Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Religion, Gud och relaterade ämnen


"Om ett experiment kan göras om hur många gånger som helst av olika personer så skulle jag kunna kalla något för 100 %"

Men kan inte våra sinnen spela oss ett sprat?

Edit

Tro inte nu att jag är galen. Börjar bli lite trött och filosofisk nu. Vill bara väcka debatt och se åsikter.
When I was young I thought that money was the most important thing in life; now that I am old I know that it is. - Oscar Wilde
  • 0
vad menar du ?

Om alla data man samlar in medans man gör det är exakt de samma som gången innan så stämmer det väl ?


Men visst kan saker ändras, det beror isåfall på att man i framtiden har medel att skaffa ännu mer exakt data.
Jag kom, Jag såg, Jag postade - Mr.100,000
  • 0
"Om alla data man samlar in medans man gör det är exakt de samma som gången innan så stämmer det väl ?"

Tänk om våra instrument inte stämmer? Tänk om vi ser det vi vill se? Jag kan påstå att inget är omöjligt. Att man testat och ser rusultaten innebär inte att slutsatsen stämmer...
When I was young I thought that money was the most important thing in life; now that I am old I know that it is. - Oscar Wilde
  • 0
"Men kan inte våra sinnen spela oss ett sprat?"

Det är exakt de som har hänt de så kallade profeterna som sägs ha pratat med Gud. Om någon hade sagt idag att de hade pratat med Gud hade de blivit inspärrade. Då antog man att de var riktigt för man inte visste bättre.

Om drygt 200 år kommer religioner, som vi känner de idag, att vara bortglömda och folk då kommer att garva åt oss och kalla oss för idioter för att vi trodde på de vi trodde. Ungefär som jag skrattar och de stammar som tillber Lera t ex.
Everyman knows he is a sissy compared to Johnny Cash
  • 0
Vem är Lera? Är det smutsguden? =P
  • 0
Tro mig, forskare gör jävligt grundliga utredningar om hur deras experiment går till och utomstående lägger snabbt märke till om en liten grej saknas.

Om en sak kan bevisas om & om igen så stämmer det.
Jag kom, Jag såg, Jag postade - Mr.100,000
  • 0
"Om drygt 200 år kommer religioner, som vi känner de idag, att vara bortglömda och folk då kommer att garva åt oss och kalla oss för idioter för att vi trodde på de vi trodde. "

Religionen har funnits i tusentals år och jag ser ingen anledning till varför det skulle om 200 år anses vara idiotiskt om man var religiös.
When I was young I thought that money was the most important thing in life; now that I am old I know that it is. - Oscar Wilde
  • 0
Vad talar för att det inte finns en högre makt?
  • 0
"Om en sak kan bevisas om & om igen så stämmer det."

Behöver inte vara så.
When I was young I thought that money was the most important thing in life; now that I am old I know that it is. - Oscar Wilde
  • 0
Om det ens missas med en nanosekund i nån aspekt så märks det tydligt i ett avancerat test.
Jag kom, Jag såg, Jag postade - Mr.100,000
  • 0
Nåja min filsofi tid är över. Orkar inte provocera ytterligare debatt!
Chill...Out.
When I was young I thought that money was the most important thing in life; now that I am old I know that it is. - Oscar Wilde
  • 0
Vi vet i alla fall att det har funnits dinosaurier och att dinosaurierna också dog ut. Om Gud nu skapade jorden/världen, skapade han då också dinosaurierna på samma gång som människorna? Och varför dog dinosaurierna ut men inte människorna? Eller skapades vi efter att dinosaurierna dog ut?
  • 0
Tänk om våra instrument inte stämmer? Tänk om vi ser det vi vill se? Jag kan påstå att inget är omöjligt. Att man testat och ser rusultaten innebär inte att slutsatsen stämmer...

Du, jag undrar faktiskt hur du kan tänka så mycket på såna saker samtidigt som du är religiös.

Så mätinstrument som du ser med dina egna ögon är fel, men något som du aldrig har sett, som du t om har läst i en bok, tror du på och ägnar ditt liv åt det?
WAAAGH!!!
  • 0
"Vi vet i alla fall att det har funnits dinosaurier och att dinosaurierna också dog ut"

Vet vi verkligen det?
Det enda vi sett är några ben som i princip kan vara vad som helt. Tänk om våra kol 14 metoder inte räknat rätt när det gäller vilken tid dinosaurierna levt. Tänk om är allt jag begär. Tänk om...

Själv så tror jag på att dinosaurierna funnits men tänk på ett filosofiskt plan.

Och nu dara jag på riktigt innan jag blir totalt flummig.

"Så mätinstrument som du ser med dina egna ögon är fel, men något som du aldrig har sett, som du t om har läst i en bok, tror du på och ägnar ditt liv åt det?"

Jag pratade inte om instrumenten utan våra sinnen. Sen så pratade jag från ett filosofiskt perspktiv och inte vad jag själv tycker och tänker.
When I was young I thought that money was the most important thing in life; now that I am old I know that it is. - Oscar Wilde
  • 0
Så att en person ser fel på Ben är alltså mer otroligt för dig än att tro sig prata med "gud"?
Everyman knows he is a sissy compared to Johnny Cash
  • 0
Vårt universum kanske bara är en biljardboll i ett perverst, intergalaktiskt spel för dem i de Högre Dimensionerna. Tänk om vi blir nerputtade i ett svart hål!
Panik!!
  • 0
KOMMENTERA


Man kan tänka logiskt. Om jorden skapades med 2 stora stenar, så måste dom kommit till på något sätt. Även om allting kommer från någonting, måste de där "någonting" kommit till på något sätt...hur förklarar vi de?

