Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Styrketräning


Drog 180 i mark från lådor utan problem. Tryckte 115 i bänk väldigt lätt också. Vet inte riktigt var mitt max är nu. Fått allt bättre teknik. Vet inte hur det är med styrkan.

I övrigt har jag haft bra pass där jag känt mig riktigt grov. Ser väldigt bra ut.
  • 0
Snyggt jobbat! Du ligger ju redan i schysst form och det är knappt mars.

Jag tränade iaf bänkpress, kabelrodd och benpress samt lite triceps, igårkväll
Gjorde en 11:a på 102,5 kg i bänkpress, en 11:a på 105 kg i kabelrodd och en 12:a på 255 kg i benpress.
Kände mig i bra form!
Idag blir det spinning ca en halvtimme.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Tränade latsdrag, hantelpress och rumänska mark i förrgår (tisdagkväll). Gjorde en 11:a på 45 kgs-hantlarna i hantelpress, en 10:a på 102,5 kg i latsdrag och 13 reps på 110 kg, som bäst i rumänska mark.

Långt uppehåll den här gången men har haft mycket på jobbet. Imorgon ska jag ev. springa för första gången sedan i höstas. Får se hur det går...
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Tack! Jo jag är nöjd med formen nu så på ett sätt dumt med deff. Men det kanske blir min sista så kul att göra en sån grej. Sen köra maintenance så att säga resten av livet. Med styrka och volym blandat.


Köpte knävärmare idag så snart kanske nytt PB i böj då. Ska testa max nästa lördag.

Klarade en mucle up på gymmet. Kanske min första. Inte snygg men med lite övning så. Fick feeling och kände mig stark och lätt så.
  • 0
Lycka till!

Har aldrig testat en muscle up men med tanke på att jag väger in på ca 100 kg jämt så tvekar jag på att jag fixar en. Bra jobbat hursomhelst!

Körde bänkpress, hantelrodd och benpress samt lite hantellyft åt sidan, ikväll.
I bänkpress gjorde jag en 11:a på 102,5 kg, i hantelrodd en 10:a på 62.5 kg (strikt) och i benpressen några 10:or på 245-265 kg.

Imorgon blir det till att jogga igen. Kanske 5 km till att börja med...
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Starkt! Kör aldrig hantelrodd själv. Gillar ryggFixade 140 i böj. Testade inte tyngre än så.

Bänken var lite sämre, som bäst en enkel etta på 120 och en femma på 110. Hamnade snett på 125 så failade där. Men det var också på en SL-stång så det gör ju sitt. Imorgon börjar jag kanske volymschema.
Ska dra tungt i mark med men har inga större förhoppningar där. I övrigt kommer jag att köra tung mark en gång i veckan sen.

Väger förhållandevis lite. Vägde in på 81 kg efter en portion pasta. Så det är inte mycket att deffa bort egentligen. Mina deffregler blir väl bara då bättre mat och längre träningspass. Mindre nöta soffan. Borde räcka en bit.
  • 0
Som sagt, du är redan i bra form som det är men en liten deff kan väl aldrig skada...om du fixar det mentalt dvs.

Körde hantelpress, latsdrag, rumänska mark och bicepscurl, igårkväll.
Hantelpress en 10:a på 47,5 kg, latsdrag en 10:a på 102,5 kg och i rumänska mark en 12:a på 110 kg.
Bicepscurl 10:or på 27,5 kgs-hantlarna (stående). Tänkte testa att maxa i EZ-curl strikt nästa träningspass. Får se hur det går men siktar på 60 kg iaf. Borde jag kunna fixa kan jag tycka.

Idag har jag bara slappat men imorgon tänkte jag cykla typ 25-30 minuter på spinningcykeln till lite shysst musik.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Mentalt har jag lärt mig att jag fixar det mesta. Jag studsar tillbaka osv. Men det är lätt att lura sin hjärna och tycka att man är nöjd och unna sig mat och kanske överäta och sen ångra sig. Men jag har min födelsedag som slutmål mitt i sommaren så det får bli vad det blir.

Du kör tunga vikter på hög volym, måste vara grov tänker jag. Jag kör jäkligt lätta vikter i biceps och är väldigt nöjd med mina armar ändå. Vill inte bli mycket grövre. Då blir det otympligt. Kör 30-40 kg i stångcurls högreps 10-15 och sedan krämar jag på med lite lätta hantlar och kanske rep om jag känner för det. Bara pump.

Igår köttade jag ben. Det första volympasset på ett halvår eller något. Hade jag kört ett sånt pass lite oftare så hade jag haft grova ben. Även biceps då ett par övningar.

Nästa pass blir överkropp med volym. Så bänk, militärpress, rygg ett par övningar, bröst och triceps. Utsida axlar om jag har tid över.

