Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Religion, Gud och relaterade ämnen


Citerar daniel_1995:
Jaha.. Men man har ju fortfarande inte hittat en apa som går över till mänsklig form, om du har inte en källa till det förstås.


Varsågod. http://www.talkorigins.org/
:3
  • 0
Jag tänkte fråga en helt annan fråga nu, som inte har med de förra diskussionerna att göra.

Tror ni Jesus existerade?
A fool is wise in his eyes...
  • 0
Citerar Diabetiker:
Tror ni Jesus existerade?


Enligt vår konfirmations-undervisnings bok så existerade Jesus i någon form.

''En galen man, en profet eller Gudomlig?''
It's time for PS VITA!!!
  • 0
Till Diabetiker: Hej igen! Jag fick nyss ett mail med följande innehåll:

"Visste du att morgonbönen för judiska pojkar innefattar tre välsignelser varav en av dem är: "Lovad vare du, Herre, vår Gud, världens konung, som inte skapat mig till kvinna."?

Nu undrar jag: Är detta sant?

Till daniel_1995: Det är MYCKET intressant att ta del av hur du ser på saker och ting. Det tycker jag du ska fortsätta med att göra! Särskilt med tanke på att du försöker motivera dina åsikter.

Men en sak vill jag du belyser vidare: När Jesus säger att vid uppståndelsen gifter man sig inte och inte heller blir man bortgift, vore det inte mer naturligt att tolka det som att i himmelriket är män och kvinnor inte gifta med varandra till skillnad från under livet här på jorden?

Med en sådan tolkning skulle man ju slippa allt strul som skilsmässor och omgifte för med sig. Om man blir änkling eller änka har man ju rätt att gifta om sig, ifall jag förstått saken rätt. Det måste betyda att det är i enlighet med Jesu vilja att man under vissa förutsättningar har rätt att gifta om sig, men detta leder alltså till att i himmelriket kan det bli triangeldraman som skapar ett oherrans liv i himmelriket.

Så mest logiska tolkningen av aktuell bibelvers är väl ändå, att i himmelriket existerar inga äktenskap. Tänk också på att i himmelriket står tiden stilla, så det är ingen poäng att avla barn, ty de kommer ju inte att bli födda, eftersom de inte utvecklas i livmodern. Och skulle de mot förmodan bli födda, kommer de ju att förbli skrikande spädbarn i evigheters evighet och alltså störa lovsången och lovprisningarna av de tre entiteterna som sitter på gudstronerna.
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Citerar bbnews:
Till Diabetiker: Hej igen! Jag fick nyss ett mail med följande innehåll:

"Visste du att morgonbönen för judiska pojkar innefattar tre välsignelser varav en av dem är: "Lovad vare du, Herre, vår Gud, världens konung, som inte skapat mig till kvinna."?

Nu undrar jag: Är detta sant?


Japp, det är det. Tyvärr. Det är därför jag inte ber den bönen.
A fool is wise in his eyes...
  • 0
Citerar Diabetiker:
Japp, det är det. Tyvärr. Det är därför jag inte ber den bönen.


Hur ber kvinnorna då? Då kvinnorna verkar inte ha det så roligt.
It's time for PS VITA!!!
  • 0
Citerar daniel_1995:
Citerar Diabetiker:Japp, det är det. Tyvärr. Det är därför jag inte ber den bönen.

Hur ber kvinnorna då? Då kvinnorna verkar inte ha det så roligt.


Det var en bra fråga, daniel_1995!
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Citerar daniel_1995:
Hur ber kvinnorna då? Då kvinnorna verkar inte ha det så roligt.


De ber "som gjort mig efter sin vilja" istället
A fool is wise in his eyes...
  • 0
Citerar bbnews:
kommer de ju att förbli skrikande spädbarn i evigheters evighet


Tycker inte att det stämmer precis så. Både du och jag kunde varken tala, tänka eller gå när vi var spädbarn. Det enda vi visste var att få mat (för att överleva dagen) via att skrika och att sova. Men i himmlen så får man ju ingen mat (iaf för att överleva) och därmed behöver inte skrika eller sova.

