Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Terrordåd i Oslo


  • I
  • I
Citerar Liquid Lion:
Vad du menar med "inte behandlas som en människa", som du utrycker det, förstår jag inte riktigt. Men om det är fråga om tortyr eller liknande håller jag inte med dig.


Jag menar så klart inte inte att man ska tortera honom, bara att han inte förtjänar att behandlas medmänskligt, eftersom han kallblodigt mördade över 90 personer, varav de flesta som sagt bara var 15 eller 16.
Ad finem ambulo.
  • 0
Citerar reakiller94:
En person som skjuter ihäl 84 oskylldiga (vet att några drunknade) ska inte gå på gatan igen någonsin. Jag vill ha daglig tortyr på aset, skala bort skinnet på kuken med en potaisskalare och häll på hakirisås och mellan tortyren är det isoleringscell, dödsstraff är för lindrigt.


Problemet med det du skriver är ju att någon stackare måste utföra den här tortyren. Och den person som inte mår dåligt av att göra så mot en annan människa är ju lika sjuk som Anders själv. Oavsett vad han har gjort.

Alla som skriker efter dödsstraff och tortyr kanske borde fundera lite på vem ska mörda alt. tortera eller anmäla sig själva som frivilliga, och därigenom i princip också anmäla sig själva till psyket.

Tillagt 2011-07-24 08:35:
Btw. så lär han aldrig komma ut ur fängelset. Det finns sätt, även i Norge, för att låsa in personer för resten av deras liv.
Mina pronomen är fruktansvärt ointressanta, men mina adjektiv däremot: lång och snygg
  • 0
Och den person som inte mår dåligt av att göra så mot en annan människa är ju lika sjuk som Anders själv. Oavsett vad han har gjort.


Nä. Att utan ånger döda närmare hundra människor på grund av deras politiska åskådning är inte att jämföra med att utan ånger döda en massmördare. Jag kan inte för mitt liv begripa varför folk alltid inbillar sig att de två är likställda.
  • 0
  • Felx
  • Felx
Citerar Christofer Olsson:
Nä. Att utan ånger döda närmare hundra människor på grund av deras politiska åskådning är inte att jämföra med att utan ånger döda en massmördare. Jag kan inte för mitt liv begripa varför folk alltid inbillar sig att de två är likställda


+1
  • 0
Citerar marcel:
Citerar reakiller94:En person som skjuter ihäl 84 oskylldiga (vet att några drunknade) ska inte gå på gatan igen någonsin. Jag vill ha daglig tortyr på aset, skala bort skinnet på kuken med en potaisskalare och häll på hakirisås och mellan tortyren är det isoleringscell, dödsstraff är för lindrigt.

Problemet med det du skriver är ju att någon stackare måste utföra den här tortyren. Och den person som inte mår dåligt av att göra så mot en annan människa är ju lika sjuk som Anders själv. Oavsett vad han har gjort.

Alla som skriker efter dödsstraff och tortyr kanske borde fundera lite på vem ska mörda alt. tortera eller anmäla sig själva som frivilliga, och därigenom i princip också anmäla sig själva till psyket.

Tillagt 2011-07-24 08:35:
Btw. så lär han aldrig komma ut ur fängelset. Det finns sätt, även i Norge, för att låsa in personer för resten av deras liv.


http://www.imdb.com/title/tt0914863/
Såg denna film häromdan och den tar upp det ni diskuterat om. En terrorist som torteras för att få ut var bomberna är.
Jag är inte omogen. Jag har kul, du borde testa det din sura jävel
  • 0
Citerar Christofer Olsson:
Att utan ånger döda närmare hundra människor på grund av deras politiska åskådning är inte att jämföra med att utan ånger döda en massmördare. Jag kan inte för mitt liv begripa varför folk alltid inbillar sig att de två är likställda.


Håller med.
Indecent exposure is fun.
  • 0
Sjukt att han antagligen kommer släppas ut någon gång. Jag är verkligen inte expert, men en person som gjort något så här sjukt kan antagligen göra det igen.

Tur att det inte visade sig vara muslimska extremister som låg bakom det i alla fall, känns som att det hela hade kunnat spåra ur då, med hets mot vanliga muslimer osv.

