Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Vuxen-tråden


Nej, nu blåser vi liv i denna gamla hederliga tråd! Nu är det inte så att ni bara ska börja posta massor mer listor, nej, nu gör vi om och gör rätt. Dags att utveckla denna tråd till en sådan man kan diskutera om sådant som tillhör att vara vuxen. Till exempel bo hemma själv. Är dessutom för lat att skapa en ny tråd med enda syfte att diskutera allting om att bo själv och liknande.

Men som sagt, kom hem till lägenheten igen för två veckor sedan, och gud vad pengarna forsar iväg. Har inte fått mitt bidrag och lån från CSN än, och det jag fick i december försvann på räkningar. Så nu sitter jag här och lever på mina surt förvärvade pengar från sommarlovet... bittert.

Hur har ni andra vuxna det och har ni några vettiga spartips?
  • 0
Citerar Aaandy:
Hur har ni andra vuxna det och har ni några vettiga spartips?


Köp mindre saker...

Extremt billig mat: Blodpudding, pasta, euroshopper hotdogs, ketchup, lök, potatis, morötter, torra bönor (kräver en del preparering), surkål (helst Lidl då den är billigast och bäst) och Euroshoppers frysta kycklingklubbor (jag betalar 70 kr för 4 kg).
"MOO" Because OiNK just doesn't sound at all...
  • 0
Citerar Jailbird:
Köp mindre saker...


Det humoristiska är att det jag köpt sedan jag flyttat upp här är böcker och mat... känns rätt så livsnödvändigt.

Citerar Jailbird:
Extremt billig mat: Blodpudding, pasta, euroshopper hotdogs, ketchup, lök, potatis, morötter, torra bönor (kräver en del preparering), surkål (helst Lidl då den är billigast och bäst) och Euroshoppers frysta kycklingklubbor (jag betalar 70 kr för 4 kg).


Det mesta av det där låter ju riktigt smarrigt. Och kycklingklubborna var ju helvetiskt billiga! Lidl det också?

Får väl ge mig ut och leta efter ett Lidl, eller annat lågprisvaruhus. Just nu har jag bara handlat på Hemköp och Ica.
  • 0
Citerar Aaandy:
Det mesta av det där låter ju riktigt smarrigt. Och kycklingklubborna var ju helvetiskt billiga! Lidl det också?


ICA nära till och med. Euroshopper. Du måste dock köpa till marinad, vilket iofs är ganska lätt att hitta billigt. Jag brukar köpa flaskor för dryga 20-lappen och de räcker i allmänhet till alla de 4 kilona och då brukar jag inte snåla med det.
"MOO" Because OiNK just doesn't sound at all...
  • 0
Hur gör man när man ska betala via faktura när man beställer saker på internet? Ni vuxna borde ha koll.
  • 0
Citerar Purity:
Hur gör man när man ska betala via faktura när man beställer saker på internet? Ni vuxna borde ha koll.

Du får en inbetalningsblankett som oftast skickas tillsammans med varan, och den fyller du i för att sätta in pengar på ett bankgiro.
Mi style is di bom digi bom di deng di deng digidigi uu uuu
  • 0
Citerar Aaandy:
Hur har ni andra vuxna det och har ni några vettiga spartips?

Gör en budget. Planera vad du ska äta för något. När det gäller mat så se till att ha lite koll på vad maten innehåller. Billig mat som bara är skit < Dyrare mat som innehåller bra saker. Tex är ofta korven billig för att de knappt innehåller kött. Då kan man hellre köpa bättre korv och äta något billigt till dem tex stektlök, en kålsallad. Köp så lite färdigmat som möjligt och laga mer ifrån grunden. Det kommer bli både billigare, godare och nyttigare.

Många rätter kan man även "späda ut". Tillsätt tex rivna morötter eller andra rotfrukter till köttfärssåsen. Gör en gryta av korven istället för korv med bröd.
You are what you love, not what loves you.
  • 0
Citerar Crassi:
Du får en inbetalningsblankett som oftast skickas tillsammans med varan, och den fyller du i för att sätta in pengar på ett bankgiro.


okej, skickar man blanketten med posten sen?
  • 0
Citerar Purity:
okej, skickar man blanketten med posten sen?