Därför tror jag att ''själen'' skulle vara ett barn som vill leka o så. Eftersom Jesus gillar barn (Abrahams, Isaks och Jakobs Gud). För såvitt jag vet så nämns inget om spädbarn i Bibeln speciellt mycket att han gillade dom.
It's time for PS VITA!!!
  • 0
Citerar daniel_1995:
Därför tror jag att ''själen'' skulle vara ett barn som vill leka o så. Eftersom Jesus gillar barn (Abrahams, Isaks och Jakobs Gud). För såvitt jag vet så nämns inget om spädbarn i Bibeln speciellt mycket att han gillade dom.


Du menar väll gud
A fool is wise in his eyes...
  • 0
  • ses
  • ses
Jag tror inte på gud ur kyrkans perspektiv, däremot har jag kommit på mig själv att be i pressade situationer (Som när jag trodde att jag hade fått tinnitus). Jag tror att alla har ett potentiellt öde och att universums enade själ ibland hjälper mig, ger mig tecken.

Låter väldigt flummigt, men jag får förklara mig mer:

Det handlar om att jag ser saker jag tänkt på just den dagen, kan vara allt från en tecknad karaktär till en läskedryck. Annars känns det som om universum är sammanlänkat med mig och försöker skänka mig lycka i flera situationer.

Det mest otroliga var när jag en gång var väldigt upprörd och gick eett par kilometer, som jag satte mig nedstämd på en bänk och tänkte onda tankar. Likt Himmel över Berlin kom dock plötsligt en god kraft, på en sekund. Jag satt och skrattade, inte för att någonting var roligt, utan för att jag var så glad. I den stunden insåg jag att det fanns änglar. Eller nja, någon sorts övernaturlig kraft i alla fall.
Reach out and touch faith!
  • 0
Citerar ses:
Det mest otroliga var när jag en gång var väldigt upprörd och gick eett par kilometer, som jag satte mig nedstämd på en bänk och tänkte onda tankar. Likt Himmel över Berlin kom dock plötsligt en god kraft, på en sekund. Jag satt och skrattade, inte för att någonting var roligt, utan för att jag var så glad. I den stunden insåg jag att det fanns änglar. Eller nja, någon sorts övernaturlig kraft i alla fall.


Jo, men det är en sådan sak de flesta svenskar tror. Det finns ingen gud. Det finns något.
A fool is wise in his eyes...
  • 0
  • ses
  • ses
Citerar Diabetiker:
Jo, men det är en sådan sak de flesta svenskar tror. Det finns ingen gud. Det finns något.


I sådana fall får jag väl stå på mig och ärligt talat säga att jag tror att Wim Wenders fantasier är sanningen. Det känns som en skönare verklighet och jag väljer att tro på den.
Reach out and touch faith!
  • 0
Citerar ses:
I sådana fall får jag väl stå på mig och ärligt talat säga att jag tror att Wim Wenders fantasier är sanningen. Det känns som en skönare verklighet och jag väljer att tro på den.


Vem är Wim Wender?
A fool is wise in his eyes...
  • 0
Citerar Diabetiker:
Du menar väll gud


''han'' som gud? Isåfall ja.

Citerar Diabetiker:
Jo, men det är en sådan sak de flesta svenska tror. Det finns ingen gud. Det finns något.


Även om det visar sig det finns ingen Gud så tycker jag att livet blir mer intressant tack vare religion.

Men det är vad jag tycker, vissa kanske t.om blir störda på religion och önskar det var aldrig ''uppfunnet''
It's time for PS VITA!!!
  • 0
Citerar daniel_1995:
''han'' som gud? Isåfall ja.


Jag menar du skrev "Eftersom Jesus gillar barn (Abrahams, Isaks och Jakobs Gud)"

Jag förstår inte vad du menar.

