Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

SOPA försöker sopa bort piratkopiering


  • Ree
  • Ree
Få kan ha missat tumultet ikring SOPA-förslaget som ligger på bordet i USA just nu. Detta påverkar dock inte bara Amerikanska medborgare, utan kan potentiellt påverka alla som besöker .com-adresser, vilket är många.

Här är en populär video som cirkulerat på nätet nån dag nu, som förklarar vad SOPA (Stop Online Piracy Act) är rätt grundligt och varför det kan innebära en katastrof för nätet som det ser ut idag.

http://www.youtube.com/watch?v=JhwuXNv8fJM&feature=player_e
mbedded


Själv håller jag med om att SOPA är ett alldeles för extremt förslag. Som snubben i videon säger, om en sajt var en bank, som hyrde ut banklådor, varav en av banklådorna innehöll förfalskade pengar, så skulle SOPA kunna stänga ner hela banken på direkten utan någon som helst varning.

Dock så vill jag presentera ett lite annorlunda sätt att se på saken. Det finns många där ute som anser att piratkopiering inte är av ondo, utan hjälper mer än det stjälper. De menar att de som är rika nog att köpa sina egna saker genom piratkopiering hittar saker att köpa, och att piratkopiering på det sättet hjälper.

Jag är dock inte en av dom (what a twist!). Jag har sett flera TV-spelsföretag lida på grund av piratkopiering, och Ubisoft, även om de generellt gör kassa spel, har t.ex. valt att inte ens utveckla vissa spel till PC eftersom de inte med säkerhet kan veta om intäkterna de får på PC-försäljningen ens täcker kostnaden det tar att konvertera ett spel till PC. Så illa är situationen för vissa.

Sen har vi modern av piratkopiering, The Pirate Bay. TBP har 99.9% piratkopierat material, och skaparna bryr sig inte ett dugg om de krav de får på att ta ner vissa torrents från deras servrar. Detta är ett problem för USA, och jag tycker gott att de borde ha rätten att blockera just såna sidor, dvs. torrentsidor enbart dedikerade åt piratkopierat material, som dessutom inte bryr sig om krav från bolag.

Motpolen är Mininova som har en väldigt stor torrentdatabas, men som samtidigt är laglig i USA eftersom de samarbetar aktivt med bolagen/företagen/artister som äger eventuella verk som läggs upp på deras hemsida.

Igen, ställer mig inte bakom SOPA. SOPA försöker döda en fluga med ett maskingevär. Dock så tycker jag att regeringar borde ha rätten att blockera hemsidor med, för landet, olagligt material. Inte Youtube eller Facebook med användarskapat material såsom hemmagjorda musikvideor med copyrightad musik, men rena illegala fildelningssidor såsom TBP och tom. videostreamningssidor som enbart fokuserar på piratkopiering.

Vad tycker ni? Är jag ute och cyklar?
  • 0
*Ser tråden och tänker länka TotalBiscuits video*

Damnit!

Problemet tycker jag är att det går liksom inte att stoppa piratkopiering. Satsa istället på att erbjuda en bättre tjänst, som t.ex. Steam oxh Spotify har gjort.
"Who the hell do you think I am?"
  • 0
Citerar ZchmeKko:
Problemet tycker jag är att det går liksom inte att stoppa piratkopiering. Satsa istället på att erbjuda en bättre tjänst, som t.ex. Steam oxh Spotify har gjort.

Enda sättet tror jag också. Finns alltid sätt att komma runt alla hinder de kan tänkas sätta ut för att försöka stoppa piratkopieringen. Enda sättet är att locka över piraterna så att de själva vill betala frivilligt.
You are what you love, not what loves you.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Visst, absolut. Jag håller med. Dock så tycker jag inte att man helt borde ge upp på "förhindra folk från att få tillgång till torrent-filer"-sidan. Jag menar, att blocka TPB är en relativt lätt sak att genomföra, rent teknisk, och det är rättfärdigat med tanke på hur de beter sig.

Det kommer inte stoppa de avancerade fildelarna som vet vad de gör, men det kommer stoppa många "casuals" som googlar "pirate bay" för att komma till hemsidan. Det är ändå framsteg.

Personligen efterfrågar jag en filmsida som kan förse mig med HD-material på direkten, även när det kommer till lite äldre filmer. Det finns all möjlighet i världen för en iTunes-liknande tjänst att etablera sig i det tekniska vakum som är torrentfiler som dör efter 1-2 år. Jag outade förvisso migsjälv som pirat där, men min bokhylla som är fylld med de filmer och spel jag älskar gör det förhoppningsvis okej.
  • 0
  • Trog
  • Trog
Va länge sedan jag hörde om SOPA, om det ens var den jag hörde om då. Men stämmer det att man inte hller kommer få kunna se på speltrailers, gameplay osv?
I just dont know what went wrong
  • 0
Jag blir så fruktansvärt arg när jag ser den här typen av lagförslag just därför att det är precis som att byta ut alla kirurger i världen (eller piloter som han sa i videon) mot affärsmän bara för att de i sin tur äger sjukhusen. Att människor som inte använder internet ska besluta kring användandet av det samma är fullkomligt idiotiskt, och i förlängning också väldigt farligt.

