Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Rita Muhammed-dagen!


Citerar Aleallyra:
För att det är en tro och ett sätt för människor att hitta livsglädje.

Islam förespråkar även saker som på många sätt gör det värre en nazism. Är det något att respektera?

Edit: Enligt din logik måste i princip allt respekteras.
  • 0
Religion kommer jag aldrig respektera eller förstå
Det är för mig något avskyvärt och kommer alltid vara.
Niclas Wallin / Gamereactor
  • 0
Citerar Kufuffin:
Religion kommer jag aldrig respektera eller förstå

Vilken aspekt är det du aldrig kommer att förstå?

Citerar Kufuffin:
Det är för mig något avskyvärt och kommer alltid vara.

All form av religion?
  • 0
Det faktum att folk faktiskt går på det där år efter år och verkar totalt immuna mot kunskap och fakta, det är skrämmande. Sen förstår jag heller inte behovet av att behöva tro på något högre för att kunna känna livsglädje t.ex

I princip all form av religion ja.. jag är ateist, det lyser säkert igenom rätt väl misstänker jag och det är jag väldigt tillfreds med

Sen får väl folk tro vad dom vill, men för mig är det och förblir det bara massa bullshit.
Niclas Wallin / Gamereactor
  • 0
Citerar Kufuffin:
Det faktum att folk faktiskt går på det där år efter år och verkar totalt immuna mot kunskap och fakta, det är skrämmande. Sen förstår jag heller inte behovet av att behöva tro på något högre för att kunna känna livsglädje t.ex

Jag frågade vilken aspekt av religion du aldrig kommer att förstå, inte vilken aspekt av de religiösas beteende.

Citerar Kufuffin:
jag är ateist

Jag med. =3
  • 0
Jag förstår ju liksom vad religionerna förespråkar och sådant, grunderna och själva lärorna, men det jag menar med det är väl just att jag inte förstår hur man kan tro på det.
Niclas Wallin / Gamereactor
  • 0
Citerar Kufuffin:
Jag förstår ju liksom vad religionerna förespråkar och sådant, grunderna och själva lärorna, men det jag menar med det är väl just att jag inte förstår hur man kan tro på det.


I grund och botten ska ju religion vara ett hjälpmedel för att leva ett bra liv. Grundideerna i de flesta religioner är oftast okej liksom. Se på hälften av budorden i Judendomen/Kristendomen. Inte döda, inte stjäla osv.
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam - Cato den äldre
  • 0
Jag tycker vi ska ha en dag där vi ritar av SantaChrist!
I mörkret hörs inga tårar.
  • 0
Citerar Aztec:
Jag tycker vi ska ha en dag där vi ritar av SantaChrist!


Santa Claus eller Jesus? Två olika saker vettu...
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam - Cato den äldre
  • 0
Citerar Doctor Jones:
I grund och botten ska ju religion vara ett hjälpmedel för att leva ett bra liv. Grundideerna i de flesta religioner är oftast okej liksom. Se på hälften av budorden i Judendomen/Kristendomen. Inte döda, inte stjäla osv.


Jo det är ju sant såklart, men det har ju blivit så mycket annat bullshit liksom, katolska kyrkans agerande har ju inte varit annat än maktmissbruk många gånger t.ex.
Niclas Wallin / Gamereactor
  • 0
Citerar Kufuffin:
Jo det är ju sant såklart, men det har ju blivit så mycket annat bullshit liksom, katolska kyrkans agerande har ju inte varit annat än maktmissbruk många gånger t.ex.


Det är ju problemet med religion, att det lätt används som maktmedel.
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam - Cato den äldre
  • 0
Precis precis
Niclas Wallin / Gamereactor
  • 0
  • Missing Avatar
  • M83
Citerar Doctor Jones:
I grund och botten ska ju religion vara ett hjälpmedel för att leva ett bra liv. Grundideerna i de flesta religioner är oftast okej liksom. Se på hälften av budorden i Judendomen/Kristendomen. Inte döda, inte stjäla osv.


