Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Vilken film/serie såg du senast?


Final Fantasy: The Spirit Within, kommer ihåg den här filmen. Såg den och var verkligen helt galet förtjust i filmen då jag var en riktig Final Fantasy fan. Såg den nu för andra gången och inser att det bara är en medioker film. Snyggt dock.

Har läst i Playstation Magasinet när det begav sig, att det var denna massiva filmprojekt som tvingade Squaresoft att gå ihop med Enix. P.g.a finansproblem som de drabbades av. Filmen blev en stor förlust.

Jag undrar hur det hade sett ut idag för "Squaresoft" om Disney distribuerade filmen istället och man fick se den som en animerad disney film eller om de inte skapade filmen överhuvudtaget. Hironobu Sakaguchi hade en dröm, som blev till film. Tydligen var denna drömmen en sorts domedags profetia, men det såg han förbi och förverkligade det.
  • 0
  • kraz
  • kraz
Flight

Tyckte denna filmen var oväntad, och oväntat bra! Den handlade inte alls om vad jag hade trott att den skulle handla om. Den var riktigt spännande, tänkvärd och välgjord. Enda minuset var att den var lite seg. Den började på en väldigt intensiv nivå och kändes lite ojämn, den hade nog mått bra av att kortas ner lite och haft ett lite mer varierande tempo.

Stort plus för en scen inne på ett hotellrum (ingen spoiler, ni förstår om ni ser filmen) som var makalöst bra. Sevärd film!

7/10
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Watchmen

Såg om den igen igår, nu har jag sett den tre gånger. Och jag tycker den är jävligt bra. Jag gillar den mörka tonen och allt. Fast lite överdrivet med blod. 9/10.
All you care about is money. This town deserves a better class of criminals and I'm going to give it to them.
  • 0
Såg en ganska lustifik film härom dagen, handlade om hitlers hantlangare på dödslägren. Kanske lite brutal men skoj
  • 0
Trainspotting såg jag igår på tips av en polare. Jag gillade den, främst för de övertygande skådespelarinsatserna. Jag gillar storyn och speciellt slutet, önskar bara att man hade fått veta mer.
"You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steel." - JC. Denton
  • 0
Gravity

Otroligt vackert gjord film med grymt skådespeleri av Sandra Bullock (en av de två skådespelarna i filmen) samt nervkittlande, eskalerande, mäktiga scener som liknar de från Phone Booth och Open Sea, men betydligt bättre.

Så otroligt jävla välgjord film, skrämmande och känslosam. Som när man var på Cosmonova första gången som 5-åring.

5/5
"The sky is not the limit, it's just the view"
  • 0
Star Wars Episode I The Phantom Menace (1999)

Filmens låga anseende till trots är den en av mina favoriter bland Star Wars-filmerna. Kanske favoriten. Den har åldrats klart bättre än sin efterföljare som förlitade sig för mycket på dataanimationer som idag ser hopplöst föråldrade ut. Kanske beror det på att det var den första Star Wars-film jag fick uppleva just när den var ny, kanske på att det var där min fascination för Star Wars började.

Besviken är jag i vilket fall som helst när Lucas har varit inne och rört i den. Stämningsfulla dock-Yoda har bytts ut mot den dataanimerade från de två uppföljarna. Podrace-loppet har inte fått vara ifred. Och i en scen utbrister Jar Jar Binks något om att Padmé är "Hot Hot Hot!" Har originalfilmen på VHS och har tittat på den nyligen, och det är synd att den inte fått vara ifred.

Här finns den bästa inledningssekvensen i Star Wars-sagan, den bästa skurken och den häftigaste ljussvärdsduellen. Filmen har en klart intressantare ton, vilket musiken och ljussättningen såklart bidrar till liksom att den har ett mindre påtagligt antal dataanimationer.

7/10
  • 0
  • kraz
  • kraz
Gravity

Puh, känns som jag borde smälta denna film i några dagar men jag skriver ändå några första intryck. Filmen var fantastiskt bra. Den var härligt avskalad, hade väldigt bra tempoväxlingar, skådespeleriet höll hög nivå genom hela filmen, ljud + soundtrack var klockrent... Ja den träffade väldigt rätt på många punkter. Just att den var så avskalad får den att sticka ut från andra filmer. Man behövde liksom inte veta så mycket om huvudkaraktärerna för att bry sig om dem, man behövde inte en massa lullull. Enda minuset jag kommer på just nu är att den kanske var liite seg ibland men jag tycker i överlag att den var skitbra. Och slutet var episkt.

9/10
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
För första gången på väldigt länge tog jag mig faktiskt tiden att skriva en blogg istället.

