Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Styrketräning


Jag tror inte alls på kostscheman. Ibland drar jag 300g protein om dan, ibland 80. Jag trodde länge det var så att när jag börjar om efter ett uppehåll ökar proteinbehovet dramatiskt, det har visat sig att den regeln inte heller stämmer alltid. Jag tränar för närvarande ungefär fem dagar i veckan, två timmar per dag (18 set till nära fail, övervägande 8 reps) plus en-två timmar motionscykel. Nu äter jag helt normalt. För två månader sedan åt jag bara vanlig mat, fast upp till tre gånger så mycket. Det var under comeback-träning och träningsmängden var samma. Då gick jag upp 20 kilo på tre månader. Utgångsläget var dock sängliggande och till och med näringsbrist, så första 10-15 kilo var på grund av sjukdom.

Dock har jag vitamin- och mineralpiller (inte multi), dom tar jag inte heller regelmässigt då överskott är en onödig belastning på kroppen.
I mourn the smell of love in the napalm.
  • 0
Citerar Koffingbollen:
Tror ingen i den här tråden är muterade till den grad att ni skulle dra nytta av mer än drygt 100 gram protein dagligen,


No offence men Mikael Hollsten rekommenderade mellan 200-300 gram protein per dag till mig och han känns kanske snäppet trovärdigare.

Synd att studentkassan tar stryk bara.
Där ser man, sa den blinde till den döve när den lame hoppade bock.
  • 0
Citerar fbk_fbk:
Citerar Koffingbollen:Tror ingen i den här tråden är muterade till den grad att ni skulle dra nytta av mer än drygt 100 gram protein dagligen,

No offence men Mikael Hollsten rekommenderade mellan 200-300 gram protein per dag till mig och han känns kanske snäppet trovärdigare.

Synd att studentkassan tar stryk bara.


Inte så konstigt. Killen vill väl sälja sina grejer
Every night before going to sleep, Chuck Norris checks under his bed for Liam Neeson
  • 0
Citerar Koffingbollen:
Minska proteinintaget och spara lite pengar Förstår inte varför alla är så kåta i protein. Tror ingen i den här tråden är muterade till den grad att ni skulle dra nytta av mer än drygt 100 gram protein dagligen, såvida ni inte tränar flera gånger om dagen eller har ett fysiskt ansträngande arbete.


Jag har ett fysiskt ansträngande arbete. Dessutom hade jag 317 gram protein vid första försöket med schemat har alltså skurit ner det till 200-220g protein. Det blir ca 2.6 gram protein per kroppsvikt i kg, vilket är väl inte så overkill?
"Who the hell wants to hear actors talk?" - H. M. Warner, Warner Brothers, 1927.
  • 0
Citerar Ageless Force:
Problemet är att jag inte riktigt vet hur jag ska gå tillväga. Många säger att det bara handlar om att lyfta ännu tyngre och färre antal reps, att bara kötta. Det är väl ungefär vad jag tänkt göra med start på måndag då schemat börjar igen, men undrar om det finns något mer man kan göra?


Att få ut så mycket som möjligt varje pass, köra drop set/ superset och äta bra med mat. Vila är viktigt men det vet alla så säger helt enkelt att du måste äta mer och träna hårdare, alltså få i dig bra med proteiner och inte vänta för länge utan mat. Skippa alkoholen (den är en bov om det konsumeras för mycket) samt att du måste verkligen köra slut på dig, du ska inte vara spyfärdig för det är onödigt men du ska vara mör.

men främst så öka frekvensen och proteinintaget/ kaloriintag.

Tillagt 2014-04-13 17:51:
Citerar fbk_fbk:
Synd att studentkassan tar stryk bara.


Proteinintaget måste speciellt öka om man deffar då man ökar den kataboliska effekten på kroppen med mindre primärenergi, så med Mikael Hollstens träningar och med hans fysik är över 200g ingen omöjlighet, dock så varierar det från person till person, frekvens och massa. Alltså är inte över 200g en generell siffra, men hellre för mycket än för lite protein. Finns inga bevis på att protein skadar kroppen och förmodligen är gränsen för hög för att det ska gå att konsumera.
"The sky is not the limit, it's just the view"
  • 0
Citerar Kundvagnen:
Citerar Koffingbollen:Minska proteinintaget och sparaspara lite pengar Förstår inte varför alla är så kåta i protein. Tror ingen i den här tråden är muterade till den grad att ni skulle dra nytta av mer än drygt 100 gram protein dagligen, såvida ni inte tränar flera gånger om dagen eller har ett fysiskt ansträngande arbete.

Jag har ett fysiskt ansträngande arbete. Dessutom hade jag 317 gram protein vid första försöket med schemat har alltså skurit ner det till 200-220g protein. Det blir ca 2.6 gram protein per kroppsvikt i kg, vilket är väl inte så overkill?