Man kan inte förbjuda utveckling, men man kan utvecklas tillsammans med utvecklingen vilket leder till högre kreativitet och smartare lösningar. Gabe Newell har själv sagt det, och Spotify är ett fantastiskt exemplar på den typen av lösningar. Skulle jag vilja ladda ner ett album när jag har Spotify? Nej, för det är enklare, snyggare och smidigare att spela det direkt från Spotify. Vill jag spela på en piratserver när jag ska köra lite WoW? Nej, för att Blizzard faktiskt ger mig riktig valuta för de 150 kr jag lägger i månaden.

Det viktigaste och farligaste med videon är trots allt själva budskapet bakom. Amerikanska skivbolag och medieföretag skiter fullständigt i själva fildelningen. De tjänar fortfarande kopiösa mängder pengar och vill helt enkelt hitta en kanal där de effektivt kan försäkra sig om att de, lagstadgat, kontrollerar alla typer av medieformer.

Det är helt absurt.
Komplexiteternas komplexa komplexitet komplicerar kompisgängens kamratskap.
  • 0
Själv tycker jag allt är bara larvigt. Det går inte stoppa utveckling...
va...
  • 0
Citerar ZchmeKko:
Problemet tycker jag är att det går liksom inte att stoppa piratkopiering. Satsa istället på att erbjuda en bättre tjänst, som t.ex. Steam
  • 0
Citerar Maiden333:
Själv tycker jag allt är bara larvigt. Det går inte stoppa utveckling...


+1
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Citerar Billy Pilgrim:
Man kan inte förbjuda utveckling, men man kan utvecklas tillsammans med utvecklingen vilket leder till högre kreativitet och smartare lösningar. Gabe Newell har själv sagt det, och Spotify är ett fantastiskt exemplar på den typen av lösningar. Skulle jag vilja ladda ner ett album när jag har Spotify? Nej, för det är enklare, snyggare och smidigare att spela det direkt från Spotify.


Men så går det ju ganska dåligt för Spotify också. Jag tror att Newell har fel. Många kommer pirata oavsett, helt enkelt för att det är gratis. Något man måste motverka. Det sätt som nu föreslås tror jag dock är helt fel väg att gå.
Playing since 93. On Gamereactor.se since 04.
  • 0
Piratkopiering fanns innan internet, så det blir väl helt enkelt att piraterna letar sig tillbaka till tidigare distributionskanaler om SOPA godkänns. Bättre vore att införa hårdare straff för personer som fälls för piratkopieringsverksamhet.
Det kan man ju veta, att när högfärden är inne stugan, så står olyckan redan och lurar ute i förstun.
  • 0
Citerar ChrizZz:
Citerar Billy Pilgrim:
Man kan inte förbjuda utveckling, men man kan utvecklas tillsammans med utvecklingen vilket leder till högre kreativitet och smartare lösningar. Gabe Newell har själv sagt det, och Spotify är ett fantastiskt exemplar på den typen av lösningar. Skulle jag vilja ladda ner ett album när jag har Spotify? Nej, för det är enklare, snyggare och smidigare att spela det direkt från Spotify.


Men så går det ju ganska dåligt för Spotify också. Jag tror att Newell har fel. Många kommer pirata oavsett, helt enkelt för att det är gratis. Något man måste motverka. Det sätt som nu föreslås tror jag dock är helt fel väg att gå.


Man får väl, som Newell säger, erbjuda bättre service för de som betalar. De som laddar ned illegalt får inte tillgänglighet till t.ex. patchar eller DLC. Något som i alla fall får över dem till den "betalande sidan".
"Who's the more foolish...the fool or the fool who follows him?" - Ben Kenobi
  • 0
Citerar ChrizZz:
Men så går det ju ganska dåligt för Spotify också. Jag tror att Newell har fel. Många kommer pirata oavsett, helt enkelt för att det är gratis. Något man måste motverka. Det sätt som nu föreslås tror jag dock är helt fel väg att gå.


Helt visst går det inte så bra för Spotify, men det är intressant att spekulera kring huruvida det beror på brist av stöd från användarnas sida, eller brist på samarbete från skivbolagens sida.

Hur man än vänder och vrider på saken så stor vi fortfarande i en situation där de tre stora marknaderna musik, spel och film producerar mer än vad de någonsin har gjort tidigare, men det ligger i deras intresse att kunna försäkra sig om att de med minsta möjliga ansträngning kan tjäna största möjliga inkomst. Företagsägare och aktieintressenter är egentligen inte särskilt intresserade av att producera världens bästa produkter. Deras intresse rör sig kring att sälja mer än vad de har gjort tidigare, och att kontrollera de medier som tillåter fri kommunikation är ett väldigt effektivt sätt att göra så.
Komplexiteternas komplexa komplexitet komplicerar kompisgängens kamratskap.
  • 0
Här är en till video, fast med lite kortare sammanfattning:

http://vimeo.com/31100268
  • 0
Jag gillar det inte. Det öppnar upp för ytterliggare censurering. När systemet för blockering väl är insatt i lagen och systemet är testat så att det fungerar, vad stoppar dem från att bara blockera piratsidor som inte kommer fungera.... De som vill piratkopiera kommer fortsätta. Stänger det ned TPB så kommer det kanske drabba herr svensson som inte vill hyra sin film. "Hardcore" pirater kommer hitta ett nytt protokoll för att föra över filer.

Sedan när systemet för blockering är igång, som sagt vad stpooar de då från att blockera annat än det som står i det ursprungliga förslaget?
PS3 320GB, PSN: Asseroth / Win7 på gamingdautan
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Sony boj:
Stänger det ned TPB så kommer det kanske drabba herr svensson som inte vill hyra sin film. "Hardcore" pirater kommer hitta ett nytt protokoll för att föra över filer.

Vilket är precis vad jag sa. Syftet blir alltså inte att försöka uppnå någon utopi där all piratkopiering är omöjlig, utan att göra det svårare för de stora massorna. Det, tillsammans med att utveckla bättre tjänster som rivaliserar med piratkopiering, kommer förmodligen göra piratkopiering till ett mindre problem.

Men visst, det kan innebära en "slippery slope" också, att om man blockerar TBP så kan man börja blockera lite vad som helst. USA är inte direkt känt för att vara återhållsamma om man säger så.

Edit: Här är mitt svar på ChrizZz nästa inlägg i SD-tråden: Ursäkter ursäkter ursäkter. Nåja, jag förväntade mig inte mer för att vara ärlig.
  • 0
  • KYRU
  • KYRU
Jag tycker att TPB borde släckas ner utan någon varning. Ja, det är en sökmotor precis som Google med den stora skillnaden att 99.9% av allt man hittar där är olagligt. Men SOPA däremot är en riktig skitlag om den nu går igenom den 21 december. Kommer förmodligen förstöra internet. Men som sagt OM den går igenom, vilket jag hoppas och tror inte inträffar.
He who speaks in maxims can sound wise.
  • 0
SOPA är skräp. Jag själv tycker att legalisering är det som på allvar måste övervägas idag och alla tankar om ett striktare och övervakat Internet skrämmer mig. Fast det är svårt att diskutera sånt här från min synsätt utan att vara i gråzonen för vad som ok här på GR.
  • 0
  • KYRU
  • KYRU
Citerar Saved:
SOPA är skräp. Jag själv tycker att legalisering är det som på allvar måste övervägas idag och alla tankar om ett striktare och övervakat Internet skrämmer mig. Fast det är svårt att diskutera sånt här från min synsätt utan att vara i gråzonen för vad som ok här på GR.


Jo fan, ska vi legalisera stöld också? Så man kan gå in på Elgiganten och sno lite spel?
He who speaks in maxims can sound wise.
  • 0
Citerar KYRU:
Jo fan, ska vi legalisera stöld också? Så man kan gå in på Elgiganten och sno lite spel?


Kopiering av upphovsrättsskyddat material är inte likställt med stöld och att föra diskussionen på en annan premiss tycker jag är trångsynt och ger inte en givande diskussion enligt mig.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Saved:
Kopiering av upphovsrättsskyddat material är inte likställt med stöld

Njah, riktigt så går inte argumentet. De som har din åsikt menar att t.ex. en nedladdad film inte motsvarar en såld film i någon butik nånstans.

Dock så går det ju med lätta att tycka att t.ex. 10, 20 eller 50 nedladdningar motsvarar en såld film, utan att verka extrem. Eller menar du att försäljningssiffrorna till Crysis 1 på PC, som laddades ner många gånger mer än det såldes, inte påverkades öht. av nedladdningarna?
  • 0
Citerar Ree:
Njah, riktigt så går inte argumentet. De som har din åsikt menar att t.ex. en nedladdad film inte motsvarar en såld film i någon butik nånstans.

Dock så går det ju med lätta att tycka att t.ex. 10, 20 eller 50 nedladdningar motsvarar en såld film, utan att verka extrem. Eller menar du att försäljningssiffrorna till Crysis 1 på PC, som laddades ner många gånger mer än det såldes, inte påverkades öht. av nedladdningarna?


Oavsett om det finns en minskad försäljning för en digital vara är stöld och piratkopiering fortfarande inte samma sak. Vad det gäller Crysis i övrig, gick Crytek ut i grått och förklara att man kommer flytta fokus till konsolerna på grund av piratkopiering, jag har svårt att känna ömkan för dom med tanke på att spelet sålde över 3 millioner kopior.
  • 0
Det är exakt som totalbiscuit säger, man kan inte stoppa olaglig nedladdning med hjälp av lagar och regleringar (ifall man man vill bevara friheten), folk kommer göra det ändå. Vad som behövs är ett annat och bättre alternativ, som spotify t.ex.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Modernisera samhället istället för att ta tillbaks det till 60-talet. Jävla idioter. Anser att sådana här förslag är direkt antidemokratiska.
The great revolution in the history of man, past, present and future, is the revolution of those determined to be free.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!