Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Universitet och högskola


Citerar Oscar Reinhold:
Haha. Om det ändå vore så. Är tveksam. Men tack. Ett dilemma jag skulle stå för om jag inte trivdes på det valda programmet är att mina gymnasiebetyg är så sunkiga. Skulle inte kunna hoppa runt så där som du (och många andra) gjort.


Lugn i stormen, tycker du alltid lyckas hitta en negativ vinkel på det här. ;) Skulle det inte funka så får du ta den den dagen, fram till dess hoppas vi att det funkar.

Citerar Oscar Reinhold:
Ah, så du läser till lärare, du. Vilken inriktning? Hur upplever du utbildningen? Hört mycket negativt om pedagogikdelarna. Och just de delarna dominerar väl Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem och Förskollärarprogrammet.

Gymnasium. Har ingen erfarenhet av pedagogikdelarna, det är dem jag ska läsa. Har läst in ämnesbehörighet tidigare, kan man väl säga. Jag tror det kan vara kul och lärorikt, men sägs vara ganska slappt, hehe. Har en del bekanta som har läst pedagogiken, dock, och de är såväl nöjda som missnöjda. Tror utbildningen är bättre än dess skamfilade rykte. Mina bekanta är inte mer missnöjda än andra studenter, iaf.


Citerar Spion:
Tips till alla studenter som söker bostad: lägg ut en annons på er själva på Blocket.

Detta gjorde jag. Inom 2-3 dagar hade jag tre stycken olika kontraktförslag. Valde första bästa i ren desperation. Precis som du säger Spion; korrekt språk, en bra bild (och en trevlig attityd) är bra. Är rätt nöjd med min insats med tanke på den kritiska bostadssituationen i Ume.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Tack, herr Oxenatierna :3

Citerar Oscar Reinhold:
Efter alla dessa om och men, vad läser du nu?

Språkvetarprogrammet i Uppsala, ska börja andra terminen nu. Rätt speciellt program eftersom man läser en termin lingvistik gemensamt och sen har platsgaranti på typ alla språkkurser på Uppsala Universitet; själv ska jag läsa kinesiska (mandarin) och något mer, inte bestämt mig än.
Har gått systemvetarprogrammet på distans från Luleå Tekniska och datorspelsutveckling med inriktning mot 3D-grafik i Skövde.

Tänkte lite kring ekonomi: Se till att söka bostadsbidrag om du är under 28, det värsta som kan hända är att du nekas, och med lite tur får du en skvätt obelånade pengar. Stipendier är jätterandom - se till att kolla vad skolan och alla platser du någonsin bott i har. Finns galet många konstiga stipendier man kan söka; båda mina syskon - och förhoppningsvis jag i höst - har fått många tusen för att vi är släkt med en gubbe som dog för x antal hundra år sedan.

Citerar Spion:
Tips till alla studenter som söker bostad: lägg ut en annons på er själva på Blocket.

Ännu ett tips för typ egentligen alla: Stå i så många gratis bostadsköer du bara kan. Började köa när jag var 16 hos Uppsalahem och något år senare i massa andra städer. Man vet aldrig när man behöver/vill flytta, och bara man skriver en lista på alla sidor man är registrerad på så är det inte så svårt att fixa den där årliga inloggningen många kräver
  • 0
Citerar Spion:
P.g.a trycket på bostäder får annonsörerna säkert in 50-100 mail om dagen (i alla fall dom jag pratat med som hyrt ut boende (i Stockholm och Uppsala)), så det är nog lite svårt att hinna med alla.


Fullt förståeligt, så klart. Från fastighetsbolag har jag dock fått svar, det är privata personer på Blocket som jag inte hört en knyst från. Och det trots att annonserna fortfarande finns kvar.

Citerar Oxenstierna:
Lugn i stormen, tycker du alltid lyckas hitta en negativ vinkel på det här. ;) Skulle det inte funka så får du ta den den dagen, fram till dess hoppas vi att det funkar.


Sådan är jag, tyvärr.

