Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Styrketräning


Tack för tipsen! Det går ju att läsa sig till själv men alltid bra att fråga någon som har rutin ändå.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Det går att läsa mycket tokigt också. De flesta fastnar ju i nån slags jojobantning för att de valt en diet de inte kan hålla. Man kan ju unna sig saker och även göra onyttiga saker lite nyttigare genom att dra ner på fett och snabba kolhydrater.

Har själv kladdkaka i frysen som jag bakat. Kommer nog att unna mig det ikväll med dottern. Sen inte bakat något så rikt på kalorier mer.

Kanske går mot bättre vetande och lyfter tungt i mark imorgon igen. Gick ju bra sist.
  • 0
Drog 180 i mark igår. Inte mitt snyggaste lyft men gick bra. Det får framåt. Undrar hur länge jag ökar nu. Fokuset på ben har nog gett en del. Klandrar mig själv en del för att inte ha fokuserat på ben tidigare.
  • 0
Bra jobbat! Körde själv lite hantelpress i förrgår och testade att maxa i den övningen. Fixade 60 kg i varje hand utan några större problem.
Tränade även kabelrodd och gjorde där en 9:a på 110 kg. Sedan lite benpress och mage på det.

I övermorgon blir det bänkpress och dips men även latsdrag, rumänska mark och ev. lite triceps.
Imorgon ska jag cykla ca 30 minuter däremot.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Starkt, jag kör bara hantlar på 30+ men känner direkt att mina axlar inte är de mest stabila. Därför jag mest kör med stång. Men jag la in några set igår efter bänken.

Då jag bänkar själv vågar jag sällan gå tungt. Gör nu för tiden 3-4 reps på 115 och så reppar jag ur på 100 vilket brukar bli runt en tia. Borde göra ettor på 120 för att vänja mig med vikten åtminstone. Vet inte hur många reps jag hade klarat där, lite efter dagsform.

Körde även massa pump, biceps och triceps. Störde mig på folk, börjar vara rätt mycket nu.
  • 0
Det har blivit mycket hantelpress på sistone. Gillar det nästan mer än bänk. Har stagnerat i bänken och hoppade över bänkpasset den här gången också. Ska köra nästa pass tänkte jag. Har ju lovat att göra ett försök på 140 kg igen, men har inte kört så mycket lågreps så känns som det ligger någon månad bort. Ska testa 135 kg nästa pass som borde gå vägen tror jag.

Hur menar du störde dig på folk förresten?

Körde iaf dips, pendlay-rodd, triceps-extensioner och rumänska marklyft igårkväll (fredag).

Dips en 10:a på 125 kg totalvikt (ca 100 kg kv plus 25 kg extravikt), pendlay-rodd 11:a på 105 kg, tricepsextensioner på 52,5 kg där jag gjorde en 10:a och rumänska mark 12:a på 105 kg.

Idag har jag vilat och imorgon ska jag springa en sväng tänkte jag.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Näe men folk som inte ser sin omgivning. Står ivägen när jag bär tillbaka vikter och kör superset över hela gymmet där de lämnar saker överallt. Nåja, var på lite dåligt humör.


Har faktiskt både löpt och kört marklyft. Har enorm träningsvärk i vaderna.

Tränar tyngre och hårdare. Försöker. Femma på 160 i mark vilket var pb på den vikten. Körde lite av varje sen, ben, mage, biceps och utsida axlar. Bra pass ändå!
  • 0
Jag förstår. Jag blir också förbannad på folk som sprider ut grejer över hela gymmet.

Bra jobbat med marklyften. Det går framåt.
Körde ett myspass igårkväll med lite kabelövningar.
Upright rows, straight arm pulldown, face pulls och tricepsextensioner. 3x12 reps i allt.
Kändes bra. Ska spinna ikväll tänkte jag.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Skulle ta det lugnt i bänk men drog till med en sexa på 110. Har så svårt att hålla tillbaka. Idag är jag inte peppad på träning men det blir boxböj och ett par benövningar. Sen kanske mage och så lite cardio på det. Löpbandet med lutning eller något sånt.
  • 0
Körde bänkpress, hantelrodd och benpress igårkväll. Gjorde en fin 10:a på 105 kg i bänkpress, i hantelrodd en 11:a på 60 kg och i benpress 10:a på 265 kg.

Ikväll ska jag springa på löpbandet tänkte jag. Tycker fortfarande det är kallt så håller mig inomhus tills det blir varmare.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Tia på 105 blir 140 enligt den här:
https://strengthlevel.com/one-rep-max-calculator

Även om inte jag tror på såna generellt då viktvana är en stor del.

Benpressen på mitt gym är paj så det är kasst. Skitgym.
  • 0
Drog två tvåor och en trea på 170 i marken. Börjar bli småstark nu. 190 i sommar hade ju varit najs. 200 i slutet av året! Sen kan jag köra bodybuilding till döden
  • 0
Hehe, var det inte du som brukar dissa 1rep-formler? Men de funkar faktiskt bra på mig upp till typ 10 reps. Över 10 brukar de bli lite missvisande dock.

Trea på 170 kg är ju en etta på 180 kg. Femma på 170 kg blir strax över 190 kg i en singel. Sikta på en femma alltså. När du fixar en sjua så tar du över 200 kg.