TILLAGT: Hur kan man tro att alla beredda att döda någon annan, oavsett motiv, är psykiskt sjuka?
  • 0
@Viktor J

Bra film

@Alvis

Jao, men han kommer nog önska att han satt i finkan när han väl kommer ut.
  • 0
Det känns helt onaturligt och avlägset trots att det är i grannlandet. Skrämmande att någonting sånt här kan hända så nära. Liknande incidenter sker ju hela tiden men då är det inga svenskar (eller andra för den delen) som bryr sig.
Fierce is the spirit of her waters - She creates us - Flows in us - The fool who dare enslave her beware, she wash his life away // -Native Grubb Proverb-
  • 0
Jag får börja med att säga att det är hemskt det som hänt. Jag är oerhört ledsen och jag känner verkligen för alla mödrar, fäder, systrar och bröder som förlorat sina nära och kära. Den som är skyldig för dessa mord ska ställas inför rätta.

Jag tror att de som verkligen kan förlåta någon och skona deras liv är Gud men sen direkt efter är det ju den dödes nära och kära som har den möjligheten att förlåta, ja det kanske är så att det enbart är dessa som kan förlåta. Vi runt omkring kan prata hur mycket vi vill om dödsstraff men i slutändan är det inte vi som förlorat någon kär person till oss, nedskjuten av en galning som inte sett att de var helt oskylldiga och inte haft någon skuld på sig.

Jag vill inte säga om det är rätt eller fel med dödsstraff då det kan variera frå, ån fall till fall men generellt tycker jag att i ett sån här situation att personen förtjänar att bli bestraffad. Det vore som en skymf för alla döda att inte straffa honom med det som han utsatte dem för men visst jag ska inte tala om för andra vad de ska göra eller inte göra.

I slaget vid Uhud dog profetens älskade farbror Hazrat Hamza (as). När flera år senare hans mördare steg fram till profeten och bad om förlåtelse började Mohammad (saw) gråta och kom ihåg hur hans farbrors kropp skändades, hans lever drogs ut, han kropp lemlestats och hans ögon utryckta. Hur kan man förlåta en man som orsakade denna smärta? Visst mannen ifråga gjorde enbart sitt jobb som en yrkessoldat och han visade senare ånger men ändå. Att förlåta någon som visar sann ånger är oftast av högre rang än att utdela en bestraffning. Det har jag lärt mig av Jesus (as) och Mohammad (saw).
Bi Hawl Lil Lahi Wa Quwat Ti Hi Aqoomo Wa Aqúd
  • 0
Citerar Ashley Riot:
Efter att ha sett videon Anders lade upp tar jag tillbaka mitt uttalande om att han var en tämligen "vanlig" person i sina åsikter.


Länka videon!
"At some clubs success is accidental. At Arsenal it is compulsory."
  • 0
Citerar reakiller94:
En person som skjuter ihäl 84 oskylldiga (vet att några drunknade) ska inte gå på gatan igen någonsin. Jag vill ha daglig tortyr på aset, skala bort skinnet på kuken med en potaisskalare och häll på hakirisås och mellan tortyren är det isoleringscell, dödsstraff är för lindrigt.


Hur kommer de hjälpa? Han är ju helt klart psykiskt störd, hur normal han än verkar så skjuter ingen person med alla hästar i hagen på folk och spränger upp stadsdelar. Psykiatrisk vård, och ett livstids fängelsestraff. Man kan tortera och mörda honom bäst man vill men de kommer ändå inte göra så någon av dom döda kommer tillbaka, är de inte bättre att hjälpa dom som är i livet istället för att göra onödiga bestraffningar som inte kommer göra ett skit då han ändå inte kommer komma ut på gatan igen, nog med blod och lidande har redan kommit ut ur den här helgen.

Citerar Lurkman:
Han är uppenbart frisk, och det är snarare en skrämmande beslutsamhet och fanatism som drivit honom. Han har alltså under fyra års tid forskat om och samlat på sig resurser under extrema försiktighetsåtgärder. Bland annat har han startat ett företag inriktat på gruvarbete - som förklaring för bomblabbet och alla de sprängämnen han sammanställa ifall han alltså skulle bli påkommen. Han har samlat på sig militär utrustning som han förvarat nergrävt i ett år mitt i skogen. Han har förstört sin hårddisk för varje fas i planeringen han lämnat... han har haft 14 kreditkort osv...


Han är ju helt klart inte frisk. Ingen frisk människa hade gjort något sådant, han kanske var smart och visste vad han gjorde, men frisk och välplanerad är helt olika saker . Hitler var väl planerad, Bin laden var väl planerad, Stalin, fan tom fritzel visste vad han gjorde, ingen av dom var friska.
  • 0
Citerar Heroif:
Han är ju helt klart inte frisk.


