Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Religion, Gud och relaterade ämnen


Citerar Lurkman:
Första Moseboken


Favoriten, helt klart! Dock är det som Lotus säger:
Citerar Lurkman:
men det är ju så fullständigt galet att de flesta inte ens tar hänsyn till det.
I encourage you to propel yourself towards my general direction, sibling.
  • 0
  • Missing Avatar
  • C64
95% av jordens befolkning tror på en högre makt. Tur att jag inte tillhör den skaran som lever i vanföreställning.
64 kB RAM
  • 0
Jag skulle våga kalla mig själv satanist.
At the end of the rainbow there's no gold. Kill yourself.
  • 0
Citerar C64:
95% av jordens befolkning tror på en högre makt. Tur att jag inte tillhör den skaran som lever i vanföreställning.


Äääeh, var inte så naiv. Du lever säkert i en vanföreställning du också, om än inte samma som dem.
  • 0
  • Missing Avatar
  • C64
Citerar Lurkman:
Äääeh, var inte så naiv. Du lever säkert i en vanföreställning du också, om än inte samma som dem.


Naiv? Och det ska komma från en 18-årig pojke. Nä, här är ingen naiv utan går efter den fakta som framläggs i Bibeln.

1. Om gud finns existerar enligt bibeln ett väsen som är allsmäktigt, allvetande och allgott.
2. Om ett väsen av denna typ existerar skulle ingen ondska förekomma.
3. Ondska förekommer.

Slutsats: Gud existerar inte.
64 kB RAM
  • 0
Citerar Lurkman:
Äääeh, var inte så naiv. Du lever säkert i en vanföreställning du också, om än inte samma som dem.


I Kina är alla religioner förbjudna på grund av kommunismen. 1,3 miljarder är ganska många ateister!

Jag skulle gissa att 25% procent av världens befolkning är ateister, jag är inte säker. Tyvärr så är du naiv när du tror att religiösa grupper & anhängare utgör 95% av världens befolkning. Det är en på tok för hög siffra.
  • 0
Citerar TSL Luke117:
Jag skulle våga kalla mig själv satanist.


Du dyrkar alltså djävulen?
I encourage you to propel yourself towards my general direction, sibling.
  • 0
Citerar C64:
Naiv? Och det ska komma från en 18-årig pojke. Nä, här är ingen naiv utan går efter den fakta som framläggs i Bibeln.

1. Om gud finns existerar enligt bibeln ett väsen som är allsmäktigt, allvetande och allgott.
2. Om ett väsen av denna typ existerar skulle ingen ondska förekomma.
3. Ondska förekommer.

Slutsats: Gud existerar inte.


Jag förstår inte vad dessa påståenden har med saken att göra. Jag skrev att du var naiv och förmodligen led av vanföreställningar - inget mer. Om jag ska försöka vara tydligare än vad jag var sist: faktumet att du är ateist motsäger inte på något sätt att du skulle lida av vanföreställningar.

För övrigt instämmer jag inte i att det där skulle motbevisa Gud. Det enda du har lyckats bevisa är att Gud inte är god, eller något.

Citerar special ops:
Tyvärr så är du naiv när du tror att religiösa grupper & anhängare utgör 95% av världens befolkning. Det är en på tok för hög siffra.


Du får nog ta och läsa det du citerade igen, så ser du att C64 ligger bakom dessa ord. För övrigt så har jag svårt att tro att du kan finna 1,3 miljarder människor som kallar sig själva för ateister i Kina, trots Mao osv.
  • 0
Citerar Lurkman:
Du får nog ta och läsa det du citerade igen, så ser du att C64 ligger bakom dessa ord. För övrigt så har jag svårt att tro att du kan finna 1,3 miljarder människor som kallar sig själva för ateister i Kina, trots Mao osv.


Jaha.

Naturligtvis inte, men 7/10 av kineserna är ateister vare sig kommunismen finns där eller ej. Sen är dem resterande anhängare av buddhismen och lokala religioner, som inte tror på ett högre väsen utan bara att man ska göra det bästa av sitt liv.
  • 0
Citerar TSL Luke117:
Jag skulle våga kalla mig själv satanist.

Kan du gå in på närmre varför?
"There's always should-haves where I'm going There's always could-haves where I've been."
  • 0
Citerar Williamo:
Citerar TSL Luke117:
Jag skulle våga kalla mig själv satanist.

Kan du gå in på närmre varför?

Av den simpla anledning att jag tror på och dyrkar satan.
Citerar Axxorz:
Du dyrkar alltså djävulen?

