Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Musikproduktion!


Kul med folk som har koll! Självklart finns det undantag o tusentals olika uppmickningar.

Du har fina prylar dock, roligt! Själv har jag bara investerat i grundmickar för att kunna göra nått kul här hemma när jag inte är i riktiga studios. Så kör M-Audio Fast Track Ultra via min Macbook vilket fungerar fantastiskt då jag var skeptisk till usb 2.0-ljudkort (macbooken saknar firewire(!!!)). Röde nt2a och shure sm57 klara jag mig på här hemma och lite basfattig yamaha hs50-lyssning. Räcker som sagt gott o väl när man sitter hemma på rummet och spelar!

Vad spelar du in för slags musik?
My name is Jeff.
  • 0
Citerar samskogan:
Förlåt, ska inte vara dryg. En hyfsad truminspelning kräver minst 8 mickar och en gedigen inspelningen av akustisk gitarr kräver 2 mickar, en kondensator och en dynamisk. Spela in feta elgitarrdubbar kräver 2 olika dynamiska mickar osv. Man kan aldrig micka upp för mycket, men får passa sig för fasfel!


Idag var jag i studion och spelade in trummor med 7 mickar och resultatet lät lysande. Nej, nu ska inte jag vara dryg heller. Sen kan man om man gör demos, spela in trummor på ett midi-keyboard. Vilket funkar bra. En gedigen inspelning för akustisk gitarr, har jag som erfarenhet att det gott duger med en bra, småmembransmick. Men klart att det kanske skulle bli bättre med två mickar, men jag är ingen ljudnörd. Sen att spela in elgitarr behöver man inte ens en gitarrförstärkare till. Har man bara ljudkort och låt säga, Line6 Pod Farm som ett program/mjukvara i datorn så kan man få massvis med förstärkarljud där. Och det låter bra.

Men jag ska erkänna, jag är inget proffs. Jag jobbar i hemmastudio-nivå. Är dock i en riktig studio ibland, rättare sagt 1-2 gånger i veckan. Men du verkar ju kunna det här, så jag ska inte käfta emot.
  • 0
Citerar samskogan:
Vad spelar du in för slags musik?


Jag spelar mest Jazz av olika sorter och viss rock! Mickarna har dock använts till att spela in nästan allt. Mycket piano med många mickar som pickar upp rums-akustik.
Annars är det mycket gitarr och bas-stärkare, men det är ju förhållandevis enkelt att micka upp.
Mickarna ägs dock även av min kära far som använder dom till att spela in kör-musik + orkester som semi-hobby, och då är det ju minst 14 spår samtidigt som gäller. Han kan betydligt mycket mer än jag när det kommer till uppmickning, akustik och allmän ljudbild.
:3
  • 0
Kul! Kommer tillbaks senare så ska här diskuteras! Jag tycker det är otroligt kul att lära sig av andras erfarenheter! Så vi ses i tråden
My name is Jeff.
  • 0
Hujja hujja, ifall man får tid över ihelg så blir det massa experimenterande med gitarrer iaf. Har lånat hem lite olika gitarrer av en jobbarkompis så ska bli trevligt! Vad använder ni er av för sequencer? Några favoritpluggar?
My name is Jeff.
  • 0
Har nu skaffat laptop, ljudkort och cubase! Men jäklar vad mycket meck det är, jag får fan inte rätsida på detta! Varför reagerar inte cubase på mitt ljudkort?!


Jag fattar ingenting!
  • 0
Har du installerat drivrutiner för ditt ljudkort? Vilken version av Cubase har du?
My name is Jeff.
  • 0
Citerar samskogan:
Har du installerat drivrutiner för ditt ljudkort? Vilken version av Cubase har du?


Ja, jag har installerat ljudkortet, det externa menar jag. Jag har Cubase LE 4, och det är också installerat. Allt är fixat på det viset, men sedan är det ju massor med inställningar att göra, jag fattar ingenting!
  • 0
Öppna Cubase, öppna Devices i flikarna högst upp sen väljer du Device Setup. Efter det väljer du Vst Audio System och där kan du välja vilket ljudkort du ska använda trycker du sen F4 så kan du fixa inputs och outputs med mera! Trixa lite så får du nog det att fungera

Nu använder jag iofs Cubase 5 men det lär inte vara några större skillnader!
My name is Jeff.
  • 0
Tack så mycket för att du försöker hjälpa mig, men jag kan tydligen inte byta ljudkort, det kommer ett felmeddelande som säger "ERROR opening bus usb device (2)."

Och på Inputs/outputs (f4) kan jag inte direkt ändra något, vet inte riktigt vad jag skall göra för att få saker att funka.

Jag går verkligen inte klok på detta, och manualen ger mej inte heller speciellt mycket hjälp heller.
  • 0
*(Ursäkta dubbelposten!)*

Okej, nu har jag gjort lite framsteg. Jag har lärt mig att spela in, men cubase kan fortfarande inte ta signal från min microfon som är inkopplad i mitt ljudkort. Vad gör jag för fel? Jag har ändrat drivrutin till Asio4all, finns det något mer jag skall göra?

Evigt tacksam för svar!
  • 0
  • Penn
  • Penn
Citerar Junansou:
Okej, nu har jag gjort lite framsteg. Jag har lärt mig att spela in, men cubase kan fortfarande inte ta signal från min microfon som är inkopplad i mitt ljudkort. Vad gör jag för fel? Jag har ändrat drivrutin till Asio4all, finns det något mer jag skall göra?

Testa och gå in på kontrollpanelen -> hantera ljudenheter -> och lulla runt lite där. Ibland så dyker inte mickar och liknande upp i programmet om man inte redan har "aktiverat" det som en ljudenhet i kontrollpanelen.

