Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Android - Din nästa mobiltelefons OS


Citerar Aaandy:
Men annars var det mesta nya tråkiga gimmick-funktioner som man använder en gång och stylar med på fester...

Det vore på sin plats att telefontillverkarna börjar samarbeta lite mer med Google. Att lansera Samsungs nya telefon tillsammans med lite översättnings- och säkerhetsfunktioner gör mig knappast galen av åtrå.
  • 0
Samsung gör en riktigt iPhone 4S, det finns väldigt många likheter mellan de bägge lanseringarna.
En otrolig hype skapas, alla förväntar sig det omöjliga. Ingen vet vad de vill ha i den nya telefonen, men alla blir besvikna när de inte får det. Ändå fanns det ett gäng schyssta uppdateringar o båda telefonerna - vi kan inte få banbrytande design, 300% bättre hårdvara och en brödrost varje år. Folk på internet rasar och kommer inte köpa telefonen. Iphone 4s sålde mer än sin föregångare. Kommer SGSIV också lyckas? Jag är inte säker.

Jag tror att telefonmarknaden mer och mer kommer likna datormarknaden, då menar jag inte marknaden bland speldatorer, utan allemans-laptopen. CPU och GPU är inte längre något som går att använda som försäljningsargument - alla telefoner klarar av att göra allt (självklart en överdrift - men alla telefoner för över 4000kr). Vi behöver inte mer högupplösta skärmar, vi behöver inte högre klockfrekvens på processorn, vi behöver inte fler megapixlar på kamerasensorn. (Vad vi dock behöver är högre kvalité på komponenterna, lite som HTC har satsat med sin One - det gäller bara att lyckas kommunicera detta till kunderna. Få oas att förstå att One's 4MP-kamera är bättre än GSIV's 13MPosv) Än en likhet med datormarknaden (som alltid funnits) är att tillverkarna egentligen bara köper in delar från andra tillverkare och slänger in dem i ett skal. I princip samma hårdvara används i många telefoner och då måste man övertyga kunder på annat sätt. Med Android testar tillverkarna att konkurrera med hjälp av mjukvaran istället. Personligen tycker jag att de bara misslyckas, för jag vill inte att de ska pilla något i hur Android ser ut.

Tillbaka till om SGSIV kommer sälja lika bra som III. Det finns saker starkt talar emot detta, i och med att android är tillgängligt för alla tillverkare blir självklart valfriheten för kunden större, vi blir inte så låsta till en tillverkare som Iphone-användare. Vi kan hoppa mellan tillverkare varje dag utan att förlora alla appar vi köpt, utan att lära oss ett nytt operativsystem. Samsung har enorm konkurrens i och med HTC One och roligt nog även Sony Xperia Z och jag personligen hoppas att de båda tar många marknadsandelar från Samsung i år!
http://twitter.com/DasErdbeer |
  • 0
Är det fler än jag som har problem med att album-arten är lågupplöst och blurrig i musikspelaren? Jag kan byta ut arten genom att hålla in ett tryck på den och sen välja "change cover art" men oavsett vad jag har för upplösning på den nya filen blir det blurrigt i musikspelaren. Har även testat en app som byter ut bilderna men det blev inte heller bättre. Jag har en LG Optimus G men som jag har fattat det är det ett problem som inte är unikt för LGs musikspelare.

Det visade sig att det är thumbnailsen för bilderna som visas i musikspelaren och enda lösningen jag hittat är att koppla telefonen till datorn och gå in i mappen "Android->data->com.android.providers.media" och byta ut thumbnail-filen mot en högupplöst version med samma namn. Det trista är bara att thumbnail-filerna har namn bestående av bara siffror så man vet inte riktigt vilken man ska byta ut. Man måste även välja att öppna dem med Windows Bildvisare manuellt för varje bild eftersom de saknar filändelse.

Känns som att det är alldeles för omständigt för att få snygg artwork på musiksamlingen.

Är det någon som har haft samma problem och hittat en smidig lösning?
The smell of strange colours are heard everywhere.
  • 0
Bra podcast-program till android 2.3....har ni några sådana på lager som ni kan tipsa om?
  • 0
en sak jag blir sjukt irriterad på med spel till android är att spelen som verkligen skulle dra nytta av att ha stöd för hårdvaruhandkontroller, tex modern combat 4, inte alls har det. spelet ör ju för fan ospelbart utan en riktigt handkontroll men kopplar du i en kan du ändå inte använda den...sjukt dåligt!
  • 0
Gud vad jag hatar Android ibland. Installerade en ny rom, gör en backup. Klöddar lite så jag ska restora, slutar med att telefonen blir soft brickad och når nu bara ap fastboot mode. Sigh.
  • 0
Citerar shadow of theguild:
Bra podcast-program till android 2.3....har ni några sådana på lager som ni kan tipsa om?

