Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Religion, Gud och relaterade ämnen


"Alltså det låter som att folk som säger sånt här är för lata för att komma på hur vi egentligen kom till."

Jag är inte en av de. Frågan bara ploppade upp. =P
  • 0
Th3 End: Det var inte riktat direkt till dig, många har sagt så
WAAAGH!!!
  • 0
"Jag förstår inte vart du vill komma...."

De är exakt samma argument som guds existens. Enligt dig ska de vara lika svårt att bevisa att de Finns som att bevisa att de inte finns. Rosa flygande pratande elefanter vill säga.

En fråga bara. Tror du på varulvar?
Everyman knows he is a sissy compared to Johnny Cash
  • 0
Jag säger bara att gud finns.
"My best moment? I have a lot of good moments but the one I prefer is when I kicked the hooligan" - Eric Cantona
  • 0
Men kom på några bevis som säger att Gud inte finns. Och enligt mig betyder inte evolutionen att Gud inte finns.

Om ni skulle kunna bevisa att Gud inte finns skulle ni vara dem första människorna att göra det.
When I was young I thought that money was the most important thing in life; now that I am old I know that it is. - Oscar Wilde
  • 0
ISNOGOOD: Självklart är evolutionen ett bevis för att gud inte finns eftersom det går emot alla Eva och Adam sagor som finns

Det skulle enbart ses som råmaterial som vi skulle starta med i vår diskussion.

Alltså Mr.Oizo du är väldigt rolig. Nu diskuterar vi om ditt inlägg och du gnäller?
WAAAGH!!!
  • 0
"Men kom på några bevis som säger att Gud inte finns. Och enligt mig betyder inte evolutionen att Gud inte finns.

Om ni skulle kunna bevisa att Gud inte finns skulle ni vara dem första människorna att göra det."

Så de räcker med en bok som skrevs för drygt 1 500 år sedan för dig att tro på de? snacka om lättlurad.

Bevisa att gud inte finns? De är ju ändå ni som påstår att han existerar vilket gör att ni ska komma med bevisen. De faktum att ingen har sett honom räcker nog som bevis. Evolutionen räcker gott och väl som bevis. Varför skulle de inte räcka? Tror du inte på det?

Tror du på varulvar ISNOGOOD?
Everyman knows he is a sissy compared to Johnny Cash
  • 0
"Det är inte alls grejen med filosofi.. Det händer säkert att man tänker utanför de ramar som logik och vetenskap satt upp.. men det är inte "grejen med filosofi". Största delen av all filosofi har inte den "grejen" som den gemensamma faktorn."

Nej det var kanske lite dumt formulerat. Givetvis finns även logik och vetenskap inom filosofin om än inte på samma sätt då den utgår mer från egna tankar och slutsatser istället för faktiska bevis. Det finns förstås också olika typer av filosofi och allt behöver inte handla om att få fram direkta svar på frågor.
  • 0
"De faktum att ingen har sett honom räcker nog som bevis."

Så du menar att det man inte sett kan man inte tro på. Vilket skämt...

Men som sagt kan ni bevisa att Gud inte finns är ni dem första människorna som gjort det. Så tror knappast ni kan bevisa något.
When I was young I thought that money was the most important thing in life; now that I am old I know that it is. - Oscar Wilde
  • 0
Ja, jag ifrågsatte varför du skrev det. För att jag itne förstod på vilket sätt det var intressant i diskussionen om guds existens. Jag tyckte inte inlägg i sig var ointressant, dock ointressant i det sammanhanget.

Det är som att du kräver av en kommunist att han ska stå för sina åsikter för nazismen, det funkar liksom inte.
Kanske för att få kommunister sitter och säger nazistiska saker och sedan när de får motargument så säger de: "jag är kommunist.. jag tycker itne så." Ofta nöjer man sig ju med att argumentera för det man står för. Alltså skulle kommunisten ge sina kommunistiska åsikter.

Mycket lite av vad du skrev ifrågasatte det jag skrivit i inlägget. 90% av vad du skrev ifrågasatte istället varför jag skulle ha skrivit det överhuvudtaget, genom att påstå att det var meningslöst osv.
Som jag skrev längre upp.. jag förstod itne vad det hade med guds existens att göra.. därför ifrågasatte jag det.

Enligt Imperial, Tirion, Chainblade och flera andra så var det jag skrev filosofi i allra högsta grad.
Ok.. men det säger inte så mycket. Jag vill inte påstå att ingen av de har en aning om vad filosofi är.. men det räcker inte som argument för att jag ska hålla med dig om detta.