Citerar Oxenstierna:
Gymnasium. Har ingen erfarenhet av pedagogikdelarna, det är dem jag ska läsa. Har läst in ämnesbehörighet tidigare, kan man väl säga. Jag tror det kan vara kul och lärorikt, men sägs vara ganska slappt, hehe. Har en del bekanta som har läst pedagogiken, dock, och de är såväl nöjda som missnöjda. Tror utbildningen är bättre än dess skamfilade rykte. Mina bekanta är inte mer missnöjda än andra studenter, iaf.


Okej, okej. Trodde det var det första man läste, typ. Slappt har jag också hört, vilket i min bok låter lite skönt. Ja, alltså, lärarutbildningen kanske får lite extra skit för att just det yrket är så uppmärksammat och att folk har lättare att tycka till om det än något annat mer tekniskt jobb eller utbildning. Jag vet inte. Alla program har givetvis bra, bättre och sämre kurser.

Citerar Minilena:
Språkvetarprogrammet i Uppsala, ska börja andra terminen nu. Rätt speciellt program eftersom man läser en termin lingvistik gemensamt och sen har platsgaranti på typ alla språkkurser på Uppsala Universitet; själv ska jag läsa kinesiska (mandarin) och något mer, inte bestämt mig än.
Har gått systemvetarprogrammet på distans från Luleå Tekniska och datorspelsutveckling med inriktning mot 3D-grafik i Skövde.


Aha, det var en salig blandning. Verkar det som. Spännande att du ska läsa mandarin, har du tänkt använda det till något speciellt eller bara för nöjes skull? Datorspelsutveckling känns förbannat krångligt, en svår bransch också inbillar jag mig. Inget du ville fortsätta med?

Citerar Minilena:
Tänkte lite kring ekonomi: Se till att söka bostadsbidrag om du är under 28, det värsta som kan hända är att du nekas, och med lite tur får du en skvätt obelånade pengar. Stipendier är jätterandom - se till att kolla vad skolan och alla platser du någonsin bott i har. Finns galet många konstiga stipendier man kan söka; båda mina syskon - och förhoppningsvis jag i höst - har fått många tusen för att vi är släkt med en gubbe som dog för x antal hundra år sedan.


Har tänkt tanken på bostadsbidrag också. Det är definitivt en sak jag ska kolla upp mer noga om/när jag börjar plugga. Tack för påminnelsen. Stipendier har jag aldrig riktigt förstått mig på, men har jag sådan tur som du hade med att kunna få ett tack vare dina släktband bådar det gott. Haha.

Den här tråden är ett bevis på att det fortfarande hänger bra folk här på sajten. Tack för alla fina svar.
  • 0
Citerar Oxenstierna:
*Räcker upp handen*

Åker upp till Ume på torsdag och börjar plugga någon vecka senare. Är 25% västerbottning så räknar med att allt kommer kännas fullständigt naturligt när jag väl befinner mig på plats.

Ska bo på/i Haga, det verkar rätt nice! Finns det någon trevlig studentförening du vill rekommendera?


Snyggt, välkommen! Har du bott i Umeå tidigare?

Haga är väldigt fint, inte så värst studenttätt så ett lugnt område med nära till stan och Campus. Bor själv Öst på stan vilket är väldigt nära Haga men bara lite närmare Campus!

Läste att du pluggat i Lund innan och är inte helt säker på hur studentföreningar fungerar där men i Umeå så är det lite annorlunda. Här så finns det tre studentkårer: Umeå Studentkår (Den största), NTK (Teknologerna och civilingenjörernas) och UTK (medicinarnas). I och med att du kommer läsa till lärare så kommer du ingå i Umeå Studentkår, vilken jag också tillhör. Sedan inuti Umeå Studentkår så finns det olika kårsektioner där jag tror att du kommer tillhöra SamSek om jag minns rätt. Jag som läser ekonomi tillhör HHUS (Handelshögskolan i Umeå. Studentföreningen.)

Sedan utöver kårsektionen som man "tilldelas" beroende på sin utbildning så finns det även en rad andra mindre föreningar som är inriktade mot intressen eller politiska förbund. Exempelvis Studentkören, Studentradion, Spexarna och så vidare. Är själv inte med i någon av dessa mindre föreningar.

Lista på alla kårsektioner och länk till deras hemsidor: http://www.studentumea.se/sida/studentkarer/umea-studentkar/ka
rsektioner


Lista på alla mindre studentföreningar: http://www.studentumea.se/sida/studentforeningar-0


Kan passa på att säga att Umeå är en fantastisk studentstad och efter tre år här så är jag verkligen förälskad i staden. Alla studentfester och träffar är underbara. På Campus finns även fem olika studentpubar där alla har sin egen nisch.

E-Puben - Mitt vattenhål, ekonomernas pub. Ordentligt billig öl, gratis inträde, pubmat, nattklubb. Har ibland livemusik (där bland annat mitt band lirar ;) )

Origo - NTK's studentpub. Bästa ölutbudet på campus, kanske i Umeå, till väldigt, väldigt bra pris. Köpte en Fuller's Honey Dew där innan den kommit ut på Systembolaget i Umeå för inköpspris.

Läkarvillan - Medicinarnas studentpub. En enorm trävilla och enligt mig kanske bästa studentpuben på Campus. Det känns som typ som en hemmafest med två barer... Bra ölutbud, skön musik och riktigt skönt häng. En bra kväll på Villan glömmer man sällan. Håll utkik efter "Klubb Guld" som de brukar köra, då är det 90-talsmusik och knökfullt med folk.

Skogis Kårhus - Sveriges lantbruksuniversitets studentpub. En jaktstuga mitt i Campus med Campus bästa whiskeyutbud, läderfotöljer, öppen eld och biljardbord. Håll utkik efter ärtsoppa och pannkakspub på torsdagar då man kan köpa underbart god all you can eat ärtsoppa och pannkakor och en öl för 60kr.

Kårhuset/Corona - Umeå Studentkårs pub. Den största studentpuben på Campus. Typisk nattklubb-aktig.
It is better to have a lion at the head of an army of sheep, than a sheep at the head of an army of lions.
  • 0
Citerar Supreme:
Snyggt, välkommen! Har du bott i Umeå tidigare?

Tack! Nepp, har aldrig ens varit i Västerbotten men har rätt många släktingar i Skellefte.

Tack för det mycket utförliga och förklarande svaret! Verkar finnas en bred flora av föreningar att gotta ner sig, vilket låter lovande. Vet du om de håller lite välkomst- eller "nybörjar"-event nu i början av höstterminen? Hoppas kunna hitta en eller ett par trevliga evenemang, eftersom att jag inte egentligen känner någon i Umeå sedan tidigare.

Origo och Skogis Kårhus lät jäkligt trevliga! Var hänger Umeåstudenterna generellt? Är det samlat till Campus eller är det utspritt över staden? I Lund är vi lite överallt, men det är för att det inte finns något samlat campus.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Skriver detta klockan tio på kvällen strax bortom Uppsalas största studentområde. Flogstavrålet ftw. (kolla på Youtube, fett värt)

Citerar Oscar Reinhold:
Spännande att du ska läsa mandarin, har du tänkt använda det till något speciellt eller bara för nöjes skull? Datorspelsutveckling känns förbannat krångligt, en svår bransch också inbillar jag mig. Inget du ville fortsätta med?

Är språkmänniska och tänkte väl ta tag i det till sist. Jobba som guide känns rätt lockande, men även ren översättning eller annat som kan dyka upp. Är livrädd för människor men inbillar mig att jag är hyfsad på vissa typer av yrkesmässiga möten med folk (har massa jobbvana från konvent/Dreamhack).

Spelutveckling i sig är en grej, men jag gick in i väggen efter att ha kuggats på småsaker efter den första stora projektkursen. Tempot blev på tog för högt i kurserna efter och jag funderade mest på om livet var värt att leva, så det blev att byta linje.

Citerar Oscar Reinhold:
Har tänkt tanken på bostadsbidrag också. Det är definitivt en sak jag ska kolla upp mer noga om/när jag börjar plugga. Tack för påminnelsen. Stipendier har jag aldrig riktigt förstått mig på, men har jag sådan tur som du hade med att kunna få ett tack vare dina släktband bådar det gott. Haha

Bara att fylla i blanketten på Försäkringskassans hemsida och signera med bankid. Jag har aldrig jobbat för pengar så jag fyller bara i bidragsdelen av csn som inkomst och skickar i princip. Får bidrag för halva lägenheten eftersom vi är två här, men det är ändå en välkommen slant.

