Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Android - Din nästa mobiltelefons OS


Fick en ny Nexus 4 i förrgår, extremt nöjd än så länge. Gick bara på 5.5k för två års abonnemang (Halebop Hallå) samt mobil.
Vik hädan, troll.
  • 0
Citerar Croceus:
Ja, det vore sannerligen trevligt. Men vad är det för telefoner du tittar på? Någon speciell modell?

Främst är det Nexus 4, hade verkligen varit super om man kunde köpa den för 299$ som i USA.
Men annars har jag sneglat lite på S3:an. Dock tror jag att jag läst att S4:an ska utannonseras snart så man kanske ska avvakta lite?
  • 0
Citerar Zeus1337:
Men annars har jag sneglat lite på S3:an. Dock tror jag att jag läst att S4:an ska utannonseras snart så man kanske ska avvakta lite?


Jag skulle satsa på en Nexus 4 istället för S3, men det är mest för att jag avskyr Samsungs design. Om du väntar på S4:an får du nog vänta ett tag och dessutom betala ett par tusen mer än du får göra för Nexusen, men då får du förvisso den absolut tyngsta mobilen (specifikationsmässigt) på marknaden. Det du inte får om du satsar på en Nexus istället för S4:an är 5" 1080p-skärm (visst, inget klart än... men annat vore osannolikt) men själv tycker jag att det blir lite väl stort över femtumsgränsen och sen kan man ju också fråga sig vad den egentliga nyttan är med Full HD i en så, jämförelsevis, liten skärm. Så... nu har jag bladdrat lite om vad jag tycker!
Du säger att jag drömmer, jag som inte ens kan sova?
  • 0
Citerar Croceus:
5" 1080p-skärm


Jag håller med, skulle absolut inte vilja ha en större skärm än på min Nexus 4, om något skulle jag vilja skala ner skärmen lite.
Vik hädan, troll.
  • 0
Citerar Lotus:
Citerar Croceus:
Jag håller med, skulle absolut inte vilja ha en större skärm än på min Nexus 4, om något skulle jag vilja skala ner skärmen lite.


Absolut. Jag vill kunna nå hela skärmen med tummen när jag har den i enhandsfattning, vilket till och med är lite småkrångligt med frugans S3:a. Nu har ju S3:an bara 0,1 tum större skärm än min LG Optimus G... får helt enkelt stretcha tummusklerna.

4"-5" är okej för mobiler, men kommer man över den gränsen är det bättre att köpa en surfplatta.
Du säger att jag drömmer, jag som inte ens kan sova?
  • 0
Jag förstår inte varför alla ska maxa skärmstorleken?
  • 0
Citerar Aaandy:
Jag förstår inte varför alla ska maxa skärmstorleken?


Det är väl någon som fått för sig att större är bättre. I vart fall måste ju trenden stagnera snart... det kan ju inte bli hur stort som helst. Jag tycker dock att HTC One gör det bra och satsar på kvalitet på alla fronter med en "mindre" skärm - 4,7 tum.
Du säger att jag drömmer, jag som inte ens kan sova?
  • 0
Citerar Croceus:
Jag skulle satsa på en Nexus 4 istället för S3, men det är mest för att jag avskyr Samsungs design. Om du väntar på S4:an får du nog vänta ett tag och dessutom betala ett par tusen mer än du får göra för Nexusen, men då får du förvisso den absolut tyngsta mobilen (specifikationsmässigt) på marknaden. Det du inte får om du satsar på en Nexus istället för S4:an är 5" 1080p-skärm (visst, inget klart än... men annat vore osannolikt) men själv tycker jag att det blir lite väl stort över femtumsgränsen och sen kan man ju också fråga sig vad den egentliga nyttan är med Full HD i en så, jämförelsevis, liten skärm. Så... nu har jag bladdrat lite om vad jag tycker!

Hmm, nja då kanske S4:an inte känns så aktuell för min del. Står nog fortfarande mellan S3 och Nexus.