Jag tror inte på en personifierad satan med horn som sitter och samlar själar nere vid helvetet. Utom jag dyrkar kaosmakterna, och mitt huvudsakliga mål är att jag via slutet ska få den svarta flamman brinnandes i min själ utsläppt av lucifer så att jag kan möta kaoset. Kaoset finner jag svårt att beskriva för någon som själv inte bär på det. Men vem vet? Kanske just du eller vem som helst för den delen har kaos inom sig.
Då kan man ju fråga sig, hur blev jag satanist?
Jag har den senaste tiden tänkt mycket på livet och utforskat mig själv, jag kom då till insikt och fann ett mörker inom mig, jag fann den svarta flamman. Det mörka ljuset. När jag sedan såg att det jag fann inom mig hade en organiserad religion så började jag identifiera mig som satanist. Anti-kosmisk satanist.
At the end of the rainbow there's no gold. Kill yourself.
  • 0
Citerar TSL Luke117:
Jag tror inte på en personifierad satan med horn som sitter och samlar själar nere vid helvetet. Utom jag dyrkar kaosmakterna, och mitt huvudsakliga mål är att jag via slutet ska få den svarta flamman brinnandes i min själ utsläppt av lucifer så att jag kan möta kaoset. Kaoset finner jag svårt att beskriva för någon som själv inte bär på det. Men vem vet? Kanske just du eller vem som helst för den delen har kaos inom sig.
Då kan man ju fråga sig, hur blev jag satanist?
Jag har den senaste tiden tänkt mycket på livet och utforskat mig själv, jag kom då till insikt och fann ett mörker inom mig, jag fann den svarta flamman. Det mörka ljuset. När jag sedan såg att det jag fann inom mig hade en organiserad religion så började jag identifiera mig som satanist. Anti-kosmisk satanist.


Okej, det var annorlunda. Den här religionen du pratar om, vad ska man göra för att vara en del av den? Finns det några speciella ritualer man måste göra? Behöver man "be" till detta kaos för att Lucifer ska släppa din själ? Dessutom; Finns det fler gudar än Lucifer i denna religion, typ som en "god" gud, som har ett annat mål än Lucifer?
I encourage you to propel yourself towards my general direction, sibling.
  • 0
Har du kaoset inom dig så kommer det frigöras när du dör, och om du i riktig satanisk anda så bör du begå självmord vid ditt livs klimax med ett leende på läpparna.
För att vara en del? Självklart så bör du bära på den svarta flamman. Men får att visa detta för gudaformerna så bör du uttala denna trosbekännelsen.
Direkt kopierad ur Liber Azerate huvudboken inom anti-kosmisk satanism/kaosgnosticism.
"Den Sataniska trosbekännelsen

Jag erkänner Satan, det vredgade kaosets gud, som min konung och fader och
underkastar mig endast hans lag, som är total laglöshet.

Jag tror på en sanning, den som är bortom alla former och på ett ord som skall
förgöra lögnen: det ordet är Visdom.

Jag tror på kampen och på dess mål, som är eonskifte och är därför redo att offra
mina fienders och om nödvändigt mitt eget blod, för att påskynda inledandet av den
nya tidsåldern.

Jag tror på mod, styrka och makt och förkastar därför medlidande, nåd och feghet, för
dessa ting är den gamla eonens bojor, som håller de svaga fängslade.

Jag tror på disciplin och lojalitet. För om målet är kaos, måste först ordning råda i
den egna Orden.

Jag tror på den ändlösa mörka eonens formel som är "Chao ab ordo" och ser fram
emot upplösandet av den rådande kosmiska ordningen.

Jag tror på essens utan form och makt utan slut och är därför beredd att offra allt på
frihetens blodbestänkta altare.

Jag tror på kaos, alltings början och slut, och erkänner dess hämnare och budbärare,
Satan, som min inre krafts yttre aspekt.

Jag prisar därför Satan med hela min själ och kropp och ser med glädje fram emot
det krig och den seger som komma skall.
Hell Satan! Hell Seger! Hell Kaos!"

Och ritualer är till för att pressa den svarta flamman och komma närmare kaoset, det är för mig nästan ännu svårare att beskriva. Men ritualer kan användas i andra syften också. 1 augusti har jag planerat att utöva Astaroths inovikations ritual i syfte att med Astaroths hjälp skada en fiende(och förhoppningsvis till och med döda).Lucifer är i denna religion den mest godartade guden av dem alla. Han vill oss väl och vad hans uppgift är har jag redan förklarat. Fienden i denna religion är alla andra religioner. Men som satanisten känner man nästan naturligt starkt hat mot kristendomen och dess anhängare. Men av alla religioner motsäger jag mig nog judendomen mest för judarna är dem enda som fortfarande aktivt utövar vit magi. Men den absoluta fienden,horan nummer ett är kosmos. Där allting går att röra vid, där alla lagar råder och där alla själar är fångna. Jorden,universum,människor, allt i denna anda är det värsta som en anti-kosmisk satanist vet av.
At the end of the rainbow there's no gold. Kill yourself.
  • 0
Citerar special ops:
Naturligtvis inte, men 7/10 av kineserna är ateister

Källa?