Citerar daniel_1995:
Även om det visar sig det finns ingen Gud så tycker jag att livet blir mer intressant tack vare religion.


Jag anser att religion kan ge hopp och hopp är en viktig sak för oss människor
A fool is wise in his eyes...
  • 0
  • ses
  • ses
Citerar Diabetiker:
Vem är Wim Wender?


En Tysk filmregissör, han har gjort en film som heter Himmel över Berlin som på ett väldigt personligt sätt skildrar en värld där änglar går omkring och läser människors tankar och ändrar tankemönstret på de som tänker negativt.
Reach out and touch faith!
  • 0
Citerar ses:
En Tysk filmregissör, han har gjort en film som heter Hi8mmel över Berlin som på ett väldigt personligt sätt skildrar en värld där änglar går omkring och läser människors tankar och ändrar tankemönstret på de som tänker negativt.


Ok, men nog finns det änglar allt. Det tror jag. Jag tror våra döda släktingar väktar över oss och är med oss när vi känner oss som ensammast.
A fool is wise in his eyes...
  • 0
  • ses
  • ses
Citerar Diabetiker:
Ok, men nog finns det änglar allt. Det tror jag. Jag tror våra döda släktingar väktar över oss och är med oss när vi känner oss som ensammast.


Själv tror jag snarare att ett urval goda människor som dör blir utvalda till att vandra jorden och ge stöd åt andra människor.
Reach out and touch faith!
  • 0
Citerar ses:
Själv tror jag snarare att ett urval goda människor som dör blir utvalda till att vandra jorden och ge stöd åt andra människor.


Mm, det låter nog troligare. Jag är säker på att det finns någonting efter detta, det kan liksom inte bara ta slut.
A fool is wise in his eyes...
  • 0
Citerar Diabetiker:
Jag förstår inte vad du menar.


Jesus var en människa också, om jag skulle säga bara Jesus så skulle det vara vad Jesus själv tyckte. Ja enligt Bibeln så visa Jesus känslor också t.ex när Jesus såg en ''marknad'' utanför ett tempel. Så blev Jesus sur och välte borden( som det fanns prylar osv.) och sa att det är Guds tempel, ingen plats där man ska tjäna pengar på.

Och i min åsikt i det: Är att Jesus pratade i ett perspektiv som kom från han själv och inte från Herren Gud.
It's time for PS VITA!!!
  • 0
Citerar daniel_1995:
Och i min åsikt i det: Är att Jesus pratade i ett perspektiv som kom från han själv och inte från Herren Gud.


Jag tror dock att Jesus var en profet, en mycket klok man som ville förändra judendomen till det bättre. Så hadde han en douchebag till kompis kallad Petrus som totalt fuckade upp vad Jesus egentligen menade.
A fool is wise in his eyes...
  • 0
Citerar Diabetiker:
Annars är jag ju jude själv Witch King och vet vad kosher är, med tanke på att jag följer kosherlagarna relativt mycket. Försöker ialla fall så gott det går.

Jag tänkte att det är väl lagarna i GT ni följer så du har kanske några verser som påbjuder dessa?

Tillagt 2009-10-09 22:08:
Citerar daniel_1995:
Därför tror jag att ''själen'' skulle vara ett barn som vill leka o så. Eftersom Jesus gillar barn (Abrahams, Isaks och Jakobs Gud).

Vad får dig att tro att Jesus är Gud?
The weak die so that the strong prevail and none shall be spared.
  • 0
Citerar Witch King:
Jag tänkte att det är väl lagarna i GT ni följer så du har kanske några verser som påbjuder dessa?


Kolla i tredje moseboken, orkar inte leta upp det själv.
A fool is wise in his eyes...
  • 0
det finns inga tecken på att gud finns, men också på att han inte finns.

fast det är helt ologiskt att han skulle kunna finnas, för det skulle vara samma sak som om människor hade krafter eller skulle kunna flyga.
"The sky is not the limit, it's just the view"
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!