Så kan man göra men vet inte om man inte måste ha något speciellt häfte ifrån banken då för jag tror man drar pengarna ifrån ett bankkonto. Det är dock inget jag någonsin gjort så är inte så hundra på exakt hur man gör.

Men det är betydligt enklare om man har en internetbank. Då är det bara att fylla i uppgifterna som står på fakturan där och betala den där igenom. Helt klart det bästa sättet. Är väl troligen det billigaste sättet att betala en faktura.

Det finns även ställen på stan man kan gå till med fakturan och pengar så sköter man det där. Är väl det dyraste sättet men gäller det en enstaka faktura så är det väl lättast.
You are what you love, not what loves you.
  • 0
Citerar Fauve:
Köp så lite färdigmat som möjligt och laga mer ifrån grunden. Det kommer bli både billigare, godare och nyttigare.


För tillfället är ju mitt kök milt sagt undermåligt, men ändå så lagar jag allting från grunden. Enda jag har i frysen är färdiglagade köttbullar (förutom några kycklingfiléer och kotletter). Annars blir det mycket grytor då jag saknar ugn, och även om man inte tycker det ska vara så dyrt, så ligger nog mina matkostnader på runt 2000 kr i månaden.

Vet dock inte om det är mycket, men jag tycker det låter som det.
  • 0
Är nästan 30 men har ett sinnelag som en tonaring och det är jag bade glad och stolt över.

Vuxna är väldigt lika barn pa manga sätt, men har en mer politiskt korrekt sida utat.

Jag bor själv och fixar saledes alla hushallsbestyr själv.
  • 0
Citerar Jailbird:
Extremt billig mat: Blodpudding


Dessutom är blodpudding världens mest underskattade mat, med lingonsylt och grönsaker till är det väldigt gott. Äter det vanligtvis två gånger i veckan, och det är som sagt sjukt billigt. Köper ett packe för 7-8 kronor, vilket brukar räcka till två middagar.
  • 0
  • I
  • I
Citerar Logos:
Dessutom är blodpudding världens mest underskattade mat, med lingonsylt och grönsaker till är det väldigt gott. Äter det vanligtvis två gånger i veckan, och det är som sagt sjukt billigt. Köper ett packe för 7-8 kronor, vilket brukar räcka till två middagar.


Dessutom blir det ännu godare med bacon.
Ad finem ambulo.
  • 0
[X] Minst 18 år gammal (ung?).
[ - ] Gärna egen lägenhet alt. eget hus (stort +).
[X] Handlat på IKEA frivilligt.
[X] Lagat mat själv kontinuerligt.
[X] Ha lån.
[X] Jobba eller studera.
[X] Skägg (inte fjun).
[X] ICA-kort eller dylikt.
[ - ] Sambo (stort +).
[X] Gilla ölsmak på riktigt.
[ - ] Kaffeberoende.
[ - ] Ha körkort.
[ - ] Vill vara liten igen.

Citerar Aaandy:
Nej, nu blåser vi liv i denna gamla hederliga tråd! Nu är det inte så att ni bara ska börja posta massor mer listor, nej, nu gör vi om och gör rätt.


twitter.com/nicklas_holm | twitter.com/spelpodcast
  • 0
Har nyligen fått ett riktigt bra jobb i mitt tycke där jag tjänar rätt så ok. Bor dock fortfarande hemma så får se om det blir någon ändring på det de närmsta månaderna. Enda som vore perfekt nu är väl om den jävla fransman till bil kunde fungera för en gång skull.
Strange becomes mundane
  • 0
  • Zime
  • Zime
Citerar torbli79:
Gilla ölsmak på riktigt.