Citerar C64:
Slutsats: Gud existerar inte.

Bara om man utgår från att Gud är en god varelse. Dessutom så är Epicurus paradox löjligt enkel för religiösa att avvisa genom att peka på Djävulen eller säga att "det ingår i Guds plan etc." eller att "ondska behövs för att styrka godhet" och alla andra klichéer.
SHUT YOUR MOUF!
  • 0
Citerar special ops:
Naturligtvis inte, men 7/10 av kineserna är ateister vare sig kommunismen finns där eller ej. Sen är dem resterande anhängare av buddhismen och lokala religioner, som inte tror på ett högre väsen utan bara att man ska göra det bästa av sitt liv.


Fast ett högre väsen finns i buddhismen, karmasystemet. Fungerar precis som en gudomlighet. Sedan har vi ju det här med återfödelse och så vidare. Buddhismen är för övrigt intressant på det vis att västerlänningar mer eller mindre obefogat har en väldigt positiv syn på religionen, trots att de många barbariska inslagen.

Det skulle för övrigt inte förvåna mig om konfucianismen har andliga/religiösa inslag, och som myggan säger - en källa vore intressant!
  • 0
Citerar Lurkman:
Buddhismen är för övrigt intressant på det vis att västerlänningar mer eller mindre obefogat har en väldigt positiv syn på religionen, trots att de många barbariska inslagen.

Håller med. Blir så in i helvetes trött på folk som påstår att Buddismen "inte är en religion utan en livsfilosofi". Buddismen är i allra högsta grad en religion med all dogma som det innebär.
SHUT YOUR MOUF!
  • 0
Citerar Lurkman:
Fast ett högre väsen finns i buddhismen, karmasystemet. Fungerar precis som en gudomlighet. Sedan har vi ju det här med återfödelse och så vidare. Buddhismen är för övrigt intressant på det vis att västerlänningar mer eller mindre obefogat har en väldigt positiv syn på religionen, trots att de många barbariska inslagen.


Med ett "högre väsen" menar jag en gud eller allsmäktig person. Det finns inte i kommunismen. Behövs ingen källa, slå bara upp kommunism i ordboken så ser du att det förbjuder religion. 7/10 är ateister, fanns det är svårt att veta exakt och det finns många olika källor som kommer med olika tal. Här är iaf en vettig text om Kina & Ateismen:

Vilken är den vanligaste religionen i Kina?
Officiellt har Kina ingen stadsreligion, och de flesta kallar sig ateister. Samtidigt finns tre traditionella trossystem: konfucianism, daoism och buddhism. Kina kallas därför i bland "de tre vägarnas land". Om man ser till antal utövare, tempel och institutioner som bekänner sig till någon religion är buddhismen störst, men det är mycket svårt att räkna, eftersom de andra två förstnämnda kan ses mer som etiska läror eller filosofier än religioner. Under tidens gång har dessa trossystem smält samman mer och mer, och idag syns inga tecken på konflikter mellan de tre vägarna, utan många tror lite på alla tre, och blandar in en god portion vidskepelse. Historiskt sett har det stundvis varit stora konflikter mellan trossystemen, särskilt buddhister och konfucianer har haft svårt att dra jämt.
Kristendomen har också på senare år fått visst fotfäste i Kina, men har mycket litet inflytande på Kina i stort.

Kort och mycket förenklad presentation av de tre vägarna:
Konfucianismen är en ideologi där hierarki är av stor vikt. Det viktigaste i konfucianismen är att skapa harmoni i samhället. Det gör man genom att följa strikta regler om hur man ska förhålla sig till varandra - i samhället likväl som inom familjen. Människan är av naturen benägen att ge efter för lättja och ondska och behöver därför ha tydliga regler. Ordet Harmoni har kommit igen starkt i den politiska retoriken de senaste åren, och konfucianska skolor blir allt fler.

Daoismen skiljer sig mycket från konfucianismen. Inom daoismen tar man istället dagen som den kommer och accepterar sitt livsöde. Ett centralt begrepp är "wu wei", ordagrant "inte agera", vilket betyder att man inte ska försöka förbättra olika situationer, eftersom ingen vet konsekvenserna av en handling i förväg - det kan lika gärna bli värre som bättre. Man lever helt enkelt efter mottot "Det ordnar sig alltid" och bryr sig inte så mycket om regler och bestämmelser.

Buddhismen kom till Kina någon gång på 100-talet e Kr från Indien och växte sig allt starkare under 300-talet. Dagens buddhism i Kina är en blandning av 4 olika inriktningar inom buddhismen. Det centrala inom buddhismen är att minska det lidande som livet präglas av. Orsaken till allt lidande är att ingenting varar för evigt, allting har ett slut. Buddhismens fyra sanningar är att livet är lidande, det finns en orsak till detta lidande, det går att få slut på lidandet och vägen dit går genom att följa 8 regler (liknar de tio budorden).


