Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Fototråden


Tack för komplimangerna! Betyder mycket
"Har du någon gång blivit förälskad i en sten?"
  • 0
Citerar Sennah:
Snygg blogg och bilder! Var inne på att fota liknande bilder för något år sedan, man har helt glidit ifrån att fota det själv nu. Men det är fint att titta på!

Får väl passa på att visa min webbportfolio samtidigt. http://hannesmork.portfoliobox.me

Galet fina konsert- och hockeybilder! Precis de grejerna (tillsammans med natur och akvarier) som jag gillar fota. Hur fotar du hockeyn? Jag antar att det är fotobås på de större matcherna? Själv har jag det lite drygt i Surahallen då jag får fota genom dåligt plexi i skum belysning. Alternativen är en alldeles för trång spelarbänk eller från hög höjd men jag gillar inte hur "pressbilderna" från hyllan ser ut.
We don't see things as they are, we see them as we are - Agathodaimon
  • 0
Citerar Visualdarkness:
Galet fina konsert- och hockeybilder! Precis de grejerna (tillsammans med natur och akvarier) som jag gillar fota. Hur fotar du hockeyn? Jag antar att det är fotobås på de större matcherna? Själv har jag det lite drygt i Surahallen då jag får fota genom dåligt plexi i skum belysning. Alternativen är en alldeles för trång spelarbänk eller från hög höjd men jag gillar inte hur "pressbilderna" från hyllan ser ut.


Tack så mycket! Precis, i Borås ishall så har vi turen att ha fotobås jämte spelarbåsen. Det finns även möjlighet att fota mellan spelarbåsen, och ljuset är helt okej också.

I Scandinavium (där jag bara fotat en gång) så är det antingen ett litet fotobås mellan spelarbåsen, eller läktaren. Har man tillräckligt lång brännvidd funkar läktaren (då lånade jag ett 300mm).

Det senaste har jag fotat endel genom plexit faktiskt. Jag har tröttnat lite på vinkel där fotobåsen är, så har stått och fotat från sarghörnet. Det känns som man kan täcka hela zonen på ett bättre sätt då, men framförallt så tycker jag man kan få spännande bilder bakom mål. I julklapp önskar jag mig ett fotohål där av vaktmästarna haha!
  • 0
Citerar Sennah:
I julklapp önskar jag mig ett fotohål där av vaktmästarna haha!

Om plexit ser ut om en schweizerost efter jul är även jag nöjd!
We don't see things as they are, we see them as we are - Agathodaimon
  • 0
Grabbs! :3 Ni har säkert sett min blogg nån gång tidigare, men kika in igen och ge lite kritik o.s.v. på bilderna vetja! :3

http://www.joakimreimer.se/blogg
Heinz Ketchup
  • 0
Så jag har fått en liten läxa under lovet från min fotolärare. (läser egentligen Samhäll - beteende men har valt foto som individuellt val).

Jag ska ta 4 bilder som ska hänga ihop, alltså göra en liten... kort story...typ?
Kan lägga till lite text om jag vill men vill satsa på att få bilderna att förklara vad det handlar om.

Så jag hade typ tänkt mig 2 killar som ska på date (med varandra). Den enda står kanske i sitt badrum och gör sig i ordning medans den andre springer som en tok mot bussen. Sen vill jag liksom ha någon bild när de båda sitter vid ett matbord (den som tar bussen åker alltså till den förste jag pratade om) och där vill jag att de ska se riktigt liksom... nervösa ut.

Det jag undrar är dock att jag måste få till en bra ljussättning. Har någon här något tips på om jag borde köra med lite dämpat varmt ljus eller något annat? :3
oh ho the ratlin bog - Franck
  • 0
Vad har du till förfogande vad gäller ljussättning?
Blixtar, ljusmodifierare o.s.v. eller är det vanliga lampor och dylikt som gäller? :3
Heinz Ketchup
  • 0
Citerar Zenith_J_Coke:
Vad har du till förfogande vad gäller ljussättning?
Blixtar, ljusmodifierare o.s.v. eller är det vanliga lampor och dylikt som gäller? :3