Bästa gratisappen tycker jag är AntennaPod. Följer Holo, logiskt uppbyggd, har all funktionalitet jag kräver och är väldigt stabil.
AntennaPod

Pocket Casts ser sjukt bra ut efter senaste uppdateringen, den kostar dock en slant, men det kan det kanske vara värt?
Pocket Casts

Båda ska fungera på 2.3 - men jag har bara testat AntennaPod och det på 4.x.

Citerar klajdo1:
en sak jag blir sjukt irriterad på med spel till android är att spelen som verkligen skulle dra nytta av att ha stöd för hårdvaruhandkontroller, tex modern combat 4, inte alls har det. spelet ör ju för fan ospelbart utan en riktigt handkontroll men kopplar du i en kan du ändå inte använda den...sjukt dåligt!

Elller hur?! Tråkigt nog utvecklas de flesta spel till iOS först och mer eller mindre portas till Android. Få spel drar därför nytta av funktioner som ex. hårdvarukontroller.

En personlig favorit som dock går att spela med en riktig kontroll är Gunman Clive, den kostar 14:- men det tycker jag den är värd!
Recension
Play-länk
http://twitter.com/DasErdbeer |
  • 0
Bästa tablet? Är lite småsugen på en Nexus...
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Är LG Optimus 4X en bra mobil för 2500kr? Har ju hört en del om hur kass mjukvaran varit på tidigare modeller, men de verkar ha skärpt till sig?
  • 0
Citerar torbli79:
Bästa tablet? Är lite småsugen på en Nexus...

Allas våran Jonas Mäki verkar ju vara smått förtrollad av sin Nexus 10. Nexus 7 är grymt smidig dock, jag har inte någon användning för en tablet som är 9" och större.

Citerar Baxter:
Är LG Optimus 4X en bra mobil för 2500kr? Har ju hört en del om hur kass mjukvaran varit på tidigare modeller, men de verkar ha skärpt till sig?

Utan att ha använt den själv verkar det vara en prisvärd lur!
Kolla igenom forum och läs lite användarupplevelser innan du bestämmer dig - det tillsammans med en bra recension ger en riktigt bra bild.
http://www.swedroid.se/forum/forumdisplay.php?f=190
http://twitter.com/DasErdbeer |
  • 0
Citerar Das Erdbeerkuchen:
Utan att ha använt den själv verkar det vara en prisvärd lur!
Kolla igenom forum och läs lite användarupplevelser innan du bestämmer dig - det tillsammans med en bra recension ger en riktigt bra bild.
http://www.swedroid.se/forum/forumdisplay.php?f=190


Har gjort det och den verkar riktigt bra för 2000kr.
Kommer förhoppningsvis få JB snart, och kanske även upplåst bootloader.
  • 0
Hur är det med abonnemang på surfplattor etc? Om man vill ha fri surf, hur mycket brukar det kosta? Jag har verkligen ingen aning, vet bara att mitt telefonabonnemang med fri surf är svindyrt (måste byta!).
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Någon som vet hur man går tillväga om man t ex vill byta färg på batteriet i statusfältet? Inser att det inte går utan att gräva sig in i systemet. Någon som gjort detta, eller något liknande? Har Galaxy SIII med Jellybean, för övrigt.
Every night before going to sleep, Chuck Norris checks under his bed for Liam Neeson
  • 0
Det dök upp en recension till HTC One för några dagar sådan, läste igenom den och det fanns många lovord kring produktens kvalitet. Den verkar superb. Fick en "AnandTech Editor's Choice" utmärkelse. Inte illa.

http://www.anandtech.com/show/6747/htc-one-review

Och en till recension:
http://www.nordichardware.se/Smartphone-Recensioner/htc-one-te
lefonen-som-lever-upp-till-sitt-namn.html


Tillagt 2013-04-08 18:13:
Citerar Das Erdbeerkuchen:
HTC One och roligt nog även Sony Xperia Z och jag personligen hoppas att de båda tar många marknadsandelar från Samsung i år!


Någonting talar för att det blir så för åtminstone HTC. One verkar trevligt, mycket trevligt.
  • 0
Hej, funderar på att byta mobil sen min wildfire inte längre orkar med att sms:a med.

Jag har tänkt på en mobil i 2500kr klassen och samsung galaxy s3 mini verkar som ett bra alternativ men jag stör mig på att den är så gräsligt ful. Också att den 2år gamla s2 verkar slå den på fingrarna i alla punkter, men är det verkligen värt att satsa på en modell som börjar bli 2år gammal.

Finns det några bättre alternativ som jag hellre skulle satsa på så kan ni ju tipsa mig.

Modellen ska helst vara i 2500 kronors klassen och jag har hellre mindre skärm och mer prestanda än det motsatta.
Det är lättare att förlora än att vinna.
  • 0
Citerar monkeyking:
men är det verkligen värt att satsa på en modell som börjar bli 2år gammal.