Om det inte är filosofi, so what? Det fanns väl inga krav på att inlägget nödvändigtvis skulle handla om filosofi?
Nej. Har jag aldrig sagt.. Det är mer det faktum att du säger att det är filosofi.. jag håller inte med om det. Sen om det inte är det så tycker vi ju likadant.. Vilket skulle kunna leda till ett slut på denna diskussion som jag anser blivit lite tråkig och repetativ.

Uppenbarligen en personlig åsikt. Verkar inte direkt heller vara Platon som skrev den.
Det var en personlig åsikt ja. Från en person som jag litar mer på än dig i denna fråga eftersom personen i fråga sysslar med filosofi och filosofiskt tänkande.

Jo, de gjorde de. Det hela börjar med att de slängde ur sig rent nonsens och sen tänkte de vidare och byggde upp sina idéer runt detta. Filosofi handlar i många fall om att tänka sig något och sen börja ifrågasätta det. Kan det vara så? Kanske det är något liknande? Och så vidare.

Om man med "slänga ur sig saker de inte kan stå för" menar tankar som har en grund (behöver inte vara logisk eller vetenskaplig) och som de sedan försökte bevisa eller motbevisa med hjälp av logiskt tänkande så ja, då håller jag med dig. men det känns ändå inte riktigt som vi menar samma sak.

Jag har ända sedan början sakta massor av gånger att jag inte står för något av vad jag skrivit (det representerade aldrig en åsikt). Det skulle enbart ses som råmaterial som vi skulle starta med i vår diskussion.

Detta har jag fattat och säger inte emot. Det jag ifrågsatta från början var inte om man får säga saker man inte står för utan vad just den tanken som du slängde ut hade med guds existens att göra.
  • 0
Gud finns inte, för att ingen levande organism kan finnas överallt eller skapa en hel värld själv!
Bacchus was here
  • 0
"Så du menar att det man inte sett kan man inte tro på. Vilket skämt...

Men som sagt kan ni bevisa att Gud inte finns är ni dem första människorna som gjort det. Så tror knappast ni kan bevisa något."

Inte alls, de är din slutsats, din felaktiga slutsats. Men vad finns de för bevis att han skulle existera? Ingen har sett "honom". Dagens naturlagar går helt emot något som Gud. De finns inga bevis för hans existens vilket gör de onödigt för motbevis, då de är Ni troende som ska bevisa.

Om jag säger att jag pratade med en rosa elefant igår som sedan flög iväg, för de kunde han. Skulle du tro mig?

"Gud finns inte, för att ingen levande organism kan finnas överallt eller skapa en hel värld själv!"

Där har vi de. bra sagt
Everyman knows he is a sissy compared to Johnny Cash
  • 0
Du vet att för många år sedan så trodde man inte att det fanns svarta svanar för att ingen sett dem. Men en liten hemlighet ska du nu få höra: dem finns.
When I was young I thought that money was the most important thing in life; now that I am old I know that it is. - Oscar Wilde
  • 0
Roligt att se att du totalt undviker mina frågor. Det tar jag som att du helt enkelt känner dig överbevisad och har endast din Tro kvar som "bevis".
Everyman knows he is a sissy compared to Johnny Cash
  • 0
ISNOGOOD det enda du gör är att slingra dig ut ur frågorna. Kan du komma med något bevis för att gud faktiskt finns?

Det är väldigt lätt att säga att en rosa apa med elefantöron finns.

- Jag såg en flygande rosa apa med elefantöron igår.
- Nej det kan inte vara sant.
- Jo, har du något bevis för att det inte är sant?

Har sagt det förr och jag säger det igen; det är extremt barnsligt...
WAAAGH!!!
  • 0
Sog sagt har ni inte kommit med några bevis. Utan några riktigt taskiga likneleser med en rosa elefant???!!!

Som sagt vill ni bevisa att gud inte finns måste ni komma med bättre argument än: Ingen har sett Gud och därför kan Gud inte finnas.

"Det tar jag som att du helt enkelt känner dig överbevisad och har endast din Tro kvar som "bevis"."

Jag kan inte bevisa att Gud finns det erkänner jag. Men ni kan heller inte bevisa att Gud INTE finns...
When I was young I thought that money was the most important thing in life; now that I am old I know that it is. - Oscar Wilde
  • 0
Sen så tror miljarder på Gud och 2 stycken på rosa elefanter... (navy och ress...)
When I was young I thought that money was the most important thing in life; now that I am old I know that it is. - Oscar Wilde
  • 0
"är det någonsin rätt att döda en annan människa?"

Detta anser jag vara en filosofisk fråga. Den saknar inte grund. Det är ingen fråga läraren bara slängt ur sig utan en fråga som man vill hitta ett svar på. Jag antar att ni sedan använde moral och etik och logik och andra saker för att försöka komma fram till ett svar.

Slutligen är jag väldigt trött på alla personangrepp som påstår att jag är trögfattad o.s.v. Personangrepp har inget med att diskutera att göra.

För övrigt släpper jag gärna denna diskussion om du vill diskutera något annat. Känns som att vi varit OT tillräckligt länge. Inget som säger att vi måste ha samma syn på filosofi. Angående ditt inlägg så kommer jag fortsätta att säga att jag itne förstår på vilket sätt det skulle bidra till en diskussion om guds existens.

Slutligen så har jag aldrig sagt att jag är expert. Det har inte ändrats. Dock anser jag att ni på många sätt verkar veta mindre om det. Eller också formulerar ni er bara dåligt, vilket ni själv sagt... konstigt att man ifrågasätter det ni skriver när ni själva till och med måste erkänna att det ni skrev inte var så bra skrivet..
  • 0
Alltså ISNOGOOD jag vill inte kalla dig dum, för då kommer du bara säga att jag har brist på annat att säga, men helvete vad du har svårt för att läsa!

Som sagt vill ni bevisa att gud inte finns måste ni komma med bättre argument än: Ingen har sett Gud och därför kan Gud inte finnas.

E V O L U T I O N E N

Sog sagt har ni inte kommit med några bevis. Utan några riktigt taskiga likneleser med en rosa elefant???!!!

Och du ska vara filosof? Det behöver inte vara en rosa elefant, det kan vara en blå banan om du vill, det är inte poängen.

Sen så tror miljarder på Gud och 2 stycken på rosa elefanter... (navy och ress...)

Haha har nu insett att det är värdelöst att disskutera mot religiösa människor. Argumenten är så onödiga och roliga att det inte är sant...
WAAAGH!!!
  • 0
Så då meanr du att Evolutionen bevisar att Gud inte finns. På vilket sätt då? Tänk om Gud ordnade evolutionen eller tänk om evoultion idag blir något annat imorn.

"Och du ska vara filosof?"

inte läskunnig?
Har aldrig påstått detta.
When I was young I thought that money was the most important thing in life; now that I am old I know that it is. - Oscar Wilde
  • 0
Så då meanr du att Evolutionen bevisar att Gud inte finns. På vilket sätt då? Tänk om Gud ordnade evolutionen eller tänk om evoultion idag blir något annat imorn.

Hahaha jag säger detta för andra gången; LÄS INLÄGGEN.

Enligt bibeln blev människorna skapade av gud, enligt evolutionen utvecklades vi från apor.
Det är en jävligt stor skillnad!

inte läskunnig?
Har aldrig påstått detta.


Du har flera gånger påstått att du kan mer om filosofi än de flesta här och att du studerar det i skolan....

Ge upp...
WAAAGH!!!
  • 0
Evolutionen bevisar helt klart att Gud inte finns, då Gud sägs ha skapat världen. Evolutionen förespråkar snarare Big bang och att människorna därifrån uppstod.

och jag ser ingen större skillnad på en talande flygande rosa elefant och en Gud som sägs skapa mig och allt runt om kring.
Everyman knows he is a sissy compared to Johnny Cash
  • 0
"Du har flera gånger påstått att du kan mer om filosofi en de flesta här och att du studerar det i skolan.... "

Nope. Sa att jag studerat!!! Sen så betyder det inte att man är filosof för det. Så då har du lite svårt med att läsa. Jag rekommenderar läsglasögon så vi slipper fler pinsamma läsproblem...
When I was young I thought that money was the most important thing in life; now that I am old I know that it is. - Oscar Wilde
  • 0
Tänk om Gud såg till att Big Bang uppstod?

Haha,det dyker upp hur många frågor som helst liksom.
  • 0
Hehehe du rekommenderar läsglasögon åt mig... Läser du kursen "stå-upp komedi" också?

Tvinga mig inte att hitta inlägget där du attackerade graytest för att han inte förstod filosofi, och det visste du eftersom du studerar det i skolan.
WAAAGH!!!
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!