Jag har ju blixt på kameran (:3) och tänkte använda mig av tända ljus och sådant. Har tyvärr inte tillgång till så speciellt avancerade saker. Jag har ju dock... photoshop :3
oh ho the ratlin bog - Franck
  • 0
Citerar Zenith_J_Coke:
Grabbs! :3 Ni har säkert sett min blogg nån gång tidigare, men kika in igen och ge lite kritik o.s.v. på bilderna vetja! :3

http://www.joakimreimer.se/blogg


Riktigt snygga bilder, speciellt de nio första produktbilderna! Jag själv fotar väldigt sällan i studio, men jag vet hur svårt det är haha!
  • 0
Aight. Skippa blixten på kameran helt och kör med tända ljus och glödlampor om du behöver fylla mer. Inte såna där energilampor helst, då de är för kalla för att matcha ljuset från de tända ljusen (vanliga glödlampor är nog lite för kalla också men inte alls som energi/LED-lampor).

Tända ljus ger väldigt liten mängd ljus så var beredd på att använda stativ och att dina modeller måste vara väldigt stilla.
Det du skulle kunna göra är att ha tända ljus med i bilden, men ljusätta med andra lampor. t.ex. om de sitter vid ett bord så kan du ha tända ljus i mitten, men utanför bild har du riktat lampor på modellerna som fyller i deras ansikten. Bara en tanke som kan vara värt att prova. :3

Tillagt 2012-12-15 18:52:
Citerar Sennah:
Riktigt snygga bilder, speciellt de nio första produktbilderna! Jag själv fotar väldigt sällan i studio, men jag vet hur svårt det är haha!

Tackar!
Häh, man ser ganska tydligt vilka bilder som är äldst, för de är både sämst och hamnar sist typ. Försöker byta ut så gott det går ^^
Heinz Ketchup
  • 0
Fick med en bild i VLT idag, ingen stor eller speciell men ändå:
http://img826.imageshack.us/img826/5660/imgp9933a.jpg

Citerar Inkvoterad:
Jag har ju blixt på kameran (:3) och tänkte använda mig av tända ljus och sådant. Har tyvärr inte tillgång till så speciellt avancerade saker. Jag har ju dock... photoshop :3

En billig extern blixt, gelfilter och någon trigger eller sladd behöver inte kosta många kronor. Det är ju inte mycket ljus ifrån sterinljus så att lätta upp lite kan vara. Nu är jag långt ifrån bra med blixtar men tänker lite i dessa banor: http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-flashes-lighting-tech
nique/208481-happy-strobist-christmas.html
We don't see things as they are, we see them as we are - Agathodaimon
  • 0
http://thomhornstrom.se

Länk till ny hemsida. Bilderna som är uppe nu är mest där för att fylla ut en del av rutnätet så att det ser lite hemtrevligt ut. Men hädanefter kommer jag nog lägga in lite bilder då och då
So the floodgates open but nothing comes out.
  • 0
Någon som är haj på lång exponering? Om så är fallet har jag en fråga! Vid en slutartid på över 2min blir bruset väldigt hemskt på min 550D, som tur är finns det brusreducering i kameran, vilket gör jobbet utomordentligt. Problemet är att processen tar lika lång tid som exponeringen. 20min i kylan blir 40min för ett foto... Till frågan! Jag vet att man kan fixa detta efteråt, är detta mer omständligt än att ta dessa extra minuter?
Brum Brum!
  • 0
  • Azus
  • Azus
Citerar Lodde_49:
Någon som är haj på lång exponering? Om så är fallet har jag en fråga! Vid en slutartid på över 2min blir bruset väldigt hemskt på min 550D, som tur är finns det brusreducering i kameran, vilket gör jobbet utomordentligt. Problemet är att processen tar lika lång tid som exponeringen. 20min i kylan blir 40min för ett foto... Till frågan! Jag vet att man kan fixa detta efteråt, är detta mer omständligt än att ta dessa extra minuter?


Några tips:
- Använd så låg Iso som möjligt.
- Stäng av brusreduceringen och fota i raw och sköt brusreduceringen i efterhand.
- Om du fotar när det är kallt så kommer sensorn generera mer brus om den är varm. Så om du sätter ut kameran i 30-40min så att den blir i ungefär samma temperatur som luften så kommer bruset minska.
  • 0
Hur bra är Canon 550D? Prisvärd? Bra första-köp?
We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on.
  • 0
Citerar Glass Simon:
Hur bra är Canon 550D? Prisvärd? Bra första-köp?