Tänkte köra chins och dips på fredag. Tills dess blir det jogg på löpbandet cirka 5 km varje dag. Har ingen lust att sticka ut än för det verkar ovanligt kallt för årstiden.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Jo, de är vanskliga såna där formler. Särskilt när repsen börjar bli höga.

Tycker själv att en etta på 180 är lättare än en trea på 170 men det är väl jag det. 180 tar jag utan problem. Fast ja, hade säkert grisat upp en eller två reps till. Med ryggen som insats

Den här är ju lite intressant då man kan lägga in RPE, hur tungt det kändes:
https://www.rpecalculator.com/
  • 0
Kanske räcker med att fixa en bra femma för att klara 200 kg i marklyft då?

Hmm, hur fungerar den formeln exakt? Om jag gör en 8:a men kände att det fanns mer i tanken så kan den formeln hjälpa mig?
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Jo, men formeln känns lite väl snäll.

Om du känner att det kändes ok och du har nån rep kvar i tanken så kanske du skriver 8 eller 9 där.

10 - At your max, you have no more reps

9 - There's another rep in the tank, but it's a grind

8 - You're beginning to hit your 2-4 rep stride

7 - Often the weight that can be moved with power, but still facilitate strength (5-7ish reps)



Nä tror du har rätt att det ligger närmre en sjua. För jag är långt ifrån 200.
  • 0
Tränade hantelpress, dips, latsdrag och lite triceps-pushdowns, ikväll.

Hantelpress:
47,5 kg x 9 reps
47,5 x 8

Dips:
100 kg + 15 kgs vikt x 13 reps
100 + 15 x 11

Latsdrag:
105 kg x 9 reps
100 x 11
95 x 11
90 x 11

Triceps pushdown:
55 kg och brett grepp x 11 reps
50 kg och smalt grepp x 11

Slut!
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Testade dra 190 i mark, gick inget vidare. Nu ska jag köra på lugna vikter ett tag!


Tryckte en trea på 120 i bänken iallafall. Kändes stabilt. Annars inte så mycket nytt. Försöker deffa. Ser bra ut men vikten minskar inte så fort.
  • 0
Äsch då. Men en trea på 120 kg i bänkpress är inte fy skam.

Körde själv bänkpress, maskinbröstpress, kabelrodd, roman chair hyperextensions och lite mage igår.

Bänkpress gjorde jag en 10:a på 105 kg. Sedan en 11:a på 100 kg och därefter några set maskinbröstpress. I kabelrodd gjorde jag en 10:a på 110 kg vilket är nytt rekord.
Roman chair lite 12-15 reps med vikt bakom nacken. Mage i Nordic gym magmaskin (som jag gillar!).

Har bytt gym till ett annat dyrare. Var även dit ikväll och tränade lite hopprep, slagsäck och airbike (10 minuter vardera).
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Var lite seg idag så körde ett myspass med kabelmaskiner. Lite flyes, straight arm pulldowns, bicepscurl, tricepsextensioner mm.
Inte så mycket annat att rapportera. Ska köra lite löpband imorgon. Fortfarande väldigt kallt för årstiden. Har mössa på mig fast det är maj.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Tränade latsdrag, hantelpress, magmaskin och roman chair hyperextensions ikväll.

Latsdrag 9:a på 105 kg, hantelpress 9:a på 48 kgs-hantlarna och i magmaskinen några 12:or. Roman chair hyperextensions tog riktigt bra, speciellt på baksida lår. Körde lite lättare vikter för att få feeling, eftersom det var typ andra gången jag tränade övningen..

Imorgon ska jag in en sväng till och köra lite hopprep, slagsäck och assault bike.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Sjukt svårt att stå emot fika utan att vara otrevlig. Mormor och dylika är lite oförstående.

Annars går det bra. Sexa på 110 i bänk, 12 på 90.
Ådrorna syns allt tydligare.
  • 0
Tränade hantelpress, kabelrodd, leg extensions och triceps pushdown i förrgår kväll.
Gjorde en 8:a på 50 kgs-hantlarna i hantelpress.

Igårkväll slagsäck, hopprep, assault bike och lite mage i Nordic gym magmaskin.
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Ska träna bänkpress nästa gång och då tänkte jag försöka mig på 140 kg. Kanske går vägen den här gången...
Jag är inte bara politiskt korrekt, jag brukar ha rätt i andra frågor också!
  • 0
Kämpa! Håller tummarna, men annars är det bara kämpa på.

Jag väger 79 nu och gör en lätt sexa på 110 i bänk. Så det känns ändå okej med tanke på min vikt. Mitt reprekord på 110 är 7 och då har jag ju vägt mer.

Minar armar är bättre än nånsin. Ådror på utsida och insida som syns allt mer. Hade väl velat att triceps syntes desto mer men det är väl en fråga om lågt kroppsfett också. Vissa dagar känner jag mig småtjock, medan vissa dagar som igår på gymmet känner jag mig i riktigt bra form.

Möjligt att jag borde köra lite mer axlar. Men framsida får jag från bänk, dips och sånt medan baksida får jag från ryggövningarna. Så det är väl utsida axlar jag får kötta. Men det blir ju militärpress ibland. Nästa överkroppspass blir nog mer fokus på axlar och rygg. Lite mindre bröst.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!