Prismässigt ligger de ganska lika till, gäller det även hårdvara och prestanda eller är någon lite vassare än den andra? Sen så skiljer sig väl UI:n lite mellan dom, är någon "bättre" än den andra, eller handlar det bara om personlig preferens? Jag kanske får ta och pilla lite på dom i nån affär också och försöka bilda mig en egen uppfattning.
  • 0
Citerar Zeus1337:
gäller det även hårdvara och prestanda eller är någon lite vassare än den andra? Sen så skiljer sig väl UI:n lite mellan dom, är någon "bättre" än den andra, eller handlar det bara om personlig preferens?


Nexus 4 är väl generellt sett aningen bättre när det gäller prestanda, men det handlar inte om stora skillnader. Det som är av större skillnad är ju att Nexus 4 inte har något SD-slot och bara har 16gb lagringsminne.

När det kommer till UI:n så är det ju som du säger - smak - som styr valet. Jag tycker inte om TouchWiz som Samsung kör med, men vet att många andra tycker att det är bra. Nexus 4:s UI är ju standard-android eller "vanilla" som det kallas och har den stora fördelen att bli uppdaterat direkt när nya androidversioner kommer ut. Snabbt och bra... inga konstigheter liksom.

Att pilla är antagligen det bästa du kan göra!
Du säger att jag drömmer, jag som inte ens kan sova?
  • 0
Nu har jag köpt mig en android mobil och tänkte prova å se om den slår min Iphone 5. Köpte en sony xperia z och älskar skärmen, den är stor, underbara färger med galet klar skärpa å den är inte förstor i handen å ja har bebis händer och mysigt att man kan bada med den sen älskar jag att man slipper krångla om man vill ha egna ringsingnaler och filmer.

Ett minus har jag hittat hittils som Iphone MÖRDAR android på och det är spel. Tyvärr så har ju apple optimerade spel så de flyter galet mycket bättre på Iphone.

Överlag så är jag nöjd, ni får gärna komma med tips på roliga saker man kan göra på min android mobil
Wrestling is not fake, people are fake
  • 0
Så sjukt segt att behöva vänta på mobilen. Räknar kallt med att den kommer i november någon gång.
Du säger att jag drömmer, jag som inte ens kan sova?
  • 0
Vilken mobil väntar du på?
Wrestling is not fake, people are fake
  • 0
Citerar neostar:
Vilken mobil väntar du på?


En LG Optimus G. Blev du nöjd med Xperian?
Du säger att jag drömmer, jag som inte ens kan sova?
  • 0
Fick hem mobilen idag! Är skapligt jättenöjd med den efter ett par timmars fingrande. Batteritiden är väl det jag är tveksam till men det sägs ju att det tar ett par laddningar innan batteriet har nått sin fulla potential. Riktigt rapp mobil som andas exklusivitet! Hujedamej!
Du säger att jag drömmer, jag som inte ens kan sova?
  • 0
Vad roligt! Jag köpte min Optimus G i fredags och har hunnit pilla en hel del på den. Är riktigt imponerad. Skärmen är bara 0,4 tum större än skärmen på min gamla mobil men jävlar vilken skillnad det gör ändå, blir så mycket skönare för ögonen med den extra ytan.

Angående batteri-tiden så blir det bättre, jag har inte hunnit ladda den så många gånger men den är redan betydligt bättre. Just nu har jag 73% kvar och då drog jag ur laddaren vid klockan åtta imorrse. Har inte användt den direkt jättemycket idag men det har blivit lite surfande, musik och en del spel så jag tycker den har hållt sig bra. Har dock haft Eco-mode på hela tiden förutom när jag spelade spel (Eco-mode begränsar CPU:n men om man inte spelar spel märker jag inte nån skillnad).
The smell of strange colours are heard everywhere.
  • 0
Citerar nighthawk:
Skärmen är bara 0,4 tum större än skärmen på min gamla mobil men jävlar vilken skillnad det gör ändå, blir så mycket skönare för ögonen med den extra ytan.


Jag ökade med 0,8 tum vilket är ett ännu större hopp (tjena, kapten Obviös!) och det tar nog ett tag att vänja sig. Men storleken känns extra motiverad när man surfar och spelar - och vilken jäkla skärm! Grymt bra färger och så känns den sådär krispigt högupplöst och bra. Finemang!

