Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Gör spel?


Tja, ja har letat efter bra pogram där man kan göra egna spel. Men har provat ''game maker'' och kände att det inte var bra. Finns det något bra pogram som du gör egna spel. Hade tänkt mig ''Kula World'' på ps1 typ. Länka gärna bra sidor.


(Hitta inget forum som liknar det här. Om det finns så länka det och skit i det hära)
  • 0
Du hittar inget bättre än Game Maker, så länge du inte vill bygga upp spelet själv från grunden d.v.s.

Och vill du göra tredimensionella spel som Kula World så är det helt enkelt det du får göra. Finns inga bra program som gör det du vill göra.
  • 0
det är väl Flash i så fall.
Ett spel är inte Next-Gen förrens det har Realtime Shadows, ps. jag diggar verkligen inte nya GR.
  • 0
Ladda ned UDK annars, om du vill göra 3D-spel dvs.
Krax.
  • 0
Flash, Gamemaker (som även klarar 3D, men du behöver vara pro) eller modda i Unreal eller Source.

Annars kan du koda textspel i typ allt som har If-satser


Word of advice dock: Göra spel är _sketa svårt_. Du kommer helt definitivt faila totalt i början.

Chilla med visionerna om nya GTA och börja med pussel-spel, gå upp till plattformare och prova massa saker bara. Gör massa crap och lär dig medans du gör det, sen kan du börja fundera att göra ett riktigt spel.

För info om GameMaker har de skitbra tutorials på yoyogames hemsida.

Flash hittar du tutorials för på google, Unreal och Source har sina egna info-databaser.

Now go out thare and do somthing!
Innan du frågar om nån vet en bra dator, specificera budget, vad du ska ha den till, om det ska vara laptop eller stationärt. Sen kommer någom i Officiella Datortråden att länka ett bra paket.
  • 0
Vad var det du inte gillade med Game Maker? För det är nog det bästa programmet som jag vet för att göra egna spel, annars så är Flash förmodligen det bästa som finns för nybörjare skulle jag tro.

Men om du vill programmera riktiga spel så är det lika bra att gå efter C++ eller Java.
Battlefield 3
  • 0
I början är det bäst att modda, men då måste man fråga sig: Vad vill jag göra? Vad kan jag?

Ska man lära sig map-making? 3D-modelering eller Programmering? Man bör då ta o plugga det ämnet man vill bli bra på och sen joina någon random oseriös moddgrupp och bara lära sig på vägen.

Jag har försökt med typ allting och aldrig orkat stanna på något och lära mig mer, förutom nu med PHP. Det är typ halvfel sätt att göra :V

Humm, kör Game Maker bara tills man lär sig hur spelkodning fungerar, vad While och Ifsatser är för något. Hur man skapar objekt och allting.

Sen kan man använda de generella kunskaperna i något mer seriöst.
Innan du frågar om nån vet en bra dator, specificera budget, vad du ska ha den till, om det ska vara laptop eller stationärt. Sen kommer någom i Officiella Datortråden att länka ett bra paket.
  • 0
Citerar TB the gr8 n3rd:
Annars kan du koda textspel i typ allt som har If-satser


Haha, det om något är kung!

Citerar TB the gr8 n3rd:
börja med pussel-spel, gå upp till plattformare och prova massa saker bara


Jag anser att plattformare är enklare än pusselspel men det är kanske för att jag är seg och dum och inte kan tänka ut olika pussel..

Men det beror ju alltid på hur advancerat man ska göra spelet med..
Felstavningar skylles på Iphone, alkohol, droger, Aids, amputerade fingrar och Jan Guillou
  • 0
Citerar Mr Fizhman:
Jag anser att plattformare är enklare än pusselspel men det är kanske för att jag är seg och dum och inte kan tänka ut olika pussel..

Asso, plattformare behöver ju en viss fysik, pussel är ju mest "om du trycker på piltangent-väsnter flytta obejt en ruta till vänster om det inte är en vägg eller annat där"

Sen typ "om 4st RED_BLOCK ligger brevid varandra, ta bort och plussa på 100 poäng"

Done.
Innan du frågar om nån vet en bra dator, specificera budget, vad du ska ha den till, om det ska vara laptop eller stationärt. Sen kommer någom i Officiella Datortråden att länka ett bra paket.
  • 0
Citerar TB the gr8 n3rd:
Asso, plattformare behöver ju en viss fysik, pussel är ju mest "om du trycker på piltangent-väsnter flytta obejt en ruta till vänster om det inte är en vägg eller annat där"


Äh, är du i luften så drar gravitationen ned dig annars om du står på marken är den noll..

Känns som min fysik är bäst.

o;

Citerar TB the gr8 n3rd:
Sen typ "om 4st RED_BLOCK ligger brevid varandra, ta bort och plussa på 100 poäng"


Tycker fortfarande det känns krångligare men har å andra sidan aldrig tänkt något på det heller.. Kanske borde göra det.. o;
Felstavningar skylles på Iphone, alkohol, droger, Aids, amputerade fingrar och Jan Guillou
  • 0
Citerar Mr Fizhman:
Tycker fortfarande det känns krångligare men har å andra sidan aldrig tänkt något på det heller.. Kanske borde göra det.. o;

Asso, plattformare är mer advancerade när man börjar göra annat än 1st gubbe som kan hoppa runt och döda 1st fiende
No offence :3
Innan du frågar om nån vet en bra dator, specificera budget, vad du ska ha den till, om det ska vara laptop eller stationärt. Sen kommer någom i Officiella Datortråden att länka ett bra paket.
  • 0
Lär dig C++.

Det är en hård väg, men också den mest givande.
"MOO" Because OiNK just doesn't sound at all...
  • 0
Citerar Jailbird:
Lär dig C++.

Det är en hård väg, men också den mest givande.
Räcker inte långt om man inte kan grafik och design

Sen om man vill göra spel är det inte rätt väg, kanske om man vill börja arbeta med spelproduktion men om man bara vill lolla på fritiden finns det bättre sätt.
Innan du frågar om nån vet en bra dator, specificera budget, vad du ska ha den till, om det ska vara laptop eller stationärt. Sen kommer någom i Officiella Datortråden att länka ett bra paket.
  • 0
Citerar TB the gr8 n3rd:
Räcker inte långt om man inte kan grafik och design


Man kanske inte ska designa spel om man inte kan grafik och design. Iofs så kan man ju göra textbaserade spel. Jag har en polare som skrev ett pong som spelades i terminalfönstret. Bollen var ett @-tecken.
"MOO" Because OiNK just doesn't sound at all...
  • 0
Citerar TB the gr8 n3rd:
Asso, plattformare är mer advancerade när man börjar göra annat än 1st gubbe som kan hoppa runt och döda 1st fiende


Inte direkt?
Felstavningar skylles på Iphone, alkohol, droger, Aids, amputerade fingrar och Jan Guillou
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!