Blir det ett lunchpass blir det oerhört mycket kortare pass, så då kanske bara bänk-rygg och axlar- rygg superset t.ex. Ta igen det jag missat på helgen.
  • 0
Ute och sprang precis, men styrketräning blir det inte mycket av. Tycker inte det är särskilt kul, kanske när jag var yngre och hade mer fritid. Men på en jogg kan man ta med vagnen, partnern, hunden och barn.

Sen blir det low impact träning annars, mycket med hundar. Men har jobbat på att gå ner i vikt, fetma klär mig dåligt, har dåliga knän.
  • 0
Låter som ett bra mål. Jag ska gå ner ca 5-6 kg till sommaren har jag tänkt. Jag ska ha synliga magrutor till midsommar har jag bestämt mig för. Några bra tips på hur jag kan fixa det? Väger just nu 99-100 kg och 94 kg är vad jag siktar på.

Men så grov vet jag inte om jag är men kör iaf två helkroppspass i veckan. Tycker det flyter på bra och känns som precis lagom volym.

Testade att maxa i strikt EZ-curl mot vägg igår och tog då 62,5 kg.
Det var verkligen allt jag hade för dagen för det gick precis. Jag har dock inte övat något för övningen, så med lite övning i någon månad framöver så kanske inte 65 kg ska vara några problem heller. Har tappat lite i bicepsstyrka eftersom jag inte tränat det särskilt mycket det senaste halvåret. Ska köra lite mer biceps och testa igen om någon månad.
Tänkte även testa 140 kg i bänkpress när jag får feeling i den närmaste framtiden. Har inte kört så mycket lågreps så misstänker att det kan bli svettigt men tänkte ändå prova. Tycker dock jag känt mig stark i hantelpressarna på sista tiden. 
 
Gjorde en bra 11:a på 102,5 kg i bänkpress, en 10:a på 105 kg i kabelrodd, en 11:a på 265 kg i benpress och körde även lite bicepscurl där jag gjorde en ganska strikt 9:a på 52,5 kg i EZ-curl.

Idag har jag cyklat 25 minuter på spinning-cykeln. Bara det blir lite varmare nu framöver så ska jag ut och jogga regelbundet istället.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
"Ute och sprang precis, men styrketräning blir det inte mycket av. Tycker inte det är särskilt kul, kanske när jag var yngre och hade mer fritid. Men på en jogg kan man ta med vagnen, partnern, hunden och barn."

Joggar själv 2-3 ggr i veckan under vår, sommar och höst så kör mer kondition än styrka faktiskt (under vintern cyklar jag spinning istället.).
Men ett styrkepass i veckan kanske du kan få in iaf? Kör en dragövning, en pressövning och en benövning, ca 40 reps per övning, så täcker det inte kroppen ganska bra. Tar nog inte mer än ca 70-80 minuter ink. uppvärmning.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Nånstans känns det som att jag kastat bort en del med träning. Att det är först nu jag vet vad som är hyfsat optimal träning för min del.

Samt att inte bara träna ett litet tag för att sen hoppa på något annat. Eller göra en maxning för att gå under jorden efteråt då jag är "nöjd". Varför inte bara fortsätta köra på? Tänker toppningar och sånt är rätt värdelöst annat än för egot eller tävling.

Greg Doucette kallar det "maingaining" vilket är att köra maintenance och bara fortsätta lägga på sig muskler och styrka lite i taget. Ibland känner jag mig tillräckligt grov. Men då räcker det ju att kika på nån riktigt grov kille så är jag liten igen.

Rent styrkeprogram är nog inte optimalt t.ex. Inte för min del. Najs att bli stark men det tar ju länge varje pass och det anpassas inte så mycket efter dagsform. Enligt studier så är träning efter dagsform väldigt bra. Utnyttja RPE.

Hade dålig uppladdning, sömn med mer och bakis i söndags så då var det ett väldigt tufft överkroppspass. RPE var högt, men vikterna lägre, nån rep mindre. Men tog ändå väldigt mycket pga dålig dag.

Nåväl, jag är ändå ok nöjd med var jag är nu. Förutom benen då kanske.
  • 0
Jo, du har lite elitmotionär-tänk. Kör många tuffa elitträningsprogram som sliter känns det som.
Jag har lite mer vardaglig approach. Jag kör det som jag tycker är kul för dagen och låter ökningarna komma långsammare men fortsätter nöta på år ut och år in. Det enda jag kan ångra är att jag tog uppehåll från praktiskt taget all styrketräning där i 5 år. Känns segt och onödigt. Men jag gillar annars mitt upplägg. Jag kör två helkroppspass i veckan vilket känns precis lagom vad jag orkar med. Brukar ta ca 4 dagar innan jag känner mig helt återhämtad.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Jo, lite så. Men jag kör inte försiktigt när jag tränar utan schema. Snarare hårt och sen kanske jag blir lat på vissa övningar när jag känner mig svag.