Prisvärd beror ju på priset du ska betala. Men alla digitala systemkameror är ju bra, inga är dåliga men vissa är bara bättre än bra (men också mycket dyrare).

Så ja, det är ett bra första köp

Om priset inte skiljer sig mycket mot en 650D så är det väl småfinesser som gör att man skulle valt en 650 före en 550D. Men bildkvaliten är det nog inte så stor skillnad på alls.
"When you don't do it, you'll regret it. When you do it you won't regret it"
  • 0
Citerar yrban2:
Om priset inte skiljer sig mycket mot en 650D så är det väl småfinesser som gör att man skulle valt en 650 före en 550D. Men bildkvaliten är det nog inte så stor skillnad på alls.


Verkar nästan som om 600D är billigare, så får se hur jag gör. Är ju rätt likvärdiga produkter annars verkar det som, är ju egentligen bara den vridbara skärmen som är speciellt med 600D.
We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on.
  • 0
Blir en 600D!
We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on.
  • 0
Jag har startat en fotoblogg som ni gärna får kolla in! Här hittar ni den: http://hannesmork.blogspot.se
  • 0
Citerar Glass Simon:
Vilket alternativ tycker ni jag ska ta?

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/CANON-EOS-550D-18-55D
C-75-300DC,90952,389092,449964.html?langId=-16

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/CANON-EOS-600D----18-1
35-IS,90952,389092,473271.html?langId=-16


Det beror på vad du ska fota, men jag skulle nog köpt en 600D + ett fast 50/1.8. Och sedan sparat pengar till kanske ett 70-200/2.8. Men som sagt beror det på vad du ska fota, och hur seriös du har tänkt vara. Om du ska fota lite allmänt, i ljusa förhållanden, så funkar ju 18-135.
  • 0
Citerar Sennah:
Det beror på vad du ska fota, men jag skulle nog köpt en 600D + ett fast 50/1.8.


Hur mycket bättre är 50/1.8 jämfört med 18-135:an då? Och hur stora är zoom-möjligheterna? Är ganska okunnig i området, men har lånat och fotat/redigerat en hel del så vill gärna vara något sådär seriös med fotandet åtminstone.
We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on.
  • 0
Citerar Glass Simon:
Hur mycket bättre är 50/1.8 jämfört med 18-135:an då? Och hur stora är zoom-möjligheterna? Är ganska okunnig i området, men har lånat och fotat/redigerat en hel del så vill gärna vara något sådär seriös med fotandet åtminstone.


Grejen med 50mm är att det är mycket ljusstarkare, alltså att du kan ha ett lägre bländartal (släpper in mer ljus). Så du kan helt enkelt fota i sämre ljus utan att använda blixt, och ändå få skarpa bilder. Dessutom gör ett lågt bländartal att bakgrunden blir sådär snyggt oskarp (ex. http://toothwalker.org/optics/dof/gromit_100f4.jpg )

Nackdelen är att det inte finns några zoom-möjligheter, det är ett så kallad fast objektiv, och den enda brännvidden är 50mm. Just hur bra Canons 50mm är vet inte jag, eftersom jag fotar med Nikon, men fasta objektiv är ofta skarpare är zoom-objektiv. Titta på det här, de pratar lite om varför 50mm är så bra: http://www.youtube.com/watch?v=PwmCrGVS3ZQ
  • 0
Citerar Sennah:
men fasta objektiv är ofta skarpare är zoom-objektiv.


Men...! (Jag hoppar in lite random här).
Folk hänger upp sig alldeles, alldeles för mycket på skärpa.

Köper man sin första kamera tänker man förmodligen inte printa bilder i A2-format eller större så då spelar det liksom ingen roll om ena glaset är skarpare än det andra. 99% av folk som köper systemkameror idag skriver inte ut sina bilder över huvud taget ens, och en normal datorskärm har en upplösning på knappt 2,1 megapixel. Ska man inte zooma in på detaljer eller beskära bilderna grovt så kommer man aldrig, någonsin, över huvud taget, att se skillnad i skärpa som är stor nog för att motivera skärpan som argument.
Med det sagt, ett fast 50mm är ett givet köp ändå, av de andra anledningar du nämner (ljusstyrka och bokeh), särskilt då de inte kostar någon större summa alls, åtminstone för f/1.8. :3
Heinz Ketchup
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!