Självklart.

Sitter själv med denna sedan lanseringsdagen och är fortfarande ultra-nöjd med den. Kan inte tänka mig ett bättre val i den prisklassen idag.
  • 0
Citerar monkeyking:
Modellen ska helst vara i 2500 kronors klassen och jag har hellre mindre skärm och mer prestanda än det motsatta.


http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1161456

Rätt bra prestanda, 720 skärm och Tegra 3. Får Jellybean snart också.
  • 0
Citerar monkeyking:
Modellen ska helst vara i 2500 kronors klassen och jag har hellre mindre skärm och mer prestanda än det motsatta.


Måste du köpa den kontant?

Att delbetala en telefon genom sitt abbonemang är oftast väldigt förmånligt (eftersom du garanterat stannar som kund kan de ge dig billigare pris än vanliga affärer). Jag köpte nyligen en LG Optimus G och lade 1200 kr kontant när jag köpte den och sedan 50 kr i månaden för luren i 24 månader. Totalt slutar det på 2400 kr vilket är betydligt billigare än att köpa telefonen separat. Nackdelen är ju bara att man låst till bindningstiden men det tycker jag det är värt.

Tyvärr verkar det ju vara så att idag måste man ha stor skärm om man vill ha hög prestanda.
The smell of strange colours are heard everywhere.
  • 0
Citerar monkeyking:
Också att den 2år gamla s2 verkar slå den på fingrarna i alla punkter, men är det verkligen värt att satsa på en modell som börjar bli 2år gammal.

Finns det några bättre alternativ som jag hellre skulle satsa på så kan ni ju tipsa mig.

S2 har åldrats med hedern i behåll och känns inte alls så gammal som den är. Men kräkreflexerna sätts på prov när du ska försöka få ett hyfsat grepp runt den oformliga och extremt plastiga saken.
  • 0
Citerar Baxter:
Citerar monkeyking:Modellen ska helst vara i 2500 kronors klassen och jag har hellre mindre skärm och mer prestanda än det motsatta.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1161456

Rätt bra prestanda, 720 skärm och Tegra 3. Får Jellybean snart också.


Såg super ut men skärmen är så stor att jag troligt vis inte kommer att kunna greppa den eller få plats med den i fickan. Men den ser sjukt najs ut. Tack för förslaget

Citerar nighthawk:
Citerar monkeyking:Modellen ska helst vara i 2500 kronors klassen och jag har hellre mindre skärm och mer prestanda än det motsatta.

Måste du köpa den kontant?

Att delbetala en telefon genom sitt abbonemang är oftast väldigt förmånligt (eftersom du garanterat stannar som kund kan de ge dig billigare pris än vanliga affärer). Jag köpte nyligen en LG Optimus G och lade 1200 kr kontant när jag köpte den och sedan 50 kr i månaden för luren i 24 månader. Totalt slutar det på 2400 kr vilket är betydligt billigare än att köpa telefonen separat. Nackdelen är ju bara att man låst till bindningstiden men det tycker jag det är värt.

Tyvärr verkar det ju vara så att idag måste man ha stor skärm om man vill ha hög prestanda.


Jag vill inte börja delbetala när jag är 16, så det är inte en möjlighet för mig :/
Det är lättare att förlora än att vinna.
  • 0
Citerar monkeyking:
Jag vill inte börja delbetala när jag är 16, så det är inte en möjlighet för mig :/


Ah, okej, då förstår jag.
The smell of strange colours are heard everywhere.
  • 0
Hej Jag har ett problem med min htc one x. Jag försöker att uppgradera till jelly bean men när det ska installeras så kommer clockworks mod upp och hindrar den. Jag förskökte rotta mobile för ett tag sen men orkade inte göra klart rootingen. nån hjälp?

Edit: Behöver hjälp snarast tack!
  • 0
Vad tror ni om Nexus 10 eller Tablet Z? Sistnämnda är den snyggaste surfplatta jag sett och stöder minneskort så det talar starkt för den. Men förstnämnda har större batteri.
  • 0
  • JS
  • JS
Citerar Costae Cavea:
Vad tror ni om Nexus 10 eller Tablet Z? Sistnämnda är den snyggaste surfplatta jag sett och stöder minneskort så det talar starkt för den. Men förstnämnda har större batteri.



Nexus 10 självklart, längre hållbarhet då den får uppdateringar från google. Z kommer bli gammal i sommar.
Big.
  • 0
Citerar JS:
Nexus 10 självklart, längre hållbarhet då den får uppdateringar från google.


Varför skulle Z bli gammal i sommar? Även den kommer att få uppdateringar.

Synd att 10 är så ful och saknar minneskortplats bland annat.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!