Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Terrordåd i Oslo


Citerar cawialm:
Skulle han dock dömas till ett straff mer passande brottet hade jag inte uteslutit att samhället skulle hjälpa till med att straffa honom.


Om du menar någon slags hämnd från en drabbad så håller jag med om att det är att föredra framför ett dödsstraff direkt levererat överifrån.
  • 0
  • I
  • I
Citerar Lurkman:
En statlig myndighet berövar organiserat en person livet? Låter som ett gott föredöme. Däremot tycker jag man kan ha befog att förespråka dödsstraff om man är redo att göra det med sina egna händer. Annars blir det bara en sadistisk tankesmedja framför datorskärmen.


Ge de anhöriga möjligheten att avrätta honom, så får vi se hur länge han lever...
Ad finem ambulo.
  • 0
Citerar Ketz:
Men sen är det ju typ ett bombattentat av en "vit" man på 1000 av islamister/muslimer/galna män i turbaner.


Okunnighet kommer att bli mänsklighetens fall.
'Carefree Wherever You May Be...Don't Trust Your Wives With John Terry'
  • 0
Citerar I:
Ge de anhöriga möjligheten att avrätta honom, så får vi se hur länge han lever...


Ja, skitbra idé, sen kan vi låta misshandelsoffer få möjligheten att misshandla sina förövare och våldtäktsoffer våldta sina förövare och så vidare. Ett öga för ett öga, right?
Vik hädan, troll.
  • 0
Jag måste med handen på hjärtat uttrycka en viss fascination för gärningsmannen. Om han helt ensam utförde detta; planerade bombningen som en distraktion för att sedan lugnt och metodiskt avrätta nittio helt oskyldiga ungdomar är han verkligen ett sällsynt fall av ondska man sällan hör talas om. Terrorism brukar ha många bakomliggande orsaker där missnöje bakom dådet ofta kan vara berättigat (självklart är terrorism en hemsk [och förvånansvärt oeffektiv] metod för att få sina krav genomförda). I detta fallet dock ser man inte särskilt många orsaker till ett dåd som detta, det hela känns så kallblodigt. de flesta av oss kan inte och vill inte föreställa sig hur det vore att ta livet av en människa, den här unga mannen tog livet av nittio människor i rad (förmodligen utan att tänka efter alls med tanke på det snabba händelseförloppet). Det ska bli intressant att följa utvecklingen, om han blir diagnostiserar med någon psykisk störning, etc. Oavsett vad kan jag inte önska annat än att någon har ihjäl honom. Dödsstraff känns alltid befogat i lägen som det här.

Idag går dock tankarna framförallt till alla anhöriga. Nittio människor må vara många dödsfall, men med tanke på hur många anhöriga som drabbats i detta nuet är det bara att konstatera att han gjorde mer än att bara ta nittio liv, han förstörde ofantligt många fler än så.

Vila i frid.
  • 0
  • Tuta
  • Tuta
Fy fan så hemskt det här är Innan jag drog ur kontakten pga åskväder igår så var det ca 15 bekräftat döda.. När man vaknar och slår på tvn så är det över 90!! Helt sjukt..helt plötsligt är dödsstraff inte så otänkbart. Vafan jag tycker stening känns rättfärdigat här!
· · · - - - · · ·
  • 0
  • I
  • I
Citerar Lotus:
Ja, skitbra idé, sen kan vi låta misshandelsoffer få möjligheten att misshandla sina förövare och våldtäktsoffer våldta sina förövare och så vidare. Ett öga för ett öga, right?


Vad jag syftade på var Lurkmans kommentar om att ingen här skulle vilja sköta en eventuell avrättning av gärningsmannen i fråga, vilket förvisso är sant, men att offrens anhöriga däremot med ytterst stor sannolikhet skulle vilja göra det. Du tolkade slarvigt.
Ad finem ambulo.
  • 0
  • Penn
  • Penn
Citerar Lotus:
Ett öga för ett öga, right?


Citerar I:
Öga för öga; tand för tand.


  • 0
  • I
  • I
Citerar Penn:
Citerar Lotus:
Ett öga för ett öga, right?


Citerar I:
Öga för öga; tand för tand.