Förutsatt att du har Windows, om du har en Mac där det inte bara funkar från start så är det mystiskt...

Förresten, följde det med många VST-Midi-pluggar? Cubase är ett program jag älskar, och är det jag kommer att köpa när jag samlat ihop externt ljudkort och mickar. Är det många medföljande VST/liknande-ljud som följer med om man vill köra sitt keyboard in (antar att du har CS4 vanlig version, och jag sneglar på CS5 Studio, men tror att det borde vara ungefär samma)? Vill inte behöva köpa till ett paket VST-pluggar för 3k efteråt...
__

Jag ska försöka skaffa in lite grejer så att jag kan komma igång med ordentlig inspelning hemma. Cubase 5 Studio, och (såklart) Shure SM57 är redan givna, ljudkortet är jag dock allt annat än set på.

Har fått rekommenderat EMU 0202 för mig, men har en polare med 0404 som inte gillar det direkt. Kan någon rekommendera ljudkort/mixer-in-till-datorn till ett rimligt pris; 1-2k?

Alesis iMultiMix 8 (...) verkar annars bra på pappret, och med faktiska mixer-parametrar på själva maskinen, men jag har ingen aning, så rekkomendera på!

http://www.thomann.de/se/alesis_imultimix_8_usb.htm
  • 0
Jag har Windows.

Well, okej. Nu har jag aktiverat mitt externa ljudkort i kontrollpanelen, och när jag pratar i micen så reagerar faktiskt mätaren på skärmen (i kontrollpanelen alltså). Men mätaren i cubase reagerar inte, och i fönstret med inputs/outputs så hittar jag ingenting nytt heller
  • 0
  • Penn
  • Penn
Ok, skumt. Har du klickat på verkställ/apply i kontrollpanelens fönster med?
Annars så tror jag inte att jag har några fler svar, tyvärr, kolla med Cubase's forum/support om det finns tillgängligt, och googla runt lite.
  • 0
Knappen verkställ går inte att trycka på, den är sådär suddig duvet, oåtkomlig. Jävligt skumt.
  • 0
  • Penn
  • Penn
Citerar Junansou:
Knappen verkställ går inte att trycka på, den är sådär suddig duvet, oåtkomlig. Jävligt skumt.

Hm, random. Om man har ändrat någonting så brukar den ju som sagt "fyllas i" så att den går att trycka på.
  • 0
Citerar Penn:
Citerar Junansou:Knappen verkställ går inte att trycka på, den är sådär suddig duvet, oåtkomlig. Jävligt skumt.

Hm, random. Om man har ändrat någonting så brukar den ju som sagt "fyllas i" så att den går att trycka på.


Precis, finner det också underligt.
  • 0
Jag gör musik i Reason, och på sistone har jag börjat göra chiptunes i musagi.

Det är kul!
Om man inte var så lat skulle man göra något skitepiskt
  • 0
Citerar Penn:
Har fått rekommenderat EMU 0202 för mig, men har en polare med 0404 som inte gillar det direkt. Kan någon rekommendera ljudkort/mixer-in-till-datorn till ett rimligt pris; 1-2k?


Vad du än gör så skaffa aldrig ett usb-kort för runt 2000 Finns inget kul alls. Hade själv 0404 när jag var på resande fot i Norge, aldrig svurit så mycket åt nån hårdvara. Fantastiskt dåligt Det du ska göra är att gå in o kolla på trevliga firewire-kort eller pci-kort. Måste du tvungen ha usb så kan jag varmt rekomendera m-audio fast track ultra, fast då får du lägga på iaf dubbla priset. Lycka till
My name is Jeff.
  • 0
Samskogan, vet du hur jag skall lösa mitt problem ovan?
  • 0
Ifall du har fått ljudkortet att fungera i kontrollpanelen så kör igång Cubase o gå in på devices och device setup och välj ljudkortet. Sen gör du ett spår och markerar knappen som heter monitor. Då ska du ju faktiskt få signal. Du får googla runt lite i forum! Brukar finnas svar på de flesta problem! Men jag ska försöka hjälpa dig så gott jag kan!
My name is Jeff.
  • 0
  • Penn
  • Penn
Citerar samskogan:
Lycka till

Tack! Då ska jag kolla lite på sådana och interna ljudkort istället.

Btw, något specifikt som du rekomenderar då?
Min dator är från 2002, så jag måste se om den har rätt uttag med.
  • 0
Citerar samskogan:
Ifall du har fått ljudkortet att fungera i kontrollpanelen så kör igång Cubase o gå in på devices och device setup och välj ljudkortet. Sen gör du ett spår och markerar knappen som heter monitor. Då ska du ju faktiskt få signal. Du får googla runt lite i forum! Brukar finnas svar på de flesta problem! Men jag ska försöka hjälpa dig så gott jag kan!


Jag kan inte välja mitt externa ljudkort i Cubase, jag får något felmeddelande då som lyder "ERROR opening bus usb device (2)."
Vet du varför det är så?

Var finns monitor knappen förresten?
  • 0
Äsch, jag skiter i detta nu - får ingen rätsida på grejerna.

Jag antar att jag får göra mig av med skiten jag köpt, hoppas det är öppet köp.

Besviken är jag i vilket fall, jag trodde saker och ting inte skulle vara såpass komplicerade och svåra att förstå sig på. Wellwell...
  • 0
Den här tråden fortfarande aktiv eller död sen länge?

Är ute och raggar musik till ett skolprojekt. Vi ska göra en kortfilm och letar lite musik till soundtracket. Ifall filmen blir tillräckligt bra så ställer vi eventuellt upp i någon filmtävling med den. Om någon är intresserad av att få lite spridning på sin musik så är det bara att höra av sig, inga pengar är involverade dessvärre, bara äran!
Made you read it!
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!