Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Vilken bok läste du senast?


Jag håller på och läser Earth: Portrait of a planet. (Geologi-bok).
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Läste nyss klart a dance with dragons, har dragit ut på det hur länge som helst och nu sitter jag och deppar över att jag inte kan kasta mig över nästa bok genast.

Tillagt 2013-12-16 19:14:
Citerar Homer S:
Efter mörkrets inbrott av Haruki Murakami


Åh, min favoritförfattare! Vad tyckte du?
Har faktiskt inte läst den än, men den står i bokhyllan och bara väntar.
  • 0
Har tagit mig igenom tre fjärdedelar ungefär av Haruki Murakamis Fågeln som vrider upp världen. Mina förhoppningar var enorma, jag köpte hem fyra böcker av Murakami då jag hört så mycket gott om honom. Fågeln... blev den första av böckerna, och hittills är jag allt annat än imponerad. Det finns ju ingen röd tråd, vilket jag inte skulle ha något emot om hans tankegångar istället hade varit intressanta att följa.

Murakami bjuder dessvärre inte på några intressanta tankar, istället går hans karaktär runt och funderar på vilken dimension han är i och annan andlig skit samtidigt som han kokar pasta och dricker öl. Och så drömmer han några ointressanta drömmar och har en del sex.

På den positiva sidan är att författaren har ett fint språk som flyter på bra och är lättläst utan att bli för simpelt och "opoetiskt".
http://www.fyndadirekt.se
  • 0
Citerar Murmeldjuret:
Murakami bjuder dessvärre inte på några intressanta tankar, istället går hans karaktär runt och funderar på vilken dimension han är i och annan andlig skit samtidigt som han kokar pasta och dricker öl. Och så drömmer han några ointressanta drömmar och har en del sex.


Det låter ju helt fantastiskt.

Själv läser jag Candide av Voltaire. Boken är i stort sätt ett pekfinger mot personer som Voltaire inte gillade. Den är ganska bra.
"Angels don't wait for slowpokes."
  • 0
Citerar Shabedooba123:
Det låter ju helt fantastiskt.

Själv läser jag Candide av Voltaire. Boken är i stort sätt ett pekfinger mot personer som Voltaire inte gillade. Den är ganska bra.


Haha, inte i mina ögon men uppenbarligen tycker många det då Murakami tycks ha blivit väldigt populär (eller kanske varit länge, det har jag ingen koll på).

Candide har jag velat läsa länge, verkar intressant
http://www.fyndadirekt.se
  • 0
Citerar Murmeldjuret:
Candide har jag velat läsa länge, verkar intressant


Den har ett snabbt händelseförlopp...
"Angels don't wait for slowpokes."
  • 0
Guild Wars: Edge of Destiny

Härlig fantasy-bok med en hel del go satir och lustigheter. Dock så är det även den mörkaste boken jag läst hittills i GW-serien. Bara personer som dör och dör av drakarnas onda makt.
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Citerar naiesano:
Åh, min favoritförfattare! Vad tyckte du?
Har faktiskt inte läst den än, men den står i bokhyllan och bara väntar.


Bra, helt klart. Inte så mycket till handling, utan mer atmosfärisk. Har 1Q84 som en av mina favoritromaner för övrigt och har läst det mesta av Murakami som finns översatt till svenska. Har bara Fågeln som vrider upp världen kvar tror jag, av vilken jag läst en tredjedel och sen kom av mig (ovanligt för mig, men den är så tjock och jag kände inte att den tog fart).

Citerar Shabedooba123:
Själv läser jag Candide av Voltaire. Boken är i stort sätt ett pekfinger mot personer som Voltaire inte gillade. Den är ganska bra.


Har läst Candide men tyckte inte om den.

