Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Elden Ring

Elden Ring

Bandai Namco guidade oss till Lands Between i sökandet efter kunskap om FromSoftwares nyfunna rollspelsfokus...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

FromSoftwares tidigare verk lyckades kombinera ett utmanande stridssystem med den spännande känslan av utforskning och uppnådde på så sätt något mycket mer än att bara vara "svåra spel". I millimeterexakta strider gör varje misstag skillnaden mellan liv och död, vilket är anledningen till att det ibland känns som om du har gjort det omöjliga när du går segrande ur så kallade Soulslikes. Denna motivation drivs av lusten att utforska, vilket i kombination med den överraskning man känner när man upptäcker en mystisk värld (och dess faror) skapar den mycket engagerande känsla som många föll för.

Inför teamets nästa spel, Elden Ring, bygger FromSoftware på dessa två centrala aspekter. Den skarpa stridsmekaniken som är känd från Dark Souls och Bloodborne har utökats med taktiska alternativ så att spelarna kan övervinna faror på många olika sätt. Enligt utvecklarna kommer vår upplevelse att påverkas avsevärt av valet av spelstil och för att göra detta möjligt vågade sig teamet in på okänd mark. FromSoftware skapade en ramberättelse och en öppen värld för att på så sätt flytta fokus från deras välkända formel i riktning mot ett rollspel. På Gamescom fick vi ta en närmare titt på hur denna förändring fungerar.

Elden Ring
Att det är ett FromSoftware-äventyr går inte att ta miste på.

Som man kan förvänta sig av ett Souls-spel är handlingen öppen för tolkning: Det blekta ljuset från Lost Grace guidar Tarnished One (alltså huvudpersonen) genom de så kallade Lands Between. Där hittar vi de gamla halvgudarna som är ansvariga för förstörelsen av Elden Ring. Om vi lyckas övervinna dem kan vi själva bli en Elden Lord. Det är åtminstone det löfte med vilket vi lockades till denna plats från "bortom dimman".

Grunden för denna "komplexa, mångbottnade berättelse" kommer från George R.R. Martin, som lämnade den mytologiska grunden för Elden Ring till Miyazaki och hans team för ett par år sedan. Enligt PR-talesman Yasuhiro Kitao stötte FromSoftware inte på några begränsningar när de tolkade materialet, så de kunde fritt skapa sin egen spelvärld utifrån Martins förberedande arbete. Samtidigt vill utvecklaren skapa en lös ram som spelarna fritt kan tolka. Det betyder att du, beroende på din egen erfarenhet av det minst 30 timmar långa äventyret, bör kunna dra olika slutsatser om den övergripande berättelsen.

Elden RingElden Ring
George R.R. Martin har författat grunderna till detta nya universum.

Elden Ring sägs vara många gånger större än utvecklarens tidigare spel. För att vi inte ska gå vilse i Lands Between introducerar studion för första gången navigeringshjälp. Överst på skärmen kunde vi se en kompass och du har tillgång till en exakt karta över hela området. Vi behöver ändå speciella kartfragment för att avslöja okända områden, men så fort du har hittat dem kan du markera farliga monsternästen, viktiga resurser eller skatter, ungefär som i The Legend of Zelda: Breath of the Wild.

På avstånd kunde jag se en dåligt bevakad konvoj som åtföljdes av några enkla soldater. Men så fort min karaktär bestämde sig för att närma sig vagnen, rusar plötsligt - säkert inte helt av en slump - en drake ner från himlen och eliminerar vakterna åt oss. Det är upp till mig om jag ska drar mig tillbaka för att leva ytterligare en dag eller om jag vill försöker sno den flygande ödlans nyss fångade drakskatt rakt framför ögonen på den.

Elden Ring
Blir det för svårt, är multiplayer-stödet klart bättre denna gång.

Jag färdas i Lands Between på ryggen av min betrodda Spirit Steed, som jag kan kalla på när som helst (utom i fängelsehålor och under multiplayer-sessioner). Med din fyrbenta hästkompis kan du snabbt resa i den enorma spelvärlden. Djuret bär dig också till höga platåer på nolltid och du behöver inte ens oroa dig för fallskador - eftersom de inte existerar i det här spelet. Det kommer även gå att slåss från hästens rygg, även mot andra beridna fiender.