Citerar nighthawk:
Har dock haft Eco-mode på hela tiden förutom när jag spelade spel (Eco-mode begränsar CPU:n men om man inte spelar spel märker jag inte nån skillnad).


Ska testa Eco-mode imorgon när jag är på Universitetet. Känns inte som att jag behöver spela så mycket där.
Du säger att jag drömmer, jag som inte ens kan sova?
  • 0
Citerar Croceus:
och vilken jäkla skärm! Grymt bra färger och så känns den sådär krispigt högupplöst och bra. Finemang


Haha ja, skärmen är riktigt bra! Det negativa är bara att min datorskärm känns mycket sämre nu.

Citerar Croceus:
Ska testa Eco-mode imorgon när jag är på Universitetet. Känns inte som att jag behöver spela så mycket där


Man kan aktivera och inaktivera Eco mode med en knapp i notifications-fältet så det är väldigt smidigt att ändra vid behov.
The smell of strange colours are heard everywhere.
  • 0
Citerar nighthawk:
Haha ja, skärmen är riktigt bra! Det negativa är bara att min datorskärm känns mycket sämre nu.


Haha, det är inget jag har tänkt på (än).

Citerar nighthawk:
Man kan aktivera och inaktivera Eco mode med en knapp i notifications-fältet så det är väldigt smidigt att ändra vid behov.


Jo, det är många funktioner som ligger nära till hands. Är inte van vid det riktigt då det inte är samma sak med vanilla som Nexus S körde. Men jag gillar det! Tycker att UI:t är riktigt cleant och snyggt dessutom. Känns inte så långt ifrån en "ren" Android-upplevelse.

Kör du med några andra hemskärmsappar? Typ Nova, Apex eller Go?
Du säger att jag drömmer, jag som inte ens kan sova?
  • 0
Samsung Galaxy S IV, vad säger ni?
  • 0
Citerar Croceus:
Kör du med några andra hemskärmsappar? Typ Nova, Apex eller Go?


Nej jag kör med standard, tycker det fungerar väldigt bra.
The smell of strange colours are heard everywhere.
  • 0
  • JS
  • JS
Citerar Aaandy:
Samsung Galaxy S IV, vad säger ni?


Tråkig, One it is.
Big.
  • 0
Citerar JS:
Tråkig, One it is.


Som jag skrev på en annan hemsida, snyggare design och bättre utnyttjat utrymme, då den är lika stor till dimensionerna som S III. Men annars var det mesta nya tråkiga gimmick-funktioner som man använder en gång och stylar med på fester...
  • 0
Citerar Aaandy:
Men annars var det mesta nya tråkiga gimmick-funktioner som man använder en gång och stylar med på fester...


Tycker det känns som mycket av det "nya" som kommer nu i funktionsväg är mer gimmick än nytta. Att jag t.ex kan ta kort genom att säga cheese eller whiskey med min Optimus G känns inte som något jag har användning för. Jag fattar inte heller varför jag ska sitta och titta på videoklipp samtidigt som jag skriver SMS... blir inte det bara rörigt? Nej, det känns som att det är lite stiltje i idéfabriken nu för tiden. Det är på hårdvarufronten det rör sig istället, och det går ruskigt snabbt. Antagligen kommer min fyrkärniga mobil vara hopplöst daterad om ett år, skärmen kommer att vara kass i förhållande till nästa års flaggskepp och utformningen kommer att ses som omodern. Det går helt enkelt djefvulusiskt snabbt.
Du säger att jag drömmer, jag som inte ens kan sova?
  • 0
  • JS
  • JS
Citerar -iLight:
Android - Absolut INTE din nästa mobiltelefons OS

http://www.dn.se/ekonomi/mobilappar-stjal-dina-privata-uppgifter


"Mer än var tredje app för Android lagrar information från din telefon utan anledning"

Men inte utan att du vet om det. Läs på appens rättigheter innan du installerar den.
Big.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!