Beställde just Chasm City och The Prefect av Alastair Reynolds och planerar att ha läst allt han skrivit någon gång till våren.
  • 0
Citerar Murmeldjuret:
Har tagit mig igenom tre fjärdedelar ungefär av Haruki Murakamis Fågeln som vrider upp världen. Mina förhoppningar var enorma, jag köpte hem fyra böcker av Murakami då jag hört så mycket gott om honom. Fågeln... blev den första av böckerna, och hittills är jag allt annat än imponerad. Det finns ju ingen röd tråd, vilket jag inte skulle ha något emot om hans tankegångar istället hade varit intressanta att följa.


Jag uppmanar dig att läsa vidare.
Innan jag läste 1Q84 var det min favorit av honom och den är fortfarande bland mina absoluta favoritböcker, och jag har läst många.

Citerar Murmeldjuret:
Haha, inte i mina ögon men uppenbarligen tycker många det då Murakami tycks ha blivit väldigt populär (eller kanske varit länge, det har jag ingen koll på).


Personligen har jag varit ett stort fan av honom i några år nu, men det känns som att han blivit mycket populärare det senaste och att folk både hört talas om och läst hans böcker (så var det inte alls när jag upptäckte honom). Men det skulle kunna vara så att jag fått många i min närhet att läsa hans böcker och att jag har fel.

Tillagt 2013-12-18 23:17:
Citerar Homer S:
Bra, helt klart. Inte så mycket till handling, utan mer atmosfärisk. Har 1Q84 som en av mina favoritromaner för övrigt och har läst det mesta av Murakami som finns översatt till svenska. Har bara Fågeln som vrider upp världen kvar tror jag, av vilken jag läst en tredjedel och sen kom av mig (ovanligt för mig, men den är så tjock och jag kände inte att den tog fart).


Har hört att den skall vara lite händelsefattig, av en vän som sa att den var kass. Men hon är dålig och du verkar bra, så får ta och läsa den snart! 1Q84 är mina absoluta favoritböcker, de är helt fantastiska och så genialiskt skriva! Jag hoppas att du läst alla tre.
Fågeln som vrider upp världen är tvåa på min lista över favoritböcker av Murakami (Kafka on the shore är trea för övrigt), så du borde absolut ta tag i det och fortsätta läsa!
  • 0
Fick en megafet Oscar Wilde-samlingsbok i julklapp, så nu har jag börjat hugga in på The picture of Dorian Gray. Än så länge gillar jag den starkt, underbart språk och dialoger.
http://www.fyndadirekt.se
  • 0
Absolution Gap av Alastair Reynolds
The Prefect av Alastair Reynolds
  • 0
100a åringen som gick ut genom fönstret och försvann.

Ca 2 år sedan. Jag är peppad inför filmen
  • 0
Har ganska många olästa böcker men orkar inte läsa. Väntar på att en roman av min favoritfascist Mishima ska hamna i brevlådan. Fastnar ganska bra i hans böcker.

Citerar Oxenstierna:
Citerar Lurkman oktor Glas.
Åh, har tänkt i säkert ett år att jag ska läsa den. Måste fan ta tag i det.


Väldigt bra, och deppig. Doktor Glas är nog ensammast i världen.
  • 0
Citerar Lurkman:
Har ganska många olästa böcker men orkar inte läsa.


Know that feeling, bro'. Så ska sätta igång med Dr Glas genast innan jag (för)lägger den i skämshögen.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Citerar Oxenstierna:
Citerar Lurkman:Har ganska många olästa böcker men orkar inte läsa.

Know that feeling, bro'. Så ska sätta igång med Dr Glas genast innan jag (för)lägger den i skämshögen.


För mig var den FÖRVÅNANSVÄRT bra. Fick den av mormor, hade läst någon sida tidigare, och tänkt att den nog var ganska så tråkig. Men den är slående fin, och så gripande! Läsläsläs.
  • 0
Citerar Lurkman:
För mig var den FÖRVÅNANSVÄRT bra. Fick den av mormor, hade läst någon sida tidigare, och tänkt att den nog var ganska så tråkig. Men den är slående fin, och så gripande! Läsläsläs.


Låter brabrabra.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Håller på att läsa mig genom den sedvanliga julklappsskörden, och avslutat följande sedan julafton:

Spår - Lena Sundström ("spännande och välskrivet om Trojkan's avslöjanden om de svenska avvisningarna till Egypten år 2001; en thriller man flyger igenom!")

