Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Game of Thrones (tv-serien)


Citerar El Luchador:
För första gången i GoT historia så visade dom en penis!


Nej.

Inte första gången, alltså
Indecent exposure is fun.
  • 0
Citerar Mr Smiley:
Citerar El Luchador:För första gången i GoT historia så visade dom en penis!

Nej.

Inte första gången, alltså

Say what? När visade dom det då?
Laugh, and the world laughs with you. Weep and you weep alone.
  • 0
Citerar El Luchador:
Say what? När visade dom det då?


Minst tre gånger i första säsongen, om jag inte minns fel.
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Just det minns att HODOR! visade sin Peter-niklas under första eller andra säsongen.

Hur som haver så var det längesen om jag inte minns helt fel.
Laugh, and the world laughs with you. Weep and you weep alone.
  • 0
  • kraz
  • kraz
Ganska tråkigt avsnitt.

Citerar M7Jagger:
Spoiler


Jag håller faktiskt med, delarna med Spoiler poiler:Sam och Gilly har alltid varit riktigt sega. Det känns som att tempot överlag är väldigt ojämnt. Som att tiden rusar fram i vissa delar av Westeros och i andra går det jättelångsamt. Jag förstår att det är svårt att få alla olika delar av storyn att gå ihop på ett bra sätt, men jag föredrar när de lägger mycket tid av ett avsnitt på en och samma grej och inte hoppar så mycket som de gjorde i detta.

Spoiler: Måste säga att jag tycker att Stannis plot har varit skittråkig sen Blackwater Bay också. Och jag kan inte säga att Daenarys har varit väldigt bra den här säsongen heller. Jag himlade faktiskt lite med ögonen i slutet av det här avsnittet. Hennes del kändes så jäkla framrusad och överdriven på något sätt, och hennes dialekt blir emellanåt väldigt låtsas-italiensk på något sätt. Låter dumt.

Oj vad negativ jag låter nu. Men ja, det var inget höjdaravsnitt.
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Snackas en del om scenen där...

Spoiler:Jamie tvingar sig på Cersie. Vet inte om man var ute efter att göra något annorlunda jämfört med boken, men scenen fick i alla fall en helt annan effekt. Lite märkligt blev det.
Indecent exposure is fun.
  • 0
Citerar Mr Smiley:
Spoiler:


Spoiler:Tyckte faktiskt man fick precis samma intryck i boken. Att det hela var iallafall delvis påtvingat. Hela grejen hade ju en ganska lång uppbyggnadsfas också, där Jamie tillslut tröttnade på att Cersei vägrade honom. Om jag inte minns helt fel så var där väl ett par andra karaktärer (som ännu inte presenterats i serien) inblandade i dramat också, vilket gjorde Jamie avundsjuk.
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Citerar Sideshow95:
Spoiler


Nja.

Spoiler:Jag vill minnas att det utspelar sig rätt annorlunda i boken. Och hela grejen med att hon vägrar honom sex tills han bestämmer sig för att ta det själv ändrar ju scenen avsevärt. Inget som var med i boken.
Indecent exposure is fun.
  • 0
Citerar Mr Smiley:
Spoiler:


Spoiler:Nu är det visserligen ganska längesedan jag läste bökerna, men jag vill minnas att Jamie vid flera tillfällen har gått på Cersei ganska häftigt, och att hon efter att ha kämpat emot ett tag, helt enkelt ger upp och liksom låter det hända, precis som i det senaste avsnittet. Om det sen berode på att hon tyckte platsen var olämplig eller att hon helt enkelt inte längre ville ha sex med Jamie minns jag inte riktigt.
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Citerar Sideshow95:
Spoiler


Spoiler:Inte direkt. I boken är det här ögonblicket första gången Jamie och Cersei träffas efter att han återvänt till huvudstaden.
Indecent exposure is fun.
  • 0
Citerar Mr Smiley:
Spoiler:


Spoiler:Läste det kapitlet nu. Scenen är helt klart överdriven i serien, men nog kämpade hon emot alltid, iallafall i början. Det där med Jamies avundsjuka och de senare incidenterna mindes jag dock lite fel, det kommer långt senare
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
  • kraz
  • kraz
Jag tycker att scenen var riktig jobbig att titta på.

Spoiler:Jag förstår faktiskt inte varför de ändrade den så mycket. Visst i boken gör Cersei lite motstånd till en början men i serien kändes det väldigt mycket mer överdrivet. Om det var semi-rape i boken så kändes det verkligen rape i serien. Jag förstår inte poängen.
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Kraz :

Förstår hur du menar. Men i böcker finns det alltid rum för egen tolkning av omständigheter och omgivningar.

Tv-serien däremot är det någon som har gjort dessa tolkningar åt en, och samtidigt måste passa in det i sin version av berättelsen.
  • 0
Jag måste vara en extremt kall och hjärtlös människa då jag inte reagerade något nämnvärt över den scenen.