SPARA INLÄGG
  • 0
Jag vet Chainblade, jag tänker så varje gång nån tar upp Bing Bang-teorin...
Jag är som mjölkpaketet. Jag har aldrig fel!
  • 0
Mjo filosofiskt lagd är jag allt och visst är det kul att leka med tanken om att det finns ett högre väsen, spöken, andar, osv. Däremot är jag också lite av en realist och ser till det som finns och det som upptäckts samt vad jag själv har upplevt.

Då det finns olika och väldigt skilda uppfattningar i religionerna om hur allt kom till så blir min tro om ett högre väsen ännu svagare. I mina ögon är religionerna en påhittad förklaring till det som vi då inte kunde förstå och idag ännu inte heller kan förstå till hundra procent. Eller kanske inte vill förstå, som när det gäller döden.

Evolutionsteorin tycker jag låter rimligare även om den förstås har sina brister. Den roligaste tanken är väl att vi skulle ha placerats här av utomjordingar i ett enormt experiment.

Det svåraste att förklara är nog ändå universums uppståndelse och förehavanden.
  • 0
Den roligaste tanken är väl att vi skulle ha placerats här av utomjordingar i ett enormt experiment.

Se mitt förra inlägg -.-
  • 0
Så att en person ser fel på Ben är alltså mer otroligt för dig än att tro sig prata med "gud"?

Exactly my point....


Sen tycker jag att det du skriver, MrOizo, är rent skitsnack. Du säger:
"Kanske vår kropp inte existerar utan vår "själ" kanske egentligen flyter runt i ett stort hav av andra själar och utsätts för diverse sinnesuttryck"
Jaha? Men då är detta "havet" vår värld. En datorskärm är en datorskärm.

Alltså jag tycker hela argumentet stinker, det är någon som tyckte verkligheten var tråkig som kom på det från början. Jag tror verkligen inte att vi lever med ett täcke över ögonen.

För man kan vidareutveckla den tanken hur långt som helst. Tänk så är detta "havet" du snackar om egentligen ett elektronmoln i en atom? Tänk så är hela universom som vi känner till det bara en atom? Och vi är protonerna mitt i allt, och eftersom vårt jobb är så tråkigt så har "Gud" gett oss hjärnor och sinnen osv...
Alltså det kan gå hur långt som helst.

Jag pratade inte om instrumenten utan våra sinnen.

Men om alla människor ser att det står en etta, med hjälp av våra sinnen, på instrumentet så står det väl ändå en etta?
Om jag använder din "tänk om" metod så kan vi väl säga att det egentligen står 59281 på instrumentet. Men eftersom alla människor ser att det står en etta så är det ju en etta.
WAAAGH!!!
  • 0
Jag tror inte ett dugg på gudar eller själar eller något inom den kategorin.

"Det enda vi sett är några ben som i princip kan vara vad som helt. Tänk om våra kol 14 metoder inte räknat rätt när det gäller vilken tid dinosaurierna levt. Tänk om är allt jag begär. Tänk om... "

Ok om det inte är dinosaurier som en gång bestått av benen.. men något har det ju varit.. och detta något existerar inte i levande form på jorden längre. Så detta något har ju dött ut.. Ganska ovidkommande om man döper varelserna till dinosaurier eller nåt annat..

Känns inte som om de filosofiska tankar som framförts har något med diskussionen om gud att göra faktiskt. Är möjligheten att vi flyter runt i ett hav av själar ett bra argument för guds existens eller nåt? Hänger inte riktigt med..

Förstår inte heller de som argumenterar för gud genom att säga "finns det något bevis för att gud inte finns?"
Det är ett väldigt dåligt argument.

Om det vore lika lätt att bevisa att brottslingar är skyldiga som att bevisa guds existens (om man går efter de religösas argument) skulle det inte finnas några olösta brott.

  • 0
Förstår inte heller de som argumenterar för gud genom att säga "finns det något bevis för att gud inte finns?"
Det är ett väldigt dåligt argument.


Precis, det är ungefär som att säga att flygande elefanter finns för att sena argumentera för det genom att säga "Finns det något bevis för att dom inte finns?"
Väldigt barnsligt, minst sagt.
WAAAGH!!!
  • 0
Så vi ska inte tro på amerikanska forskare för att det finns en möjlighet att vi är flytande själar?

Tror inte jag heller förstår vart du vill komma. So what om världen inte är som vi tror? Vi ser alla världen på mer eller mindre samma sätt och alltså existerar den på det sättet för oss alla? Då spelar det ju ingen roll om världen är ett enda stort datorspel egentligen liksom.
  • 0
MrOizo: Förlåt om jag var lite för aggressiv (ser det nu), men jag syftade mest på "tanken" du skrev och inte direkt på dig...

Sen förstår jag precis vad du menar, men jag tror det är fel.

graytest: Hehe vi tänker likadant
WAAAGH!!!
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!