Americanah - Chimamanda Ngozi Adichie ("En av 2013 års bästa romaner utan någon som helst tvekan! Gripande och fascinerande beskrivning av vad ras, klass och tillhörighet innebär utifrån ett amerikanskt, samt sydafrikanskt perspektiv. Nobelklass i mitt tycke!")

Böcker jag ska ta mig ann nu: Bön för Tjernobyl (Svetlana Aleksijevitj) och I Kroppen Min (Kristian Gidlund). Utöver dessa har jag även ett par böcker att plöja i ekonomikursen jag läser, så det råder definitivt ingen brist på litteratur såhär i jultider!
Finally, in conclusion, let me just say this.
  • 0
Century Rain av Alastair Reynolds

Hard SF, alternative history, time-travel och mystery. Dessa genrer blandas friskt i en bok som visserligen har många svagheter, men som ändå känns intressant.

Un Lun Dun av China Miéville

UnLondon är en stad där skräp och bortglömda saker från London hamnar. Under hot från The Smog behöver staden en räddare. Saker visar sig dock vara mindre rättframma än vad de brukar i den här typen av bok. Detta är ungdomsfantasy när den är som allra bäst. Som ett svar på Harry Potter, en sorts anti-Potter, där profetior ifrågasätts och den utvalda förpassas ut ur berättelsen när det börjar hända saker. Bland Miévilles mer intressanta skapelser finns förutom staden även ninja-soptunnor, kallade binjas, och en levande mjölkartong till sällskapsdjur som är mer hjärtvärmande än något jag stött på under en väldigt lång tid. Och räddaren? The unchosen one, såklart.
  • 0
Nicke nyfiken
  • 0
Muscle av Sam Fussel. Föga känsligt men hyperintelligent om bodybuilding.
I mourn the smell of love in the napalm.
  • 0
Jag håller på och läser om en massa Agatha Christie-böcker för tillfället (har nog inte läst hennes böcker på tio år kanske) och de senaste jag avslutade var:

Tio små negerpojkar
De har döpt om den i Sverige nu också, tror den heter Och så var de bara en, men jag har inte sett den köpbar någonstans så jag har den gamla versionen med det kontroversiella namnet. Bortsett från det så är det en fantastisk bok, jag älskar stämningen i den och slutet är förbluffande (i alla fall första gången man läser den).

Dolken från Tunis
En av mina favoriter med Poirot eftersom den har en sådan härlig twist på slutet och för att Poirot är så fruktansvärt charmig i den. Gullgubbe, liksom. Han är otroligt högmodig men har ett hjärta av guld - och förstås fantastiska små grå celler. Gud vad jag älskar honom!


Nu ska jag ge mig på Konstiga Huset.
"My Wonderland is shattered. It's dead to me."
  • 0
American Gods av Neil Gaiman
  • 0
  • over
  • over
Ängelns lek av Carlos Ruiz Zafón
The time you enjoy wasting is not wasted time.
  • 0
Jag fortsatte med mina Christie-böcker och läste:

Konstiga huset
En bra bok full av dryga karaktärer och en härlig twist. Det bästa med Christies twistar är att man aldrig känner sig lurad eftersom hon inte försöker vilseleda på samma sätt som andra kan göra - ledtrådarna finns liksom alltid där. I den här boken vilseledde hon liiite vid ett tillfälle men det går att förlåta.

Fem små grisar
En annorlunda deckare där mordet skedde för sjutton år sedan. Helt okej men inte en av hennes bästa. Slutet gjorde den värd att läsa.


Nu ska jag läsa några King.
"My Wonderland is shattered. It's dead to me."
  • 0
A Storm of Swords. Otrolig bok som är full utav plottvister och händelser. Hade ett riktigt WTF-ögonblick i slutet också som ledde till att jag började läsa A Feast of Crows strax efteråt.
"I am not a merry man!" - Worf
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!