Det är vanligtvis inget jag förespråkar, med i det här fallet var det efter att jag sett en bild på gärningsmannen stå bland lik, på väg att skjuta ytterligare en person. Är det verkligen så konstigt att jag var arg?
Ad finem ambulo.
  • 0
Spann fast honom i en sang och slang ut ett par rottor som ater upp honom longsamt.
Det tycker jag att de ska gora med ett javla missfoster som honom.
Yoko Ono är en asiat. Asiater är folk från asien. -Lurkman
  • 0
  • I
  • I
Citerar sammiboii:
Spann fast honom i en sang och slang ut ett par rottor som ater upp honom longsamt.
Det tycker jag att de ska gora med ett javla missfoster som honom.


Eller så borde han låsas in i en isoleringscell långt under jordytan, så att han aldrig mer får se solljus.
Ad finem ambulo.
  • 0
Citerar I:
Ge de anhöriga möjligheten att avrätta honom, så får vi se hur länge han lever...


Jag tror faktiskt att han skulle få leva då. Att vilja döda honom är ju en sak, att faktiskt göra det är en annan. Skulle du verkligen, med handen på hjärtat, kallblodigt kunna mörda en person för att den har tagit livet av en nära släkting till dig? Personligen vet jag inte, men jag tror att det skulle vara jävligt svårt iaf.

Kudos också till de personer som tog sina båtar ut på vattnet och plockade upp flyende ungdomar ur vattnet. Med tanke på att det tydligen ven kulor över deras huvuden så var det verkligt hjältemod att riskera sina liv för att rädda andra.
Mina pronomen är fruktansvärt ointressanta, men mina adjektiv däremot: lång och snygg
  • 0
  • I
  • I
Citerar marcel:
Jag tror faktiskt att han skulle få leva då. Att vilja döda honom är ju en sak, att faktiskt göra det är en annan. Skulle du verkligen, med handen på hjärtat, kallblodigt kunna mörda en person för att den har tagit livet av en nära släkting till dig? Personligen vet jag inte, men jag tror att det skulle vara jävligt svårt iaf.


Ifall någon kallblodigt mördade min bror så skulle jag nog kunna göra det, om det inte fick några rättsliga påföljder. Föreställ dig själv noggrant att ett syskon mördades och hur du skulle känna dig då, och säg att du inte skulle vilja hämnas denne. För övrigt så skulle det inte vara kallblodigt att hämnas en nära släktings död.

Citerar marcel:
Kudos också till de personer som tog sina båtar ut på vattnet och plockade upp flyende ungdomar ur vattnet. Med tanke på att det tydligen ven kulor över deras huvuden så var det verkligt hjältemod att riskera sina liv för att rädda andra.


Verkligen. Det ska de verkligen hedras för.
Ad finem ambulo.
  • 0
Det är helt sjukt det som hänt i Oslo. Förstår inte någon mening med att åka ut till någon ö och ha ihjäl 85 helt oskyldiga ungdomar. Sedan känns det lite konstigt om gärningsmannen skulle vara helt ensam med all planering som säkert ligger bakom. Läste på Aftonbladet (som kanske inte är världens mest trovärdiga källa) att några av de ungdomarna på ön sett även en mörkhårig man gå runt och skjuta vilt på ön. undrar vad det var i den mannen som fick honom att åka ut på den ön och kallblodigt mörda ungdomar som var helt oskyldiga. Undrar vad han fick ut av det.
Sedan det som hände i Oslo med bomben, inte nog med att det var människor som blev dödade och skadade där, så måste det ju vara enormt stora materiella skador också.

Personligen så tycker jag att han kunde få ersätta allt som han ställt till med. Efter det så kunde man väl satt in honom i en tortyrkammare eller något liknade så att han kan få lida ordentligt efter det som han har gjort. Det borde bara vara snällt att ge honom ett dödsstraff (Om de nu hade haft det i Norge). Att på ta så många människoliv som han är sjukt. Om det nu är han som ligger bakom bomben också så har han ju nästan tagit hundra mänskoliv.
  • 0
Citerar I:
Föreställ dig själv noggrant att ett syskon mördades och hur du skulle känna dig då


Jo jag vet, men föreställ dig själv att du har en fängslad människa framför dig som inte kan göra något motstånd och som du ska ta livet av. Är man inte lika dålig som den personen då? Ens nära kommer inte tillbaka för att han dör, det enda som händer är att han också dör.