Jag vill inte låta sån... Men jag tror att du, liksom majoriteten av alla hobby-gymmare överskattar det fysiska arbetet ni utför; "En svensk normalkost innehåller 10-15% av energiintaget som protein. Detta motsvarar hos en aktiv idrottare, som väger 80 kg och omsätter 18.9 MJ (4500 kcal) per dag, ett proteinintag på 135-169 g/dag eller 1.7-2.1 g/kg kroppsvikt och dag." - Detta är Riksidrottsförbundets rekommendationer för elitidrottare, vilket jag tar för givet att långt ifrån alla i den här tråden är. Du skriver att du bulkar på 3200kcal, vilket är en ganska stor skillnad från 4500. Men visst, har du pengar till det så kör på. Tänker mest på att protein generellt är svindyrt, och att man skulle kunna spara några hundralappar i månaden om man skar ner på det.
Every night before going to sleep, Chuck Norris checks under his bed for Liam Neeson
  • 0
Citerar Koffingbollen:
Jag vill inte låta sån...


Var fick du 4500 från?

Och elitidrottare ja, men inte alla såna bygger muskler. En som hoppar höjdhopp på elitnivå är en elitidrottare.
"Who the hell wants to hear actors talk?" - H. M. Warner, Warner Brothers, 1927.
  • 0
RF skriver så för att dom försöker whitewasha. Dom vet att alla elitidrottare är dopade så nu är kosttillskott av ondo över en kam (protein ex.)

Skott i foten.

Å andra sidan är det bara periodvis jag behöver extra protein trots jämnhård träning, varför har jag inte kommit på än. Men det är samma med E-vitamin och magnesium, båda är relaterade till träning. Ibland häller jag i mig piller, oftast inte. C-vitamin är annorlunda, där är det jämnlåg efterfrågan

Något jag aldrig har underskott på är järn trots varken blodpudding eller palt. Koppar däremot, mangan och ibland kalcium.
I mourn the smell of love in the napalm.
  • 0
Citerar Ironfist00:
Att få ut så mycket som möjligt varje pass, köra drop set/ superset och äta bra med mat. Vila är viktigt men det vet alla så säger helt enkelt att du måste äta mer och träna hårdare, alltså få i dig bra med proteiner och inte vänta för länge utan mat. Skippa alkoholen (den är en bov om det konsumeras för mycket) samt att du måste verkligen köra slut på dig, du ska inte vara spyfärdig för det är onödigt men du ska vara mör.

men främst så öka frekvensen och proteinintaget/ kaloriintag.


Var väl ungefär det jag trodde med, äter redan rikligt flera gånger om dagen plus kosttillskott men att träna ännu hårdare + lyfta ännu tyngre känns som rätt metod.

Sen kan jag lika gärna passa på att fråga om det är bra eller mindre bra att träna samma muskelgrupp vid två olika tillfällen under dagen. Brukar gilla kvällspass på gymmet
It Can't Rain All the Time
  • 0
Citerar Ageless Force:
Sen kan jag lika gärna passa på att fråga om det är bra eller mindre bra att träna samma muskelgrupp vid två olika tillfällen under dagen. Brukar gilla kvällspass på gymmet


Det känns onödigt.
S.T.A.L.K.E.R. (Scavenger, Trespasser, Adventurer, Loner, Killer, Explorer, Robber)
  • 0
Citerar Kundvagnen:
Citerar Koffingbollen:Jag vill inte låta sån...

Var fick du 4500 från?

Och elitidrottare ja, men inte alla såna bygger muskler. En som hoppar höjdhopp på elitnivå är en elitidrottare.


Står i texten jag citerade. Spelar ingen roll om du bygger muskler eller ej. Gör du av med 4500 kcal om dagen behöver du tillföra lika mycket energi för att inte gå ner i vikt.
Every night before going to sleep, Chuck Norris checks under his bed for Liam Neeson
  • 0
  • mfw
  • mfw
Citerar Kundvagnen:
Citerar Koffingbollen:Jag vill inte låta sån...

Var fick du 4500 från?

Och elitidrottare ja, men inte alla såna bygger muskler. En som hoppar höjdhopp på elitnivå är en elitidrottare.


Jag tycker att ditt kostschema och proteinintaget ligger på en rimling nivå, om än lite i överkant kanske. Jag personligen äter cirka 2g/kg kv protein per dag vid kaloriöverskott
  • 0
Citerar Koffingbollen:
Inte så konstigt. Killen vill väl sälja sina grejer


Han har inte släppt sitt protein än dock!
Där ser man, sa den blinde till den döve när den lame hoppade bock.
  • 0
Citerar Ageless Force:
Sen kan jag lika gärna passa på att fråga om det är bra eller mindre bra att träna samma muskelgrupp vid två olika tillfällen under dagen. Brukar gilla kvällspass på gymmet


Det finns ingen som gör det. Det finns en kille som kallas Mountainman som har en längre intervju på bodybuilding.com där han erkänner ett par nybörjarfel. Ena är kosten, andra är brist på vila. Dubbelsplit vet jag ingen som gjort sedan 80-talet, men det finns kanske. Det var så Sam Fussell blev elitbodybuilder på fyra år.
I mourn the smell of love in the napalm.
  • 0
Citerar Chaan:
Det finns ingen som gör det


Greg plitt MFT 28?