Körde bänk, viktade dips, höga chins, militärpress, triceps med rep över huvudet, hantelcurls och utsida axlar. Fick lite komplex för benen ändå när jag hade shorts. Men, gemene man tar ju inte 140 i böj utan vidare. Har ju inte mindre ben än dem. Nu kör jag ben vartannat pass. Borde ju ge lite storlek i dem.

Alla har väl något de inte är helt nöjda med. Vissa har mage eller bröst, eller rygg eller armar. Mina vader har jag väl inte fått generna med mig för att växa så mycket. Men kan inte säga att jag bryr mig.

Två helkropp motsvarar ju mina fyra halvkropp då. Men sen kör ju du löpning med, då passar nog helkropp bättre. Om man har den tiden per pass.
  • 0
Jo, det jag menar. Du har lite elittänk när du tränar, fast inte fullt ut utan snäppet under dvs. elitmotionär. (Kanske är ett gammeldags uttryck som du inte hört, men hoppas att du förstår vad jag menar ändå.).

Ang. ben så är det inget jag prioriterar. Kör antingen benpress eller rumänska marklyft och inget mer med det. Har ändå bra ben-gener så inget jag nojar över faktiskt. Har både bra lår men även ganska bra vader, trots att jag har långa ben.

Körde iaf ett helkroppspass igår där jag gjorde en 10:a på 105 kg i latsdrag vilket är nytt rekord men även en 10:a på 105 kg i kabelrodd. Tränade hantelpressar med 47,5 kgs-hantlarna och gjorde en 10.a där också.
I rumänska mark en 12:a på 110 kg. Gjorde även lite tricepsextensioner med rep i kabelmaskin.

Idag är det fredag(natt) så då vilar jag. Imorgon ska jag jogga kanske 5-6 km.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Och med bra ben menar jag iaf. inte spinkiga ben. De är väl inte överdrivet stora men jag har ibland problem att få på mig vissa byxor så de är iaf. inte små och inte särskilt feta heller.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Jo nä mina ben är väl grövre än snittet men överkroppen kanske sticker ut då. Får bli långa shorts ;)

Har vila hela helgen pga haft dottern. Satt uppe för länge inatt så det blir ett skitpass idag, men måste ju träna. Fortsatt halvkropp men idag fokus på bänk och rygg tänkte jag. Imorgon tung marklyft. Går upp på 160 kg iaf då. GJorde tre treor där sist så ser väl hur det känns. Kanske ökar.
  • 0
Drog ettor på 170 utan större problem. Känns bra att lyfta tungt.
  • 0
Starkt jobbat!

Har blivit lite förkyld (ej Corona) så vilar tills vidare. Inte så att jag måste ligga i sängen men lite snörvlig bara...

Hoppar över det här träningspasset och kör igen på söndag eller måndag.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Som ett brev på posten, känner av i hamstring. Får inte bromsa något på vägen ner, det är nog nyckeln.

Jag kommer köra idag och så åtminstone ett pass i helgen.
  • 0
Är väldigt stark och snygg just nu. Och ödmjuk!

Näe men. Gjorde fyror på 120 i böj som träning. Får väl öka det till femmor. Tior på 100 också. Höll på att spy. Men jag hade knästöd vilket gör lyften lättare.

Sen gjorde jag en lätt fyra på 115 i bänk idag. Efter det ett par tior. Efter det resten av ett köttigt överkroppspass. Armarna höll på att spränga av pump.

Så ja, bra form. Nästa vecka är det deff. Det kommer att se riktigt bra ut, särskilt då jag redan är rätt nöjd.
  • 0
Najs, bra jobb! Hur går deffen hittills?

Jag körde själv igår efter en veckas uppehåll. Gjorde en 10:a på 105 kg i latsdrag, 9:a på 110 kg i kabelrodd och 9:a på 47,5 kg i hantelpress samt några set shrugs.

Idag vilar jag och imorgon ska jag springa tänkte jag.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Av tre dagar deff har jag bara fikat två av dagarna!

Näe men precis börjat så vet inte. Är sjukt nöjd på gymmet och efter. Med formen. Aldrig haft såna här ådror runt armar. Är väl inte byggd så direkt.

Måste bara få rutin och ordning på vad för kost jag har tänkt mig. Till en början är det enkelt att bara äta mindre. Men sen kanske jag behöver äta lite tråkigare också.
  • 0
Låter bra! Du är ju redan som sagt i bra form, så bara lite finjusteringar.

Hoppas själv på att tappa ca 5 envisa kilon till sommaren.
Några tips på vad jag ska tänka på?
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Tips då, som jag också ska tänka på.

1. Det är kosten som är det viktiga. Ät mat som mättar men ligger lågt i kalorier.
Exempel vit fisk, fläskfilé, kyckling, kokt potatis grönsaker bönor med mer. Bra råvaror.
2. Håll dig aktiv, så lite soffa som möjligt.
3. Sov ordentligt.
4. Drick inte dina kalorier, hör väl till kost men är nog så viktigt.
5. Ha inte för bråttom och svält dig inte, då kommer du fuska och trycka i dig massor.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!