Näe. Religion är inte mycket mer än ett hopkok av diverse historier, legender och anekdoter av övernaturlig karaktär blandat med den människosynen som fanns i samhället eller gruppen vid den tidpunkten. Det har över tid vuxit till att bli en moralisk kompass. Ett par bibelböcker är rena lagböcker dock. Grundideérna i dessa är för övrigt absolut inte "oftast okej liksom", de abrahamitiska religionerna är sprängfyllda av rena vidrigheter, oavsett vilken epok man lever i. Men religiösa verkar ju sällan läsa det där jävla dasspappret de dyrkar.
Jag tror du har blandat ihop pondus med rabies.
  • 0
Ja det är ju baserat på saker som gällde för tusentals år sedan då kvinnosynen och annat inte var särskilt sund, så själva värderingarna behöver ju fräschas upp en aning. Sen är det ju sant att det är ett jävla virrvarr med historier som får en att tro att dom tog lite väl mkt hallucinogena ämnen på den tiden.
Niclas Wallin / Gamereactor
  • 0
Citerar Kufuffin:
Det faktum att folk faktiskt går på det där år efter år och verkar totalt immuna mot kunskap och fakta, det är skrämmande. Sen förstår jag heller inte behovet av att behöva tro på något högre för att kunna känna livsglädje t.ex


Nu lever du i ett av världens modernaste och bekvämaste land, men om du tänker dig in i t.ex en änkas liv i ett u-land med svält, krig och död runt hörnet kan du kanske inse att det kan kännas upplyftande att tro på en ultimat konsekvens för gott och ont.
"In nature, fathers are known to eat their young. Is it because they're delicious? No it's because they wanna give their female, bear, giraffe, what have you, the honeymoon they never had."
  • 0
Snarare sådant som skulle få en ännu mer övertygad om att de verkligen inte finns nån högre makt..
Niclas Wallin / Gamereactor
  • 0
Citerar Kufuffin:
Snarare sådant som skulle få en ännu mer övertygad om att de verkligen inte finns nån högre makt..


Fast det är ju ändå en rätt trevlig tanke för dessa människor att gud bara "testar" dem och att paradiset väntar.
  • 0
Citerar Aleallyra:
Fast du kanske syftar på religionen i sig och inte de troende.

Jag talade om islam. Är det svar nog på din fråga?
  • 0
Citerar M83:
Men religiösa verkar ju sällan läsa det där jävla dasspappret de dyrkar.


Tror mera att dom faktist inte tänker på vad det igentligen står.
  • 0
Citerar Aleallyra:
Varför blir du sur?

Det blir jag inte.
  • 0
Grabbar, jag är själv muslim (Jag heter Mohamed hehehe) men jag blir inte irriterad när nån försöker rita Muhamed eller så. Men varför FÖRLÖJLIGA någons tro? Så som med rondellhundar.. Det är som att man skrattar åt någons stil eller kläder, frisyr eller sätt att leva. Behöver jag påpeka att det är fel?

Sen behöver jag verkligen inte påpeka att det finns folk som irriterar sig på allt möjligt, (även struntsaker) så som just några bilder. Idioter!
Moe
  • 0
Citerar MedunjanIsBack:
Men varför FÖRLÖJLIGA någons tro?


Kanske för att tron säger att man kommer att brinna i helvetet? Då har man väl rätt att ge igen?

Angående tecknandet av Muhammed så handlar det om dödshoten som kom in mot Trey Parker och Matt Stone i synnerhet, men i allmänhet för att visa att när extremisterna hotar med våld så får de istället tusenfallt tillbaka.
  • 0
Citerar Reqo:
däremot står det i Koranen att man inte får avbilda Muhammed


Det står inte i koranen att man inte får avteckna profeten. Inom vissa muslimska kretsar, är det helt tillåtet. Muslimer tog efter en kristen regel som förbjöd avteckning. Det är inget som framgår i de äldre lärorna. Sen så är korkade regler till för att brytas. Om man på köpet retar upp någon fundamentalist, så att verklighetens folk ser deras sanna jag, så är det en fördel.
Att träffa en lada inifrån är svårt
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!