Förstår mig ärligt talat inte på stipendier jag heller, men extra pengar lockar ju alltid...
Citerar Oscar Reinhold:
Den här tråden är ett bevis på att det fortfarande hänger bra folk här på sajten. Tack för alla fina svar.

<3
  • 0
Citerar Oxenstierna:
Tack för det mycket utförliga och förklarande svaret! Verkar finnas en bred flora av föreningar att gotta ner sig, vilket låter lovande. Vet du om de håller lite välkomst- eller "nybörjar"-event nu i början av höstterminen? Hoppas kunna hitta en eller ett par trevliga evenemang, eftersom att jag inte egentligen känner någon i Umeå sedan tidigare.


Studentikosen skiljer sig tyvärr en del mellan programmen i den mening att vissa har en betydligt intensivare "inspark" och så vidare. Tyvärr är jag för dåligt insatt i just Lärarprogrammets initieringsfas men jag kan inte tänka mig något annat än att ni också har en inspark i början.
Vi ekonomer har exempelvis en fyra dagar lång inspark som var fruktansvärt rolig och sådde fröna till många framtida vänskaper. Om du inte har fått något sorts välkomstbrev så kommer nog allting att förklaras vid uppropet/första dagen!
Utöver den traditionsenliga insparken så händer det väldigt mycket de första två månaderna med diverse event, fester och liknande.

Håll utkik på Umeå Studentkårs facebooksida:
https://www.facebook.com/umeastudentunion?ref=ts&fref=ts
SamSek (Är rätt säker på att det kommer vara din kårsektion): https://www.facebook.com/samsekumea?fref=ts

Citerar Oxenstierna:
Var hänger Umeåstudenterna generellt? Är det samlat till Campus eller är det utspritt över staden? I Lund är vi lite överallt, men det är för att det inte finns något samlat campus.


Väldigt individuellt! Själv föredrar jag studentpubarna och Campus då det är billigare och man känner de flesta som hänger där! Annars så finns det en rad olika större nattklubbar inne i stan också. Skulle dock påstå att majoriteten ändå hänger på Campus.

Man skulle kunna säga att Umeå är två städer egentligen, där östra Umeå runt Campus är "studentstaden" med bostadsområden som Ålidhöjd, Ålidhem, Nydalahöjd, Berghem och typ Carlshem. Här bor nästan alla studenter och de rör sig rätt sällan bort därifrån, mest eftersom att de inte behöver det!

Vid Campus ligger även någon som heter IKSU vilket är Nordens största idrottsanläggning. Här finns ett gigantiskt gym, simbassänger, innebandyplaner, squashhallar, tennisbanor, badminton, pass, klättervägg, beachvolleybollplaner inomhus och mer... Helt enkelt en massiv anläggning där i princip alla tränar. Gillar man sport så är det ett givet val!

I och med att vi är i Norrland så har vi ju även mycket natur så är man en friluftsmänniska så är det mycket skog och mark att utnyttja! IKSU anordnar också väldigt mycket längdskidor, vandringar och så vidare.
It is better to have a lion at the head of an army of sheep, than a sheep at the head of an army of lions.
  • 0
Citerar Minilena:
Är språkmänniska och tänkte väl ta tag i det till sist. Jobba som guide känns rätt lockande, men även ren översättning eller annat som kan dyka upp. Är livrädd för människor men inbillar mig att jag är hyfsad på vissa typer av yrkesmässiga möten med folk (har massa jobbvana från konvent/Dreamhack).


Har visserligen noll koll på branschen, men folk som kan många, och rätt unika språk, måste vara rätt attraktiva för arbetsgivare. Så länge du kan vara tillräckligt framåt i ditt yrke så är det ju ingen fara på taket. Jag är likadan. Min introverta och blyga sida spiller dock över på både privatliv och jobbliv.

Citerar Minilena:
Spelutveckling i sig är en grej, men jag gick in i väggen efter att ha kuggats på småsaker efter den första stora projektkursen. Tempot blev på tog för högt i kurserna efter och jag funderade mest på om livet var värt att leva, så det blev att byta linje.