Han uppfattas ju helt klart som störd av alla oss andra, men det betyder inte att skulle klassats som sjuk i ett test.
  • 0
Citerar Alvis:
Han uppfattas ju helt klart som störd av alla oss andra, men det betyder inte att skulle klassats som sjuk i ett test.


Hur många av dom som sitter inne för grövre brott är friska? Han kan vara frisk nog att platsa med andra brottslingar, men inte frisk nog för samhället.
  • 0
Citerar Alvis:
TILLAGT: Hur kan man tro att alla beredda att döda någon annan, oavsett motiv, är psykiskt sjuka?


För att någon som slaktar 90 personer med gevär och bomber kan inte vara helt frisk. Seriöst.
Per Aspera Ad Astra
  • 0
Citerar Arthas:
För att någon som slaktar 90 personer med gevär och bomber kan inte vara helt friska. Seriöst.


Jag syftade på han som påstod att alla som kunde tänka sig att döda Breivik definitivt också är sjuka.

Citerar Heroif:
Hur många av dom som sitter inne för grövre brott är friska?


En majoritet. Att vi uppfattar dem som sjuka betyder fortfarande inte att de är det, enligt definitionen.
  • 0
Citerar Alvis:
Jag syftade på han som påstod att alla som kunde tänka sig att döda Breivik definitivt också är sjuka.


Citerar Alvis:
TILLAGT: Hur kan man tro att alla beredda att döda någon annan, oavsett motiv, är psykiskt sjuka?



Jaha... Poliser och militärer är väl beredda att döda, och dom är väl alla inte psykiska sjuka? Det beror väl på vilket syfte och hur sitationen ser ut då man dödar någon. Som i krig och självförsvar.
Per Aspera Ad Astra
  • 0
Citerar Arthas:
Jaha... Poliser och militärer är väl beredda att döda, och dom är väl alla inte psykiska sjuka? Det beror väl på vilket syfte och hur sitationen ser ut då man dödar någon. Som i krig och självförsvar.


Snälla, snälla, läs igenom vad jag skrivit lite noggrannare.

Eller trollar du?
  • 0
Citerar Alvis:
TILLAGT: Hur kan man tro att alla beredda att döda någon annan, oavsett motiv, är psykiskt sjuka?


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article951126.ab

Fadern blev dömd till psyk eller något sådant men englit mig så borde han frias pga självförsvar och tycker inte han är psykisk sjuk på något vis då förmodligen många hade gjort samma sak om de va i samma sits. Om du följer de som står skrivet så handlar de om korrupta polischefer och mordhot som pågått i flera månader/år mot en utvecklingsstörd pojke då dom en kväll kommer med brädor för att slå ner familjen och fadern skjuter en till döds och en skadeskjuts.
  • 0
Citerar Alvis:
Snälla, snälla, läs igenom vad jag skrivit lite noggrannare.

Eller trollar du?


Oj, citerade fel rad av ditt inlägg. Och sen så gick jag tillbaka till ditt förra inlägg. Fixar det nu. Bwer om ursäkt för otydligheten.
Per Aspera Ad Astra
  • 0
Citerar Heroif:
men englit mig så borde han frias pga självförsvar och tycker inte han är psykisk sjuk


Vad du tror, tycker eller hur du luktar har FORTFARANDE inget med det att göra.

Dags för mig att ge upp här kanske...
  • 0
Citerar Alvis:
En majoritet. Att vi uppfattar dem som sjuka betyder fortfarande inte att de är det, enligt definitionen.


Om du medvetet vill skada en människa som inte gjort dig något måste du ha någon twist i dig. Ingen vettig människa vaknar upp en dag och kommer på sig själv att vilja skjuta folk. Om du inte menar Fight Club skiten då vi alla är våldsamma inom oss och dom som sitter inne är dom normala.
  • 0
Eftersom ni verkar oförmögna att förstå kommer här en förenklad bild av händelseförloppet:

1. Marcel skrev att de som kan tänka sig att döda Breivik är psykiskt sjuka.
2. Jag skrev att jag inte håller med om det.
  • 0
Citerar Alvis:
Vad du tror, tycker eller hur du luktar har FORTFARANDE inget med det att göra.

Dags för mig att ge upp här kanske...



"Attackera någon annans rättigheter och du förstör dina egna."
- John Jay Chapman



Vad gör du i en sådan här tråd om du inte klarar av att folk har åsikter?
  • 0
Citerar Heroif:
Vad gör du i en sådan här tråd om du inte klarar av att folk har åsikter?


Du får gärna ha åsikter. Men det är en felaktig åsikt att vad du tycker skulle ha någon betydelse när man avgör om någon är psyksikt sjuk eller inte.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!