Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Hemmabiosystem eller Feta högtalare


Jag vill ha riktigt najs med ljud till filmerna hemma i soffan och också till tv spelet, och få en riktigt skön stämmning. MEN vill också kunna trycka ut musik ur det hela få bra resultat!


Vilket rekomenderar ni?
Några speciella högtalare eller något biosystem? finns så extremt mycke och välja på.
Play free, die hard
  • 0
Bor du i hus eller lägenhet?
Kommersiell reklam undanbedes.
  • 0
Lägenhet.
Play free, die hard
  • 0
Citerar fredde_fredde:
Bor du i hus eller lägenhet?



Bor i lägenhet
Play free, die hard
  • 0
Hemmabiosystem är överskattat - man ska ha ett set Logitech Z-5500 kopplat till ett X-Fi ljudkort på en dator med Blu-ray och annat smått och gott
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
Citerar Andra Bullar:
Hemmabiosystem är överskattat - man ska ha ett set Logitech Z-5500 kopplat till ett X-Fi ljudkort på en dator med Blu-ray och annat smått och gott


Well, vill man ha surround för under 10 papp så är din lösning kanske rätt bra. Men annars är det riktiga hemmabiosystem som gäller, från seriösa märken som nad, klipsich, arcam och liknande.

S k "hemmabiosystem" från Samsung, Sony och Philips är däremot inget annat än skräp.

Kan man tänka sig skippa surround, så går det att få stereosystem för under tio tusen som kör brallorna av alla dator högtalare på marknaden
"Det är en konst att kunna ligga på soffan"
  • 0
Citerar alolexox:
Well, vill man ha surround för under 10 papp så är din lösning kanske rätt bra. Men annars är det riktiga hemmabiosystem som gäller, från seriösa märken som nad, klipsich, arcam och liknande.


Ljud blir inte mycket bättre än Z-5500, tro mig. Att prislappen ligger under 10000 har inget med kvalitén att göra i det här fallet. 1000W RMS... Mumma
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
Svårt att säga.
Fierce is the spirit of her waters - She creates us - Flows in us - The fool who dare enslave her beware, she wash his life away // -Native Grubb Proverb-
  • 0
Citerar Andra Bullar:
Ljud blir inte mycket bättre än Z-5500, tro mig. Att prislappen ligger under 10000 har inget med kvalitén att göra i det här fallet. 1000W RMS... Mumm


Ljud kan bli bra mycket bättre än Z-5500, tro mig.
"Det är en konst att kunna ligga på soffan"
  • 0
Citerar alolexox:
Ljud kan bli bra mycket bättre än Z-5500, tro mig.


Skulle vara om man tog in 20-kanals industriell Hi-Fi lina från av biograftyp. Men för privatpersoner blir det inte mänskligt hörbart "mycket" bättre.

Tillagt 2009-03-11 18:24:
Däremot kan en hög prislapp ge lite av en placeboeffekt
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
Citerar Andra Bullar:
Däremot kan en hög prislapp ge lite av en placeboeffekt


För 8000 får man ett stereosystem som slår z-5500 fler gånger om. För 15000 får man ett system som skickar z-5500 till andra sidan jordklotet.

Men i sin prisklass är dock Z-5500 ett bra val (om man har surroundkort i datorn!)
"Det är en konst att kunna ligga på soffan"
  • 0
Citerar alolexox:
För 8000 får man ett stereosystem som slår z-5500 fler gånger om. För 15000 får man ett system som skickar z-5500 till andra sidan jordklotet.


Lite listade modeller istället för påstådda faktum vore bra

Sen är frågan om man faktiskt HÖR någon skillnad och hur man menar med bättre kvalitet. Är det en fråga om maxvolym? Basdjup? Frekvensomfång? Eller bara prislapp?
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
Jag har själv Z-5500-system, tycker det är sådär. Liten ful plastig fjutt till förstärkare. Ljudet är väldigt prisvärt men det klarar inte ljus bas tycker jag.
Elva människor och en bäver!
  • 0
Citerar alolexox:
S k "hemmabiosystem" från Samsung, Sony och Philips är däremot inget annat än skräp.


Beror ju helt på vad man jämför med. 1000 watt och 5.1-ljud från Sony låter betydligt bättre än vanliga tv-högtalare som väldigt många har.
twitter.com/nicklas_holm | twitter.com/spelpodcast
  • 0
Citerar Markus Odnäs:
Jag har själv Z-5500-system, tycker det är sådär. Liten ful plastig fjutt till förstärkare. Ljudet är väldigt prisvärt men det klarar inte ljus bas tycker jag.


Har haft en liknande erfarenhet. Bas och diskant är det som framförallt blir bättre i lite dyrare högtalare.
"Det är en konst att kunna ligga på soffan"
  • 0
Citerar Markus Odnäs:
Liten ful plastig fjutt till förstärkare.


Är du säker på att du har haft Logitech Z-5500...? För den förstärkaren kan inte kallas fjuttig i alla fall storleksmässigt då den tar upp ett halvt vardagsrum ^^
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
Citerar Andra Bullar:
För den förstärkaren kan inte kallas fjuttig i alla fall storleksmässigt


Han menade nog den fysiska produkten, och den är knappast större än en pocketbok, typ.
Det lät bra i huvudet innan jag skrev det..
  • 0
Citerar The Sheriff:
Han menade nog den fysiska produkten, och den är knappast större än en pocketbok, typ


Fick för mig han menade subwoofern, och jag har sällan sett en mer enorm på ett gäng datorhögtalare
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
Citerar Andra Bullar:
Fick för mig han menade subwoofern, och jag har sällan sett en mer enorm på ett gäng datorhögtalare


Aha, jo, den är en rejäl bit.
Det lät bra i huvudet innan jag skrev det..
  • 0
Citerar Nicklas Holm:
Beror ju helt på vad man jämför med. 1000 watt och 5.1-ljud från Sony låter betydligt bättre än vanliga tv-högtalare som väldigt många har.


Jo, Sony har ju även lite mer seriösa grejer. Jag syftade mer på de hemmabiopaket med kombinerad dvd och förstärkare samt ett ett par billiga högtalare för ca 5000.
"Det är en konst att kunna ligga på soffan"
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!