Trots att jag ännu bara sett begränsat av spelets värld, står det klart att Lands Between kommer att bestå av olika områden. Jag kunde se glimtar av snöklädda toppar, skogar i olika färger, vidsträckta prärieområden och ett dimmigt träsk som kantas av stora svampar. Den primära uppgiften för denna region är att leda mig till de olika "Legacy Dungeons", områden som kommer påminna om de nivåer vi känner till från Dark Souls med flera. Dessutom är de bekanta av anledningen att var och en av dem är tungt bevakade av en mäktig Elder Lord. Stormvale Castle - som du kan se i trailern från E3-2021 - kommer att vara en av dessa mer traditionella utmaningar.

Här kan jag välja om jag vill ta den direkta vägen och riskera att bli nedskjuten, eller om jag föredrar att gå en hemlig väg i utkanten av slottet. Enligt FromSoftware påminner dessa områden om den komplexa och flerskiktade nivådesign som studion är känd för. Denna formel har dock utökats i Elden Ring med ett nytt rörelsealternativ, eftersom vi nu kan hoppa fritt, precis som Wolf i Sekiro: Shadows Die Twice. Det är en liten sak men det förändrar mycket, eftersom områdena är utformade med den möjligheten i åtanke, förklarade Kitao.

Elden Ring
Den spelmässiga variationen har också utökats.

Variationen med olika taktiska alternativ är det som skiljer Elden Ring från andra Souls-spel. Precis som i utvecklarens tidigare titlar kommer du att kunna utforma din karaktär så att den utvecklas till en närstridsspecialist, en trollkarl eller en bågskytt, till exempel. I det här spelet uppmuntrades jag dock att överväga alla spelmöjligheter som står till mitt förfogande. Detta kan du till exempel se i Weapon Arts, som inte längre är bundna till ett visst vapen, utan istället kan utrustas och bytas ut vid en checkpoint. Valet av trollformler, vapen och förmågor är utformat för att få Elden Ring att kännas som ett "klassiskt rollspel" och det har stor inverkan på hur du närmar dig utmaningarna i detta äventyr.

För att göra saker och ting tydligare visade FromSoftware oss infiltrationen av ett litet läger. Innan jag gav mig in i det, spanade jag in situationen med kikare för att hitta en lämplig väg till den tungt bevakade skatten. Min karaktär smög sig genom det höga gräset, sövde en vakt med en sömnpil och eliminerade honom med en enda attack. Men lite senare bröt slagsmål ut när larmet gick, varpå utvecklarna kallade på en liten grupp spöken som höll de återstående soldaterna sysselsatta och köpte mig tid. Vi känner såklart redan till många av dessa element från tidigare, men det har varit otänkbart i ett Soulsborne-spel att knyta ihop alla dessa verktyg.

Elden Ring
Minst 30 timmar äventyr väntar dig.

Med hjälp av stealth kan du fördröja direkt konfrontationen, men seriens metodiska spelupplägg kan inte helt kringgås. Om du märker att du sitter fast ska du inte vara rädd för att skaffa dig hjälp, antingen i form av datorkontrollerade spelare eller andra människor. Om du ändå fastnar kan din sista chans vara att be om hjälp i co-op. Upp till två allierade kan gå med i ditt lag för att erövra Lands Between tillsammans med dig, leta i underjordiska fängelsehålor efter gömda skatter eller hjälpa dig i nästa bossfight. Precis som i utvecklarens andra spel får bossarna mer liv ju fler spelare som ansluter sig. Enligt FromSoftware har restriktionerna för onlinespel minskat drastiskt, så spelarna nu kan prova detta alternativ lättare. Tidigare var man tvungen att samla sällsynta förbrukningsvaror för att kunna ansluta till onlineläget, men i Elden Ring ska det vara betydligt mindre ansträngande.

På flera sätt var Elden Rings Gamescom-presentation en ögonöppnare för mig, men jag är inte helt övertygad ännu. Utvecklarna vill skapa ett rollspel i en öppen värld som kombinerar deras ikoniska stridssystem med den mångsidiga karaktärsutveckling som länge varit en del av serien. De så kallade legacy dungeons kommer troligen att uppfylla många spelares förväntningar, men hur är det med resten? Att utforska tydligt avgränsade inomhus- och utomhusområden är en helt annan grej än att röra sig i en öppen värld. Huruvida FromSoftware lyckas väcka upptäckarlustan hos oss ännu en gång, kommer troligen att vara det som avgör hur mycket vi faktiskt njuter av spelet när vi väl får sätta igång med Elden Ring den 21 januari.

HQ

Relaterade texter

Elden Ring försenat till februari

Elden Ring försenat till februari

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Det verkade som att 2022 som spelår betraktat skulle starta extremt bra när FromSoftware visade den första gameplay-trailern från Elden Ring i somras och samtidigt...



Loading next content