Aj. Kommer aldrig bli vuxen. Jahopp.
  • 0
Denna tråd är en av anledningarna till varför jag inte ser fram emot att bli vuxen.
Att vara? Eller icke vara? Det är frågan!
  • 0
Var ett tag sedan nu men när jag precis flyttat dit där jag bor nu för att plugga så var det ju storhandel första gången. Handlade för typ tusen kr. Då kände iaf jag att det klirrade till i Vuxenpoängs samlingen . Aldrig handlat annat än godis eller några liter mjölk innan så det var stort!
  • 0
Minst 18 år gammal (ung?).
Gärna egen lägenhet alt. eget hus (stort +).
Handlat på IKEA frivilligt. (X)
Lagat mat själv kontinuerligt.(X)
Ha lån.
Jobba eller studera.
Skägg (inte fjun).
ICA-kort eller dylikt.
Sambo (stort +).
Gilla ölsmak på riktigt.
Kaffeberoende.
Ha körkort.
Vill vara liten igen.


Undrar om jag skriva i den här tråden överhuvudtaget
Shit happens. Oh, realy?
  • 0
Gilla ölsmak på riktigt.
Kaffeberoende
Vill vara liten igen.
Handlat på IKEA frivilligt.
Minst 18 år gammal (ung?).
Studerar.

Dessa passar in på mig. Är jag vuxen?
Inhemska hemskheter födda i vildmarken?
  • 0
Varför alla listor :/ Jag är 18, bor själv, lagar mat, betalar räkningar själv etc...
Bara för det behöver jag inte vara den mognaste här direkt!

Varför inte mer disskutera hur man är om man är vuxen?
"I'm not crazy. My reality is just different than yours."
  • 0
Minst 18 år gammal (ung?).
Handlat på IKEA frivilligt.
Jobba eller studera.
Kaffeberoende.
Vill vara liten igen.


Hmm. En bit kvar.
Om man inte var så lat skulle man göra något skitepiskt
  • 0
Guess I will do the stupid list >.>

Minst 18 år gammal.
Gärna egen lägenhet alt. eget hus.
Handlat på IKEA frivilligt.
Lagat mat själv kontinuerligt.
Ha lån.
Jobba eller studera.
ICA-kort eller dylikt.
Sambo
Gilla ölsmak på riktigt.
Vill vara liten igen.
"I'm not crazy. My reality is just different than yours."
  • 0
Ville stanna som en nätt och fin trettonåring, men växte istället upp till en stor grotesk oxe som skrämmer livet ur kvinnor och barn.

20 år.
Koffeinberoende.
Rökt, och slutat.
Lagar mat.
Jobbar och studerar.

Har till och börjat gå och lägga mig i tid.
  • 0
  • Arnc
  • Arnc
Minst 18 år ung. [Check]
Gärna egen lägenhet alt. eget hus (stort +). []Snart så!
Handlat på IKEA frivilligt. [Check]
Lagat mat själv kontinuerligt. [Check]
Ha lån. [] Har lyckats hålla mig undan det än så länge.
Jobba eller studera. [Check]
Skägg (inte fjun). [] Är kvinna så skägg hoppas jag att jag inte har xD
ICA-kort eller dylikt. [] Coop kort än så länge
Sambo (stort +). [] Snart så!
Gilla ölsmak på riktigt. [] Dricker inte alls alkohol så
Kaffeberoende. [] Dricker inte kaffe.
Ha körkort. [Check]
Vill vara liten igen. [] Mjae, yngre kanske men inte liten. Allt har sina för och nackdelar.

Om man har problem med pengarna får man antingen öka sin inkomster genom att sälja, jobba mer/jobba extra, söka stipendier eller så får man helt enkelt se över vart man lägger dom på och se om det finns något att göra där. Det är skillnad på att betala för saker som du behöver för att leva och betala för saker som räknas som nöje. Det är också många som köper bara för att, inte för att de faktist vill ha det. Något att tänka på. Eller så kan man ju investera sina pengar så att de växer.

Att ha egen bil borde väl räknas som vuxenpoäng?
"Some people are like slinkies, they dont really have a purpose, but they still bring a smile to your face when you push them down the stairs."
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!