Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Far Cry 6

Far Cry 6

Gamereactor Norge har kikat närmare på Ubisofts stundande sexa

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Låt mig klargöra detta: Undertecknad är en av dem som tycker att Far Cry-serien bara har gått ned sig de senaste åren, eller åtminstone stagnerat, efter Far Cry 3. Missförstå mig inte. Jag har spelat tillräckligt med Far Cry 4, 5, Blood Dragon, Primal och New Dawn för att kunna dräpaen hel stäpp fylld med zebror, men det beror främst på att de är enkla roliga tack vare seriens grundläggande element. Men ja, Far Cry har helt enkelt gjort samma sak om och om igen i flera spel på rad, nu. Trist nog.

Far Cry 6

Men! med det sagt vill jag klargöra en grej till; Jag kommer att köpa Far Cry 6 på lanseringsdagen den 7:e oktober. En av de främsta orsakerna till detta är att det verkar som om spelet verkligen kommer att omfamna det faktum att denna franchise nästan handlar om att göra en cool miljö till en egen, stor, explosiv, snygg lekplats. Bara att ha vapen som en automatisk spikpistol samt Supremo Backpack, gör mig sugen. Denna väska är inte för att lagra hundratals växter och resurser som du vill plocka upp på vägen, utan fungerar i stället som ett slags Ultimate Attack. Beroende på din spelstil kan du till exempel använda en ryggsäck som rensar utrymme runt dig genom att sprida eld, medan ett annat alternativ är ett artilleri av raketer som kan spränga en vägtull i luften. Kaos, med andras ord. Massor och åter massor av kaos.

Far Cry 6

Allt detta i en värld som verkligen ser ut som en blandning av Far Cry 2 och Far Cry 3 med både förfallna stadsplatser och vacker tropisk natur. Spelet innehåller till och med en Vaas-figur. Presentationen jag såg var fylld av exotiska vattenfall och täta djungler där atmosfärsbyggande solstrålar är det enda som lyckas smyga sig mellan trädtopparna, medan motståndsrörelsens slitna baser både på och under marknivå gör det förståeligt att människor hatar presidenten. Dessa områden kan nås till fots, till häst och ett brett utbud av modifierbara fordon. Som vanligt är det upp till dig vad som händer mellan A och B. Oavsett om det är att spendera tid med andra människor som uppenbarligen sägs bete sig naturligt, delta i aktiviteter som domino, sabotera olika saker för att hindra presidentskapet, neutralisera fiendens baser, titta för samlarobjekt eller något annat du förväntar dig i en Far Cry. Här är också mitt största problem med presentationen: Far Cry 6 verkar helt klart bara som en ny Far Cry.

Far Cry 6Far Cry 6Far Cry 6Far Cry 6

Nästan allt detta ser ut och låter som något vi har spelat tidigare, bara omkastat och placerat i nya omgivningar. Känslan av att Ubisofts filosofi är att bygga på befintliga system och mekanik snarare än att fokusera på de bästa sakerna och ta bort utfyllnaden är så inrotat i mig. Är det verkligen så coolt att skryta med 49 olika modifierbara vapen, flera "söta" djur som kan användas som partners och ett bytesystem som båda får oss att se ut annorlunda och förstärker vår föredragna spelstil? Med så mycket prat om kvantitet fruktar jag att kvaliteten fortsätter att minska. Med det sagt planerar jag att spela Far Cry 6 så snart det släpps den 7:e oktober.

Varför?

Eftersom min största rädsla hittills är att spelet inte kommer att uppfinna hjulet på nytt, och jag har lite hopp om att slutresultatet blir bättre än vad denna presentation fick det att se ut som. Speciellt efter att ha pratat med "World Director" Benjamin Hall (som bland annat stod bakom Assassin's Creed Odyssey's vackra och intressanta värld). Han säger att Far Cry 6 fokuserar mer på utforskning och variation. Då var jag naturligtvis bara tvungen att fråga om vi än en gång skulle möta fiender varannan sekund (tvivlar på att jag är den enda som starkt ogillade det i Far Cry 5), vilket han lyckligtvis sa att det troligtvis inte kommer att vara fallet. Det är bland annat möjligt att dölja sina vapen och därmed inte komma in i fiendens rampljuset hela tiden. Därför är det att hoppas att detta kommer att bli fräschare och mer originellt än vad det för närvarande verkar vara. Även utan en hemlig sås tvivlar jag inte på att det kommer att bli kul att se Giancarlo Esposito i rollen som skurken Antón Castillo och bara spränga saker i denna vackra värld.

HQ

Relaterade texter



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy