Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Religion, Gud och relaterade ämnen


Citerar Liquid Lion:
På vilket vis?


Du har inte läst hans andra artiklar? Han är rolig men han är verkligen ingen trevlig människa. Just den Zebis länkade är dock bara rolig!
"If you will it, it is no dream; and if you do not will it, a dream it is and a dream it will stay" /Theodor Herzl
  • 0
Citerar Josephus Flavius:
Citerar Liquid Lion:
På vilket vis?


Du har inte läst hans andra artiklar? Han är rolig men han är verkligen ingen trevlig människa. Just den Zebis länkade är dock bara rolig!


Så vi alla blir "k*khuvuden" bara för att han inte är en bra människa? Därmed du själv alltså? ..
''If you want 100 italians to be quiet, shoot one. If you want 100 albanians to be quiet, shoot ninety-nine'' - Lord George Byron (UK)
  • 0
Citerar Insidious:
Så vi alla blir "k*khuvuden" bara för att han inte är en bra människa? Därmed du själv alltså? ..


Jag sade aldrig ordet "bra människa", jag sade "trevlig människa". Han är ju väldigt otrevlig och gör allt för att förstöra för sina medmänniskor, t.ex. sin stackars kamrat på jobbet.
"If you will it, it is no dream; and if you do not will it, a dream it is and a dream it will stay" /Theodor Herzl
  • 0
Citerar Josephus Flavius:
Du har inte läst hans andra artiklar? Han är rolig men han är verkligen ingen trevlig människa. Just den Zebis länkade är dock bara rolig!

Jag har inte läst hans andra artiklar, nej. Utan endast det Zebaroth länkade till.
  • 0
Citerar Liquid Lion:
Jag har inte läst hans andra artiklar, nej. Utan endast det Zebaroth länkade till.


Ah, well, låt oss säga såhär, han är inte direkt snäll mot sina medmänniskor.
"If you will it, it is no dream; and if you do not will it, a dream it is and a dream it will stay" /Theodor Herzl
  • 0
Trots den spännande k*khuvud-debatt som just nu pågår här i gudstråden, tar jag mig friheten att berätta om ett helt annat k*khuvud, denna gång i djurvärlden.

Jag läser nämligen den hemska nyheten om terrorekorren som förpestar livet hemma hos en svensk familj. Nyhetstelegrammet lyder:

Terrorekorre får skjutas ihjäl

Den är ettrig som få. Tar sig hela tiden in i familjens hus i Enskede i Stockholm och "skapar väldig oreda, river ner blommor och prydnadssaker". Nu har ägaren fått nog, skriver Expressen. Länsstyrelsen har utrett den lilla ekorren i två månader - och beslutet lyder att djuret får dödas, om polisen bara ger tillstånd till skottlossning.

JAG FÖR MIN del är näst intill övertygad om att denna ekorre har varit i Afghanistan och genomgått utbildning hos al-Qaida och talibaner därstädes.

Afghanistan är inte för inte k*khuvudenas förlovade Schlaraffenland. Iaf är det vad jag tror.
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Citerar bbnews:
Terrorekorre får skjutas ihjäl

Jag inser att den här tråden har vart som en spiral ner i off-topic avgrunden sen 800 sidor tillbaka och att det är inget annat än ett mirakel att tråden fortfarande tillåts existera, men vad i självaste helvete har den här ekorren att göra med religion och spiritualitet överhuvudtaget?
SHUT YOUR MOUF!
  • 0
Stänga guds-tråden? Var inte fånig. Visst har det väl gåtts lite ot ibland, men grunden till det mesta som diskuteras här har ju med religion och gud att göra. Ser inte vad som är så farligt med lite ot förresten, jag tycker att det är bra att ha en tråd att diskutera alla möjliga livsfrågor i.

Angående bbnews nyhet: om ekorren nu har en koppling till al-Qaida så kan det såklart diskuteras i guds-tråden.

Jag tycker förövrigt att det är tråkigt att ekorren ska behöva dö. Man får väl bara hoppas att han ber om Jesus förlåtelse för det han har gjort.
Eller kommer djur till himmelen? Kommer inte ihåg om jag någonsin fått ett klart svar på det där.
Krax.
  • 0
Citerar Dudibay:
Eller kommer djur till himmelen? Kommer inte ihåg om jag någonsin fått ett klart svar på det där.

Det svåra är nog var man drar linjen för vilka levande organismer som får komma in. Om djur kommer in i himmelen, gör insekter det också? Gör växter och träd det? Gör virus, bakterier och amöbor det? Osv.
SHUT YOUR MOUF!
  • 0
Citerar Dudibay:
Jag tycker förövrigt att det är tråkigt att ekorren ska behöva dö. Man får väl bara hoppas att han ber om Jesus förlåtelse för det han har gjort.
Eller kommer djur till himmelen? Kommer inte ihåg om jag någonsin fått ett klart svar på det där.


Som jag minns det så menar man (inom abrahamitisk tro) att djur - exkluderat människor - saknar själ. De kommer alltså inte till himmelen.
  • 0
Citerar Dudibay:
Eller kommer djur till himmelen? Kommer inte ihåg om jag någonsin fått ett klart svar på det där.


Önskar du ett svar på denna frågan från en muslim?
''If you want 100 italians to be quiet, shoot one. If you want 100 albanians to be quiet, shoot ninety-nine'' - Lord George Byron (UK)
  • 0
Man kan undra om det var gud som stod bakom min tenta i ellära igår, som hämnd för min ovilja att tro, och därmed infogade flertalet frågor om RLC-kretsar och laddade partiklars rörelse i magnetfält.

Men förmodligen var det bara min sadistiska lärare Johan. Men man vet ju aldrig.
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
Citerar Lurkman:
Som jag minns det så menar man (inom abrahamitisk tro) att djur - exkluderat människor - saknar själ. De kommer alltså inte till himmelen.

Själlösa varelser. Jag är inte säker på den praktiska innebörden av detta, med det låter som något negativt. Djur saknar känslor?


Citerar Insidious:
Önskar du ett svar på denna frågan från en muslim?

Gärna, kör på.
Krax.
  • 0
Citerar Dudibay:
Själlösa varelser. Jag är inte säker på den praktiska innebörden av detta, med det låter som något negativt. Djur saknar känslor?

Det kanske är lättare för medvetandet att döda och äta varelser som saknar själar?
SHUT YOUR MOUF!
  • 0
Citerar mygga_med_stil:
Citerar bbnews:
Terrorekorre får skjutas ihjäl

Jag inser att den här tråden har vart som en spiral ner i off-topic avgrunden sen 800 sidor tillbaka och att det är inget annat än ett mirakel att tråden fortfarande tillåts existera, men vad i självaste helvete har den här ekorren att göra med religion och spiritualitet överhuvudtaget?


Bäste herr mygga_med_stil! Jag ville med det inlägget här i gudstråden blott öppna för möjligheten att ekorren i fråga KAN TÄNKAS ha genomgått utbildning i något träningsläger som talibanerna i Afghanistan ligger bakom.

Jag utesluter inte att al-Qaida försöker rekrytera djur som efter vederbörlig träning kan utföra terrordåd ja, rent av - kanske iförda bombbälte - spränga sig själva i luften på platser som talibanerna i träningslägret i så fall har dresserat dem till att angripa.

Ekorren i Enskede i Stockholmstrakten kan vara en testpilot, så att talibanerna får möjlighet att bilda sig en uppfattning om hur lätt eller svårt det kan tänkas bli att talibanisera det kristna landet Sverige.

Nämnda ekorre passar för övrigt in i den diskussion/debatt som just nu står i fokus här i gudstråden. Exempelvis kan man fråga sig om en talibanekorre killed in action (KIA) erhåller martyrstatus och på så vis garanteras en plats i det islamiska paradiset?

Jag har inga färdiga svar på dessa frågeställningar, men jag vill å det bestämdaste hävda, att sagda ekorre och dess eventuella anknytning till talibanerna i Afghanistran och al-Qaida SAMT, inte minst, dess eventuella status i det islamiska paradiset utifall att den dör som jihadkrigare, är frågor som hör hemma just i denna gudstråd, där innehållet ju spänner över alla religioner i världen, inte bara den kristna religionens olika schatteringar.

Hoppas att du är nöjd med mitt förtydligande. Dudibay tycks i alla händelser - precis som jag - ha uppfattat och insett vilka religiösa spörsmål som denna ekorre och nyheten om densamma de facto aktualiserar. Se Dudibays svar till dig daterat kl 23.29 111029 här ovan.

Tillagt 2011-10-30 18:07:
Citerar Insidious:
Citerar Dudibay:
Eller kommer djur till himmelen? Kommer inte ihåg om jag någonsin fått ett klart svar på det där.


Önskar du ett svar på denna frågan från en muslim?


Ja, jag vill gärna att en muslim - och varför inte just du, Insidious - tar sig an att belysa denna intressanta frågeställning.

Du och jag har ju faktiskt diskuterat den frågan delvis i vår mejlkonversation. Fast den gången var du lite osäker på svaret. Dock fanns det djur i Paradiset, minnns jag att du lärde mig, ty du exemplifierade med att man i Paradiset kunde stirra en flygande fågel i ögonen, varpå den skulle falla död ned inför dig, plockad på sina fjädrar, rensad från sina inälvor samt färdigstekt, kort sagt klar att mumsa i sig för den som suktade efter att få smaka stekt eller grillad fågel.

Här på jorden lever fåglar på att äta maskar och insekter. Om det nu, vilket du tycks anse, finns fåglar i Paradiset, lever i så fall dessa paradisiska fåglar också på insekter och maskar? Eller de livnär sig på annat vis?

FDETDA: Har du missat de frågor jag ställde till dig här i gudstråden häromdagen, Insidious? Eller vill du att vi ska ta de frågorna och dina svar på dem via mejl?

Jag upprepar frågorna här i detta nya inlägg. Så här skrev jag till dig:

@Insidious: På sidan 903 här i gudstråden skriver du ett längre inlägg om Iblis, djinner med flera väsen.

Jag citerar därur: Djinnerna är en av tre intelligenta raser skapade av Gud ur rökfri eld, som enligt den islamska traditionen anses ha FRI vilja; inom Islam uppfattas änglarna som budbärare UTAN fri vilja.

Här är några uppföljande frågor till dig med anledning av det intressanta inlägget:

1) Vilka är dessa tre raser som skapats ur rökfri eld?

Människan har ju Allah skapat/format av lera, så hon kan väl inte vara någon av dessa tre raser.

2) Varför är det så viktigt att de här tre intelligenta raserna är skapade ur RÖKFRI eld?

3) Innebär det att Allah också har skapat varelser/väsen ur rökig eld? Vad då för varelser i så fall?

4) Har Allah möjligen också skapat varelser på annat vis än med hjälp av lera och eld?

5) Hur är änglarna skapade? Av vilket grundmaterial?
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Citerar bbnews:
1) Vilka är dessa tre raser som skapats ur rökfri eld?


Djinner och Shayatin. Dock så kan djinner BLI Shayatiner. Det är när dom blir onda. Men människor kunde (tydligen) också vara Shayatiner. Jag kan faktist inte mer om just människor, men jag läste det.

Jag frågade faktist flera personer men dom hade inte heller något svar på frågan ovan.

Citerar bbnews:
2) Varför är det så viktigt att de här tre intelligenta raserna är skapade ur RÖKFRI eld?


Allahu Alem! Gud vet. Jag har ingen kunskap om detta och vill inte skapa Fitnah. Så jag avstår faktist. Det MÅSTE jag, har jag nu lärt mig, göra.

Citerar bbnews:
3) Innebär det att Allah också har skapat varelser/väsen ur rökig eld? Vad då för varelser i så fall?


Tror inte det. Isåfall känner jag inte till dessa varelser och har aldrig hört talas om dem.

Citerar bbnews:
4) Har Allah möjligen också skapat varelser på annat vis än med hjälp av lera och eld?


Änglarna med ljus. Detta svarar även på frågan 5. Grundmatrialet är bländade ljus. Mer angående detta har jag inte heller att komma med, då det inte står någonstans.



Djuren och Paradiset;

Till att börja med så kommer inte dem jordiska djuren in till Paradiset. MEN, Gud är rättvis och därför kommer Han att låta dem hämnas på varandra och sedan kommer Han förvandla dem till jord.

Vad menar jag med att ''låta dem hämnas''?

Jo. Om jag är en ko och du är en ko, och du stångar mig. Så kommer Gud låta mig få stånga dig (så det blir rättvist) sedan kommer Han förvandla oss till jord. Detta är det som gäller för dem jordiska djuren.

Vad gäller djuren i Paradiset så har jag inte hört någonting mer än att det kommer finnas en fågel med en tjock hals lika lång som en giraffs hals och den kommer att vara fylld utav kött.

Eftersom mat & dryck är en njutning så kommer man endast behöva kolla på den och den kommer hamna färdigstekt framför dig redo att slukas. Gud har skapat dessa fåglar, liksom Han skapat allt annat, men dessa är endast till för att ätas (uppleva en njutning utav).

Jag vet faktist inte om det kommer finnas fler djur. För jag har inte hört någonting om det. Men när vi ändå snackar om detta ämnet vill jag bara säga att djinnerna (osynliga väsenden) som också hamnar i Paradiset kommer vi kunna träffa, tror jag. Vi kommer kunna se änglarna och vi kommer, varje fredag, kunna träffa Allah.
''If you want 100 italians to be quiet, shoot one. If you want 100 albanians to be quiet, shoot ninety-nine'' - Lord George Byron (UK)
  • 0
@Insidious: Tack för detaljrika svar! Den sortens svar uppskattar jag.

Men du skriver så här som svar på min fråga nr 1 (= Vilka är dessa tre raser som skapats ur rökfri eld?):

SVAR: Djinner och Shayatin. Dock så kan djinner BLI Shayatiner. Det är när dom blir onda. Men människor kunde (tydligen) också vara Shayatiner. Jag kan faktist inte mer om just människor, men jag läste det.

Jag frågade faktist flera personer men dom hade inte heller något svar på frågan ovan.

NY FRÅGA: Men varifrån kommer då uppgiften att det ska finnas TRE raser som skapats ur rökfri eld?

Du räknar ju bara upp två raser: Djinner respektive Shayatins. Kan det vara så enkelt, att det handlar om vad "ur rökfri eld" syftar på?

Dvs när du skriver så här: Djinnerna är en av tre intelligenta raser skapade av Gud ur rökfri eld (, som enligt den islamska traditionen anses ha FRI vilja; inom Islam uppfattas änglarna som budbärare UTAN fri vilja.), så ska denna mening egentligen lyda så här:

Djinnerna, vilka är skapade ur rökfri eld, är en av tre intelligenta raser skapade av Gud. Även Shayatins är skapade av rökfri eld, medan den tredje rasen, människan, är skapad av lera. Samtliga dessa tre raser har en fri vilja.

Kan det vara på det viset, Insidious, man ska tolka din ursprungliga mening? Dvs att din första mening på sidan 903 här i gudstråden innehåller ett syftningsfel?

Jag för min del tycker det låtter vettigt att de tre raserna är 1) Djinnerna, 2) Shayatins; samt 3) Människan.

Dessutom finns det en fjärde ras, änglarna, och den rasen saknar fri vilja.

Vad tror du om det?

De tre förstnämnda raserna har alltså fri vilja. Till skillnad från änglarna, den fjärde rasen. (Vad är änglarna skapade av? Är de skapade av något annat än rökfri eld och/eller lera? I så fall vad?)

Om änglarna, som du skriver, saknar fri vilja, undrar jag följande: Var inte Iblis ursprungligen en ängel, dvs i avsaknad av fri vilja?

Om Iblis var en ängel och alltså saknade fri vilja, hur i all världen kunde han i så fall VÄLJA att låta bli att buga för Adam och Eva (eller vilka det nu var han skulle buga inför)? Måste inte Iblis ha VALT att låta bli att buga och därmed trotsa Allah?

Hur kan han välja att låta bli, om han nu på änglars vis SAKNAR en fri vilja?

Jag får inte det att gå ihop. Har du en vettig förklaring att komma med?

Om Allah i sin allsmäktighet har programmerat änglarna till att vara utan fri vilja, HUR kan då Iblis ha en fri vilja på så vis, att han - till skillnad från alla de andra änglarna - kan välja att vägra buga för Adam & Eva? I så fall måste väl Allah ha gjort sig skyldig till en miss här? Kan Allah helt enkelt vara kass på programmering? Fast det går ju inte ihop med att Allah är alltvetande. Eller?

Till sist: Du skriver att djinner kan bli Shayatins. Gäller det motsatta också, dvs kan Shayatins bli djinner? Kan alla djinner och alla shayatins byta skepnad och så att säga ena dagen välja att vara djinner och nästa dag vara shayatins? Kan man i så fall verkligen säga att de är två olika raser (med tanke på denna utbytbarhet, dvs denna förmåga att växla mellan att vara antingen en djinn eller en Shaytan)?

Kan djinner och Shayatins växla till att bli människor också? Eller det är omöjligt? Men om jag fattat saken rätt kan de "klä ut sig" till människor, dvs lura oss människor att tro att de är människor, så att vi umgås med dem utan att ana/förstå att de är falska människor och alltså egentligen djinner eller Shayatins.

Fast jag kan förstås ha fått detta om bakfoten. Men då kan väl du korrigera mig, Insidious.

Förresten: Kan djinner och Shayatins ha sex och få barn? Måste det i så fall vara djinn + djinn eller Shaytan + Shaytan för att det ska bli barn? Kan en djinn eller Shaytan ha sex med en människa? Hur ser i så fall den avkomman ut? Blir det ett missfoster, ett monster eller vad?

Vad kallas en eventuell avkomma mellan djinn + Shaytan (om nu sådan avkomma är möjlig)? Har det i så fall någon betydelse om djinnen är mamma eller pappa till barnet? Jfr hur man skiljer på mula och mulåsna beroende på vilken av föräldrarna häst respektive åsna som är mamma respektive pappa till avkomman.

TILLÄGG: Finns det några "raser" utöver änglar, människor, djinner och Shayatins som Allah har skapat? Eller det är "bara" dessa fyra "raser"/arter? (Jag gissar att alla övriga arter är så kallade djurarter och därmed av ett helt annat slag än dessa fyra "raser" som du kallar dem för.)

PLUS: Vad anser ni muslimer om spöken? Finns det spöken inom islam? Vad är i så fall islams syn på spöken? Är det människosjälar (så som vi i den kristna världen ofta tror) eller kan exempelvis även Shayatins ellerr djinner bli spöken? Kan rent av änglar bli spöken?

PLUS: Människan måste ju dö förr eller senare. Gäller detta även änglar, djinner och Shayatins? Eller är de tre "raserna" odödliga"

Om änglar är dödliga, innebär inte det att även Iblis en dag måste dö?

I vilken ordning skapade Allah änglarna, djinnerna, Shayatins och människorna? Kan man läsa i Koranen om hur Allah skapade änglarna, djinnerna och Shayatins ELLER handlar Koranen likt den judeokristna Bibeln enbart om hur Gud skapade människan?

Nä, nu måste jag sluta med alla frågor. Men det ena gav det andra så att säga. Därför blev det så många frågor på en gång. Hoppas det är OK.
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
hej, om gud skapade solen på fjärde dagen, hur kunde fyra dagar ha gått?
hej då!
  • 0
Citerar bbnews:
Bäste herr mygga_med_stil! Jag ville med det inlägget här i gudstråden blott öppna för möjligheten att ekorren i fråga KAN TÄNKAS ha genomgått utbildning i något träningsläger som talibanerna i Afghanistan ligger bakom.

Jag utesluter inte att al-Qaida försöker rekrytera djur som efter vederbörlig träning kan utföra terrordåd ja, rent av - kanske iförda bombbälte - spränga sig själva i luften på platser som talibanerna i träningslägret i så fall har dresserat dem till att angripa.

Ekorren i Enskede i Stockholmstrakten kan vara en testpilot, så att talibanerna får möjlighet att bilda sig en uppfattning om hur lätt eller svårt det kan tänkas bli att talibanisera det kristna landet Sverige.

Nämnda ekorre passar för övrigt in i den diskussion/debatt som just nu står i fokus här i gudstråden. Exempelvis kan man fråga sig om en talibanekorre killed in action (KIA) erhåller martyrstatus och på så vis garanteras en plats i det islamiska paradiset?

Jag har inga färdiga svar på dessa frågeställningar, men jag vill å det bestämdaste hävda, att sagda ekorre och dess eventuella anknytning till talibanerna i Afghanistran och al-Qaida SAMT, inte minst, dess eventuella status i det islamiska paradiset utifall att den dör som jihadkrigare, är frågor som hör hemma just i denna gudstråd, där innehållet ju spänner över alla religioner i världen, inte bara den kristna religionens olika schatteringar.

Hoppas att du är nöjd med mitt förtydligande. Dudibay tycks i alla händelser - precis som jag - ha uppfattat och insett vilka religiösa spörsmål som denna ekorre och nyheten om densamma de facto aktualiserar. Se Dudibays svar till dig daterat kl 23.29 111029 här ovan.

Hahaha, okej.
SHUT YOUR MOUF!
  • 0
Citerar dinfilip:
hej, om gud skapade solen på fjärde dagen, hur kunde fyra dagar ha gått?
hej då!


Gud hade redan beräknat tiden för en dag och satt det i system innan solen existerade.
  • 0
Citerar Lurkman:
Gud hade redan beräknat tiden för en dag och satt det i system innan solen existerade.


Allt detta gjorde Gud i ett tidlöst tillstånd? Jag som trodde att ett händelseförlopp, som i detta fall är tänkandet, behöver tid för att inträffa. Om tid inte fanns före Big Bang, som teorin tydligt antyder, hur kunde då Gud först planlägga och sedan sätta i verket sin skapelseplan i ett tidlöst tillstånd? Han tänkte först och sedan agerade han. Före och efter. Hur kan man först tänka och sedan agera i ett tidlöst tillstånd?
  • 0
Citerar imse_vimse:
Citerar Lurkman:
Gud hade redan beräknat tiden för en dag och satt det i system innan solen existerade.


Allt detta gjorde Gud i ett tidlöst tillstånd? Jag som trodde att ett händelseförlopp, som i detta fall är tänkandet, behöver tid för att inträffa. Om tid inte fanns före Big Bang, som teorin tydligt antyder, hur kunde då Gud först planlägga och sedan sätta i verket sin skapelseplan i ett tidlöst tillstånd? Han tänkte först och sedan agerade han. Före och efter. Hur kan man först tänka och sedan agera i ett tidlöst tillstånd?


Allsmäktigheten bör väl lämna en hel del utrymme åt paradoxer. Detta bör vara en ytterst liten sak för Gud. Och så måste väl faktumet att det var den tredje dagen (han hade arbetat alla tidigare) tyda på att det existerade ett händelseförlopp. Dygnet kan därför ha varit planerat sedan dag ett.

Jag menar inte att jag tror på skapelsen, utan jag fösöker sätta mig in i sättet att resonera.
  • 0
Gud finns bara i människors tankar och jag tror att det ofta inte handlar om att någon tror på att gud finns och bestämmer allt som ska hända utan de hoppas på att det finns någon högre makt än de själva. Religion har bara fört med sig dåliga saker.

Varför ska man tro på någon man som sägs ha pratat med Gud för flera tusen år sedan men en man som i dagens samhälle som sägs pratat med Gud avfärdas som en bluff och psykiskt störd.

Gud är människans påhitt precis som Allah och alla andra namn olika kulturer har gett honom. Han har ingen påverkan på vad som händer runt om i världen och i våra liv. Han är bara en fantasi.
"The best defense to an armbar, is a punch to the face." - Matt Hughes
  • 0
Citerar Lurkman:
Citerar imse_vimse:Citerar Lurkman:
Gud hade redan beräknat tiden för en dag och satt det i system innan solen existerade.


Allt detta gjorde Gud i ett tidlöst tillstånd? Jag som trodde att ett händelseförlopp, som i detta fall är tänkandet, behöver tid för att inträffa. Om tid inte fanns före Big Bang, som teorin tydligt antyder, hur kunde då Gud först planlägga och sedan sätta i verket sin skapelseplan i ett tidlöst tillstånd? Han tänkte först och sedan agerade han. Före och efter. Hur kan man först tänka och sedan agera i ett tidlöst tillstånd?

Allsmäktigheten bör väl lämna en hel del utrymme åt paradoxer. Detta bör vara en ytterst liten sak för Gud. Och så måste väl faktumet att det var den tredje dagen (han hade arbetat alla tidigare) tyda på att det existerade ett händelseförlopp. Dygnet kan därför ha varit planerat sedan dag ett.

Jag menar inte att jag tror på skapelsen, utan jag fösöker sätta mig in i sättet att resonera.


Guds allsmäktighet är det som är det paradoxala här. Kan Gud göra en stan så tung att han själv inte kan lyfta den? Den här analogin har väl numera blivit lite av en klassiker. Guds allsmäktighet blir än mer paradoxal när han "behöver vila" den 7.de dagen i skapelsens förlopp. Det är lätt att argumentera från logikens utkanter, men svårare att stödja dessa argument utifrån ett naturalistiskt perspektiv. Det finns ingenting i den kännbara naturen som stödjer dem teoribildningar som hävdar att det övernaturliga existerar och verkar.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!