Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Ta ställning till Sverigedemokraterna!


Citerar neo_nille:
Behöver knappast några studier för dethär. Säger väl förfan sig själv att folk drar sig från att skjuta ihjäl nån som man inte gillar om man vet att konsikvenserna blir jävligt hårda. Döh!


Känns ju jävligt tryggt att veta att staten inte bara har rätt att ta ifrån mig mina ägodelar i form av skatt, har rätt att bestämma vad jag får och inte får heta och även bestämma vilka substanser jag ska inta (Och fyfan om jag försöker göra motstånd, då blir jag ännu mer frihetsberövad i form av fängelse), utan även har rätt att döda mig trots att jag är oskyldig. Jag skiter helt i att det händer ett fåtal gånger, det ska ALDRIG få hända i en rättssäker stat att de råkar döda någon oskyldig.

Sedan visar studier, vadfan du än säger, att dödsstraff inte alls är särskilt avskräckande. Det begås mer mord i de stater som har dödsstraff till exempel än de som inte har det. Vad säger du om detta?


Citerar neo_nille:
Har du tagit ett liv förtjänar du fan i mig inte och leva själv heller....


"Det är så jävla fel att döda, så därför dödar vi dig". Vem kan inte älska hyckleri?
Så talade Waiiwan
  • 0
Citerar Waiiwan:
Det begås mer mord i de stater som har dödsstraff till exempel än de som inte har det. Vad säger du om detta?


Correlation does not imply causation.

Därmed inte sagt att jag är för dödsstraff.
Raise broken hands to all past glory
  • 0
Citerar neo_nille:
Kan bara säga en sak.

Jag är SÅ JÄVLA trött på detta daltande i Sverige med alla våra kriminella!!!!
WTF??? "Åå han mördade och våldtog en liten tjej, ge han 10 år i ett hotel, också får han prata med en psykolog en gång i veckan, det borde lära han"

Sätt dom i fängelse och låt dom ruttna där i en fattig äcklig cell som luktar skit och bara ett hål i marken som dom kan skita i. Leva på bröd och vatten borde dom också.. Och då snackar jag orenat vatten och mögligt bröd.

Överlagt morde borde utan tvekan bli dödstraff omedelbart. Vid fallen dom tar man ut dom på bakgården och skjuter dom i skallen direkt. Kostnaden hamnar bara på vad en kula kostar. Jag lovar att antalet mord i Sverige hade minskat, dramatiskt.

Har du tagit ett liv förtjänar du fan i mig inte och leva själv heller....


Flytta till Kina då. Där kan jag garantera att familjen din får betala för patronen som blåser bort din skalle när polismyndigheten upptäcker att du gett Dragon Age 2 1/10 i en recension på din profil . Fast kineser spelar nog inte spel....
Gör musik.
  • 0
Citerar M7Jagger:
Jag förstår allvarligt talat inte det här med höga straff, det har aldrig minskat kriminaliteten, eller? Vad som måste göras är att få folk att inte behöva begå brotten de begår.


Det har väl heller aldrig ökat den? Det handlar om upprättelse. Ifall jag hade en dotter som blev våldtagen och mördad skulle tio år aldrig räcka - aldrig i helvetet.
Det man inte minns tar man ingen skada av.
  • 0
Citerar Pardon:
Det har väl heller aldrig ökat den? Det handlar om upprättelse. Ifall jag hade en dotter som blev våldtagen och mördad skulle tio år aldrig räcka - aldrig i helvetet.


Men då kommer man inte helt osökt in på frågan - Vad är straffen till för? I hämndsyfte för att göra de anhöriga nöjda, i avskräckningssyfte, för att rehabilitera eller bara hålla undan de kriminella från gatorna?

Och visst, det hade aldrig räckt med tio år i finkan om ens dotter blivit våldtagen, men jag tror ärligt talat inget räckt, för ingenting kan göra det ogjort - vilket jag tror är det enda som skulle duga för en farsa - inte ens ett dödsstraff.
Så talade Waiiwan
  • 0
Citerar Waiiwan:
Men då kommer man inte helt osökt in på frågan - Vad är straffen till för? I hämndsyfte för att göra de anhöriga nöjda, i avskräckningssyfte, för att rehabilitera eller bara hålla undan de kriminella från gatorna?


I hämndsyfte samt att hålla gatorna "rena", enligt mig då.

Citerar Waiiwan:
Och visst, det hade aldrig räckt med tio år i finkan om ens dotter blivit våldtagen, men jag tror ärligt talat inget räckt, för ingenting kan göra det ogjort - vilket jag tror är det enda som skulle duga för en farsa - inte ens ett dödsstraff.


Självklart inte, men det hade förmodligen känts bättre med livstid än 10 år.
Det man inte minns tar man ingen skada av.
  • 0
Citerar Pardon:
Självklart inte, men det hade förmodligen känts bättre med livstid än 10 år.


Det hade antagligen känts bättre med tortyr för den farsan skulle jag tro, men det gör inte det rätt.

Det finns dessutom inget som säger att högre straff innebär att färre brott begås. I USA begås fler brott, speciellt av den grövre arten, trots att de i vissa stater till och med har dödsstraff och rent generellt mycket högre straff. Vad kan det bero på tror du? Är inte det snarare ett bevis på att högre straff inte är ekvivalent med lägre brott och att straffen egentligen enbart handlar om att behandla symptom, snarare än sjukdom? Vad skulle denna sjukdom kunna grunda sig i?

Citerar Pardon:
I hämndsyfte samt att hålla gatorna "rena", enligt mig då.


Vedergällningsstraff är enligt mig en ganska primitiv straff-form och enligt mig är det knappast något en stat ska utöva, eftersom behovet av hämnd är väldigt känslomässigt och grundar sig väldigt lite i förnuft. Nu är statsapparaten inte sällan väldigt oförnuftig, men det rättfärdigar inte något alls egentligen.
Så talade Waiiwan
  • 0
Har inte diskussionen urartat och blivit offtopic?
  • 0
Citerar Smulpaj:
Har inte diskussionen urartat och blivit offtopic?


Haha, tänkte på det också, men orkade inte riktigt påpeka det.
Straffteori är ju så intressant!
Så talade Waiiwan
  • 0
Citerar Waiiwan:
Det hade antagligen känts bättre med tortyr för den farsan skulle jag tro, men det gör inte det rätt.


Nej, men Sveriges straffskala är pinsamt låg och i många fall känns det som att mängdrabatt förekommer.

Citerar Waiiwan:
Det finns dessutom inget som säger att högre straff innebär att färre brott begås. I USA begås fler brott, speciellt av den grövre arten, trots att de i vissa stater till och med har dödsstraff och rent generellt mycket högre straff. Vad kan det bero på tror du? Är inte det snarare ett bevis på att högre straff inte är ekvivalent med lägre brott och att straffen egentligen enbart handlar om att behandla symptom, snarare än sjukdom? Vad skulle denna sjukdom kunna grunda sig i?


Än en gång, jag har aldrig påstått att det minskar brottsligheten. Men jag tror inte att höjda straff skulle på något sätt öka den. USA är ett land med stora orättvisor, såväl ekonomiskt som socialt. Därför tror jag att det begås fler och grövre brott där, något samband med deras hårda straff kan jag inte direkt se.

Självklart ska man arbeta för att förebygga brott, men när det väl händer ser jag gärna att gärningsmannen straffas - hårt. Så jävla trött på att se pedofiler, våltäktsmän och mördare få absoluta minimistraffet.

Citerar Waiiwan:
Vedergällningsstraff är enligt mig en ganska primitiv straff-form och enligt mig är det knappast något en stat ska utöva, eftersom behovet av hämnd är väldigt känslomässigt och grundar sig väldigt lite i förnuft. Nu är statsapparaten inte sällan väldigt oförnuftig, men det rättfärdigar inte något alls egentligen.


Alla straff är väl på sätt och vis vedergällning. Det måste kännas att man har gjort fel och de drabbade måste kunna känna sig nöjda (dock blir de väl aldrig det) och trygga med förövarens straff.

Och ja, det är grymt off-topic. Svara gärna i min gästbok om det är något mer.
Det man inte minns tar man ingen skada av.
  • 0
Citerar Pardon:
de drabbade måste kunna känna sig nöjda (dock blir de väl aldrig det) och trygga med förövarens straff.


Nä.
  • 0
Citerar Waiiwan:
"Det är så jävla fel att döda, så därför dödar vi dig". Vem kan inte älska hyckleri?


Förklara för mig EN gång varför en våldtäckts man som har mördat och förstört livet på flertalet människor ska få vård??? Förtjänar han det tycker du? Säger du samma sak om nån skulle mörda din mamma "Ja men hoppas han får det bra och en bra vård, min mor va ju så gammal ändå så"

Citerar Waiiwan:
Sedan visar studier, vadfan du än säger, att dödsstraff inte alls är särskilt avskräckande. Det begås mer mord i de stater som har dödsstraff till exempel än de som inte har det. Vad säger du om detta?


Dom länder som har dödstraff har hög kriminallitet redan som det är. Och kollar vi på dom delstater i usa som har det så är det deras vapenlagar som är fucked up. Om det avskräcker eller ej är egentligen skit samma. Det handlar om att göra sig av med problemet.

Självklart ska man gå igenom en rättegång och ha möjlighet att överklaga. Men blir man fälld så är man skyldig. Så samhället fungerar.
Ska vi skippa fängelse med för att "Oskyldiga kan drabbas"
Ska vi lägga ner polisen med för att "Oskyldiga kan tas" ????

Tillagt 2011-04-30 16:50:
Citerar FraGile:
Flytta till Kina då. Där kan jag garantera att familjen din får betala för patronen som blåser bort din skalle när polismyndigheten upptäcker att du gett Dragon Age 2 1/10 i en recension på din profil . Fast kineser spelar nog inte spel....


Varför skulle dom det? Fan inte Kineser som har gjort spelet....
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar neo_nille:
Förklara för mig EN gång varför en våldtäktsman som har mördat och förstört livet på flertalet människor ska få vård?

För att vi i Sverige satsar på att få så låg återfallsrisk som möjligt. Rättssystemet här handlar i princip inte om vad någon förtjänar eller ej, eller hur offret känner sig efter en dom har fallit.

Om man kunde få alla våldtäktsmän att sluta begå våldtäkter genom att ge dom en smäll på handen efter första gången de gjort det är det precis vad vi hade gjort. Det spelar ingen roll hur mycket hämnd offret vill ha, eller hur långt straff han "förtjänar" enligt dig. Man vidtar den åtgärd som innebär lägst återfallsrisk, och om den innebär vård i samband med straff så kommer man gå den vägen.
  • 0
Citerar Ree:
För att vi i Sverige satsar på att få så låg återfallsrisk som möjligt.


Dödar man personen är återfallsrisken.......tja ganska liten faktiskt

(vid mord då såklart)
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar neo_nille:
Dödar man persoen är återfallsrisken.......tja ganska liten faktiskt

Hur gammal är du egentligen? Inte nog med att dödsstraff är inhumant och drakoniskt (googla det) så kostar det pengar, avskräcker inte och inför risker med att avrätta oskyldiga personer. Det negativa överväger det positiva, helt enkelt.
  • 0
Med höga straff kan du bara få ett bra liv om du begår brott igen.
Säg att du är 20 är du åker inte, 70 när du kommer ut, vad fan kan du göra då?
Ingen pension, ingen vill ha dig som löneanställd, och du hinner inte bevisa att du kan vara en "god" människa.
Om man sitter 10 år kan man bevisa att man faktiskt kan bättra sig och spara ihop pengar och så vidare.
Det kan du inte göra om du suttit i fängelse i 50 år.
Men Sverige är stört när det gäller våldtäkt och misshandel, medans när det gäller ekonomiskt får det samma straff som mördare ibland.
Våldtäkt, knark, kidnappning och mord förstör liv på samma sätt, men bara vissa är det "tuffa" straff emot.
Shit happens. Oh, realy?
  • 0
Citerar Pardon:
Citerar M7Jagger:
Jag förstår allvarligt talat inte det här med höga straff, det har aldrig minskat kriminaliteten, eller? Vad som måste göras är att få folk att inte behöva begå brotten de begår.


Det har väl heller aldrig ökat den? Det handlar om upprättelse. Ifall jag hade en dotter som blev våldtagen och mördad skulle tio år aldrig räcka - aldrig i helvetet.


Det är precis som waiiman säger, vad är straffen till för? Om du tror att en person får spendera resten av sitt liv i fängelse, för att han har gjort illa en person som står dig nära illa, kommer att lindra smärtan så är du helt ute och cyklar.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Varför skulle dom det? Fan inte Kineser som har gjort spelet....

Nej, jag vet att de inte gjort spelet. Jag försökte bara vara rolig eftersom du uppenbart trollar med hela din efterblivna existens på den här sidan.
Gör musik.
  • 0
Citerar Ree:
För att vi i Sverige satsar på att få så låg återfallsrisk som möjligt. Rättssystemet här handlar i princip inte om vad någon förtjänar eller ej, eller hur offret känner sig efter en dom har fallit.


Stämmer inte alls. Vad tror du skadeståndet är till för? En del av brottspreventionen, är att samhället skall visa brottsoffer att man ser allvarligt på deras lidande.

Citerar Ree:
Om man kunde få alla våldtäktsmän att sluta begå våldtäkter genom att ge dom en smäll på handen efter första gången de gjort det är det precis vad vi hade gjort.


Rent nonsens. Det stämmer inte alls. Det skulle skapa ett pöbelsamhälle och det skulle inget svenskt parti acceptera.
Hellre redlös än brödlös, triumferade lilla grisen och läste bibeln baklänges för de osnutna grannungarna.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Nintendomania:
En del av brottspreventionen, är att samhället skall visa brottsoffer att man ser allvarligt på deras lidande.
Men du måste väl hålla med om att vi inte håller på med "hämnd" i den utsträckning som t.ex. sker i USA? Skadestånd är skadestånd. Om en familj fått en "skada" i form av en förlorad familjemedlem så får de skadestånd av den som var ansvarig.

Citerar Nintendomania:
Rent nonsens. Det stämmer inte alls. Det skulle skapa ett pöbelsamhälle och det skulle inget svenskt parti acceptera.

Det är lätt att säga saker utan att förklara varför.

Jag håller inte med dig. Det du säger är helt fel. Det är nonsens och stämmer inte alls. Så det så!
  • 0
Citerar Ree:
Men du måste väl hålla med om att vi inte håller på med "hämnd" i den utsträckning som t.ex. sker i USA?


Det har inte med saken att göra. Nu försöker du att blanda bort korten.
Jag kommenterade ditt inlägg med anledning av att du totalt blundar för alla andra aspekter av brottpreventionen, utöver rehabilitering, inte för någon jämförelse med USA. Totalt irrelevant.

En del av den brottsprevention vi tillämpar i alla världens länder, är så kallad allmänprevention. Denna typ av prevention, är de för allmänheten avskräckande straffen. För att det skall kunna fungera måste vi ha kännbara straff. Inte några klapp på händer.

Citerar Ree:
Det är lätt att säga saker utan att förklara varför.


Man skall inte behöva förklara allt bokstavligt. Förklaringen fanns flyktigt beskriven. Har man för lätta straff för våldsbrott, så kommer anhöriga och brottsoffer att ta lagen i egna händer.
Hellre redlös än brödlös, triumferade lilla grisen och läste bibeln baklänges för de osnutna grannungarna.
  • 0
Citerar Ree:
Hur gammal är du egentligen? Inte nog med att dödsstraff är inhumant och drakoniskt (googla det) så kostar det pengar, avskräcker inte och inför risker med att avrätta oskyldiga personer. Det negativa överväger det positiva, helt enkelt.


Men mörda är mänskligt tycker du?? Om personen agerar omänskligt så ska han behandlas omänskligt. Punkt slut. Du tycker det är mänskligt att Lars våldtar lilla saga som aldrig mer kommer få ett vettig liv bara för att Lars känner sig lite kåt??
Hade det inte varit bättre och avliva Lars så flickor kan gå någorlunda säker i samhället?? Hon behöver aldig mer oroa sig för att 10 år senare möta pedofil jävlen på stan??


Citerar FraGile:
Nej, jag vet att de inte gjort spelet. Jag försökte bara vara rolig eftersom du uppenbart trollar med hela din efterblivna existens på den här sidan.

What?????? MÄnnsika är du seriös???
Jag blir fan rädd alltså....jaha så alla måste tycka som du gör eller???
Bara för att du tycker skitspel är bra så är det ditt problem. Jag slösar inte pengar på ett ihopaplock iallafall....Smaken är som baken

Kan du inte acceptera att folk har olika smak så....ja...har du inte på ett forum att göra
  • 0
Trololololololololo @ neo_nille

Människor begår misstag. Punkt.
  • 0
Citerar -iLight:
Människor begår misstag. Punkt.


Sluta kalla mig för ett jävla troll!!!!
Jag tycker va fan jag vill!!!!
Jag tycker att folk är idoter som hellre vill ta hand om våldtäckmän än offren!!!
Ge offren ersättning och avvliva äcklen som mördat och våldtagit!!
Ja man kan begå misstag. Typ parkera fel eller glömma betala skatten i tid.
Men du PÅ FULLASTE ALLVAR tycker att mord "Är att begå ett misstag"

Jag hoppas fan att något hemsk händer dig nångång så ska vi se om du säger samma sak då...."Nä men va fan, alla begår misstag"

Jag har aldig mått så dåligt som när ja träffa mitt ex kompis.
Hennes kille blev bokstavligt talat avrättad inne på en klubb med ett skjutvapen.
Killen ifråga som sköt hade tidigare styckmördat sin flickvän och gömt i frysen.

Han fick totalt sett 7 år.
7 år!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
flickvännen till den mördade är livrädd när mördaren kommer ut pga att hon vittnade. Hon måste förmodligen fly åt helvet pga detta!!!
Hade killen avrättats så hade hon inte behövt vara livrädd för resten av sitt liv!!!!!!!!
  • 0
Citerar Ree:
varför anser du att vi borde behålla den invandring som vi har nu, som ändå måste anses som extrem om man jämför med resten av Sveriges historia?


För att Sverige skulle leva med en negativ befolkningsutveckling utan invandring.

Tillagt 2011-05-01 02:11:
Citerar Ree:
Vad är det för fel med att ställa sig emot en politik som gör att brottslighet skenar iväg, även om det är en annan etnicitet än den inhemska som står för ökningen?


Nu talar vi fördomar och felaktiga uppfattningar. Det finns ingen undersökningsgrundande fakta som antyder att brottsligheten ökar till följd av invandring.

Tillagt 2011-05-01 02:17:
Citerar Ree:
Detta har dock inte hänt, trots att allt pekade på att det skulle hända, om man ser på våra grannländer.


Kanske just därför man inte kan applicera saker och ting som händer i världen på Sverige och högfärdigt tro att bara för Danmark har DF så kommer Sverige få ett nationalistiskt styrande parti också.
"Det är häftigt att betala skatt"
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!