Spoiler:Tänkte mest "Är det dags för en inscest-scen igen?"
But I know the rage that drives you. That impossible anger strangling the grief, until the memory of your loved ones is just poison in your veins. And one day you catch yourself wishing the person you loved had never existed, so you'd be spared your pain
  • 0
Citerar kraz:
Jag tycker att scenen var riktig jobbig att titta på.

Spoiler:


Gillade inte den scenen heller särskilt mycket. Jaime har gått från en karaktär jag hatade nästan lika mycket som Joffrey till en av dom som jag sympatiserar mest med efter allt han varit med om plus den där dialogen han hade med Brienne i badet. Han är fortfarande arrogant och narcissistisk men han har utsatts för så känns han mer mänsklig.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar Genera:
Förstår hur du menar. Men i böcker finns det alltid rum för egen tolkning av omständigheter och omgivningar.


Ja och jag förstår inte hur/varför serieskaparna har tolkat det på det sättet :/
När de visade Drogo och Daenarys första gången så hade jag ändå en viss förståelse för att de ändrade det så mycket från boken eftersom Dany var väldigt sårbar och hotad, och de hade inte kunnat lägga ned så mycket screentime på hela förloppet. Men här tyckte jag att det blev jobbigt bara.

Citerar Genera:
Tv-serien däremot är det någon som har gjort dessa tolkningar åt en, och samtidigt måste passa in det i sin version av berättelsen.


Ja det förstår ju jag också men jag måste väl fortfarande kunna kritisera deras tolkning?
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Citerar kraz:
Ja det förstår ju jag också men jag måste väl fortfarande kunna kritisera deras tolkning?


Självklart får man ha aspekter på innehållet. Jag själv tycker att scenen kan anses onödigt påkryddad, precis som många andra scener.

Däremot kan jag förstå om serieskaparen skriver om dessa scener för att anpassa det till formatet, och kan anse att dessa är viktiga för att skildra personligheter.

Citerar kraz:
Drogo och daenarys

Tacka fan för att dom har sett till att inte använda karaktärernas riktiga åldrar i serien
  • 0
Citerar Genera:
Tacka fan för att dom har sett till att inte använda karaktärernas riktiga åldrar i serien


Framgår det överhuvudtaget hur gamla karaktärerna är i TV-serien?
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Citerar Sideshow95:
Citerar Genera:Tacka fan för att dom har sett till att inte använda karaktärernas riktiga åldrar i serien

Framgår det överhuvudtaget hur gamla karaktärerna är i TV-serien?


Nej, det jag menade. Skådespelarna är betydligt äldre. Daenarys är 13 i första boken. Hade bara blivit awkward och sätta rätt ålder på dom.
  • 0
Citerar Sideshow95:
Framgår det överhuvudtaget hur gamla karaktärerna är i TV-serien?


De nämner någon gång att Jaime Lannister är 40 år gammal. Helt sjukt. En sådan gammal gubbe kan han väl knappast vara i böckerna?
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar Genera:
Tacka fan för att dom har sett till att inte använda karaktärernas riktiga åldrar i serien


Ja fast jag tänkte mer på hur de har framställt deras bröllopsnatt ;D men ja det också.
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Citerar Genera:
Nej, det jag menade. Skådespelarna är betydligt äldre. Daenarys är 13 i första boken. Hade bara blivit awkward och sätta rätt ålder på dom.


Jag tänker inte på skådespelarnas åldrar. Menar mer om man faktiskt gjort någon skillnad på hur gamla karaktärerna i TV-serien är gentemot böckerna. Vet att där var något snack om att man var tvungen att ändra Daenerys ålder från 13 till 17 (eller något) för att få lov att visa serien i australien. Jag kan dock inte själv komma på något tillfälle då hennes ålder faktiskt nämns överhuvudtaget.

Det känns ju som om de flesta karaktärerna har varit betydligt äldre i serien. Ned Stark ska ju till exempel vara i 35-40 årsåldern egentligen, men framställs som betydligt äldre, jag undrar om där faktiskt finns någon officiell åldersskillnad.

Citerar Br03det:
De nämner någon gång att Jaime Lannister är 40 år gammal. Helt sjukt. En sådan gammal gubbe kan han väl knappast vara i böckerna?


Det låter lite väl mycket, ja. Tror Jamie är knappt 30 i böckerna, med tanke på att han var typ 17 när han dödade Aerys Targaryen.
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Tror inte att det finns någon officiell jämförelse, nej. Man verkar vilja undvika att nämna karaktärernas åldrar i tv-serien. Men betydligt äldre är de i alla fall.
Indecent exposure is fun.
  • 0
Nu när nästan alla roliga karaktärer är döda så är dom enda intressanta Starks, Jon Snow & Sam Tarly samt några tillka
  • 0
Citerar NintendorRemote:
Nu när nästan alla roliga karaktärer är döda så är dom enda intressanta Starks, Jon Snow & Sam Tarly samt några tillka


Samtliga Lannisters är betydligt mer intressanta än Jon Snow och Sam. Tycker faktiskt att just de två karaktärerna är seriens tråkigaste för tillfället.
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!