Tror MikeO´hearn gör det också, powerlifting på morgonen sen mer bodybuilding på kvällen.
Där ser man, sa den blinde till den döve när den lame hoppade bock.
  • 0
Citerar fbk_fbk:
Greg plitt MFT 28


Tror inte han gör det.
I mourn the smell of love in the napalm.
  • 0
Citerar Ironfist00:
konsumera.


Du, på tal om det här med dips. Vad tränar du på för vikt i dips om och när du kör viktade?



Angående bänken går den som väntat. Tog PB på en särskild vikt/antal reps idag helt som jag hade planerat. Nästa vecka ska jag öka 2,5 kg till tills jag når ett visst antal reps och sen fortsätta så. Tills jag fastnar ett längre tag kanske. Smolov var inget för mig.
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Du, på tal om det här med dips. Vad tränar du på för vikt i dips om och när du kör viktade?


Körde 20 x 13 och sista repet blev ca 20 x 7. Skulle ökat till 25 efter skidresan och kört 10 reps på den vikten, och sedan gå ned till 20 kg på tredje och fjärde setet.

Gjorde 16 st som max i gymnasiet och nu 30 st med högre kroppsvikt (10 kg+), så kul när man ser resultat på det sättet.
"The sky is not the limit, it's just the view"
  • 0
Citerar Ironfist00:
Körde 20 x 13 och sista repet blev ca 20 x 7. Skulle ökat till 25 efter skidresan och kört 10 reps på den vikten, och sedan gå ned till 20 kg på tredje och fjärde setet.

Gjorde 16 st som max i gymnasiet och nu 30 st med högre kroppsvikt (10 kg+), så kul när man ser resultat på det sättet.


Aha, riktigt bra då. Jag kör själv lågreps(femmor mest) på 25 kg. Det som näst sista övning på passet visserligen men det känns bra att lägga fokus som jag gjort ändå(bänk, rodd, militärpress, chins och pullups innan).

Tänker att jag på¨torsdagar kör många reps och på måndagar kör få reps. Helt i linje med phat som jag kör nu.

Citerar Ironfist00:
Gjorde 16 st som max i gymnasiet och nu 30 st med högre kroppsvikt (10 kg+), så kul när man ser resultat på det sättet.


Själv gjorde jag 30 snabba på gymnasiet. Men jag var en sparvel då som allra mest troligt hade dålig form. Nu kör jag idiotstrikt och djupt.
  • 0
Körde mina som sista övning under axelpassen så triceps var inte speciellt försvagat ändå, men axlarna kunde få sig en omgång. Men det är starkt, jag saknar helt rörlighet har jag märkt, men vill testa snart, för genomgår en fin rehab med lätta vikter i 10 min innan passen.

Hur många reps snackar vi på torsdagar då?

Ja vissa säger att de "har" gjort något när man berättar vad man själv gjort, men det är oftast lögner och dålig form. Jag började köra otroligt noggrant på mina ryggpass nu med långsam excentrisk fas och väldigt lite aktivitet i länden, förutom statiskt. Senaste passet gav mig sinnessjuk kontakt och under mina Pulldowns så fick jag riktig kontakt på lasten, som jag annars har problem med att få kontakt i (inte ensam tror jag).
"The sky is not the limit, it's just the view"
  • 0
  • mfw
  • mfw
Det går bra nu, positionerna i ryck kändes bättre än senaste passet! Gjorde även en 5a på 150kg i knäböj och en 5a på 120kg i bänkpress med stopp... Båda dessa var relativt lätta, så jag tror definitivt att jag kan öka i vikt i ett par veckor till utan att stagnera. Gör jag en 5a på 170kg i knäböj och en 5a på 130kg i bänkpress med stopp innan jag behöver ta en deload är jag grymt nöjd
  • 0
Citerar Ironfist00:
Hur många reps snackar vi på torsdagar då?


Har ju precis börjat förra veckan så jag vet inte. Men det kanske är vettigt att köra högst 3x20 för att inte trötta ut mig helt de passen. Eller att jag gör dips allra sist i passet så kan jag ta ut mig ordentligt. Kommer då att köra både hantelpress och skullcrushers innan bland annat.
  • 0
Citerar Ironfist00:
Ja vissa säger att de "har" gjort något när man berättar vad man själv gjort,


Mm
Inga videos
I mourn the smell of love in the napalm.
  • 0
  • mfw
  • mfw
Citerar Costae Cavea:
Intressant och viktig artikel:
http://tranastyrka.se/storsta-bluffen-traningssverige-martin-lowgre
n/


Läste den tidigare idag, väldigt intressant! Lite läskigt hur pass mycket man kan ljuga sig till bara man är någorlunda karismatisk och duktig på marknadsföring. Han är väl lite som Mike Chang i det avseendet
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!