Kom ihåg gärna att ingen av dem här tre religionerna tror på ett högre väsen, en allsmäktig figur. Dem är i princip ateister då dem inte tror på en allsmäktig figur om du frågor mig.

Den finns här: http://kinalotsen.se/allt-om-kina/fragor-om-kina/
  • 0
Jag skulle vilja fråga all er som tvivlar på att det inte finns någon högre makt. Ni kan kalla det precis som ni vill. Lyssna på min upplevelse som stärkt mig på tron på livet både före och efter döden.

"En natt i början av 2010 väcktes jag upp av att någon knuffade mig i ryggen. Jag låg bredvid min fru och vände min blick mot hennes sida. Jag såg ett starkt ljussken komma utifrån hallen och in i rummet. Ljuset svävade längst taket och det var som en något mörkade nyans visade vägen. Ljuset gick ner i min frus kropp och vi fick sedan reda på att vi väntade tvillingar. Idag är de 1,5 år gamla. Jag är helt övertygad om att det var deras själar jag såg. Två år tidigare gick min morfar och min farmor bort. Sen fick vi tvillingar. Helt otroligt. Man kan nästan tro att de valde att återfödas hos oss."

Jag vet vad jag såg och jag vet vad jag kände. Sedan föddes mina barn nio månader senare!
  • 0
Jag tror att du drömde och att frugan din var otrogen!
I encourage you to propel yourself towards my general direction, sibling.
  • 0
Citerar Boche64:
Jag skulle vilja fråga all er som tvivlar på att det inte finns någon högre makt.


Du glömde ställa frågan!
  • 0
Citerar Boche64:
text

Övernaturliga upplevelser är mest övertygande för de som upplevt dem, och minst övertygande för de som inte har gjort det. Skenet bedrar ofta och allt är inte det som det verkar vara. Dawkins tog upp det här på ett bra sätt med att det finns vetenskapliga förklaringar till allting, speciellt om man vet hur hjärnan fungerar.

Ett exempel som Dawkins tar upp är att han som liten grabb vaknade av att han hörde någon mumla, som mitt i en bön, han hörde rösten men kunde inte uppfatta vad den sa. Han reser sig upp och går mot rösten. Han kommer fram till sin dörr och upptäcker att rösten egentligen bara var vinden som for genom dörrens nyckelhål vilket skapade den "mumlande" effekten. Han finner sig sedan undra om andra i hans situation, med livligare fantasi, kunde höra ord eller hela meningar istället för mumlandet.

Nu vet jag inte omständigheterna kring din upplevelse bra nog för att försöka förklara dem på ett rimligt sätt. Jag är dock inte speciellt övertygad.
SHUT YOUR MOUF!
  • 0
Citerar Boche64:
Jag skulle vilja fråga all er som tvivlar på att det inte finns någon högre makt. Ni kan kalla det precis som ni vill. Lyssna på min upplevelse som stärkt mig på tron på livet både före och efter döden.

"En natt i början av 2010 väcktes jag upp av att någon knuffade mig i ryggen. Jag låg bredvid min fru och vände min blick mot hennes sida. Jag såg ett starkt ljussken komma utifrån hallen och in i rummet. Ljuset svävade längst taket och det var som en något mörkade nyans visade vägen. Ljuset gick ner i min frus kropp och vi fick sedan reda på att vi väntade tvillingar. Idag är de 1,5 år gamla. Jag är helt övertygad om att det var deras själar jag såg. Två år tidigare gick min morfar och min farmor bort. Sen fick vi tvillingar. Helt otroligt. Man kan nästan tro att de valde att återfödas hos oss."

Jag vet vad jag såg och jag vet vad jag kände. Sedan föddes mina barn nio månader senare!


Det är troligen att efter du och din frus samlag så drömde du om att ni fick tvillingar. Ni hade kämpat om att få barn så mycket att det tog en stor del av ert mentala utrymme. Tillslut, eftersom du ville ha barn så mycket började du drömma om det. Och efter att du hade samlaget somnade du och "såg" detta. Och du fick tvillingar. Ganska otippat men ändå. Om du bara använder hjärnan till att betänka detta så låter det inte så otroligt.
  • 0
Citerar special ops:
Ganska otippat men ändå


Otippat öht att få tvillingar. Men inte otippat att någon får tvillingar, då det händer hela tiden. Inte otippat heller att någon någonstans drömmer något som historien ovan som du är inne på, då folk drömmer massor av olika saker hela tiden.

Hur nu hans dröm på något sätt har något alls att göra med makt av något slag, det förstår jag inte. Förmodligen var personen "andligt" tänkande redan innan.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!