

Efter att ha besegrat en massa fiender verkar allt fredligt igen, och Clank bestämmer att det nu är rätt tid att presentera sin vän med den återställda Dimensionator. Återigen hoppar Nefarious in och stjäl prylen. Vår duo får omedelbart inleda en jakt, och allt kulminerar i en spektakulär kakafoni av effekter, som avslutas där den första demonstrationen av det här spelet startade. Som vi redan vet blir inget av detta bra med Nefarious som lyckas öppna flera "splittringar" mellan dimensionen. Ratchet och Clank hamnar i en alternativ dimension där Nefarious har lyckats med sina djävulska planer och nu styr den dystopiska Nefarious City; en motsvarighet till Megalopolis.

I denna dimension möter Clank en ny karaktär som heter Rivet som fungerar som den här dimensionens motsvarighet till Ratchet. Tillsammans inleder de ett uppdrag vars slutmål verkar lite diffust, men jag har en ganska bra idé att det antagligen kommer att innebära att rädda världen igen. Den andra och lite längre delen av demo fokuserar på Rivet som tillsammans med Clank har rest till den västinspirerade världen Torren IV för att hitta The Fixer - en skuggig karaktär som bara kan hjälpa paret att reparera ett viktigt objekt.

Ratchet & Clank: Rift ApartRatchet & Clank: Rift Apart

Under denna del av demonstrationen fick vi också en titt på Rivets unika vapen och förmågor. Hon har en "hurlshot" - en speciell änterhake, som låter niten virvla runt vad hon än attackerar och i slutändan släpper kroken för en massiv flygförstärkning. Andra användbara förmågor är det ganska komiska (och effektiva) vapnet som heter Drillhound; en borr som, som namnet antyder, skickar en hund som borrar genom jorden innan den attackerar sitt intet ont anande mål. Vid utformningen av vapnen har Ratchet-teamet tre kärnprinciper, berättar programmeraren Adam Noonchester. Vapnen måste vara roliga att använda, de måste ha ett strategiskt inslag och framför allt måste de också ha ett inslag av humor. Drillhound är en pistol som får höga poäng på den sista parametern, medan andra pistoler är utformade mer med tanke på deras användbarhet. I slutändan kommer du förmodligen att använda dem alla eftersom bossstriderna vi såg i demon är både hektiska och extremt destruktiva.

Insomniac försöker inte bagatellisera sina höga ambitioner för det här spelet, och siktar på en audiovisuell nivå som kan matcha animerade långfilmer, och i det avseendet har övergången till PS5-hårdvaran inneburit ett stort lyft. Som redan nämnts vimlar planeterna av liv och har många fina detaljer och detaljer. Det var till exempel mycket imponerande att se hur kulor interagerade med vattnet, och våra huvudpersoner har också fått en enorm visuell översyn i form av Clanks ray-spårningsoptimerad yta och Ratchet och Rivets realistiska päls som reagerar på vinden. Allt verkar väldigt imponerande, och jag kan inte vänta med att utforska de många olika växterna och se vilka kreativa upptåg Insomniac har kommit med.

Ratchet & Clank: Rift Apart

Mycket av det spel som hittills presenterats har varit inriktat på vapen och olika uppsättningar, men teamet bakom Rift Apart nämnde och visade exempel på andra delar av detta ultrakulörta plattformsparty. En nivå växlar ständigt mellan dimensioner, medan en annan är en halvöppen värld med mål som kan hanteras i valfri ordning. Det verkar vara en varierad upplevelse, men jag hoppas också att Insomniac inte har glömt plattformsdelen som hittills har fått mycket lite exponering. Ratchet och Clank: Rift Apart ser ut och låter väldigt lovande, och eftersom spelet också verkar dra full nytta av PlayStation 5-hårdvaran, ser det säkert ut som ett måste-köp - förutsatt att du kan få tag på konsolen...

Ratchet & Clank: Rift Apart
Ratchet & Clank: Rift Apart

Relaterade texter



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy