Svenska
Gamereactor
förhandstittar
WRC 10

WRC 10

I september är det dags för franska KT Games att säga farväl till WRC-licensen efter tio långa år som rallyexperter. Petter har testkört avskedsbrevet...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det fanns hopp, där ett tag. Riktigt hopp. KT Games plockade in GTR 2-producenten och Simbin-veteraren Diego Sartori och började så smått sätta ihop pusselbitarna så pass att ett par av WRC-spelen både roade på kungliga premisser men även lyckades ge en förhållandevis rättvis bild av vad WRC innebär, och hur racingen verkligen ser ut inifrån de olika rallybilarna.

Jag är nog en av simracing-puristerna som har haft mest tålamod med KT Games licensspelsserie och både WRC 8 och WRC 9 har varit bra racingtitlar, om man som spelare hållit sig till enbart handkontroll. Rattstödet i dessa spel har nämligen varit rätt gräsligt och framförallt på Fanatec-sidan har force feedback-portionen varit kass, som bäst. Istället är det riktigt trevlig asfaltsfysik, bra friktionssimulering på grus, en hel del väldigt bra sträckor och den ansenliga mängden innehåll som gjort att de WRC 8 och WRC 9 gått hem hos mig. Men jag känner nog idag, när KT Games gör sig redo att rulla ut sitt tionde och sista officiella WRC-spel (Dirt Rally-studion Codemasters har köpt licensen nu i de kommande fem åren) har jag tröttnat på bekymren som plågat tidigare spel, och som finns inkluderade även här. Mitt tålamod är slut. Min positiva syn på uppstickaren KT Games försök att köra ikapp bjässen och genregiganten Dirt Rally 2.0 känns inte ambitiöst och lovande längre. Det känns för mon egen del mest bara som outnyttjad potential och av det jag hittills testat av WRC 10 känns detta som WRC 9, med lite annan ljussättning.

WRC 10WRC 10
Grafiken är välgjord och bilarna tjusiga men det har kanske blivit lite för... Mörkt?

WRC 10 innehåller 19 länder och 122 sträckor. Här kommer bland annat Monte-Carlo, Sverige, Kroatien, Portugal, Estland, Spanien, Italien, Afrika, Finland, Belgien, Chile, Japan, Wales, Grekland, Argentina och Tyskland att trängas och utvecklarna har redan utlovat fler "epic stages". Jag kan dock tycka att det blivit lite väl mycket "kvantitet för kvalitet" i denna spelserie då KT Games stoppat in fler och fler rallyn i fler och fler länder snarare än att gå tillbaka och skapa mer verkliga sträckor som WRC-förarna tävlar på i verklighetens WRC, istället för att skapa fantasivägar med enklare riktmedel hämtade från diverse typiska vykortsvyer.

Detta är en annons:
WRC 10
Partikeleffekterna är riktigt välgjorda och nu använder sig WRC av de haptiska avtryckarna på PS5-dosan.

WRC, WRC 2, WRC 3 och Junior WRC är alla klasser som kommer att finnas representerade och KT Games pratade om hela 22 stycken historiska, klassiska ekipage under min intervju i förrförra veckan. Vi kan förvänta oss att ratta Colins superklassiska Impreza 1997, Sainz Celica Turbo GT4 samt 1981 års A1 Quattro från Audi, Corolla 1999, Lancia Fulvia, Peugeot 205 T16 Evo 1 och en Escort MKII 1973. WRC som racingorganisation fyller 50 år i år och detta vill utvecklarna fira med mer klassiska rallyn och fler klassiska bilar än någonsin i spelseriens historia. Det kommer att finnas över 20 stycken särskilda utmaningar där vi kommer att få tackla klassiska ögonblick från sportens historia, från de inledande årens tävlingar till Grupp B, Grupp A och hela vägen till dagens tävlingar.

WRC 10WRC 10WRC 10
Räkna med cirka 122 sträckor, men bara runt 12 av dem är avbildningar ev riktiga, verkliga WRC-vägar.
WRC 10WRC 10
Med start nästa år tar Codemasters över licensen och kommer mest troligt att stöpa om det hsteriskt populära Dirt Rally till WRC: The Official Video Game.
Detta är en annons:
WRC 10
Asfaltsfysiken i WRT 10 är bra. Den enda delen som såhär på förhand slår Dirt Rally 2.0.

En annan del av WRC-serien som utvecklarna lovar ska vara förbättrad i det tionde spelet är ljudet, som i mångt och mycket varit den enskilt sämsta biten med WRC-spelen, tillsammans med rattstödet. KT Games har tydligen spelat in alla motorljud på nytt och lovar guld och gröna skogar här, även om förhandsversionen som jag tillbringat ett par veckor tillsammans med skvallrar om något annat. Jag hör ärligt talat väldigt liten skillnad mellan WRC 9 och WRC 10 och upplever fortfarande motorljudet som blekt, tunt, fjösigt orealistiskt.

WRC 10WRC 10
WRC firar 50 år i år, det firar KT Games med mängder av klassiska rallyekipage + sträckor.

WRC 10 fungerar som bäst med en handkontroll. Bumper Camera, vilket känns kontraproduktivt med tanke på att det enligt utvecklarna är en rallysimulator. För mig förblir detta något av en arkadracingupplevelse, dock, med realistisk inramning. Och jag har svårt att se att det ska ändras under de kommande tre månaderna innan premiären. Det går att åka ännu snabbare än i tidigare spel, nu. Det går att stämpla bromsen på vilket underlag som helst utan att göra bilen nervös eller slingrig och det saknas realism mer än någonsin i denna spelserie, här - av förhandsversionen att döma. WRC 10 kommer med andra ord inte att chockera, direkt - i september. Det blir samma spel som WRC 9 med några små förändringar, skulle jag säga. Och i grunden är ju det ingen dålig deal, det är väl bara det att jag i kräver något mer, vid det här laget.

Relaterade texter

WRC 10Score

WRC 10

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Petter är leds. Orkar inte känns försiktig optimism längre för vad franska Kylotonn försöker åstadkomma med sina licensrallyn. Här kommer hammaren...

0
WRC 10 släpps till Switch i mars

WRC 10 släpps till Switch i mars

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Efter den ursprungliga lanseringen till PC, Playstation och Xbox förra året har Nacon och KT Racing Studio nu avslöjat att rallyspelet WRC 10 officiellt är på väg till...

0
Gamereactor Live: Vi kör rally i WRC 10

Gamereactor Live: Vi kör rally i WRC 10

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Idag kommer vi att avnjuta helgen så snabbt som möjligt genom att sätta på oss bilbältet, starta motorerna och ge oss ut på vägarna i Nacons och KT Racings senaste...

3
WRC 10

WRC 10

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Petter Hegevall

I september är det dags för franska KT Games att säga farväl till WRC-licensen efter tio långa år som rallyexperter. Petter har testkört avskedsbrevet...



Loading next content