Gravity
  • 0
Vi kommer aldrig igen uppleva serier utav samma goda kvalitet som vi fick under 80 och 90talet. Tänk bara på Magnum P.I, Knightrider, Baywatch osv. Tur att vi fortfarande har Cops att avnjuta
  • 0
Californication, Prison Break, The Walking Dead och Breaking Bad är enligt mig mycket kvalitativa.
"The sky is not the limit, it's just the view"
  • 0
Pitch Black (2000)

Det är verkligen inte svårt att förstå varför denna film har ett sådant följe som den har idag. Med relativt små medel och välskrivet manus lyckas Pitch Black med att röra ihop en fängslande överlevnadsberättelse. De inledande föreställningarna om vilka roller karaktärerna kommer att spela vänds upp och ner och Vin Diesels Richard B. Riddick är i slutändan en ikonisk anti-hjälte. Anledningen till att Pitch Black funkar så bra är kanske att den endast har små medel att förlita sig på.

8/10
  • 0
Top Gear. Brittisk humor på topp!
I have a bad feeling about this.
  • 0
Entourage, säsong ett

Dags att börja se om serien nu när filmen börjar spelas in i januari. Fantastiskt.
We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on.
  • 0
Breaking Bad. Ångrar mig att jag inte börjat titta på den serien mycket tidigare..
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering.
  • 0
The 13th Warrior (1999)

Michael Crichtons ambitiösa återberättande av Beowulf i romanen Eaters of the Dead från 1976 blev 1999 film med Antonio Banderas i huvudrollen under den nya titeln The 13th Warrior. Med den historiska personen Ahmad ibn Fadlans manuskript som grund återskapas ett fiktivt händelseförlopp som hade kunnat vara den verkliga historien bakom Beowulf.

Ibn Fadlan (Banderas) reser med 12 vikingar ledda av Buliwyf (Vladimir Kulich) till norden för att slåss mot wendolerna, en mystisk fiende som invaderat deras hemland.

Mästerligt skådespel, fantastiskt berättande och storslagen musik gör denna film till en av mina absoluta favoriter. Efter en lång tid har jag äntligen lyckats få tag på en DVD, och den var lika fantastisk som jag mindes den - om inte bättre. Efter att läst Crichtons bok har jag ännu mer förståelse för berättelsen och bakgrunden. Detta är dock ett av de få fall där filmen faktiskt är bättre än boken.

Intressanta iakttagelser är parallellerna med The Lord of the Rings, där vissa scener onekligen för tankarna till The Two Towers. Inte så konstigt med tanke på att stora delar av den berättelsen också vilar tungt på just Beowulf; liksom att filmen har en djupt religiös muslim som huvudkaraktär.

Trots svalt mottagande när det begav sig är filmen knappast bortglömd idag. Om följet är starkt nog för att ge den en kultfilmsstatus är i nuläget oklart, men oavsett vilket är det en kvalitativ film. En oerhört mäktig äventyrsfilm som har långt mer förtjänster än vad den generellt sett har ansetts ha.

10/10
  • 0
Citerar Aaandy:
Blade Runner. Hm. Levde inte riktigt upp till förväntningarna.


Ja det var det jag också tyckte. Jag skriver lite mer, eftersom det var lite kortfattat när jag sågade den förut.

Det har inte blivit av att se om den trots att flera jag känt försökt få mig med på det. Kanske var jag störd av hypen som fanns, jag tror nämligen jag såg den på Roskildefestivalen, och att det var jubelstämning, vilket ju är ironiskt när man ser en dystopisk film. Det var alltså normala människor i publiken, som jublade åt att robotlika människor blir jagade. Som motvikt till Terminator alltså, för dom som inte gillade dom filmerna (två hade gjorts vid det laget, där Arnie förmodligen framstår som otäck).

I vilket fall är det svårt att ta till sig en ny film, där resten av publiken ser den för 3:e gången, och kanske är fulla eller höga. Det var på campingen den visade i ett biotält och på den tiden behövde man inte vara festivalbesökare för att campa.

Det finns väl inget mer avancerat i konceptet?
I mourn the smell of love in the napalm.
  • 0
Pacific Rim
  • 0
Serie: Arrested Development
Film: Cloverfield
  • 0
Mumien. Mysig film. Slår ju dock aldrig Indiana Jones
Tar du hand om jorden så tar den hand om dig.
  • 0
Kollar Homeland just nu, ska spana in avslutningen på säsong 1 ikväll. Bra serie! Senaste filmen var Bourne Identity, tänkte dra igenom alla dessa en sväng till...
Nintendo: SW-7546-1138-0998 Sony: Dahlhagg Microsoft: MaD MozZarella
  • 0
Thor: The Dark World

Överraskande underhållande, en av de bättre filmerna från marvel på senare tid.

8/10
"The sky is not the limit, it's just the view"
  • 0
Man Of Steel

Helt okej film, lite långtråkig ibland kanske men absolut inte dålig för det.
  • 0
V for Vendetta

En otroligt bra film.
  • 0
Who framed Roger Rabbit.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!