Ah, jag förstår. Då låter det som att du gjorde helt rätt. Välmåendet är viktigast, trots allt. Bra att du inte kastade in handduken. Vet hur den känslan är att vilja göra det.
  • 0
Det är ingen här som har råkar ha någon form av erfarenhet från Språkkonsultprogrammet som finns i bland annat Lund och Göteborg?
Trying to make a living and doing the best I can
  • 0
Läser musikproduktionsprogrammet på Örebro Musikhögskola
Gör musik.
  • 0
Citerar Supreme:
Studentikosen skiljer sig tyvärr en del mellan programmen i den mening att vissa har en betydligt intensivare "inspark" och så vidare.

Tack igen för ett utförligt svar! Känns ändå som att jag har fått en helt okej överblick, och det mesta brukar klarna helt när man väl är på plats och ser vad som verkar kul och engagerar folk, respektive inte gör det.

Har börjat fundera lite på gym och sånt. IKSU verkar häftigt, kanske blir det. Skulle gärna hitta ett korplag i innebandy också, även om jag väl är något ringrostig efter ett längre uppehåll, haha.

Åker resan på över 100 mil till Umeå, i morgon. Ska bli ett spännande äventyr!
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Jag har läst 4 terminer i Lund, bott på Sparta samt Klosterängen och vet en hel del om nationer och Medicinska Föreningen. Är det någon som undrar något om Lundalushlife så hojta!

Citerar Oxenstierna:
Jag ska plugga en lärarutbildning i Umeå till hösten. Har redan läst fyra år i Lund, så är hyfsat rutinerad.


Lycka till!
Trying to make a living and doing the best I can
  • 0
Citerar TheYellowHero:
Lycka till!


Tackar! Du får vakta Lund åt mig när jag är borta. Håll särskilt koll på Göteborgs nation, så att de inte välter Domkyrkan som de säger att de ska göra.

Tog mig för övrigt 8 terminer att inse att Smålands är rätt trevligt ändå.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Citerar FraGile:
Läser musikproduktionsprogrammet på Örebro Musikhögskola


Nice, vad för sorts musik? Elektronisk, pop, rock eller eventuellt country?
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Citerar FraGile:
Läser musikproduktionsprogrammet på Örebro Musikhögskola


Kul och vågat val! Hur tycker du att det är? Jag pluggade musikproduktion och ljudteknik i tre år på gymnasiet och det var väldigt lärorikt och roligt. Men tufft.
  • 0
Citerar AG Jati:
Citerar FraGile:Läser musikproduktionsprogrammet på Örebro Musikhögskola

Nice, vad för sorts musik? Elektronisk, pop, rock eller eventuellt country?


Vi får göra allt möjligt, och eftersom programmet till 50% består av låtarrangering så är det många uppgifter som går ut på att skriva musik efter vissa riktlinjer. Under första terminen så hade vi bland annat en uppgift att skriva ett valfritt stycke för en stråkkvartett från Svenska Kammarorkestern. I slutet av andra terminen hade vi en uppgift att skriva en Melodifestivalen-låt.

När vi har fria tyglar så skriver jag mest gitarrbaserad musik, allt mellan pop/rock och hård metal. Är ganska mångsidig. Här kan man lyssna på en del av grejerna jag gjort i skolan:

https://soundcloud.com/glioblastomaofficial

Citerar Oscar Reinhold:
Citerar FraGile:Läser musikproduktionsprogrammet på Örebro Musikhögskola

Kul och vågat val! Hur tycker du att det är? Jag pluggade musikproduktion och ljudteknik i tre år på gymnasiet och det var väldigt lärorikt och roligt. Men tufft.


Jag skulle vilja beskriva det som det absolut roligaste och mest lärorika jag gjort!
Gör musik.
  • 0
Hur funkar det nu med omtentor, finns det ett maxantal på hur många gånger en får skriva dem eller får en kugga precis hur många en behagar? Eller det är olika från utbildning till utbildning, kanske?