Tillagt 2011-07-23 22:47:
Citerar I:
För övrigt så skulle det inte vara kallblodigt att hämnas en nära släktings död.


Att döda en person som inte kan försvara sig måste nog ses som kallblodigt, hämnd eller ej.
Mina pronomen är fruktansvärt ointressanta, men mina adjektiv däremot: lång och snygg
  • 0
"- Kulturkonservatisme (anti-multikulturalisme)
- Mot Islamisering
- Anti-rasistisk
- Anti-autoritært (motstand mot alle autoritære hat-ideologier)"

Den här killen verkade ju rätt vettig på papper ändå. Sen kallade han sig dessutom individualist, och det tycker jag också är bra.

Hur han överförde sina ståndpunkter till de här dåden förstår jag dock inte. Att vara individualist rimmar inte särskilt bra ihop med att spränga bomber i centrum, för då är det knappast enstaka individer man är ute efter, utan räknar kallblodigt med att massa oskyldiga stryker med.
  • 0
  • I
  • I
Citerar marcel:
Jo jag vet, men föreställ dig själv att du har en fängslad människa framför dig som inte kan göra något motstånd och som du ska ta livet av. Är man inte lika dålig som den personen då? Ens nära kommer inte tillbaka för att han dör, det enda som händer är att han också dör.


Du har förvisso en poäng, men jag skulle fortfarande inte stå ut med att han lever när (i mitt hypotetiska fall) min bror inte gör det, och att det var han som tog iväg min bror från mig för alltid. Ifall han dessutom hade mördat 90 andra hade det däremot varit ett enklare val.

Tillagt 2011-07-23 22:51:
Citerar ggLukas:
Hur han överförde sina ståndpunkter till de här dåden förstår jag dock inte. Att vara individualist rimmar inte särskilt bra ihop med att spränga bomber i centrum, för då är det knappast enstaka individer man är ute efter, utan räknar kallblodigt med att massa oskyldiga stryker med.


Det som fick honom att begå dåden, förutom att han är helt knäpp, var nog bara att han hatade det styrande Arbeiderpartiet, eftersom det hotade det Norge han ville ha.
Ad finem ambulo.
  • 0
Citerar I:
Du har förvisso en poäng, men jag skulle fortfarande inte stå ut med att han lever när (i mitt hypotetiska fall) min bror inte gör det, och att det var han som tog iväg min bror från mig för alltid.


Jag tycker att du har en poäng också, och om det handlade om att ha ihjäl personen i affekt precis när dådet inträffade så är det nog lätt att ta hans liv. Men att göra det ett halvår senare (eller längre), efter rättegångar och dyl. är både kallblodigt och meningslöst (enligt mig då).
Mina pronomen är fruktansvärt ointressanta, men mina adjektiv däremot: lång och snygg
  • 0
  • I
  • I
Citerar marcel:
Jag tycker att du har en poäng också, och om det handlade om att ha ihjäl personen i affekt precis när dådet inträffade så är det nog lätt att ta hans liv. Men att göra det ett halvår senare (eller längre), efter rättegångar och dyl. är både kallblodigt och meningslöst (enligt mig då).


Jo, efter en så lång tid så är det en annan sak, särskilt om han redan var fängslad. Fast det är svårt att veta; jag hade fortfarande varit förbannad och ledsen efter ett halvår...
Ad finem ambulo.
  • 0
Haha, vilket uppenbart storhetsvansinne. Raskolnikov personifierad. Ett jävla manifest...
  • 0
  • I
  • I
Citerar Lurkman:
Haha, vilket uppenbart storhetsvansinne. Raskolnikov personifierad. Ett jävla manifest...


Vad syftar du på?
Ad finem ambulo.
  • 0
  • I
  • I
Citerar Lurkman:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13367892.ab

Det står detaljerat hur han tillverkat bomberna bl.a.

Jag har laddat ner hela manifestet och kikar i det.


Helt sjukt.
Ad finem ambulo.
  • 0
Citerar Lurkman:
Jag har laddat ner hela manifestet och kikar i det.

Länk?
  • 0
Kanske inte är tillåtet, förresten.
She might think that I've forgotten her, don't tell her it isn't so.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!