Citerar Oxenstierna:
Tackar! Du får vakta Lund åt mig när jag är borta. Håll särskilt koll på Göteborgs nation, så att de inte välter Domkyrkan som de säger att de ska göra.


Will do! Haha, de är för söta, de där göteborgarna. Tror Lunds har något liknande, där de en gång om året försöker frita jätten Finn.

Citerar Oxenstierna:
Tog mig för övrigt 8 terminer att inse att Smålands är rätt trevligt ändå.


Eller hur! Har bara varit där en gång, på "poplandskamp", men det är nog en av mina roligaste utekvällar i Lund. Rekommenderas!
Trying to make a living and doing the best I can
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Supreme:
Nordens största idrottsanläggning

Europas största, vad jag hört. ;)

Kommer också bli ny student vid Umeå Universitet nu i höst. Ser fram emot det faktiskt. =)
  • 0
Citerar TheYellowHero:
Hur funkar det nu med omtentor, finns det ett maxantal på hur många gånger en får skriva dem eller får en kugga precis hur många en behagar? Eller det är olika från utbildning till utbildning, kanske?

Tror det kan variera mellan studiesäten eller till och med institutioner. I Skövde har jag för mig att man fick fyra terminer på sig och därefter inte kunde garanteras att likvärdig tenta finns eller nåt sånt, men jag kan inbilla mig alltihop.
  • 0
Citerar TheYellowHero:
Hur funkar det nu med omtentor, finns det ett maxantal på hur många gånger en får skriva dem eller får en kugga precis hur många en behagar? Eller det är olika från utbildning till utbildning, kanske?


Olika, på t ex läkarlinjen får du inte faila mer än tre tentor på en kurs, failar du mer än så så blir du sparkad från programmet, vilket inte ska ske dock, för misslyckas du så mycket med någon tenta så tar du antagligen inte plugget seriöst, och sådana vill inte jag ha som läkare.

I övrigt (vad jag vet) så är det två omtentor per kurs, alltså tre tillfällen man kan tenta på en kurs, och misslyckas du med alla tre så får du göra om kursen nästa år. Det kan bli ganska viktigt att sätta den där sista tentan med andra ord, för annars kan det bli att du blir utan CSN nästkommande studieår.
One swallow does not make a summer
  • 0
Citerar antonfusk:
Olika, på t ex läkarlinjen får du inte faila mer än tre tentor på en kurs, failar du mer än så så blir du sparkad från programmet, vilket inte ska ske dock, för misslyckas du så mycket med någon tenta så tar du antagligen inte plugget seriöst, och sådana vill inte jag ha som läkare.


Det är nog olika på olika lärosäten i sådana fall. Hos oss får man max 5 försök på en tenta, annars tror jag man måste börja om programmet. Å andra sidan borde man ju kunna tillgodoräkna sig tidigare godkända terminer.
S.T.A.L.K.E.R. (Scavenger, Trespasser, Adventurer, Loner, Killer, Explorer, Robber)
  • 0
Undrar lite om Linneuniversitetet i Kalmar, nån som kanske pluggar där? Är det lätt att få bostad, har tänkt plugga där from. vårterminen 2016. tack
  • 0
Citerar LattjoXbox360:
Undrar lite om Linneuniversitetet i Kalmar, nån som kanske pluggar där? Är det lätt att få bostad, har tänkt plugga där from. vårterminen 2016. tack


När jag pluggade där för två år sedan hade de bostadsgaranti, vilket innebär att du är garanterad bostad efter tre månader. Dock kan det lika gärna innebära ett rum i en korridor som en lägenhet så du är förberedd på det.
Every night before going to sleep, Chuck Norris checks under his bed for Liam Neeson
  • 0
Citerar Koffingbollen:
Citerar LattjoXbox360:Undrar lite om Linneuniversitetet i Kalmar, nån som kanske pluggar där? Är det lätt att få bostad, har tänkt plugga där from. vårterminen 2016. tack

När jag pluggade där för två år sedan hade de bostadsgaranti, vilket innebär att du är garanterad bostad efter tre månader. Dock kan det lika gärna innebära ett rum i en korridor som en lägenhet så du är förberedd på det.


Hur går det till? Vem förser en med boende inom den garantin?

tack för svar
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!